Přelom: Island jako první země světa ruší zdanění paliv. Nahradí ho mýto z ujetých kilometrů pro všechny
Tunel Dýrafjarðargöng na Islandu postavil Metrostav. Pramen: Metrostav

Systém bude spravedlivější a předvídatelný. Řeší výpadek příjmů kvůli elektromobilům, vyhovuje hlavně ostrovům.
Pro ty, co tu zmiňují stáčení: Island je velmi bohatý stát s minimální kriminalitou, ne postkomunistická země východního bloku. I přes to, že je tam mnoho migrantů kvůli práci, myslim že zneužívání bude minimální. Vždyť Island je celkem malý ostrov, nevěřim že tam auta mají horentní nájezdy, aby se to vyplatilo. Postihy budou jistě velmi demotivující se v tom nějak hrabat. Jinak Island má 100% elektřiny vyrobeno doma z OZE, takže podporovat EV dává ještě jiný smysl, než třeba u nás.. Co by mě spíš zajímalo, jak z té fotky rozpoznají tachometr toho auta? Bude tam nějaká neodstranitelná identifikační nálepka?… Číst vice »
Vždycky je skvělé pokud je právo předvídatelné. Jste specialista v nějaké profesi dojíždíte někam do práce vyšší desitky km. Investoval jste nemalou částku do nějakého vozidla s úsporným provozem a pak Vás sesmahnou.
No, nikdo neříkal, že státy musejí hrát fair. Koneckonců doba je značně turbulentní.
Elektro zůstane výhodnější
Ano, bylo by to skvělé. Ale zrovna daně a poplatky související s provozem aut se mění velmi často a nepředvídatelně v řadě států. Bohužel. Ať už jde o spotřební daň z PHM, mýto a jiné dálniční poplatky nebo různé silniční daně. O ceně PHM ani nemluvě.
A státy zpravidla fair nehrají. Už vůbec ne v otázce individuální dopravy.
Tak to je jednodušší forma toho, co jsem predikoval už v minulosti. Level 2 bude krabička alá dnešní mýto, která umožní zpoplatnit různé silnice různě.
Zvlášť u nás, to bysme se jinak stáčet tachometry naučili všichni 🙂
Takže podvodníci tam mají o důvod víc pravidelně stáčet tachometry. Nemluvě o tom, že elektromobily neznečišťují povětří a neterorizují okolí randálem. Co tak radši vhodně zdanit elektřinu.
Jak? A především proč? Zdanit veškerou elektřinu – tak univerzální a rozsáhle využívanou a dostupnou energii – jen proto, že na ni mohou jezdit i auta? A jak budete danit ty, kdo si ji vyrábějí sami, byť zrovna na Islandu to asi nebude moc častý případ? Spotřební daň z PHM jakožto forma zpoplatnění silnic byla poplatná době, kdy vznikla. Dnes je dávno přežitá, jak kvůli alternativním pohonům aut, tak kvůli tankovací turistice v EU, ať už cílené, nebo příležitostné (cestou přes několik států tankuju tam, kde je nejlevněji). Dnes existují mnohem spravedlivější a přitom technicky snadno realizovatelné způsoby. Jako právě… Číst vice »
Jak vlastně spočítali ty poplatky za km odstupňové dle hmotnosti vozidla? Motocykly, co váží tak 200 kg, platí 60 % ceny za os. auto, kamiony o 40 t platí jen asi 6.5x víc než os. auto. To se bere v potaz počet kol, styl jízdy?
Na Novém Zélandu tenhle systém už dlouhodobě funguje pro naftu, i když podíl osobních aut s naftou není zdaleka tak vysoký, jako v Evropě. Ale zahrnuje i nákladní auta atd. Díky tomu nemusí řešit LTO, zelenou naftu, apod. Kontrola je čistě podle km, zkontroluje to policista při silniční kontrole a taky „STK“ při každoroční kontrole (WOF – ta je levnější a rychlejší, než naše podrobná STK, a dělá ji spousta autoservisů). A jak je v článku uvedeno, chystají se rozšířit tohle i na ostatní auta, právě kvůli plug-inům a elektro. Buď podobně, jen více elektronicky (online záznam místo papírových kartiček… Číst vice »
Tahle metoda možná bude mít nečekané dopady. Já si to nahrubo propočítal podle sebe a u nafťáku (5,0L/100km a 13.000km/rok) prodělám 5600Kč. Kdežto u benzínu (10,5L a 8500km) ušetřím 2900.
Takže úsporným autům se zdraží provoz a žroutům zlevní.
Jo, je to tak, ale o to pri vykonovem zpoplatneni jde. Provoz toho zraveho benzinaku pro vas porad bude drazsi…
To myto by kazdopadne melo byt vice odstupnovane, proc ma Fabia platit stejne jako 2,5-tunove SUV?
Jaký má smysl auto se spotřebou 10,5 l/100 km? Možná ušetříte na poplatku za kilometr, ale levnější bude pořád provoz toho úsporného dieslu.
