Dálkové autobusy na jednom místě. Vídeň začala stavět nový terminál

Projekt zahrnuje i výstavbu provozní budovy s policejní stanicí a hotelu s 220 pokoji.
Ve Vídni začala stavba dlouho připravovaného centrálního autobusového terminálu. Stavbu schválilo město už v roce 2019, v roce 2021 pak byly vyhlášeny výsledky architektonické soutěže na podobu autobusového nádraží. Tehdy se mluvilo o možném zahájení stavby koncem roku 2022.
Město chce soustředit dálkové autobusy, které dosud končí a začínají na roztroušených stanovištích, do jednoho místa. Přibližně každý druhý dálkový autobus dnes odjíždí od stanice metra Erdberg, některé od hlavního nádraží a další z ostatních míst ve městě.
Nové nádraží roste u Dunaje ve čtvrti Leopoldstadt v blízkosti fotbalového stadionu Ernsta Happela a stanice metra Stadion na lince U2. Podobu mu vtiskla vídeňská architektonická kancelář Burtscher-Durig ZT. Cestujícím se má nádražní areál otevřít v roce 2029.
Dvoupodlažní terminál se bude dělit na odbavovací zónu a stanoviště autobusů s 30 nástupišti v prostřední části. Autobusy budou do terminálu vjíždět z nábřežní ulice Handelskai, která se nedaleko napojuje na dálnici A23.
Projekt zahrnuje i výstavbu provozní budovy s policejní stanicí a hotelu Radisson RED s 220 pokoji a veřejnými prostory pro cestující. Nová lávka pro pěší a cyklisty přes Handelskai a koleje propojí areál s dunajským nábřežím.
Na přípravu a stavbu terminálu a hotelu dohlíží Vienna Terminal & Hospitality Development, což je podnik spadající pod developerskou společnost WSE Wiener Standortentwicklung z městské skupiny Wien Holding.
O provoz nádraží se pak bude starat samostatná společnost BGR Busterminal. Město pro ni našlo partnery a získalo i několik investorů pro výstavbu. Odhadované náklady činí 158 milionů eur (cca 3,9 mld. Kč), přičemž město poskytne 45 milionů eur (cca 1,1 mld. Kč).
V další fázi se pak počítá i s výškovou budovou. Její případné zbudování bude podle města záviset na vývoji realitního trhu.





