Katastrofální, říká o pardubickém letišti hejtman. Chce spolupráci s Ruzyní
S velkou slávou otevíraný nový terminál na Letišti Pardubice se začíná stávat pro místní politiky spíše noční můrou. Po vlně
S velkou slávou otevíraný nový terminál na Letišti Pardubice se začíná stávat pro místní politiky spíše noční můrou. Po vlně zrušení linek do Pardubic se ukazuje, že návratnost investice do letiště je hodně daleko. Kvůli letišti jsou ve značném sporu i dva akcionáři společnosti East Bohemian Airport (EBA) provozující letiště: Pardubický kraj (vlastní třetinu) a Statutární město Pardubice (vlastní dvě třetiny).
Situace se vyhrotila během posledních dvou týdnů, kdy nejprve unikly informace o ztrátovém hospodaření letiště a následně Ryanair oznámil zastavení letů do Londýna a Smartwings zrušení všech linek naplánovaných na letní sezónu. Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD) označil situaci za katastrofální. „Rok 2018 ukázal, že pouze shoda různých okolností, částečně způsobená vyjednávací strategií některých dopravců, kteří se Pardubicemi snažili nahradit nedohodu s letištěm v Praze, znamenala stabilitu pro civilní část letiště provozovanou společností EBA,“ uvedl Netolický v prohlášení.
Podle něj od začátku chyběla jasná ekonomická strategie a byznys plán pro dostavbu terminálu. „Namísto toho, aby se podařilo vést pragmatickou diskusi a podpořit investici v hodnotě 300 milionů korun potřebnou strategií, došlo spíše k politickým útokům a osočování, že chci bránit pardubickému letišti v rozvoji a dokonale vykreslené růžové budoucnosti,“ řekl Netolický.
Budoucnost pardubického letiště vidí ve spolupráci s Letištěm Praha. „O této alternativě jsem s generálním ředitelem tehdy ještě samostatného Českého aeroholdingu Václavem Řehořem jednal na přelomu roku 2015 a 2016 v době před stavbou terminálu. Pan ředitel Řehoř mi v této době řekl, že z jeho odborného hlediska bude situace s provozem pardubického letiště velmi složitá, a bylo by dobré provoz zaměřit spíše na přepravu zboží a general aviaton, což jsou například soukromé a business lety. Bohužel politici se shlédli ve výstavbě terminálu, který citově zabarvenými argumenty prosazovali i přes nejasné vidění budoucnosti,“ dodal Netolický. Podle něj bude proto po společnosti EBA požadovat krizový plán, ze kterého bude jasné, zda půjde provozovat civilní část letiště v současné podobě, tedy společností EBA vlastněnou dvěma akcionáři, nebo zda bude nutné hledat strategického partnera, kterým je pro Netolického jednoznačně státem vlastněná společnost Letiště Praha.
„Sejdu se s panem hejtmanem a probereme můj názor na regionální letiště ještě jednou,“ řekl šéf Letiště Praha Václav Řehoř.
Česká televize minulý týden uvedla, že hospodaření skončí ztrátou 19 milionů korun, letos až 40 milionů korun. Na stavbu terminálu si EBA půjčila, jen kraj přispěl podle svého podílu. Kraj požaduje po městě, které je většinovým akcionářem, aby úroky z úvěru platilo město. Město za úvěr společnosti EBA na terminál ručí.
Letiště v prohlášení minulý týden uvedlo, že je v dobré finanční kondici. „Hospodaření roku 2018 bylo výrazně ovlivněno mimořádným dvouměsíčním uzavřením letové dráhy v důsledku generální opravy, která byla plánovaná a kterou EBA a.s nemohla ovlivnit, neboť provozovatelem letiště je Armády České republiky. Tím došlo k očekávanému výpadku příjmů z neuskutečněných letů s negativními dopady i do roku 2019. Zároveň se nákladově projevilo spuštění provozu nového terminálu, který byl budován s výhledem na 30 let a ani se nepředpokládalo, že provoz v prvních letech bude ziskový,“ uvedl předseda představenstva Petr Juchelka.