Státu unikají miliardy korun na dopravní stavby kvůli slevě na naftu

Čerpací stanice Benzina. Foto: BenzinaČerpací stanice Benzina. Foto: Benzina

Dřívější konec slevy na spotřební dani může přinést jen změna zákona. Nižší sazbou přijde stát letos o devět miliard korun.

Ceny nafty u českých čerpacích stanic se vrátily na ještě nižší hodnoty, než byly před napadením Ukrajiny Ruskem. Stát se ale ani tak nemá k tomu zrušit slevu na spotřební dani, kterou loni zavedl jako kompenzaci vysokých cen pohonných hmot. Sleva má trvat do konce letošního roku, potvrdilo deníku Zdopravy.cz ministerstvo financí.

Zatímco loni hned po útoku ceny nafty nejprve atakovaly hranici 50 korun za litr, v dubnu došlo ke zlevnění. Přesně před rokem stál litr nafty u sítě čerpacích stanic Tank ONO 41,90 Kč. Nyní stojí přesně o desetikorunu méně: 31,90 Kč. Zlevnění je především díky vývoji na trzích. Průměrná cena v Česku je vyšší, pohybuje se kolem 34 Kč za litr.

Vláda snížila spotřební daň loni v červnu. Zatímco u benzínu šlo o umělé snížení daně jen do konce září a od října se platí z každého litru opět 12,84 Kč, u nafty platí stále snížená spotřební daň o 1,50 Kč, tedy 8,45 Kč za litr.

Ministerstvo financí zatím počítá s tím, že úleva bude platit až do konce letošního roku. Podle informací deníku Zdopravy.cz ale roste mezi poslanci vládní koalice nespokojenost s neschopností ministra financí Zbyňka Stanjury uřídit další prohlubování schodku státního rozpočtu a chtějí otevřít dřívější konec daňové úlevy.

Levná nafta i v porovnání se mzdami

Zkrácení tohoto opatření by bylo možné pouze novelou zákona, která by s ohledem na standardně dlouhý legislativní proces v České republice pravděpodobně nestihla vstoupit v platnost před koncem roku. Aby se přitom zamezilo nepřípustné retroaktivitě, musela by účinnost opětovného zvýšení sazby daně nastat až po datu účinnosti příslušné novely. I proto MF dřívější zvýšení spotřební daně z nafty na původní úroveň neplánuje,“ uvedl Petr Habáň z tiskového odboru ministerstva.

Jen loňské snížení spotřební daně přineslo výpadek v rozpočtu 6,7 miliardy, letos ministerstvo financí počítá s výpadkem 9,6 miliardy korun. Zatímco pro dopravce jde o dobrou zprávu, podstatně horší je pro rozvoj dopravní infrastruktury. Spotřební daň je dlouhodobě jedním z hlavních zdrojů financování dopravních staveb. Vzhledem k tomu, že podle zákona o rozpočtovém určení daní připadá 9,1 % z výnosu spotřební daně z minerálních olejů na příjmy Státního fondu dopravní infrastruktury, ten si může z letošního rozpočtu na dopravní stavby smazat zhruba 900 milionů korun.

Boris Tomčiak ze společnosti Finlord srovnává aktuální cenu nafty i s kupní silou. Aktuálně si člověk s mediánovou mzdou v Česku natankuje podle průměrných cen 1013 litrů nafty, zhruba o 200 litrů více než v letech 2016–2019.

Tagy financování dopravních staveb ministerstvo financí spotřební daň vyhazování peněz
136 komentářů