Kde o přesunu na koleje jen nemluví. Coop začíná zásobovat supermarkety v Curychu vlaky
Železniční terminál Hardfeld v Curychu. Foto: Dario Häusermann/ COOP

Změna dopravy má přinést i spolehlivější logistiku, ročně ušetří 58 tisíc jízd kamionů.
Tak ještě že tam nepochybně mají jiné supermarkety, které budou pravidelně a spolehlivě zásobované.
Z Lenzburgu na Hardfeld po A1 je v pracovní den za trest. Spolehlivě a pravidelně se dá naplánovat průměrná rychlost okolo 50 km/h.
Jak je to vůbec možné v zemi zarputilých vlakomilů?
Nadpis je lživý, není to zásobování supermarketů ale jen logistických/distribučních center.
Není to obvyklé, ale Migros-Supermarkt – Zürich – Herdern vlečku má.
https://www.youtube.com/watch?v=YGn5vvyeHHc
Je to primárně prezentace Unimog, ale tam pořízená.
A ještě je potřeba říct, jakého procenta krámů se nový systém týká a rovněž kolik těch nahrazených jízd kamionů je z celkového počtu jízd všech kamionů.
To jako mají do každého supermarketu vlečku?
Stačilo by si přečíst článek. Vlečku mají do distribučního centra. Z tama to do jednotlivých supermarketů rozváží auta. A v budoucnu to chtějí nahradit elektromobily. (Které by nepotřebovaly těžké baterie s dojezdem tisíců kilometrů, protože rozváží jen „poslední míli“ od skladu).
Hlavně že v nadpisu je pojem „zásobovat supermarkety“ a pod tímto pojmem si představuji zásobování supermarketu a ne nějakého logistického či distribučního centra 😉 takže lživý nadpis.
A není lepší to nahradit elektrickými trucky hned a dráhu vynechat?
Ano Jardo, jedna kolej pro zeleninu a druhá pro tablety do myčky.
Zkrátka, když se chce tak to jde. U nás se jen mele pantem a skutek utek. Navíc kdysi u nás bylo na co navazovat. Takovej Žižkov správně po Švýcarsku zmodernizovat a k tomu stejným způsobem vybudovat centra okolo velkých měst – například Mošnov, Lovosice, Brno-Jih tak by se daly podobný přepravy zrealizovat i u nás. Ale je to marný, je to marný , je to marný.
Tak nestůjte, nemelte pantem a rozjeďte to.
No jo, já vím, už jsem se dozvěděl níže, že u nás na to nejsou podmínky a nemá cenu se snažit cokoliv změnit.
Jako sorry, ale ten Žižkov, to je jenom šotoušká úchylárna. Přemýšlíte u toho vůbec?
co přesně je na tom za úchylárnu? normálně by to fungovalo, jenom se nechtělo
Smažte to, nebo budete mít spoustu lidí na svědomí. To bude popraskanejch cévek, až si přečtou, že ty rohlíky jdou vozit byť jen z části i tím fuj vlakem.
Rohlíky určitě ne, ty přes distribuční centrum nejdou. Maximálně mouku a vodu. Nápad dobrý, ale samozřejmě musí být vlečka i k těm jejich dodavatelům…
No to bude prča,až ke každému super-hyper-mega marketu povede úzkokolejka.Nebo by mohli to zboží prodávat rovnou na nádraží z vagonu. Takový megadiscont 😀
No oni maj normalne chlazeny 20 stopy kontejnery, a nebo prekladaci nastavby. Auz to provozujou dost dlouho, diskonte.
Tak dřív na každém nádraží bylo překladiště a zboží se tak normálně vozilo. Z nádraží to pak pokračovalo na koňském povozu nebo nákladním autem… Stejně si to ale dneska nedovedu představit…
Ne, nadpis je lživý, není to zásobování supermarketů ale jen logistických/distribučních center.
Do „supáče“ normálně pořád bude jezdit „kamčák“.
U nás se místo toho šrotujou vagony a lokomotivy ,propouští zaměstnanci a zakázky přenechávají soukromým dopravcům,nebo se zboží vozí kamiony.Při budoucí vyšší poptávce se řekne,že firma nemá prostředky ani vagony,aby poptávku zákazníků pokryla.
„My máme krizi, nerušit, neotravovat. Nemáme čas na nějaké pitomé zavážení supermarketů, obchodů, developerských projektů apod. Kdybyste chtěli odvézt ucelenku uhlí, tak to berem, ale spotřební zboží vozit nebudeme. Odvezte si to kamiony. My brzo zkrachujem, ta krize je tak strašná, achich ouvej, buli, buli, kňů, fňuk. “ Vás národní dopravce
Výkony v nákladní dopravě klesají i ve Švýcarsku, je to celoevropskà situace.
