Leo Express prodává jízdenky na vlak, u kterého nemá jistotu, že vyjede

Trasa je vedena po tratích a uzlech ohrožených přetížením, varuje Správa železnic.
Společnost Leo Express se minulý týden pochlubila plánem na zavedení nového přímého vlaku z německého Frankfurtu do polské Přemyšle a začala na tyto spoje prodávat jízdenky. Plán dopravce má ale jeden zásadní problém. Oznámený jízdní řád není vůbec jistý, dopravce si teprve minulý týden požádal o kapacitu na českém území.
Vyplývá to z odpovědi Správy železnic na dotaz deníku Zdopravy.cz. Podle mluvčího Dušana Gavendy si dopravce požádal o kapacitu na českém území 15. prosince. Vedení vlaku přes Prahu znamená další problém do řešení přetížené kapacity pražského uzlu.
„V tuto chvíli proto teprve zjišťujeme realizovatelnost záměru a pokoušíme se harmonizovat se sousedními infrastrukturami, zatím však od nich nemáme uspokojující odpověď. Dosažení nebo alespoň přiblížení se k požadované časové poloze bude velice obtížné, protože trasa je vedena po tratích a uzlech ohrožených přetížením. Zda se například průjezd uzlem Praha podaří, se v tuto chvíli ještě říct nedá, konstrukce trasy je teprve na začátku,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Mluvčí Leo Express Emil Sedlařík uvedl minulý týden, že o trasy pro spojení Frankfurt – Praha – Přemyšl usiluje Leo Express dlouhodobě. „Dlouhodobě také jednáme se správci infrastruktury. Konkrétně s DB Infrago probíhají jednání již rok. Oficiální žádost pak byla podána dne 14. dubna 2025,“ řekl Sedlařík. Žádost z minulého týdne byla podle něj jen opakovaným podáním pod mezinárodní číslem. „Reálně jsme podávali žádost už v dubnu,“ dodal Sedlařík. Podle něj německá strana trasu na svém území potvrdila už v srpnu
Nezdar ohrozí vnímání železnice jako celku
Správa železnic ve svém vyjádření uvedla, že prezentování teprve záměru jízdního řádu ad hoc vlaků často před jeho konstrukcí, někdy i před podáním vlastní žádosti, nepovažuje za šťastné. „I když učiníme maximum, vedeni zájmem vyhovět obchodnímu záměru dopravce v co možná nejvyšší míře, případný nezdar může v očích veřejnosti zhoršit vnímání železnice jako celku,“ dodal Gavenda.
Nová linka, která bude s 1300 kilometry jednou z nejdelších v Evropě, má vyjet 25. června. Jízdní řád je zde.
Nová linka bude v provozu denně. Vlak vyrazí z Přemyšle ve 13:31 a dorazí do cílové stanice na letišti ve Frankfurtu následující den v 7:53. Zpět vyrazí v 08:27 a do Přemyšle dorazí ve 2:23. První spoj vyjede 25. června 2026. Cena jízdného mezi cílovými stanicemi začíná na 239 Kč.
V rezervačním systému není možné na tak dlouhý spoj zatím koupit místenky, pouze jízdenky. Vozy s místenkami nabídne dopravce v lednu, stejně tak Business třídu. Zákazníci, kteří si jízdenku zakoupili bez místenky, budou po změně usazeni na sedadlo, které si sami zvolí.