Praha se chystá zaplatit Správě železnic až 1,1 miliardy za základy nového smíchovského terminálu
Rekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Předstihové práce na terminálu v rámci rekonstrukce nádraží zabrání opakovaným výlukám.
Zase něco potichu schválit bez vyběrka.Klasika na magistrátu
Zase něco plácat bez pochopení toho, o čem je vlastně řrč. Klasika šotodebila.
Vím, že je to akademická a až absurdní otázka… Ovšem strašně by mě zajímalo porovnání cen u stavby základů budoucího terminálu, už jen kvůli aktuálním výsledkům soutěži… SŽ dostane 1,1 miliardy… Za kolik by to vymyslelo ŘSD…? Vím, jsem drzý čert 😃
Do slova „drzý“ se vám vloudily tři překlepy.
Sorry. Je to subjektivní názor. Ale mně to připadá architektonicky jako strašná hmota, masiv nad nádražím. To si snad Praha nezaslouží.
Uvědomte si, že nádraží jako solitér je přežitek a v kontextu města musí plnit více funkcí. Tedy, železniční nádraží, autobusové nádraží, a kdybychom nebyli úplně přízemní, tak i mnoho patrové kanceláře a ubytování.
Co se týče přidání kanceláří a ubytování, tam se spíše vracíme do minulosti. Naopak integrace autobusového nádraží je samozřejmě (časový) pokrok.
Akorát, že dříve nám stačily pro kanceláře i bydlení staniční budovy, teď je v módě stavět nad kolejištěm – se všemi výhodami (souvislé zastřešení, další využití plochy) i nevýhodami (umělé osvětlení, výluky při opravách nadstavby). Autobusy stačily dříve z druhé (silniční) strany budovy, toto je tedy spíše úkrok. 🙂
Kanceláře ke komerčnímu pronájmu, ne jen pro přednostu stanice a výpravčí😉
A ještě před autobusy stačily bryčky a dostavníky. Tyvole, tady se zase dneska otevíraj stavidla moudrosti…
To souhlas. Ale spíše měly jít ty koleje pod zem a autobusy nechat na úrovni tramvají.
Tak pod zem by mohla jít i Masaryčka, pak by šlo komplet zrušit estakádu magistrály a přeměna z „dálnice“ na městský bulvár by najedou nebylo jen sci-fi.
Jednomu se skoro nechce věřit, že by se u nás něco dělalo promyšleně a koordinovaně za vzájemné kooperace dvou institucí.
Co se děje?
Teď se neděje nic, tohle už mělo být schválené před rokem. Ale v minulém volebním období byl v Praze náměstek Adam Scheinherr, který o projektech přemýšelel a tento princip se SŽ domluvil – tedy že se terminál postaví ve spolupráci se SŽ. Zní to banálně a logicky, ale vůbec to není běžná praxe.
Pochvala pro Hřiba se Scheinherrem, že dokázali přimět SŽ ke koordinacím s investicemi města.
Totéž se zdařilo třeba v Bubnech, kde rovnou postavili budoucí opěrnou stěnu u plánované filharmonie + podjezd pro tramvaj
👍👍
S tím že ten podjezd pro tramvaj se v projektu objevil až dodatečně, ale ano, je tam.
Na té Vltavské mě jen zaráží… nevysadili tam teď stromy, v budoucí stopě tramvajové tratě? Nebo koleje povedou jinudy?
Trocha místa kolem těch stromů u Bubenské 🙂 stanice ještě je, záleží i dost na provedení (DP a normy – a možná i automobilisté – budou asi pro zachování betonové podjezdové obludnosti v Antonínské, IPR a pěší z okolí spíše pro srovnání terénu s obnovou svahu, vedení tratě se pak může i mírně lišit), v nejhorším je budou muset přesadit; možná se „jelo“ dle původního zadání.
Ano, koleje povedou přesně tudy. Ty stromy jsou evidentně provizorium, právě proto tam nejspíš dali břízy.
Provizorní zelená infratruktura je pro Prahu zase krok vpřed, doufám že to bude standard
Hlavně když víme, jak dlouho nám ta provizoria občas slouží.
Ještě na pochvalný seznam připište náměstka Hlaváčka, který má na starosti plánování v území a koordinaci s budoucími záměry.
Tak hlavně aby to nedopadlo jako platforma na Masaryčce #mynic
Spíš jako Palmovka. Cokoliv je v gesci Magistrátu, tak tomu nevěřím, že se to zrealizuje bez komplikací. Celej terminál taky může skončit jako obří ostuda – dole budou jezdit vlaky a nad nima 20 let staveniště.
A že jsem tak smělý, co má magistrát společného s tou rozestavěnou budovou na Palmovce, mohl byste nám to nějak vysvětlit?
Jak dopadla?
Takhle: https://zdopravy.cz/na-masarycce-sz-dokoncila-nove-sanitarni-koleje-objevil-se-vsak-problem-s-obri-platformou-nad-nastupisti-259703/
A která? Některá z těch nástupních u kolejí, nebo ta pochozí a odpočinková stavěná nad nimi? 😉 (To se zase ujal výraz… Ale co se divím, když vlaky dosud leckde ještě přijíždějí na nástupiště a odjíždějí z nástupiště – zkrátka masakr 🙂 – a „musíme“ mít dvojí číslování kolejí a zbytečně dlouhé hlášení namísto rozpůlení „platforem“…)
Doporučuju někdy číst články o Masaryčce tady na zdopravy…
Po zkušenostech z Mercury centra v Českých Budějovicích, kdy autobusy jezdí na střechu budovy, kterou zatěžují dynamicky (rozjezdy, brždění) a vliv spodní vody a podloží v blízkosti vody si nemyslím, že je to úplně vhodné řešení. Ale záleží na konkrétním podloží v daném místě.
Proč je problém Mercury, které funguje už cca 18 let?
To se možná uvidí za čas. Už teď je to ale hodně nešikovné na přestup od vlaků a MHD, nehledě k naftě propálené výjezdem na střechu.
Nebudete vy absolvent Vysoké školy absurdna, oboru teoretizování!?
Ten přestup je na 7-8 minut maximálně, to je pomalu stejný jako od metra na 7 nástupiště v Praze. Není moc krajských měst co má ten přestup lepší, napadá mne akorát Plzeň ( ne všechno, něco stále jezdí na CAN) Pardubice, Ústí a pak ten Smíchov co se staví. Ostrava, Hradec, Brno, Olomouc, Liberec to maji plus mínus stejně jako ty Budějce. Jihlava aktuálně minimálně 30 minut přesun, jinak tak kolem 10 minut. Vary a Zlín netuším tam se běžně nepohybuju.
Karlovy Vary jsou trošku problém. Regionální doprava je hned vedle horního nádraží, dálková doprava je vedle dolního nádraží.
Ve Zlíně je autobusák hned vedle železniční stanice (Zlín-střed), takže 2-4 minuty, ovšem na MHD je to 7-10 minutový pochod (záleží na kterou zastávku).
Možná se uvidí… 😀
Co si tak pamatuji, tak most mezi nádražími nepovolili památkáři.
Samotná cesta mezi výstupem z vlaku a nástupištěm AN je úplně v pohodě. Úplně v pohodě stíhám 10 minut mezi příjezdem vlaku a odjezdem autobusu s cca 3-4 minutovou rezervou