Cargu v 1. Pololetí objem přepraveného zboží rostly…
Jakému Cargu?
Tomu s těmi vagony a lokomotivami. Pochopil?
SBB Cargo, BLS Cargo, DB Cargo, ČD Cargo??
Kotlár Laco.
Náhlý obrat ve vývoji situace?
„Švýcarské SBB Cargo prodělává a propouští“
https://zdopravy.cz/tezke-casy-nakladni-zeleznicni-dopravy-svycarske-sbb-cargo-prodelalo-vice-nez-planovalo-propousti-236479/
„80 lidí z celkového počtu 2250 zaměstnanců.“
Jsem zvědavý jak budete vozit zboží v odkrytém Eas vozu.
Hlavně není kapacita na kolejích
Hlavně se ta kapacita na rozdíl od silnice nevytváří. 30 roků!
Tak doufám, že v ČR již brzy. Aspoň tu prodejnu na letišti v ČB by mohli 😁
Je centrální výrobna baget Jednoty Kaplice napojena vlečkou?
To snad byla podmínka tendru…
I kdyby byla, tak za jakou dobu by se bagety odtud dostaly na letiště a dalších prodejen? Mnohem jednodušší a hlavně rychlejší je v tomto případě rozvoz dodávkami bez překládání. Je zboží, které by se vlaky vozit mohlo. To ano. Ale proč to dělat v dnešní době složitě, když to jde jednodušeji? Už není 19. stol., kdy o vlečku usiloval kvůli rychlé a kapacitní přepravě každý větší podnik.
Ech, to byla narážka na jihočeské pohlavàry, kteří při příležitosti zavedení nějaké charterové linky na LKCS s frekvencí jednou týdně vyhlásili do médií, že Jednota Kaplice zajistí pro cestující dodávku čerstvých baget.
Tak už rozumím. Holt delší vedení.
Ale nedivil bych se ničemu, když existovala představa, že se budou letuchtiví na letiště přepravovat z budějckýho nádraží vlakem. To je jako s těmi bagetami. 🙂
Takovými excentrickými představami asi moc lidí netrpí. Ten, kdo by v CB chtěl jet na letiště vlakem, je trochu protimluv, takový jedinec přece nebude na dovolenou létat, ale pojede někam vlakem. :–)
Taky jste si při pohledu na titulní fotku vybavili vlak na přesmyku v Libni?
Já si teda vybavil přesmyk v San Bernardino na výjezdu směr Rialto. Dokonce jsem v miniatuře na mobilu ten Vectron pokládal za lokomotivu BNSF. 😀
Tady je vidět, že kde je vůle, je i cesta
Ještě bych doplnil „kde jsou peníze“.
To bude asi rozhodující faktor 😉
Když porád dokola neopravují dálnice zničené kamiony, a mají dvojnásobné mýtné, tak jednoznačně mají peněz dost.
Ale nemyslíte si, že ve Švýcarsku nejezdí kamiony, že ne?
Jezdí, ale platí to, co zničí.
Řádně zpoplatněno. Na rozdíl od ČR.
Jak moc je v Česku řádně zpoplatněno použití železniční dopravní cesty?
Tak už vím, proč v Aarau na nádraží v Coopu stojí houska s plátkem šunky a ledovým salátem 5,20 f.
Na nádražích a v nejmenších prodejnách bývají ceny vyšší, no.
Při mzdě 6500 CHF to asi tak strašné nebude.
Tak jistě, ta ekonomika je na úplně jiné výkonnostní hladině.
Ano, ekonomika založená na vlakové dopravě. Zato my s „ekonomickými“ kamiony jsme Balkán.
Vysoký HDP a produktivitu práce Švýcarska netvoří železnice, ale bankovnictví, pojišťovnictví a farmaceutický průmysl.
No, to jste to vzal modrou zkratkou.
Je tu někdo znalý místní situace?Jsou v tom nějaké dotace např. do stavby té infrastruktury? Nebo jsou tam jiné vládní restritiktivní zásahy , který zatěžují dopravu kamiony?
Ono samozřejmě stačí preference vlády jednoho druhu infrastruktury. Švýcaři jsou bohatí a jsou ochotní se možná i něčeho vzdát.
„…navíc je vlak dochvilnější, nehrozí kolony…“ V Dlážděné právě spadli ze židle, teda pokud by tam někdo byl, že…
Takže u nás raději zůstaneme u lidového moudra, „…problémem české železnice je česká železnice…“
Oni mají objednávat nákladní vlaky, nebo co s tím mají společného?
