Obrazem: 11 dnů do návratu vlaků. Miliardová modernizace příhraniční trati má zpoždění

Zhotovitel slibuje, že 14. prosince skutečně vlaky opět vyjedou.
Po více než sedmi měsících by se měly na trať z Liberce do Hrádku nad Nisou a německé Žitavy znovu vrátit 14. prosince vlaky. Stane se tak o více než dva měsíce později, než byl plán. I když to zejména v Hrádku na nádraží ještě úplně na zprovoznění na první pohled nevypadá, společnost Skanska jako zhotovitel slibuje, že 14. prosince skutečně vlaky budou moci opět jezdit.
Stavba nabrala několik měsíců zpoždění kvůli řadě důvodů. Neplánovaně se musela provádět například přeložka plynu ve stanici Hrádek nad Nisou, Správa železnic se pak rozhodla navíc ještě modernizovat úsek na státní hranici s Polskem. Polská strana totiž po desítkách let nezájmu nakonec nečekaně kus peážní tratě začala také opravovat. Zpoždění nabrala také rekonstrukce výpravní budovy, která byla ve výrazně horším stavu, než projekt předpokládal. Skanska jako zhotovitel pak sama přiznává zpoždění na své straně se stavbou podchodu.
Podle projektového manažera Skansky Jana Mitlöhnera 14. prosince přes Hrádek vlaky jezdit budou. „Děláme vše pro to, abychom tento termín zprovoznění dodrželi,“ uvedl Mitlöhner. Stanice ale bude kompletně hotová až na jaře, aktuální termín je konec dubna. Práce na budově mají pokračovat až do poloviny roku.
Dočasně jen od jednoho nástupiště
Tomu bude odpovídat i stav zázemí pro cestující. Vlaky od 14. prosince budou jezdit k části druhého nástupiště ve směru blíže k libereckému zhlaví. Příchod na něj bude přes provizorní přechod přes kolej u budovaného 1. nástupiště, kde bude dočasně kusá kolej.
Ve stanici nebude zatím do dokončení modernizace možné křižování vlaků. Díky změně celého provozního konceptu nebude až na dva ranní páry spojů křižování plánováno, organizace těchto dvou spojů ještě není definitivně dořešena. Nově se budou všechny vlaky křižovat v Chrastavě a Žitavě.
Vlaky na mezinárodní trati z Liberce se přiblíží době jízdy auta, zlepší se přípoje do Berlína
Celá stavba začala již loni v září, od dubna běží výluka. Součástí zakázky za 1,238 miliardy korun je také modernizace stanice Chrastava, samostatně proběhla prostá rekonstrukce trati mezi Chrastavou a Hrádkem. Samostatnou akcí byla ještě instalace ETCS Regional.
Díky dokončení opravy navazujícího polského úseku peážní tratě mají od nového grafikonu vlaky mezi Libercem a Žitavou zrychlit, dojde k lepšímu napojení na německou železniční síť.


























