Kde o přesunu na koleje jen nemluví. Coop začíná zásobovat supermarkety v Curychu vlaky

Změna dopravy má přinést i spolehlivější logistiku, ročně ušetří 58 tisíc jízd kamionů.
Švýcarský maloobchodní řetězec Coop se rozhodl další část zásobování svých prodejen přesunout na železnici. V areálu Hardfeld v centru Curychu otevřel tento týden nový terminál pro zásobování 70 prodejen v největším švýcarském městě a jeho okolí po železnici.
Firma si od tohoto kroku slibuje nejen ekologičtější způsob dopravy, ale také větší jistotu, že se zboží do prodejen dostane včas.
Dosud do prodejen v Curychu jezdila auta z distribučního centra firmy v Schafisheimu. Nově jede zboží po kolejích do Hardfeldu, kde se pak přeloží a rozveze po jednotlivých prodejnách. Schafisheim je největším ze šesti hlavních skladů Coopu ve Švýcarsku. Stejný model firma už použila v minulosti v Ženevě.
„Cesta z regionálního distribučního centra ve Schafisheimu do Curychu trvá vlakem půl hodiny. Kamionem to trvá podstatně déle. Navíc je vlak dochvilnější, nehrozí zácpy na dálnici. Využíváme spolehlivou švýcarskou železniční síť. To nám dává větší jistotu plánování,“ řekl serveru 20min.ch šéf Coopu Phillip Wyss.
Firma spočítala, že díky této proměně ušetří ročně 58 tisíc jízd kamionů. Postupně chce pro distribuci po Curychu firma přejít na elektrická nákladní vozidla pro další snížení emisí. „S novým železničním terminálem dokazujeme, že udržitelná dopravní řešení nejsou v Coopu jen vizí, ale živou realitou,“ dodal Wyss. Denně jedou z distribučního centra do Curychu tři vlaky se zbožím.
Většina švýcarských obchodních řetězců běžně používá vlak pro přepravu zboží, speciální kontejnery maloobchodních řetězců jsou k vidění i na řadě úzkorozchodných tratích. Coop je na železnici ze všech nejdále: už dříve si pořídil vlastního železničního dopravce, společnost Railcare. Podle Coopu je přeprava po železnici dražší než po silnici, ale vliv na cenu zboží není tak zásadní.
O přesunu zboží ze silnic na koleje se dlouho mluví i v jiných evropských zemích včetně Česka. Na rozdíl od Švýcarska ale téměř výhradně jen mluví a podíl dopravy na silnicích dlouhodobě roste.
Mýto všude, garantovaná kapacita pro nákladní dopravu. 7 kroků, jak dostali Švýcaři zboží na koleje