Mají zajistit kapacitu a spolehlivost železnice
Oni vytváří kolony vlaků.
A v Praze se nákladové nádraží Žižkov zrušilo, přilehlý velkosklad na Třebešíně se zbořil.
Jojo, mluví se o převodu z kamionů do vlaků, ale místo nákladového nádraží na Žižkově, místo opravárny v Bubnech a místo skladů na Smíchově stavíme předražené 1+kk. Tak to jo. Pochybuji, že se u nás ještě něco dělá s pomocí orgánu jménem mozek. Priorita spíš je okamžitý zisk pro pár spekulantů, ale ne nic pro lidi a přírodu.
Není zbytí, musíte nastoupit do vedení nějaké obchodní nebo logistické firmy a ukázat, jak se to má správné dělat.
Tak tohle je spíš o nastavení celý společnosti a jeden Jarda s tím těžko může něco udělat.
Samozřejmě to platí i pro ten jeho povzdech o pár spekulantech a přírodě.
Ano, to je pravda. Česká společnost momentálně zřejmě nebude hromadně akceptovat vyšší cenu zboží způsobenou nákladnější přepravou. Podobně jako výrazné zpoplatnění parkování ve městech, například.
„Česká společnost momentálně zřejmě nebude hromadně akceptovat vyšší cenu zboží způsobenou nákladnější přepravou.“
Znáte nějaký případ, kde došlo ke zvýšení ceny? Takže jste v řadě další, kdo si tuto koninu vycucal z prstu?
V článku se to píše, že doprava vlakem je nákladnější.
Přesněji:
„Podle Coopu je přeprava po železnici dražší než po silnici, ale vliv na cenu zboží není tak zásadní.“
Tak hlavně, že č. společnost akceptuje potraviny na cenové úrovni Rakouska, Německa či Švýcarska za které ochotně platí ze svých třetinových mezd. A jako bonus máme nižší kvalitu a kolony kamionů na D1. Tak jste to myslel?
Ve Švýcarsku jsou fakt ceny úplně někde jinde (výše). I v Rakousku jsou ceny potravin vyšší než v Německu.
A jinak – „česká společnost“ si při nákupu může vybrat mezi mnoha různými obchody. Přitom ten „ryze český“ Coop patří spíše k těm dražším.
…a má ta česká společnost na výběr?
Kromě coopu tady jsou významnější řetězce pouze zahraniční, navíc ten náš coop je leckdy i dražší, než ty zahraniční.
Logistické firmy rozhodují/mají rozhodovat o dopravní politice?
Na úrovni lobbingu jistě.
Tak dobře; JF Kalimero může nastoupit na Ministrstvo dopravy a Jarda Stašek do centrály Kauflandu.
Nastupování lidí kamkoli nic nezmění, pokud budou hodnoty lidí sestaveny tak, že na prvním místě je spotřeba.
Dle zdejších komentářů soudím, že se zde vyskytuje řada lidí schopných organizovat dopravu lépe než se dnes děje, takže předpokládám, že když se do toho vrhnou, posunou sektor směrem k lepším zítřkům.
Pokud jsou podmínky nastavené tak jak jsou, do čeho se mají vrhat? Je snad u nás nastaven systém-vysoké mýtné- výtěžek do železničního infra?
30 roků se zvětšuje kapacita silnic a tak snad o nějakém vrhhání se bych nemluvil.
Do byznysu nebo politiky. Jinak se těžko něco změní.
O rozšíření infrastruktury a o nastavení podmínek rozhoduje JEN ten, kdo rozhoduje o veřejných financích. Nikoli člověk z byznysu. Tedy legálně.
Lobbing je legální aktivita.
Já ale píšu o rozhodování, lobbovat můžeme všichni, rozhodovat jen ten s mandátem. Co je na tom tak ukrutně složitého?
V reálném světě byznys rozhodování ovlivňuje, ať už si o tom myslíte cokoliv.
Asi nečtete moc pozorně, psal jsem o rozhodování- poslední opakování, vidím, že to nemá smysl.
Hmm, v roce 2025 tady veřejně oplakávat zrušení ŽOS Bubny, na to musí být docela velká dávka osobní odvahy.
Nákladové nádraží Žižkov se prakticky přestalo používat už za komunistů.
Zapoměli se zeptat Čechů, jestli je to možné. Dle českých specialistů dělají něco co nejde.#vlečkadokaždéhoCoopu
Je to fajn, že to tak Švýcaři mají (a např. zásobování Coopu na Zermattu je z principu také vlakem, protože do Zermattu nesmí dojet prakticky žádné auto, a to ani mnohé zásobování), ale přeci jen jsou dost výjimkou.
