kmax

Cenová válka v železničním cargu. Podsekávání cen jede naplno, říká spolumajitel BF Logistics Robert Linhart

Lokomotiva 742 v čele vlaku BF Logistics v Ebersbachu. Foto: BF LogisticsLokomotiva 742 v čele vlaku BF Logistics v Ebersbachu. Foto: BF Logistics

Máme zpětné vazby od našich klientů, že u nich skutečně byl někdo další, kdo tu naši přepravu nabízel v řádu desítek procent levněji.

Nákladní železniční doprava se kvůli dlouhodobě klesajícímu objemu přeprav ocitla v hluboké a vleklé krizi. A tak se začínají nákladní dopravci vzájemně kanibalizovat. Při natáčení nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz se o tom rozhovořil provozní ředitel, zakladatel a třetinový majitel společnosti BF Logistics Robert Linhart. Podle něj konkurence běžně obchází jeho zákazníky a nabízí až absurdně nízké ceny. Tyto postupy pak mají řadu negativních dopadů na celý segment nákladní železniční dopravy.

„To se takhle děje. I my to vidíme na našich přepravách, že tam chodí jiní dopravci a dávají úplně nesmyslné ceny, za které bychom to nemohli vozit. Přitom všichni víme, že skladbu cenové kalkulace nabídky máme z 50 až 60 procent všichni stejnou. Ať je to dopravní cesta, trakce, nafta, personál. Rozdíl může být v lokomotivách nebo v režiích firem,“ řekl při natáčení podcastu Robert Linhart.

„Vybíráme si přepravy, které v Česku obchodně vůbec nevznikají. V okamžiku, kdy byste tu získal vnitrostátní přepravu ze stanice A do stanice B, nedej bože když by se vám ji podařilo přebrat silnici, tak v ten moment si takové přepravy všichni všimnou, začnou chodit kolem, nabízet a podhazovat ceny,“ popsal dnešní realitu provozní ředitel BF Logistics.

Zpravidla se tak mohou chovat firmy, která mají volné kapacity a potřebují získat alespoň malý finanční příspěvek na pokrytí svých nákladů, aby lokomotivy, vozy nebo zaměstnance nenechávaly „ležet ladem“.

„Ano, to samozřejmě kdokoliv udělat může. Ale v okamžiku, kdy to udělá, tak tu cenu, kterou výrazně podhodil, už nikdo nikdy nevrátí zpátky. Když by pak takový dopravce musel z jakéhokoliv důvodu skončit, dejme tomu, že by získal dražší a lepší zakázky, a třeba si řekl, mám to podsekané cenou, tohle už nebudu vozit, tak ten kdo půjde po něm, to nikdy nezvládne. A nebo to skončí rovnou na silnici,“ varuje před takovou krátkozrakostí, která může být medvědí službou pro celou dráhu, Robert Linhart.

Jak tedy udržet v prostředí cenového přetahování zákazníky a nepřijít o ně? „Máme zpětné vazby od našich klientů, že u nich skutečně byl někdo další, kdo tu naši přepravu nabízel v řádu desítek procent levněji. Ale zaplať pánbůh zákazníci začínají uvažovat jinak a říkají: Cena je krásná věc, ale já potřebuju taky nějakou kvalitu. Víte, jestli vám to někdo doveze za tři koruny, ať to udělá. My vám to za tři koruny nedovezeme, protože víme, že to neumíme a ekonomicky je to nemožné,“ dodává na závěr Robert Linhart.

Celý rozhovor s provozním ředitelem BF Logistics vám přineseme ve formě podcastu v pátek v poledne.

Tagy BF Logistics nákladní železniční doprava Robert Linhart
5 komentářů