Praha se chystá zaplatit Správě železnic až 1,1 miliardy za základy nového smíchovského terminálu

Rekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Předstihové práce na terminálu v rámci rekonstrukce nádraží zabrání opakovaným výlukám.

Pražští radní se chystají projednat dodatek k rámcové smlouvě, kterou město uzavřelo se Správou železnic (SŽ) ohledně spolupráce na stavbě terminálu Nádraží Smíchov. Autobusový terminál by měl v následujících letech vzniknout nad samotným železničním nádražím, které nyní prochází kompletní rekonstrukcí.

Dodatek upřesňuje podmínky spolupráce, upravuje vyvolané náklady, které jsme se zavázali respektovat. Využijeme toho, že tam SŽ staví. Nebudeme muset čekat, až nám tam dají výluku, za kterou bychom museli platit,” uvedl končící náměstek primátora Zdeněk Hřib na konci října na jednání zastupitelského výboru pro dopravu.

Hřib zároveň dodal, že v rámci dodatku a následujících smluv město zaplatí SŽ náklady na výstavbu ve výši 1,1 miliardy. Celý terminál má vyjít podle dosavadních předpokladů na osm miliard korun. Na stavbu teprve probíhá soutěž.

Tendr na největší pražský dopravní terminál vyhlášen. Obří stavba vyjde na sedm miliard

Jednotlivé dílčí smlouvy bude muset kvůli jejich výši schvalovat zastupitelstvo. „Jakmile bude mít SŽ dohodnuté části stavby hotové, budou nám je postupně v půlročních intervalech předávat po dobu čtyř let,” doplnil Hřib s tím, že celkem půjde o čtyři smlouvy.

V režii Správy železnic nyní vznikají zejména základy budoucího terminálu, který bude stát na pilířích umístěných v kolejišti.

Jde konkrétně o výstavbu základových patek, nosných sloupů a pilířů, a také mostovek severního a jižního mostu,“ popsala pro Zdopravy.cz mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.

Rekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Dále jde podle ní o objekty, jejichž koordinace je nezbytná pro zamezení zmařených investic Správy železnic. „Například finální vedení kabelových tras a s tím související úpravy zabezpečovacího zařízení. Tímto postupem se předejde opakovaným výlukám a zvýší se komfort i bezpečnost cestujících,“ dodala Friebová.

Finanční náklady zmíněné Hřibem mluvčí SŽ nepotvrdila s tím, že se vyčíslují postupně na základě dopracovaných výkazů výměr, které vznikají v návaznosti na průběh stavby. Řádově však má jít o stovky milionů korun.

Největší pražské staveniště: Na Smíchovském nádraží už vznikly podchody, z lávky bude promenáda

Přestavba nádraží Praha-Smíchov už probíhá rok a půl. Na místě má vzniknout klíčový pražský dopravní uzel, který propojí železnici, MHD, regionální autobusy a prostřednictvím P+R parkoviště i automobilovou a cyklo dopravu.

Zatím však vznikají hlavně nová nástupiště, kolejiště, podchody a „lávka“ mezi Nádražní ulicí a Radlicemi.

Po zprovoznění nových nástupišť se v roce 2027 začne soutěžit rekonstrukce výpravní budovy, trvat má dva roky. Její oprava je závislá na vymístěním technologií a stavbě nové technologické budovy. Ta vznikne spolu se základy lávky v místech původního severního křídla nádražní budovy.

Zmíněná stavba autobusového terminálu bude spočívat v masivní stropní desce nad kolejištěm. Celou stavbu uzavře „do krabičky“ lehká ocelová konstrukce. Příjezd autobusů bude nájezdem z Nádražní ulice, z druhé strany se pak plánuje vyústění přímo do Dobříšské ulice tvořící část městského okruhu.

Tagy dopravní terminál Smíchov Rada hlavního města Prahy Smíchovské nádraží Správa železnic Terminál Smíchov Zdeněk Hřib
21 komentářů