VRT dávají v Česku smysl, minimálně větev do Světlé, řekl šéf SŽ. Nová vláda ale oseká „Kupkovy výmysly“

VRT Jižní Morava. Foto: Správa železnicVRT Jižní Morava. Foto: Správa železnic

České plány s vysokorychlostní železnicí začíná podle Jiřího Svobody Evropa vnímat.

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda se postavil za smysluplnost připravované sítě vysokorychlostních tratí (VRT) v Česku. Na diskusním setkání pořádaném Asociací pro rozvoj trhu nemovitostí (ARTN) na pražském magistrátu v úterý uvedl, že jejich plánování je důkazem toho, že v posledních 10 letech se železnice stala opět pro Česko prioritou.

Česko v 90. letech neprošlo tím, čím prošly jiné státy, to znamená rušením regionálních tratí. Řeklo se, že jsou důležité všechny a musí se udržovat, což znamenalo, že se všechno ‚podudržovalo‘. Priority jsou jiné teprve posledních 10 let,“ předestřel téma Svoboda.

Zároveň neskrýval radost nad tím, že na některých ramenech VRT už se začaly vykupovat pozemky. „Konkrétně se jedná o ramena Brno-Břeclav a Přerov-Ostrava, protože tam už máme EIA,“ připomněl Svoboda.

Na potřebnosti VRT se strany nové koalice ale zatím neshodují. Zatímco ANO je považuje za prioritu, pro Motoristy a SPD jde o mimořádně nákladný projekt s nejistým přínosem pro běžné občany.

Jestli někdo nyní řekne, že ne, tak uvidíme. Nicméně na těchto dvou ramenech už to je konkrétní, protože se vykupují pozemky a má to územka, čili budeme moci stavět. Pokud by se mě budoucí vláda ptala, co z celého plánu VRT určitě postavit, tak bych uvedl výjezd z Prahy minimálně do Světlé nad Sázavou. Ten mi dává smysl, protože je potřeba odlehčit koridorové trati směrem na Kolín,“ řekl Svoboda.

Ekonomiku ve VRT nehledejme

VRT podle něj nejsou jen spojnice z bodu A do bodu B, ale jejich přínos je právě v odlehčení koridorovým tratím, kde by se také měla zvyšovat rychlost.

Rychlé tratě jsou ale podle něj vždy hlavně politickým rozhodnutím a bylo tomu tak historicky i v západní Evropě. „Najít ekonomiku ve VRT, to byl sen každého. Ale z jízdenky opravdu VRT trať nepostavíte a nekoupíte ani vysokorychlostní soupravu, kde cena atakuje 900 milionů,“ zdůraznil Svoboda.

České plány s vysokorychlostní železnicí začíná podle něj Evropa vnímat, zejména Polsko v případě propojení Varšava–Vídeň. „Když jsem v Bruselu, tak nehovořím o tratích Praha–Brno či Brno–Přerov. Pardon, to nikoho moc nezajímá. Jakmile ale řeknete Varšava–Vídeň, tak všichni zvednou oči,“ popsal šéf SŽ.

Bez Vratislavi a bez Bavorska

Vznikající vláda však podle budoucího ministra průmyslu Karla Havlíčka nebude pokračovat s přípravami mezinárodních vysokorychlostních tratí do Vratislavi přes Hradec Králové ani do Bavorska přes Plzeň. V rozhovoru pro sobotní Právo Havlíček řekl, že chystaná vláda bude pokračovat jen s hlavní páteřní trasou z Drážďan do Ústí nad Labem, Prahy a Brna na Břeclav.

Na ty další větve, které si vymyslel ministr (dopravy Martin) Kupka na Wroclaw a Německo, jednoduše nemáme,“ dodal.

Podle Správy železnic je směrem na Německo výhledově v plánu trasa z Prahy přes Louny do Mostu a chystá se také z Plzně směrem na Mnichov takzvané rychlé spojení pro nižší rychlost vlaků než u VRT.

Nastupující vláda bude podle Havlíčka muset odložit i další přichystané dopravní stavby. „Zkoumáme obrovské množství staveb, řešíme se Správou železnic a Ředitelstvím silnic a dálnic každou položku a dáváme jim priority. Bavíme se o tom, kdy se stavba zahájí, zda je nezbytně nutné to udělat příští rok, nebo by se nedala zahájit o rok později,“ uvedl. Snahou je podle něj to, aby se nezastavily hlavní dopravní stavby.

Tagy Jiři Svoboda Správa železnic Světlá nad Sázavou VRT VRT Vysočina
144 komentářů