Nějak to tam dosypeme. Česko vůbec neví, jak dál financovat nové dálnice, varuje šéf ŘSD

Dálnice D3 v úseku Bošilec - Ševětín. Pramen: ŘSDDálnice D3 v úseku Bošilec - Ševětín. Pramen: ŘSD

Hledání financí bude obnášet i to, že některé stavby budou muset na realizaci počkat.

Současný stavební boom na českých dálnicích už nemusí mít dlouhého trvání. Peníze zatím chybí už na stavby plánované na příští rok, o dalších letech ani nemluvě. „Situace není jednoduchá a rozpočty na nejbližší roky jsou skutečně hodně napjaté,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl na diskusním setkání Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí věnovaném dopravě v Česku.

O problému s rozpočtem na následující rok se přitom podle Mátla vědělo už 2-3 roky dopředu, připravované projekty nabíhají postupně. „Politická reprezentace vždycky kouká na ten nejbližší rok. Pojďme to nějak napravit, my to tam dosypeme. Ale už se nekoukají, co bude v dalších letech,“ varoval Mátl.

„V roce 2033 už dáme pokoj“

Plány na dopravní stavby jsou přitom obrovské a podle něj je potřeba hledat zdroje, aby se v nejbližších letech ufinancovaly. „To je za mě v tuto chvíli důležité a bohužel se to dlouhodobě neděje,“ řekl šéf ŘSD.

Politici ho podle jeho slov ujistili, že rok 2026 se rozpočtově podaří vyřešit. „Ale co rok 2027? Ten je ještě daleko větší. Když v příštím roce zahájíme třeba 10 dálničních staveb, tak to znamená dalších 10 možná i 13 miliard pro rok 2027 nad rámec rozpočtů,“ vypočítával Mátl.

Návrh rozpočtu pro dopravu vyděsil stavební firmy. Bojí se zastavování staveb

Ohledně konkrétní výše rozpočtu ŘSD uvedl, že příští rok je potřeba 85 miliard, v roce 2027 už to bude 96 miliard a v roce 2028 pak dokonce 110-115 miliard korun. Tento výhled by podle něj měl mít stát na paměti.

Já vždycky s oblibou říkám, že po roce 2033 už dáme státu pokoj. Naše investiční rozpočty poklesnou a budeme síť spíš udržovat,“ dodal Mátl. Ve zmíněném roce má být dle plánů dokončena celá dálniční síť v délce 1 980 km. Do té doby se však podle šéfa ŘSD finance musí umět najít.

Podle něj Česku chybí odpolitizovaná strategie třeba na 30 let dopředu. „Pokud se udělá plán, který budou politici v jednotlivých volebních období budou ctít, tak se o tom dá přemýšlet úplně jinak,“ dodal Mátl.

Někde se dá počkat

Hledání financí bude podle něj obnášet i to, že některé obchvaty či jiné stavby, „kde jezdí dneska pět tisíc vozidel“ budou muset na realizaci počkat.

Pokud to trvalo třicet let, tak to možná počká dalších deset, doba je zkrátka jiná a není na všechno,“ řekl Mátl. Ovšem hned vzápětí dodal, že stát do dopravní infrastruktury v posledních letech investuje rekordní finanční prostředky. „Stát investuje hodně, bohužel potřebujeme další a další rekordy,“ uzavřel šéf ŘSD.

Tagy financování dopravních staveb Radek Mátl rozpočet ŘSD
138 komentářů