obnoveny

Železniční tunel u Stromovky a podzemní stanice Dejvice si jdou pro stavební povolení

Vizualizace trati Stromovkou. Foto: Správa železnicVizualizace trati Stromovkou. Foto: Správa železnic

Oproti stávající trati bude ta modernizovaná téměř kompletně v hloubeném tunelu.

Správa železnic podala krátce před Vánocemi na Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) žádost o povolení záměru stavby tříkilometrového úseku železniční tratě Výstaviště – Dejvice.

V příštím roce pak u něj SŽ podle tiskové zprávy počítá s vypsáním výběrového řízení na zhotovitele. Dokončení se zatím stále plánuje do roku 2030, kdy by měl být podle aktuálního harmonogramu zprovozněn celý projekt modernizace tratě Praha – Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla (PRAK).

Úsek Výstaviště – Dejvice navazuje na letos v srpnu zprovozněnou část od Negrelliho viaduktu přes nové nádraží v Bubnech až po Stromovku. Modernizovaná a zdvojkolejněná trať zatím končí v nově vybudované zastávce Výstaviště.

Úsek Výstaviště - Dejvice. Zdroj: Správa železnicDvoukolejná trať ve Stromovce, vizualizace. Pramen: Správa železnicVizualizace trati Stromovkou. Foto: Správa železnicProzatimní konec dvoukolejné trati na zastávkou Výstaviště. Foto: RopidNová zastávka Výstaviště dva týdny před zahájením provozu. Foto: RopidNová zastávka Praha-Výstaviště. Foto: Zdopravy.cz

Oproti stávající trati bude ta nová téměř kompletně vedená v hloubeném tunelu. Na povrchu trať povede pouze v lokalitě Stromovky. Přeložení tratě pod zem umožní zrušit všechny přejezdy, díky čemuž železnice přestane rozdělovat tuto část města. Navíc bude možné v její původní trase vybudovat zelenou radiálu, která nově propojí Letenské sady a Stromovku pro pěší a cyklisty a stane se klidovou zónou.

Vedoucí oddělení přípravy projektu PRAK Daniel Dlubal ze Správy železnic v březnovém rozhovoru pro Zdopravy.cz uvedl, že trať z Výstaviště se bude soutěžit v režimu Design&Build, zhotovitel tak zajistí i podrobné projektování. Stavba by měla začít v roce 2027. Zatím poslední zveřejněné odhadované náklady uvádějí částku 7,66 miliardy korun.

Ve Stromovce zajedete pod zem a přes podzemní stanici v Dejvicích a ražené tunely pod Střešovicemi vyjedete až ve Veleslavíně,“ popsal Dlubal. Na úsek bude totiž navazovat tunel Dejvice – Veleslavín, pro který SŽ v pondělí získala souhlasné stanovisko EIA.

Poslední úsek trati na letiště získal zelené razítko. Tunely povedou 83 metrů pod Střešovicemi

Podzemní stanice

V podzemí se bude nacházet i přesunutá stanice Praha-Dejvice, ze které bude přímý přestup na metro. Stávající výpravní budovu v Dejvicích nebude železnice nadále potřebovat.

Právě prostor před dejvickým nádražím byl pro projektanty oříškem. „Je to vlastně taková velká louka, která je předmětem urbanistické studie od IPRu a do budoucna by to tam mělo fungovat úplně jinak než teď,“ uvedl Dlubal.

SŽ zde bude stavět jako první a výstavba podzemní stanice by neměla znemožňovat výstavbu dalších projektů. Dopravní podnik například plánuje na Hradčanské výstavbu výtahů z metra. SŽ dlouho tvrdila, že dejvickou stanici nelze snížit, protože zde existuje jako limit stěna tunelového komplexu Blanka. Nakonec se však podařilo najít kompromis.

Výtahy jsou tak nyní součástí řešení stanice a povedou až na povrch. Nové podzemní nádraží Dejvice se oproti tomu současnému posune směrem ke stanici metra Hradčanská, ale oproti dokumentaci pro územní povolení dojde k odstupu od tunelu Blanka.

Vestibul by měl být kompaktní a lidé z něj budou moci buď na vlak, nebo do Dejvic či na Hradčanskou. První výstup z vestibulu vznikne v místě, kde jsou dnes výstupy se schodištěm, avšak o něco blíže k dejvické zástavbě. Druhý pak bude blíže současné výpravní budově. Mezi nimi pak vznikne ještě výstup plánovaný dopravním podnikem.

Příprava dalších úseků

V uplynulých dnech SŽ zároveň získala pravomocné stavební povolení i na úsek Ruzyně – Kladno. Na jeho zdvojkolejnění je již vysoutěžen zhotovitel, povolení se zdrželo kvůli námitkám, které byly nyní zamítnuty.

Obrazem: Námitky zamítnuty. Modernizace trati z Ruzyně do Kladna má povolení, čeká se na finance

Železniční trať Praha – Letiště – Kladno má zlepšit dopravní propojení mezi hlavním městem, letištěm a regionem Kladenska. Každý den cestují z této oblasti do metropole desítky tisíc lidí a dlouhá desetiletí chystaná modernizace železničního spojení jim má nabídnout rychlejší, pohodlnější a ekologičtější alternativu.

V rámci projektu dojde k zdvojkolejnění a elektrifikaci stávající trati mezi Prahou a Kladnem, součástí bude také výstavba šesti nových stanic a zastávek.

Letos v září začaly práce na nové nádražní budově v Kladně, která se stane první dřevostavbou na české železnici.

Na podzim se Správě železnic podařilo získat pravomocné povolení záměru pro budoucí podzemní nádraží u letištního terminálu.

Souběžně se připravuje etapa z Ruzyně na letiště zahrnující terminál Dlouhá Míle, kterou nyní řeší Dopravní a energetický stavební úřad.

Tagy Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) Praha 6 PRAK Správa železnic Výstaviště - Dejvice
14 komentářů