Komentáře Názory

Glosa: Vlaky neplatí kraj ani ministerstvo dopravy, ale občané ze svých daní

Nová nálepka MD na rychlíku Českých drah. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nová nálepka MD na rychlíku Českých drah. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Je to neblahý úkaz. U kdejaké stavby, na autobusech či odpadkových koších je psáno, který že veřejný rozpočet či fond to zaplatil. Manuály pro podobné reklamy bývají často delší než Lisabonská smlouva a sankce brutálnější než za nedovolený kartel.

Bohužel prvotní bruselské hlouposti se stále častěji chytají i čeští úředníci a politici a tak nám poslední dobou nálepky na rychlících hlásí, že je platí ministerstvo dopravy, lokálky se zase přemalovávají do krajských barev, aby bylo jasno, kdo je tady dobrodinec.

Je to stejně absurdní, jako kdyby měli policista nebo pošťák na čepici nápis Tuto službu vám zajišťuje a platí ministerstvo vnitra. Nad soudcem v síni by pak viselo hlášení Za spravedlnost vděčíte ministerstvu spravedlnosti, a na vysvědčení vašich dětí najdete poděkování ministrovi školství, že byl tak hodný a nechal je studovat.

Takové nápady vycházejí z úřední a politické nadutosti. Příslušníci obou skupin, které tato nemoc postihne, si přestávají uvědomovat, že hospodaří s penězi daňových poplatníků a nabývají silného dojmu, že peníze vydávají ze svých vlastních kapes.

Takže, páni politici a úředníci, strčte si všechny svoje barevné vizuály a chlubné cedule za klobouk. A nebo lépe, nalepte si je na vlastní zadnice s textem: službu tohoto člověka si platí daňový poplatník, v případě nespokojenosti nakopněte.

Stát, samospráva a Evropská unie tady nejsou od toho, aby si dělaly reklamu na (a za) cizí peníze, ale aby věci fungovaly. Slušně, nenápadně a jaksi samozřejmě.

Štítky

38 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Ve mně ten zuřivecký text vyvolává nutkání se zeptat: kdo a z jakých finančních prostředků platí jeho autora, a jak a z čeho prostředky na jeho financování získal ten, kdo jej platí?

    • :))) vy jste mě fakt pobavil. A ještě dodejte, že je moc mladej na to, aby mohl psát takovýhle články.

    • samozřejmě, že ho platí vrahové z Wall Streetu nebo rovnou Vatikán :-)))

  • Souhlasím. Ale k té Evropské unii:
    U projektů financovaných EU to je pochopitelné, jelikož ČR je čistým příjemcem. To znamená, že autobus s vlaječkou EU nám opravdu z větší části zaplatil ten Němec, Ital, Francouz…

    • Leda velký kulový,jejich firmy odtud vyvádí stovky miliard a investují v mateřských zemích.Zůstaneme rozvojovou zemí navždy

      • Dalsi volic SPD, ktery si neuvedomuje, ze zije v globalizovanem svete a ze zahranicni firmy si svoje zisky budou odvadet do sve centraly, i kdyby zadana EU neexistovala. Uz te chci videt, jak si zalozis firmu, ktera bude podnikat v zahranici a ty tam vsechen zisk budes nechavat. To by se ti asi nelibilo, co Jiriku?

        • Komunistická výchova je pořádně pod kůží.. Nicméně toto není jen názor SPD, bohužel daleko více rozšířený nešvar, někteří jej pomalu počítají jako příjem státu.

          • Jedna věc na tom ovšem k zamyšlení je – proč jsme dnes tak závislí od vzdálených obřích kolosů a spoustu věcí už si ani neumíme či nemůžeme zajišťovat sami podle svého (a tím nemyslím národ nebo stát, nýbrž obecně místní společenství)? Svým způsobem se stáváme otroky, strádajícími ovšem hlavně duševně, pominu-li následky na tělesném zdraví…

            • Tomu se říká dělba práce, specializace, prodlužování ekonomických řetězců, nerovnost je princip svobodného trhu a pokroku. Dnešní socialisti se snaží kolo dějin zastavit a obrátit zpět, stejně marné jako válení kuličky do kopce. Až hromada dluhů přeroste míru, jejich snažení skončí, jistě pak budou říkat, že selhal kapitalismus a korporace, plytkost a povrchnost dneska kdekomu stačí, aby jej přesvědčl, společnost je mdlého ekonomického vzdělání, tady máte tu mravnostní bídu..

  • Vynikající úvaha! Autor to přesně trefil! Za mě pochvala!

  • V podstatě nerozumím tomu, co má autor za problém, naopak rozumím tomu, proč se lepí samolepky. S postupující liberalizací trhu dochází k jeho roztříštěnosti a běžný občan nemá přehled o tom, kdo jezdí v závazku veřejné služby a kdo na vlastní triko, a už vůbec ne o tom, jak je rozděleno objednávání spojů (stát x kraje). Cedule na vlaku je alespoň informace o tom, kdo se zasadil o to, že část peněz vybraných na daních směřuje právě do tohoto spoje. To je relevantní informace, pokud chceme rozlišovat mezi krajskou a celostátní politikou. Je příjemné vědět, kdo kam část mých daní poslal, a taky to přiměje řadu lidí uvědomit si, kdo je vlastně zodpovědný za dopravu v dané trase.

