Nákladní vlaky objíždí Česko. Delší cesta přes Rakousko je rychlejší a levnější
Přetížení hlavních tuzemských koridorů, kratší povolená délka vlaků a jedna trakční soustava navíc společně s relativně vysokými poplatky za dopravní
Přetížení hlavních tuzemských koridorů, kratší povolená délka vlaků a jedna trakční soustava navíc společně s relativně vysokými poplatky za dopravní cestu vedou k tomu, že zahraniční nákladní železniční dopravci čím dál častěji používají pro cesty ze severozápadu Evropy na jihovýchod a dál alternativní delší trasu přes Rakousko.
Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) tak unikají částečně tržby za dopravní cestu a českým železničním dopravcům přebírají přepravy zahraniční dopravci.
Na problém upozornilo sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. „Trasa Hamburk – Budapešť je sice přes německý Pasov delší o 151 kilometrů než přes Česko, přesto je velmi využívaná, protože je přeprava spolehlivější, levnější a o větší délce vlaku. Vše je o efektivitě,“ řekl Oldřich Sládek, výkonný ředitel ŽESNAD.cz
Podle něj vyjde cesta zejména pro dlouhé ucelené vlaky levněji přes Německo a Rakousko z více důvodů. Jedním z nich je sazba za použití dopravní cesty: jeden vlakový kilometr u vlaku o hmotnosti 1800 tun vyjde na 4,31 euro v Rakousku, v Česku o 28 centů dráže.
ŽESNAD.CZ upozorňuje, že pokud se ceny za použití dopravní cesty v ČR nezlevní a současně se budou realizovat plánové stavby a rekonstrukce sítě SŽDC, ztratí čeští nákladní dopravci další výkony.
Nejde zdaleka jen o sazbu poplatku za dopravní cestu. Po celou dobu jízdy z Německa do Maďarska mohou jet delší soupravy. To znamená, že za jednu lokomotivu mohou zapřáhnout o jeden až dva vagóny více a ještě tak rozprostřít jednotkové náklady.
Levnější je i samotný provoz: přes Rakousko je celá cesta pod střídavým napětím, v Česku částečně pod stejnosměrným. „Mohou používat levnější dvousystémové lokomotivy oproti tří- resp. čtyřsystémovým, navíc ztráty ve střídavé trakci jsou nižší,“ dodal Jaroslav Tyle ze ŽESNAD.cz.
Ve statistikách není zahrnutý i další faktor: špatná propustnost českých koridorů. Kvůli silné osobní dopravě musí vlaky často stát hodiny, než se na ně dostane na trati místo. Zatímco přes Rakousko většinou jedou plynule, Česko musí často přejet s několika nechtěnými zastávkami. Na problém nákladní dopravci upozorňují dlouhodobě. Loni například šéf ČD Cargo Ivan Bednárik uvedl, že pokud stihnou jízdu z Prahy do Ostravy do 12 hodin, je to úspěch.
Pro dopravce delší cesta znamená vyšší náklady nejen na personál, ale i větší odpisy lokomotiv za jednu jízdu.
Špatný stav koridorů u nás odradil už osobní dopravce. Deutsche Bahn a ÖBB například ukončily přímé spojení Berlína a Vídně přes Prahu a přímý vlak Česko objíždí.