Přehledně: Peníze, složitá řešení atd. Jak se stát vymlouvá na další zpoždění rychlejší trati z Liberce do Prahy

Vizualizace nové trati Turnov - Liberec. Foto: Liberecký krajVizualizace nové trati Turnov - Liberec. Foto: Liberecký kraj

Ministerstvo chce současně s opakovaně odkládaným zlepšením spojení řešit rozšíření D10.

Správa železnic v uplynulých týdnech potichu posunula termín zahájení prací na rychlejším železničním spojení mezi Libercem a Mladou Boleslaví (a dál do Prahy) až na rok 2035. Ještě na jaře přitom opakovaně uváděla termín zahájení v roce 2028.

Více než stopadesátitisícová aglomerace Liberce a Jablonce nad Nisou tak i nadále zůstane odkázána v železniční dopravě na jízdní doby odpovídající zhruba 19. století. V případě silnice pak vzhledem k nutným opravám D10 a nárůstu provozu musejí lidé počítat s častými kolonami, jaké zažívají nyní. I doba jízdy po silnici se tak z hodiny běžně protahuje na hodinu a půl z Liberce na okraj Prahy.

Deník Zdopravy.cz položil Správě železnic a ministerstvu dopravy otázky týkající se důvodů odkladu této stavby i celkového řešení dopravy mezi Libercem a Prahou. Pro úplnou autenticitu a pochopení myšlenek odpovědných zaměstnanců obou institucí přinášíme odpovědi v plném znění.

Rychlejší vlaky mezi Prahou a Libercem nabraly zpoždění 7 let, kraj si za půl milionu zaplatil obrázky

Správa železnic

Dotaz
Z jakého konkrétního důvodu došlo k posunu termínu realizace na rok 2035? Ještě nedávno SŽ veřejně deklarovala zahájení prací v roce 2028, co konkrétně se změnilo, že došlo k takovému zásadnímu zpoždění?

Odpověď
Dosud uváděné termíny vycházely ze schválených koncepcí a studií za předpokladu standardního průběhu projektové přípravy. Součástí plánu byla také realizace vybraných staveb (TNS, terminál v Liberci atd.), které tvoří nezbytnou součást modernizace této trati a začít mají podle předpokladů před realizací samotných úseků mezi Mladou Boleslaví a Libercem.

Na přesný harmonogram mají vliv mimo jiné nové legislativní požadavky, potřeba zpracovat územně plánovací dokumentaci pro úseky ve Středočeském kraji, proces posuzování vlivů na životní prostředí a složitá jednání o technickém řešení v některých lokalitách. Významnou roli v přípravě rovněž hraje rozpočet SFDI pro příští rok (i výhled na nadcházející období), který se teprve bude schvalovat.

Ministerstvo dopravy

Dalo MD nějaký pokyn SŽ tuto stavbu tak zásadně posunout, nebo jde o samovůli SŽ?

Uváděné termíny zahájení prací vycházely ze zpracovaných a schválených koncepčních materiálů a studií a predikovaly standardní průběh projektové přípravy s předpokladem, že před samotnou realizací úseků Mladá Boleslav – Turnov – Liberec budou zahájeny předstihové stavby. Ty jsou nedílnou součástí samotné modernizace trati a předpokládáme je realizovat dříve. Jde například o společný dopravní terminál v Liberci, který plánujeme realizovat společně s Libereckým krajem a Statutárním městem Liberec nebo o trakční napájecí stanici apod.

Po celou dobu dosavadní přípravy tohoto projektu žádají dotčené samosprávy dostatek informací – proto jsme vytvořili webové stránky, kde budeme klíčové informace ohledně tohoto projektu sdílet. Pro přehled jsme doplnili i velmi orientační předpoklad termínu. Vycházeli jsme ze situace, že pro část modernizace trati vedené na území Středočeského kraje bude podle nové legislativy nutné řešit územně plánovací dokumentaci pro zajištění územní rezervy pro nově budované úseky, dále předpokládáme plnohodnotné řízení EIA. Současně už z dosavadní projektové přípravy předpokládáme, že bude zejména v lokalitě Hodkovic, Čtveřína a Bakova nad Jizerou komplikované projednání technického řešení. Tyto procesy se z hlediska jejich délky jen velmi obtížně predikují. Zároveň další projektová příprava je závislá na rozpočtu SFDI na rok 2026 a ve střednědobém výhledu do roku 2028, který zatím schválen nebyl, což záruky jakýchkoli závazných termínů silně limituje.

Stěžovala si SŽ na nějak na problémy s projektovou přípravou této trasy, které vedly k posunu této stavby?

Viz předchozí odpověď.

Ze situace na D10 je dlouhodobě patrné, že kapacitně pro dopravu z tohoto směru do Prahy nestačí. Jakým způsobem hodlá ministerstvo dopravy strategicky tento směr řešit, zvláště poté, co byla trasa Liberec – Praha zahrnuta do sítě TEN-T?

Společně se Správou železnic připravujeme modernizaci celého železničního ramene Praha – Mladá Boleslav – Liberec, a i nadále budeme v tomto úsilí pokračovat, na této ambici se nic nemění. Cílem je získat souhlasná stanoviska EIA, provedení majetkoprávní přípravy a získání povolení záměru stavby. Ve všech těchto procesech musí být zohledněný reálný stav a schopnost projednání technického stavu projektu v území včetně jeho akceptace ze stran municipalit. Zahrnutí sledovaného ramene do sítě TEN-T, do vrstvy comprehensive s povinností dokončit stavbu do konce roku 2050, na této skutečnosti nic nemění. Složitá situace na dálnici D10 bude paralelně s železničním projektem řešená také ve formě rozšíření na 6 pruhů v úseku D0 až MÚK Kosmonosy.

Z jakého důvodu je taková nerovnováha ve strategických plánech MD v oblasti napojení krajských měst?

S oběma svými klíčovými investory, tedy s ŘSD a Správou železnic, se snažíme některé rozdíly, které vznikly vývojem v oblasti rozvoje dopravní infrastruktury před i po roce 1989, postupně napravovat. Cílem je samozřejmě nabídnout vůči krajským městům kvalitní dálniční i železniční spojení. V oblasti železniční infrastruktury je napojení na Liberecký kraj deficitem, ten je nutné zhojit, naopak v oblasti dálniční infrastruktury existuje už několik desítek let kompaktní čtyřpruhové spojení Prahy a Liberce, které například z Prahy do Českých Budějovic dodnes chybí.

Tagy Ministerstvo dopravy Správa železnic železniční spojení Praha - Liberec
64 komentářů