Přehledně: Peníze, složitá řešení atd. Jak se stát vymlouvá na další zpoždění rychlejší trati z Liberce do Prahy

Vizualizace nové trati Turnov - Liberec. Foto: Liberecký krajVizualizace nové trati Turnov - Liberec. Foto: Liberecký kraj

Ministerstvo chce současně s opakovaně odkládaným zlepšením spojení řešit rozšíření D10.

Odebírat
Upozornit na
guest
64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka Z

Škoda, že jedna z otázek nebyla na úsek z Prahy do Mladé Boleslavi, tj. Všejanskou a Bezděčínskou spojku. Zajímaly by mě ty výmluvy, proč se už nezačalo alespoň tam. Přitom je to snad nejjednodušší úsek z celé trasy, s největším potenciálním přínosem, který může dobře fungovat i nezávisle na tom zbytku. Asi se pánové bojí, že i to by příliš zatraktivnilo spojení, zvedlo počty cestujících, vznikl by tím ještě větší tlak na vylepšení i toho zbytku, což by pak pro ně znamenalo jen další práci.

Marian Kechlibar

Je fascinující si uvědomit, že stavba trati Břeclav – Praha trvala za Františka Dobrotivého zhruba šest let. V době, kdy nejtěžším stavebním prostředkem byl kůň a se zprávami mezi staveništi a městy se muselo jezdit osobně, protože ještě neexistoval telegraf.

Všechny schopnosti, co jsme od té doby získali technologickým vývojem, dokázala více než zneutralizovat přebujelá byrokracie a zaplevelený právní řád.

vlachjan

Poprosil bych redakci aby ministerstvu položila několik doplňkových dotazů: 1) „S oběma svými klíčovými investory, tedy s ŘSD a Správou železnic, se snažíme některé rozdíly, které vznikly vývojem v oblasti rozvoje dopravní infrastruktury před i po roce 1989, postupně napravovat.“ Jak narovnání tohoto rozdílu, a naplnění vámi proklamované politiky postupné nápravy těchto rozdílů konkrétně přispěje rozšíření dálnice o další proud, zatímco železnice zůstane na další léta ve stávajcím stavu. Jak tato politika koresponduje se snahou státu a evropské unie dosáhnout ambiciózních klimatických cílů, k nímž se země zavázala? 2) Mohlo by ministerstvo předložit odborné veřejnosti cost benefit analýzu, na jejímž… Číst vice »

Stráťa

Na ten druhý bod bych se radši ani neptal pokud nechcete zastavit veškeré investice do železnic a možná i údržbu. Vzhledem k tomu kolik nás stojí železnice a kolik procent výkonů za to realizuje by z CBA mohlo vyjít že ji máme prostě zrušit.

vlachjan

Nebojte. V prvé řadě si musíme uvědomit k čemu železnice v ČR slouží: Slouží zejména k financování životního stylu majitelů jistého výrobce zabezpečovacího zařízení, jistého projektanta modrého zábradlí, jistého výrobce vyhýbek, jistého dodavatele pražců a v neposlední řadě jejich přátel ve státní správě, jenž nežijí pro nic jiného, než aby jim (a sobě) zajistili kvalitní živobytí.
A nikdo z nich nedopustí, aby se té slepičce, co jim snáší ona zlatá vajčka, něco stalo.

Jiří Urban

Ale vy tu zase hrajete ublíženého železničáře, podle nějž se na vlaky kašle a dálnice preferuje. NENÍ TO PRAVDA. Modernizace železničního spojení Mladá Boleslav – Praha se připravuje stejně jako rozšíření dálnice D10, stavba D3 se připravuje stejně jako IV. koridor. VRT se připravuje stejně jako zkapacitnění D1 u Brna.. rozdíl je ve SCHOPNOSTECH lidí na patřičných místech dosáhnout svojí prací nějakého reálného výsledku. A na to SŽ očividně potřebuje učinit zásadní změny na úseku přípravy staveb, když nejsou schopni za 10 let dotlačit do územního řízení jediný úsek nové tratě.

Juraj

Aneb když #mynic mentalita pronikne i na MD… Ta argumentace je místy úplně zcestná. Na trati lze samozřejmě pracovat i bez toho, aby byl připraven terminál v Liberci. Ostatně takových případů byl milion, kdy modernizovaný koridor ústil do starého nádraží, vůbec ničemu to nebrání. Taky to celé úžasně sabotuje snahy v rámci PIDu na nové rychlé napojení Mladé Boleslavi. Tendr na EMU400 obsahuji opci na tento provozní soubor, ale tímto tempem bude klika, že se začne jezdit v polovině platnosti smlouvy kolem roku 2045… Do té doby mohou D10 rozšiřovat klidně na 12 pruhů a kolabovat bude tak jako tak,… Číst vice »

Alibaba

Nějak mi to připomíná: Zeptejte se mě na co chcete, já vám co chci odpovím.