    • Já tedy nevím, ale k čemu mi je informace, jestli jede daný spoj na objednávku nebo na riziko dopravce? Jako cestující se chci rychle, včas, pohodlně a za rozumnou cenu dopravit z bodu A do bodu B, někdy i přes body C a D. Ale informace o tom, že je daný spoj na objednávku a tudíž někdo dává dopravci peníze, za to že jede, může být naopak kontraproduktivní, když po stejné trase za stejnou nebo nižší cenu jezdí i spoje, které nikdo neobjednával a tudíž neplatí. Stejně kontraproduktivní může být takové označení u spoje, který jezdí dlouhodobě nevytížený a tudíž to může dokonce někoho naštvat, že se cpou veřejné peníze do spojů, kde by bohatě stačilo menší vozidlo třeba i jiného druhu dopravy. A jako cestující nechci rozlišovat mezi krajskou a celostátní dopravní politikou. K čemu mi to je? Snad jen jedině k tomu, abych věděl, že v rámci kraje zpravidla funguje nějaký integrovaný tarif, na celostátní úrovni si o něm můžeme nechat tak akorát zdát.

  • Díky za pravdivý článek.
    A Babiš by měl mít potetovaný čelo nápisem“ za dotace (z vašich daní) si vás všechny koupím.

  • Nevidím na tom nic rozporuplného, pouze informace pro daňové poplatníky (nepatří sem zaměstnanci státu, Ti žádné daně neplatí a proto nejvíce křičí, že je stát okrádán…), že mohou být rádi, že něco zpět dostali, alespoň v této podprůměrné kvalitě.

    • Zaměstnanci státu neplatí daně, na to jste přišel proboha jak, nechápu jak někdo může šířit takový bludy.

      • Nikdy neplatili, už z podstaty věci platit nemohou, když jsou z nich placeni..Státní zaměstnanec? 😉 chápu.

      • Ona je to de facto pravda. Na daních se vybere balík peněz, ze kterého se část pošle jako výplata státním zaměstnancům, kterým se formálně na pásce sice strhne nějaká daň, ale je to čistě administrativní záležitost. Vzhledem k tomu, že zaměstnanec veřejného sektoru je placen z daní aktérů soukromého sektoru, kde se jedině tvoří zisk. Bylo by asi průhlednější, kdyby státní zaměstnanci měli pouze čistou mzdu (bez zbytečných výpočtů hrubé a superhrubé), protože jimi odvedená daň je pseudodaň z už jednu vybrané daně.

        • Jo jasně v obchodě se vždycky ptají zda jste státní zaměstnanec a pak neplatíte DPH, plat dostavate super hrubou mzdu za to že máte smlouvu a nezapomeňte vaši zdanenou práci. Vlastně firmy stavící dálnice jsou státní firmy protože jsou ze 100% placený ze státního rozpočtu a taky vlastně daně neplatí a tím pádem ani jejich zaměstnanci. Asi žiju v jiným světě.

  • A proč Vám to tak vadí? Náklady téměř nulové a je to alespoň osvěta, že tyto vlaky nejezdí podle požadavků a potřeb ČD.

    • Nejen to, denně vysílat minimálně 3x v rádiu a televizi, na všech kanálech. Je třeba aby si obyvatelstvo uvědomilo jak je to s peneězi a že stát není magický zdroj, že je první musí lidem sebrat, aby je mohl rozdávat.

  • to vždy tak bylo, ale u autobusů na zlínsku začali před xx lety vybírat peníze přímo od obcí za hlavu. Který starosta nechtěl dát, toho mafie přesvědčila at si půjčí někde i na toho co nikdy autobusem nepojede. U zemka staršího našli zpronevěru cosi 350mkč a hlavně, že má na svojich autobusech to, že syni jsou nevinní.

    • Souhlasím. Možná spíš ještě ale před snížením daní uhradit dluh.

      Jistě j třeba odstranit provozní dotace, ale otázka jak si poradit s infrastrukturou obecně.

  • Mě napadlo jestli by to nešlo psát k těm Babišovo 75% slevám, jako dovětek na jízdenky. “Tuto slevu platí daňoví poplatníci. “ Nic víc. Jenom aby bylo jasno.

  • Občané a právnické osoby. V tom je trošku rozdíl. V nadpisu by mělo být daňoví poplatníci jak máte přesně uvedené v článku, protože daně zde platí i cizinci, kteří určitě nejsou občany ČR.

  • Konečne to někdo napsal veřejně. Do poslanecké sněmovny, senátu a prezidentské kanceláře by to chtělo napsat nad každé dveře. Aby jsi naši zákonodárci tuto podstatnou věc uvědomovali.

  • Ne zcela souhlasím. Měl jsem kolegu, který se snažil optimalizovat daně:
    „Proč bych měl platit daně?“, ptal se.
    Říkám mu: „A přijel jsi dneska metrem?“
    Odvětil: „Ano, ale jízdenku jsem si koupil.“
    Samozřejmě (na rozdíl od Ostraváků, kde to mají napsané přímo na lístku) už nevěděl, že z jeho 10 Kč / den se pražská doprava fakt sama neuživí.

    • Plus si koupil jízdenku tak byla minimálně za 24 – spíš ale základní za 32..

  • Ja pamatuji, ze v Budejckych trolejbusech na vnitrni strane elektronicke cedule byl text: „Tento trolejbus zakoupil Dopravni podnik mesta Ceske Budejovice v roce 2007 za castku cca. 12 milionu korun“, obdobne se vyskytovali i v Praze v podobnem textu. Do dnes jsem nepochopil co nam tim chteli dopravci rict… jako, ze je koupili za tolik penez nebo ze je neukradili?

    • V Brně taková cedulka je v některých autobusech, a to s dovětkem o slušném chování/vandalismu. Podobně taky lepí různé texty na počmáraná okna („výměna tohoto okna stojí 5, 10 tisíc Kč“). Právě aby si někteří uvědomili, že to platí taky.

Newsletter

Partneři


Výběr editora