Ano – protože ten žrout ošoupe tu silnici zhruba stejně, jako to auto úsporné.
Je to správná cesta, akorát zdá se nezohledňují, že spalovací motory mají emise. Buď by měla nějaká nižší daň z pohonných hmot zůstat, nebo by měla auta se spalovacím motorem platit vyšší mýto.
To už dělá ta uhlíková daň
Tak. Ta uhlikova dan je v takovem systemu zasadni. A realna, nikoliv politicky urcenych 40€/t CO2, „aby to volice moc nebolelo“.
To řeší uhlíková daň.
Ale ani ten elektromobil není zcela bezemisní. Jednak výroba baterie odpovídá cca 4 tunám CO2, což je nějaký 40% navíc proti spalováku. A pak samozřejmě záleží na emisní stopě elektřiny, ta je ale skoro vždy nižší než u spalovacího ekvivalentu (snad jen s čistě uhelnou energetikou se lze dostat na podobnou uhlíkovou stopu elektromobilu).
To ale přeci vůbec neznamená, že elektroauta tu uhlíkovou daň neplatí: elektrárny a velké továrny v EU emisní povolenky platí dávno, a dost výrazné (na Islandu je nicméně výroba elektřiny bezemisní). Takže zavedení emisních povolenek i v silniční dopravě není žádnou navícovou zátěží motoristů, ale jen narovnání podmínek. Totéž mimochodem při lokálním vs. dálkovém vytápění. U baterií a vůbec auta jako celku záleží na tom, kde a jak byly vyrobeny. Baterie lze vyrábět s nízkými i velmi vysokými emisemi, podle zdroje potřebné energie. A to mají řešit uhlíková cla. Mimochodem, rozdíl ve výrobních emisích elektrického a spalovacího auta není roven… Číst vice »
> Kýlómetragjald
I prestoze se v islandstine stejne jako v cestine mekke i a tvrde y vyslovuji stejne, slovo kilometr se precejen s mekkym i pise, spravny tvar je tedy Kílómetragjald (viz napr. https://www.ruv.is/frettir/innlent/2025-12-18-kilometragjald-samthykkt-a-thingi-461932)
Na ostrově taková změna není problém. Nehrozí tam, že budou ze sousední země jezdit pro levnější benzín.
Kdybychom něco takového zavedli izolovaně třeba my, jaký problém by pro nás nastal? Ano, sousedům by nastal problém, ale nám ne.
Lidi by si registrovali auta v zahraničí aby nemuseli platit za kilometry. Určitě by kolem toho vznikl nějaký pochybný byznys.
1. Je tu nějaká harmonizace daní v rámci EU, pochybuji, že by něco takového prošlo. Navíc na jednotném trhu.
2. Protože cena by byla nižší než v okolí, pumpaři by mohli mít větší marže a pokles ceny by nemusel být tak markantní. Ano, trochu by to stlačovala konkurence, ale ani ta není všemocná, stačí se podívat na ceny na dálnicích a mimo ně.
Při každé cestě do zahraničí byste platil 2x. Jednou spotřební daň z paliva při tankování v dané zemi, podruhé mýto z ujetých kilometrů u nás.
Cena by klesla ale určitě ne o výši spotřební daně, ale třeba o 10% z té daně a to přesně aby ta cena byla jen o něco nižší než v zahraničí, akorát by rýžovali pumpy místo státu skrze daň.
To možná tak někde poblíž hranic, ale jinak si to nemyslím. V benzinkach je silná konkurence…
Je šílené, že v ČR jde ze spotřební daně jeden 9% na sfdi. Proč to není třeba 50%? Pak se tady má něco stavět, když to prožerou jinde..
A úplně vidím jaký bude český model… Zavede se poplatek za 1km, ale spotřební daň zůstane v plné výši. Chce se někdo vsadit? 😁
A ještě vznikne další hnízdo parazitů, co to bude procesovat, ideálně pro každý kraj nebo okres a každé se svojí vlastní aplikací na dojení daňového nevolníka. Na parkovacích poplatcích to mají už nacvičené.
Ta informace je pravdivá jen částečně. Těch 9 % tam jde přímo, většina peněz pak přes státní rozpočet, kam jde většina výnosů ze spotřební daně. Tedy obecně neplatí, že „to prožerou jinde“, protože ty peníze tam tečou stejně – i když jednou víc, než se vybralo, jindy zase míň. V minulosti tam navíc přímo tekla část příjmů z privatizace.
Nic neprožerou jinde. Naopak, na silniční dopravu v ČR jde víc, než kolik se vybere na dani z pohonných hmot a mýtu.
Neprožerou jinde, je to plus minus 85 miliard vybraných z daně vs 160 miliard rozpočet, takže se tam napřímo dostane sice málo, ale stát to tam pak dá v rámci rozpočtu.
Co auta zahraniční z trajektu?