Vypíchnul bych zejména Německo (ale z dostupných údajů i Francii), kde fůra tratí je bez nákladní dopravy i vůbec bez možnosti někde něco naložit/vyložit.
To jim nikdo neřekl, že zásobovat supermarkety po železnici nejde?
Je tu někdo opravdu znalý svýcarských poměrů a schopný říct, zda je v CH nákladní vlak skutečně spolehlivější než kamiony? Ve zbytku Evropy je to naopak. A to ani nemluvím o našem ČDC. 😀
1)co je ČDC? 2)proč o něm „ani nemluvíte“? 3)kdo zastavuje nákladní vlaky naší zemi?
To bych právě čekal, že po všech článcích tohoto typu, se tu dočkám, protože by mě to zajímalo, proč to funguje jen Švýcarsku a v Evropě nikoliv. Já se trochu obávám, že v tom bude hrát velkou roli ta jejich povaha, kdy mají rádi různé příkazy a nařízení a omezení a tak, což pro ostatní národy je věc nemožná 🙂
Mají rádi zdravé a příjemné životní prostředí.A umí využívat moderní bezfosilní techniku.
Taky tam ale na to mají podmínky.
Jo, např odpovídající mýto.
Tak oni berou v potaz tu jednu relaci, která se jich týká. Jak to funguje ve zbytku Švýcarska je pro jejich problém irelevantní.
Nevím co dělá Vaše ČDC, ale naše státní SŽ stojí za (ženský orgán mužské rozkoše). Mám jednoduchý úkol, mimo jiné v pracovní dny 2x odvézt Nex do nejmenované stanice. Již 2 měsíce pozoruji, že SŽ dělá velký problém mne tam jednou týdně dostat včas. Mimo případů se sníženou rychlostí soupravy (tárovací vůz a přepravy 120 m kolejnic za což SŽ nemůže) se mi nesmazatelně zapsaly následující případy. 1) dispečer CDP si mne „odložil“ v Moravičanech a zapomněl na mne – aspoň se omluvil. 2) nikým nevyžádaná úvrať v Přerově – z Drahotuš jsem „do výluky“ odjel dřív než již tam… Číst vice »
To tady mám vážně vypisovat všechny nedávné případy, kdy u ČDC něco trvalo hodiny, zatímco soukromník to zvládne za minuty? 😀 Ale alespoň v souhrnu samozřejmě moje oblíbené střídání každých pár desítek km, přepřahy, někdy i mezi stejnými řadami HV 😀 , všechny technologické úkony (zapřažení, odstavení…) trvají násobně déle proti soukromníkům, no a pak samozřejmě také nekomunikující obchodní oddělení s typickým drážním přístupem, antizákaznický TVZ, dodací lhůty…
Zaměstnanec SŽ bude vykládat něco o soukromnících a minutách vs hodinách?
Raději bych brzdil, než někoho napadne kontrolovat efektivitu a potřebnost třeba zrovna vaší činnosti…
Bude, porovnávat dopravce nebo vypichovat nedostatky může kdokoliv.
Efektivita výpravčího na DOZ je vlastně docela vysoká, efektivnější je už jen komplexně automatizovaný systém řízení a organizace dopravy, který ale nemáme. ASVC funkcionalitami odopovídá devadesátkám a je horší než panelista v zácviku. A z toho ve finále plyne i ta potřebnost těch výpravčích. 😀
Ale samozřejmě doufám, že se na celé SŽ co nejdříve provede detailní audit potřebnosti a výkonnosti všech pozic a také že dojde k reorganizaci a zeštíhlení.
Tady nejezdí jenom ČDC.
Byl sem tam několikrát fotit, a opravdu i náklady jezdí podle GVD + – pár minut. Dokonce i takové vlaky co jedou třeba jen jeden den v týdnu – různé štěrky, cisterny jedou přesně dle GVD. Těžký scifi to vidět na vlastní oči. Jinak jejich GVD jsou veřejně ke stažení.
No to ne, už i COOP kopili zahraniční kapitalisté?
Od roku 2007 družstva COOP, Konzum a Jednota vystupují pod jednotným názvem COOP, který používají družstva po celé Evropě. Ve světě je to obvyklé jméno pro družstevní prodejny podle anglického slova „cooperative“ pro družstvo nebo spolupracující společenstvo.
Takže jméno je stejné, ale český Coop nemá s švýcarským nebo italským Coopem kromě konceptu podnikání nic společného.
A čím to, že používají stejné logo?
To plyne z nějaké Mezinárodní družstevní unie.