kmax

Musí se začít odspodu. Plány na zastavění hlavního nádraží ohrožují vznik podzemní stanice Spodem

Vizualizace platformy pro zástavbu prostoru nad kolejišti pražského hlavního nádraží. Zdroj: Penta Real EstateVizualizace platformy pro zástavbu prostoru nad kolejišti pražského hlavního nádraží. Zdroj: Penta Real Estate

"Mohli bychom způsobit nevratné škody," varuje vedoucí projektu ze SŽ.

Loni zveřejněné plány na zastřešení a následnou zástavbu nad kolejištěm pražského hlavního nádraží ohrožují vznik podzemní stanice Metropolitního expresu SPODEM.

Varoval před tím Martin Vaněk, který má na Správě železnic studii proveditelnosti systému nových tunelů pod Prahou na starosti. Záměr nazývaný postupně jako Nové spojení II, Metro S či ŽUP získal letos v lednu schválení Centrální komisí ministerstva dopravy.

Schválená varianta N2FK železničního uzlu Praha (ŽUP). Zdroj: SŽ

Mezi roky 2035-2050 by tak měly být pod Prahou postaveny dvě větve podzemní železnice, která do centra dovede regionální dopravu, aniž by omezila kapacitu stávající nadzemní sítě. Součástí schválené verze projektu je i pět nových stanic včetně podzemního přestupního hubu pod hlavním nádražím, kde se obě větve protnou a propojí s metrem i dálkovou železnicí na povrchu.

Plány na podzemní železniční stanici pod pražským hlavním nádražím. Zdroj: IPRStanice "metra S" Hlavní nádraží. Zdroj: SŽStanice "metra S" Hlavní nádraží. Zdroj: SŽ

Jenže současně bude v té době již vznikat i platforma nad kolejišti hlavního nádraží, na které vyroste nová čtvrť plánovaná společností CR-City sdružující firmy Sudop Group, Penta Real Estate a České dráhy. Právě státní dopravce totiž vlastní fakticky všechny pozemky pod kolejemi hlavního nádraží, včetně těch pod historickou ocelovou konstrukcí.

Futuristické plány na betonovou desku nad nádražím posvětila už i Správa železnic či městská část Praha 2.

Téma: SŽ souhlasí s výstavbou v kolejišti hlavního nádraží. Je to podle ní světový trend

Jenže pokud se platforma pro novou zástavbu začne zakládat, nepůjde už pod ní nic hloubit a na podzemní stanici by museli projektanti zapomenout.

Pokud ji ale nepostavíme, máme velký problém s kapacitou hlavního nádraží,“ varoval na zasedání zastupitelského výboru pro dopravu Martin Vaněk ze SŽ.

Podle něj tak musí být logika výstavby „odspoda nahoru“. „Pokud bychom připustili zástavbu nástupišť platformou, tak bychom velmi těžko budovali podzemní stanici. Mohlo by to být fatální, stanice na severo-jižní větvi expresu je poměrně nízce založena,“ popsal v úterý členům výboru a deníku Zdopravy.cz Vaněk. Je třeba myslet také na přípravu výstupů ze stanice a stavební dvůr.

Mohli bychom způsobit nevratné škody,“ dodal Vaněk.

Dopravní stavby nejdříve

Aby se tomu zabránilo, přijal výbor usnesení, které zformuloval jeho člen Pavel Peterka. V něm výbor doporučuje radě hlavního města při jednání o zástavbě kolejiště důsledně trvat na předchozím dokončení všech dopravních staveb, tedy postupovat „odspodu nahoru“.

Jakoukoli případnou nadzemní platformu doporučujeme podmínit dokončením podzemních konstrukcí, cílového stavu nástupišť/kolejiště na povrchu, 4. vinohradského tunelu a tzv. Muzejní oázy,“ schválil výbor v usnesení.

Projekt přestavby Železničního uzlu Praha (ŽUP) nyní podle Vaňka pokračuje projektovou přípravou „dílčích dílů skládačky“. Těch je navrženo celkem 10 a jeden z nich už běží. Jde o druhou část úseku Libeň – Malešice – Hostivař včetně přesmyku.

Tagy Metro S Metropolitní expres spodem Nové spojení II Penta Real Estate Praha hlavní nádraží Správa železnic ŽUP
2 komentáře