Foto tachometru na vstupu a výstupu, následně faktura…
To nic neřeší, stočit tachometr umí dneska každej jouda…
Myslím, že zrovna na Island moc lidí s vlastním autem nejezdí. A když už, není problém vyfotit tachometr na trajektu.
Letos v červenci jsem na Faerech hned první den pobytu vytřeštil oči, protože kromě třeba německých aut zaparkovalo na stejném parkovišti jako já auto s pražskou RZ. Jeli z Prahy do Dánska, trajektem na Faery a po pár dnech pokračovali trajektem na Island. Přijeli na Faery předchozí den pozdě večer, ubytovali se přes kód, ráno vyrazili na výlet a první člověk, se kterým mluvili, byl Čech – já :-)))
To nasere 😀
A odpojit tachometr už nejde? Nebo se už s touto schopností nepočítá?. Pokud nebude online přenos souřadnic, blokování provozu vozidla bez připojení a další zabezpečení, nebo absolutní poslušnost obyvatelstva, tak to vždy půjde oblafnout
Jardo, nejste v CZ. Island je civilizovanou zemí, zde se na zákony dbá…
Mile stop normálně používají všude na světě… Prostě se nenačítá ujetá vzdálenost.
Je vcelku hodně míst, kde připojení není. Někdy se také mění antény na vysílačích, to je pak v noci výpadek, ani o něm nevíte.
Koruna za kilometr je na islandský poměry pakatel. Takže je otázka jestli stojí za to zaplatit nějakýmu vykukovi aby stáhnul tachometr, doufat že to udělá beze stop, a že vás nikdo nenabonzuje.
Jinak to dlouhodobě dopadnout nemohlo.
Úplně dokonalé to bude měřením přez satelit, a ještě bonusové časové zpoplatnění za účastnění se dopravních zácp.
GPS se stejně jako tachometr může snadno pokazit…..
Stáčení kilometrů dostane nový smysl.
Je zajímavé, co napadne asi většinu obyvatel naší republiky jako první po přečtení tohoto článku (včetně mě)…
! Stáčení kilometrů !
Prostě jsme furt zaostalá východní země se zálibou v obcházení nařízení/zákonů.
Ach jo.
A co odpojení? Ona je dnes nějaká povinnost mít funkční tachometr? Není, takže to celé je k ničemu. Musela by se povinně sledovat poloha vozidla, ale i to se dá obejít. Reálné je asi jsou asi jen mýtné brány, ty ošidíte těžko.
Je uzákoněno aby tachometr ukazoval o cca 3-4 % vyšší rychlost.
Ale o tom že má být funkční není nikde ani slovo.
Si vzpomínám na díl Top Gearu, jak si z toho dělali srandu, co všechno na jejich autě nefunguje, aby pak May dodal, že je to zvláštní, když jeho auto má najeto jen 35000 km. Napadne to úplně každého kromě Němců (a i ti už se učí od Turků) 😀.
Navíc dnešní auta připojena k netu, ale státní aparát se ukáže znalostmi IT z roku 2000, když musíte fotit a někam přes stupidní aplikaci odesílat ručně fotku.
Ostatní se zlomí a Čech se ohne 😁
Je to buď naše nejlepší nebo nejhorší vlastnost.
Kolik budou za ujetý kilometr platit cyklisté?
Za prvé to nemáte, jak u cyklistů vypočitat, protože tachometr, předpokládám, není povinný ani na Islandu. Ale hlavně proč by měli platit cyklisté? Náklady na cykloinfrastrukturu jsou zanedbatelné, oproti tomu co se staví pro auta. Alternativou kola je částečně auto a když srovnáme, jak zatěžují své okolí, hlavně ve velkoměstech automobily, tak díky Bohu za každého automobilistu, ze kterého se stane cyklista.
Když ona cykloinfrastruktura na venkově … má často podobu silnice pro všechny vč. chodců. Takže se započítá do automobilismu i s mostky přes potok. Údržba je sněžný pluh v zimě, který opět pomůže i těm chodcům.
Co o plácáte..!?
Už před deseti roky to byl poprask..
https://ekonom.cz/c1-62579070-miliardovy-byznys-v-cesku-se-stavi-cyklostezky-i-za-50-milionu-na-kilometr
Časem budou před diskriminací ochráněni i chodci
Cyklisté se vejdou do částky, kterou mají všichni od státu zdarma. Motoristé platí až to, co je nad tuto částku, cyklisté i chodci jsou spolehlivě pod limitem.
Proč? Kolo nesmrdí, nezatěžuje dopravní infrastrukturu, nedělá hluk a hlavně netankuje benzin? A i kdyby tak zrušit u cyklistu nulovou spotřební dan z ničeho je furt nula. A za další, kolik kilometrů za rok najede kolař? 500? kolo váží 100x méně a tak by to vycházelo při 1Kč/km u auta zde na 1 hal/km za rok celých 5 Kč hahaha