Zásadní změna ve zpravování vlaků na české železnici. Co všechno bude jinak
Strojvedoucí na pošumavských lokálkách vede vlak malebnou krajinou. Motorák Stadler RS1. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Cílem změn je jednak sladění dosavadních národních postupů s evropskou legislativou a také zvýšení efektivity železničního provozu a zlepšení informovanosti strojvedoucích o plánovaných omezeních.
Nový předpis je jeden velký bordel. Pár dobrých věcí tam sice je, ale co jinak vydrželo až do teď jednoduché a přehledné dokázali zase zprasit. Třeba výpravu vlaků, posun atd…
„Cílem těchto změn je jednak sladění dosavadních národních postupů s evropskou legislativou a také zvýšení efektivity železničního provozu“
Tomu by pomohlo hlavně zavedení angličtiny jako sekundárního služebního jazyka, alespoň na tratích TEN-T. Dokud strojvedoucí bude muset umět plynule jazyk každé země kam má vjet, moc se nepohneme (a kamioňáci a autobusáci se mezitím smějí).
A kamioňáci mají angličtinu jako služební jazyk 😛?
Právěže nemají, protože nepotřebují. Když to bude nutné, vždy se nějak rukama nohama (nebo překladačem v mobilu) domluví.
Vy si myslíte, že jeden strojvedoucí veze vlak třeba z Německa přes ČR, Slovensko až do Maďarska? Tak tomu není, protože se musí dodržovat zákonné odpočinky a proto se strojvedoucí střídají po stanovené době. Takže českému strojvedoucímu plně stačí němčina nebo polština, podle toho kam jede.
Můžou jet dva a střídat se. Jako řidiči autobusů.
Trochu hořce úsměvné je, že ani méně než dva týdny před ostrým startem nemají strojvedoucí i velkých osobních dopravců pražádné konkrétní informace, jak má SPO vypadat, jak jim bude SPO doručeno, zda-li bude potřeba jej nějak potvrdit a povšechně jak se s ním bude na mašině pracovat? O to komičtější to je, když se to objeví jako článek v komerčním médiu…
Bezpečnosti vstříc? Opravdu?
U některých mají.
My máme. Takže si laskavě stěžujte na svoji firmu, ne na Správu železnic.
Nebylo by lépe stěžovat si u Národního dopravce (teda pokud si Váš správně zařazuji)? BOHUŽEL je to hozeno na zodpovědnost dopravců, neb SŽ si to hodila na dopravce.
Sice možná Váš příspěvek chápu, ale tady to úplně není ta správná adresa.
Jak je to možné, vždyť 15.11 2025 spustila SŽ masivní informační kampaň 😀
Jediná oficiální informace o změně ve zpravování strojvedoucích byla na podzimním školení strojvedoucích. Ale jakým způsobem strojvedoucí dostane SPO bohužel nebylo řečeno. Pravděpodobně do tabletu, ale jak? Ani nebylo řečeno, zda nový příkaz strojvedoucímu bude muset mít strojvedoucí ve směně u sebe nebo bude na každém HV, či ještě lépe stanovišti. Na to, že to má fungovat od 14.12.2025, tak je to špatně.