Supervagon pro vojáky, jaký svět neviděl. Obrana i podruhé hledala marně

Jediný zájemce vydal dobrozdání, že úkol je nesplnitelný.
Ministerstvo obrany ani na druhý pokus nenašlo odvážlivce, který by pro českou armádu navrhl a dodal nákladní vagon, který podle vojáků dosud neexistuje.
První tendr na výzkumný projekt, jehož výsledkem měl být funkční prototyp, muselo ministerstvo loni zrušit pro nezájem dodavatelů.
A druhý tendr nyní dopadl podobně. Rozdíl je pouze v tom, že jediný kvalifikovaný zájemce uvedl, že „jeho konstrukční tým vyhodnotil realizaci výroby dle zadaných parametrů v souladu se zadávací dokumentací jako nemožnou splnit“. Vyplývá to z informací na profilu zadavatele.
Obrana totiž poptává výjimečný vůz pro přepravu vojenské techniky, například tanků. Má jít o nízkopodlažní, dvoučlánkový, dvanáctinápravový vůz, který bude mít uprostřed kloub. Délka přes nárazníky má být 35 metrů. Například osminápravový kloubový vůz Sggrrs, využívaný třeba ČD Cargem pro multimodální přepravy, měří přes nárazníky necelých 27 metrů.
„Snahou je předejít v současnosti vznikajícím problémům s přepravitelností vybrané vojenské techniky (dále jen „VT“) a i předejít dalším dopadům na přepravitelnost na základě předpokládaného vývoje u nově pořizované VTM (MADR, nový bojový tank, nové PBVP) s rostoucími rozměry i hmotnostmi. Nový železniční vůz bude vhodný pro přepravy širokého spektra VT velkých rozměrů i hmotností a kontejnerů,“ stálo v zadávací dokumentaci ministerstva obrany.
Do soutěže přišly dvě žádosti o účast: od Traťové strojní společnosti a od firmy Rosco Bohemia. Druhá jmenovaná byla vyloučena pro nesplnění podmínek a Traťová strojní společnost nakonec vydala zmíněné dobrozdání, že úkol je nesplnitelný. Tendr tak byl zrušen.







