Zásadní změna ve zpravování vlaků na české železnici. Co všechno bude jinak

Cílem změn je jednak sladění dosavadních národních postupů s evropskou legislativou a také zvýšení efektivity železničního provozu a zlepšení informovanosti strojvedoucích o plánovaných omezeních.
Se změnou jízdního řádu dojde od 14.12.2025 na české železnici k zásadní změně ve zpravování strojvedoucích o změnách technického stavu na pojížděných tratích, typicky například o pomalých jízdách (a nejen o nich).
Základ nového systému zpravování vychází z formy tzv. „La“ známých ze sítě rakouských nebo německých železnic, kdy je strojvedoucí zpraven předem o všech omezeních na konkrétních tratích. V Česku se tento systém bude nazývat seznam plánovaných omezení.
Pro případy operativních mimořádností nebo poruch byl v rámci změny sjednocen vzor písemných rozkazů do jednoho typu, který i nadále bude předáván strojvedoucímu přímo výpravčím.
Cílem těchto změn je jednak sladění dosavadních národních postupů s evropskou legislativou a také zvýšení efektivity železničního provozu a zlepšení informovanosti strojvedoucích o plánovaných omezeních. Za tímto účelem je vydán i zbrusu nový předpis D1/1.
Seznam plánovaných omezení
Seznam plánovaných omezení (SPO) tak nahrazuje dosavadní grafické rozkazy, ale již zažité grafické symboly budou používány i nadále. SPO je vydáván pro jednotlivé tratě nejen ve formátu PDF, ale pro datové zpracování i ve formátu XML. SPO je dostupný 36 hodin před dnem účinnosti. Například SPO vztahující se k prvnímu dni jejich platnosti, tedy 14. 12. 2025, bude zveřejněn již 12. 12. 2025 ve 12:00. Každý SPO platí vždy pro jeden kalendářní den. tedy od půlnoci do půlnoci.
V případě, že jízda vlaku zasahuje přes půlnoc, je nutné mít k dispozici vždy aktuální SPO podle data platnosti, tedy minimálně dva, pro každý den jeden. Způsob distribuce SPO strojvedoucím si pak stanovují dopravci sami, a to buď prostřednictvím aplikací, které pracují s datovou formou SPO, nebo formou předání potřebných PDF souborů pro jednotlivé tratě strojvedoucímu. Výhodou pro strojvedoucí, oproti stávajícímu stavu, je tedy možnost předem se seznámit s plánovanými omezeními, a to již 36 hodin před plánovanou jízdou vlaku, což současném systému nebylo možné. Strojvedoucí se s omezeními musel seznámit bezprostředně před jízdou vlaku.
Operativní zpravování – nový systém rozkazů Ps
Stávající systém rozkazů, měl 6 typů jednotlivých rozkazů. Tyto vzory jsou nově sjednoceny do rozkazu Ps (příkaz strojvedoucímu), který může být strojvedoucímu buď diktován, nebo přímo doručen výpravčím. Odpovědnost za operativní zpravování strojvedoucího má tady výpravčí, v praxi se bude jednat především o případy různých poruch a mimořádností, které mohou vznikat, a nedají se tedy předpokládat, v době, kdy už jsou vydaná SPO pro daný den. Jedná se například o poruchy návěstidel nebo přejezdů.
Příkaz strojvedoucímu (Ps) má tři varianty podle typu řízení provozu na daných tratích (konkrétně jde o varianty pro tratě řízené dle předpisů D1, D3 a D4) a jednu zcela všeobecnou verzi pro instrukce, které nelze nikam jinam zařadit. Výhodou rovněž je že dopravce, pokud to uzná za vhodné, si může stanovit vlastní grafickou podobu tiskopisů s podmínkou zachování identického obsahu, číslování i znění jednotlivých pokynů.
Závěr
Nový systém zpravování strojvedoucích přináší vyšší efektivitu i přehlednost, a hlavně možnost včasného seznámení strojvedoucího s plánovanými omezeními ještě před vlastní jízdou. Nepochybným kladem je také omezení zastavování vlaků kvůli potřebě zpravování. Zvolený systém znamená také elektronizaci a vyšší úroveň bezpečnosti. V případě spojení dat z SPO, tabulek traťových poměrů a s elektronickým jízdním řádem
v aplikaci dopravce pak přináší pro strojvedoucího větší přehlednost informací.
Jan Hruška
člen předsednictva ŽESNAD.cz