Autobusy Cestovní ruch Doprava ve městě Infrastruktura

Vídeň už zná podobu nového autobusového nádraží. Stavba má začít koncem roku 2022

Nový vídeňský terminál pro dálkové autobusy, vizualizace. © ZOOMVPBUD
Nový vídeňský terminál pro dálkové autobusy, vizualizace. © ZOOMVPBUD
Město chce soustředit dálkové autobusy, které dosud končí a začínají na roztroušených stanovištích, do jednoho místa.

Chystaný centrální autobusový terminál ve Vídni už má podobu. Vzešla z architektonické soutěže, kterou vyhrála vídeňská kancelář vídeňská kancelář Burtscher-Durig ZT. Nové nádraží vyroste u Dunaje ve čtvrti Leopoldstadt v blízkosti kryté arény Ferryho Dusiky a fotbalového stadionu Ernsta Happela.

Město chce soustředit dálkové autobusy, které dosud končí a začínají na roztroušených stanovištích, do jednoho místa. Přibližně každý druhý dálkový autobus dnes odjíždí od stanice metra Erdberg, některé od hlavního nádraží a další z ostatních míst ve městě.

Se zahájením stavby se počítá nejdříve koncem roku 2022, hotovo má být o tři roky později. Na místě budoucího nádraží se nyní nachází sportovní a volnočasový areál, město pro něj mezitím hledá náhradní lokalitu.

Terminál bude mít výraznou prosklenou a ozeleněnou střechu, na místě vyroste i devadesátimetrová výšková budova a vyhlídka na Dunaj. Právě přes střechu má nové autobusové nádraží propojit přiléhající čtvrť s přístavištěm na Dunaji či sportovní halou. Dvoupodlažní terminál se bude dělit na přízemní odbavovací zónu a podzemní stanoviště autobusů s nástupišti v prostřední části. Autobusy mohou do terminálu sjíždět z nábřežní ulice Handelskai, která se nedaleko napojuje na dálnici A23. Přístup do odjezdové části nádraží bude podmíněn držením platné jízdenky.

Nový terminál nedaleko stanice metra Stadion na lince U2 nabídne prostor i poskytovatelům bikesharingu a carsharingu. Terminál bude provozován samostatnou společností BGR Busterminal GmbH. Město pro ni našlo partnery a získalo i několik investorů pro výstavbu.

„Nový centrální terminál se v budoucnu stane vedle letiště a hlavního vlakového nádraží třetím silným pilířem v dálkové přepravě osob,“ uvedl na představení návrhu starosta Vídně Michael Ludwig.

Rovněž v Praze aktuálně běží soutěž na novou podobu dopravního uzlu na Florenci a jeho nejbližšího okolí. Mezinárodní porota v květnu vybrala pět týmů, které dostanou šanci předložit své návrhy.

Odebírat
Upozornit na
guest
29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Libor

Tak oni mají v roce 2021 vizualizaci a v roce 2022 budou stavět. U nás má člověk vizualizaci a povolení stavět dostane za 10 let…

Jan

Bohužel to nebude na Verteilerkreis Favoriten, jak se původně plánovalo. Bylo by to přímo na dálnici a přitom zároveň na metru nedaleko centra a jen pár zastávek na Hauptbahnhof. Bohužel místní politici to zamítli. Stadion je docela smutný plán b.

Insider

Vždyť ta dálnice denně stojí jak vidle v hnoji?! Navíc by tam rozhodně nebylo tolik místa, jako na Stadionu… a navíc – první, co z metra ve Vídni uvidím, by byli přistupující na Reumannplatz? Ne, to asi není ta nejlepší vizitka pro město…

pohledem realisty

Zato na tomto zvoleném místě si dáte nejdřív pětiminutový pěší přesun na stanici metra na vzdáleném předměstí = něco jako Roztyly v Praze, ale vylepšené tím pětinásobně dlouhým pěším přesunem a s nutností minimálně jednoho dalšího přestupu i v rámci MHD při přesunu mezi dálkovým autobusem a železničními nádražími i letištěm.

M@trixX

Ja som dufal ze po dostavbe Hbf sa prestahuju aj dialkove busy tam kvoli jednoduchsiemu prestupu, pretoze dostat sa z Erdbergu na vlak je znacne diskomfortne. Je to skoda, odtialto to nebude o nic lepsie.

adam.voj

Já bych spíš dálkové busy vymístil a soustředil se na lepší spojení ekokoličtějšími a modernějšími druhy dopravy 🙂

Jiří Kocurek

Například plachetnice. Ty jsou teďka velice moderní.

Jiří Kocurek

Na vysvětlenou dodám, že Dunaj je sice splavný, jenže v trase Vídeň – Znojmo – Jihlava – Praha kvalitní plavební kanál navede a jsou mnohé takové relace.

Insider

A kolik že dnes reálně jezdí linek/spojů po vámí uvedené trase? Žlutý to zabalil kvůli Flixu, Flix to zabalil po koroně a přestup v Brně nebo ve Znojmě je nevyhnutelný…

Miroslav Zikmund

Uvažuje se i o vzducholodích ….

Pavel

Také jsem si myslel, že centrální autobusové nádraží bude u nového vídeňského Hbf, ale je jasné, že není zájem, aby dálkové autobusy popojížděly po městě. Navíc okolí nového nádraží je natolik atraktivní, že zde umisťovat nějaké větší zázemí a garáže pro autobusy není dobrý. Dálková autobusová doprava je obecně na úbytě. Uplatní se spíše pro krajiny s nekvalitní železniční sítí, tj. oblasti na východ od Vídně. Proto vítám, že vstup na nástupiště jen s platnou jízdenkou.

Petr 78

Tak třeba v HK máme poměrně nové AN s impozantní konstrukcí zastřešení, od jednoho nejmenovaného, ne příliš přemýšlivého kreslitele. Na oko možná hezký, prakticky nic moc…… úzká nástupiště, nic moc zázemí pro cestující, velké umění projít AN a nešlápnout do ptačího trusu.

Šejdr

Co by za takové zázemí dala další velká města v ČR. Stačí se podívat o pár kilometrů dál do Pardubic – minuaturní čekárna, která je v provozu jen v době, kdy je otevřeno informační okénko, po uzavření nejsou dostupné ani záchody. Občerstvení v podobě jednoho kafomatu. Bezbariérovost žádná. A jako bonus starý podchod, který mnoho let slouží už jen jako veřejné WC. Jediným štěstím je, že hned vedle stojí benzinová pumpa, kde je docela dobré bufetové občerstvení, non-stop toalety a možnost koupit něco na cestu.

Petr 78

Ano, to je pravda, Pce přesně jak popisujete…………. Mě se třeba líbí koncept AN v Liberci, pochopitelně si člověk musí přimyslet jinou odbavovací budovu, ale bezkolizní způsob uspořádání nástupišt, kdy do jízdní dráhy busu vleze jen vůl, je vymyšlen dobře

Alibaba

Do Pardubic ještě někdo jezdí autobusem? 🙂

realista

Samozřejmě – minimálně všichni z vesnic v pardubickém okrese, přes které nevede rozumně železnice, a takových tam rozhodně málo není. A totéž platí i pro mnoho vesnic ležících v sousedních okresech (minimálně pro okres Chrudim), protože ani pro jejich občany není zdaleka vždy doprava vlakem rychlejší než přímým autobusem a navíc nemusejí přestupovat

Šejdr

Erdberg je děsivé místo. Zastávky pod mostem nikdy hezké nebudou, ale ještě horší je způsob odbavování (nástup z vozovky a kličkování chodců mezi autobusy) a především ty neuvěřitelné existence, co se tam motají a obtěžují. Neskutečný paradox, že něco takového může být ve městě s tak nádherným hlavním železničním nádražím.

Tuaer

Na Erdbergu jsem v životě nebyl, ale podobné překvapení mě čekalo v Curychu. Hlavní vlakové nádraží je fajn, ale autobusové je skutečně neuvěřitelné. V podstatě parkoviště s jednou budkou podobnou průměrné autobusové zastávce PID. Při 4 hodinovém čekání jsem měl pocit, že se nacházím na Ukrajině. Nevíte někdo jestli se tam taky plánuje nějaká rekonstrukce?

svojsin

Bylo nutné čekat 4h na tomto místě?

Tuaer

Ano i ne. Čekat 4 hodiny v Curychu bylo nezbytné protože lepší přípoj zkrátka nebyl. Čekat nutně na autobusovém nádraží asi ne, ale stejně mi přijde, že jedno z nejbohatších evropských měst si zaslouží něco lepšího.

svojsin

Tak to jo, nikomu nepřeju hnusný AN

Alibaba

A do města jste se podívat nemohl? 🙂

Fandik

Problem je ten, že ve Švýcarsku jsou in vlaky. S autobusama je to horší. Já tam jezdil linku pro Flixbus a pamatuju, jak jsem naháněl cestující jak na trzisti 🤣. Ani nevim, zda ve Svycarsku najdete moderní autobusové nádraží.
.

Jan Sůra

Například Chur, vzorově integrované na střechu nádraží.

Jiří Kocurek

Totéž v Bernu

Knížecí rada

Tak dálkové autobusy jsou pro chudý, študáky a gastarbajtry, co nemají na vlak, ani na lowcost letadlo. A tomu odpovídá jejich infrastruktura. ZOB v Berlíně taky není HBF.

Jiří Kocurek

Obávám se, že ty děsivé existence nemají ani na místní autobus, natož na dálkový. Zato mají v sobě flašku něčeho, případně krabici něčeho. Když jim ztrojnásobíte dávky, koupí si něco dražšího, dost možná i pervitin.

Daniel

Ono se to mění. Do ZOB v Berlíně se v posledních dvou letech začalo dost investovat. Vídeň je také ten případ. V obou zemích prostě měla donedávna železnice na vnitro takřka monopol. Dálková autobusová doprava v rámci země začíná být populární až v posledních letech. S měnícím se náhledem na společenskou akceptaci jdou ruku v ruce i výdaje na zázemí. Je to logické.

pamětník

Pak se ale Rakušané zjevně nepoučili a asi musejí také nejdřív zažít „na vlastní kůži“ podobně hloupé období, jaké zažívali Čechoslováci od 60. let minulého století, kdy se v ČSSR autobusová doprava začala rozvíjet jako faktická konkurence železnici a jakékoli rozumné vazby mezi autobusy a vlaky byly považovány za nežádoucí a zbytečné, takže autobusová nádraží byla dost často budována jako „trucpodniky“ na zcela opačných koncích měst než vlaková, nebo aspoň daleko od vlakových (s poukazem na to, že AN je blíž centru města či nějakému velkému podniku) – a ten stav mnohde přežívá stále i dnes (i když fabrika často… Číst vice »