Mlžit jinak umí dobře. 🙂

Petr

Jako vážně srovnává MD Liberec s menšími Českými Budějovicemi? Vědí v Praze vůbec kolik má Liberec obyvatel? Umí v Praze srovnat města dle velikosti do prvních 5ti v pořadí?

libor

jako ano, ale na druhou stanu, pokud bychom řešili jen počet obyv (hustota), tak by vůbec nemělo smysl stavět nic od Plzně na západ.a přitom po tom mnoho lidí volá, že je potřeba napojit na německo ..

Jiří Urban

Kdyby to byl jediný projekt, který se protahuje, tak by se dalo mluvit o záměru, ale jaká je vlastně situace schopností SŽ? Když jsem se v roce 2013 začal zajímat o stav a proces přípravy dopravních staveb v ČR (po tom, co jsme se táhli do Německa přes Velemín kvůli stavu s D8), byla v tu dobu příprava D11 (u HK stále blokována sporem o pozemek), D35, D6, D8, modernicace D1, D0.. i celkově stav na ŘSD úplně tristní. Teď v roce 2025 je to úplně jinak.. Co se za tu dobu změnilo na Správě železnic, kromě přejmenování ze SŽDC?… Číst vice »

Martas

Stát nemá dlouhodobou koncepci dopravy, viz rozpočet SFDI na příští rok. Já bych taky neměl motivaci něco připravovat, když by mi tejden před podpisem smlouvy na výstavbu (tzn. po letech dohadování s úřady, vlastníky pozemků atd.) přišel nějakej matlal z MD nebo MF a řekl, „nepodepisujte, nejsou prachy“. Co se týče výstavby dálnic, asi to panu Mátlovi nevadí a přes tyto problémy stále motivaci má, to všechna čest, ale tam kde nemá už sílu to hlídat/posunovat, tam je to stejná šílenost.

Milan2

Ale my se tu nebavíme o příštím roce, ale o 35 letech od revoluce a od SŽ jsme dostali nejméně 10x, možná i 100x více slibů (studií, vizualizací vč. termínů určitě brzo) než hotových staveb. Tohle už nemůže takto dál pokračovat.

Jiří Urban

V Interview ČT24 sám řekl, že to chápe, protože rozestavěnost a finanční požadavky na rozpočet ŘSD jsou těžce nad očekávání a zrovna u těch dvou staveb D35 a D11 nešlo díky vydírání archeology předvídat, jak dlouho se jejich spor potáhne. To že to vyřešil rozdělením na dílčí úseky a dal najíst oboum stranám nemohl na ministerstvu financí předpokládat nikdo.. a hlavně prosím neříkejme, že problém Správy železnic jsou finance.. to jim spíše Stanjura dal příležitost k dalším výmluvám na svojí neschopnost, než že by to byl reálný showstopper.

Andrej

Kdyby jen VRT, co teprv takové relativní „banality“ jako rekonstrucke, zkapacitnění a elektrifikace Otrokovice – Zlín – Vizovice nebo Ostrava – Frýdek Místek – Frýdlant n. O. – Val. Mez., které jsou taky v nedohlednu.
Ale alespoň se už na několikátém úseky zcela nanovo kompletně předělávají 20-25 let staré koridory.
Jakoby koncepty „nákladů a přínosů“, „nákladů obětované příležitosti“ a ani třeba koncept „zrychlování spojení“ SŽ nic neříkaly.

Martin V.

Sice se to tudy neplánuje ale aspoň kdyby modernizovali tu trasu Čakovice – Vsetaty. Tak to urychlí aspoň trochu minimálně cestu do Boleslavi. A pomohlo to te oblasti kde teď každé ráno kolabuji silnice.

Adam Tejkl

Liberec musí tlačit na tu VRT Berlín – Žitava. Až to bude z Liberce rychleji do Berlína než Prahy, tak se to teprve začne hýbat.

Marek

Není v tom nic složitého, Není vůle, není cesta.Okrajové lokality ČR nikoho nezajímají.Podobně jsou na tom občané v určitých oblastech Karlovarského kraje,Vysočiny a dalo by se vyjmenovává dál.Ještěže máme každou vládu plnou odpovědných politiků, kterým záleží na rozkvětu každého regionu České Republiky.🤣🤣🤣🤣🤣Úsměvné je poslouchat vzlyky politiků po volbách,že jim voliči nerozumí,nebo že s nimi neumí komunikovat.To jen dokresluje,jak jsou odtržení od reálných problémů občanů ČR.

Frantisek X

Tady asi nejde ani tak o lokalitu, jako o preferovaný způsob přeprav.

Richard

A přitom Pha-SČK jsou co se týče dopravní infra jedním z nejméně se rozvíjejících regionů…per capita možná i nejhorší

Clovek

Kdyby byl Liberec okrajová lokalita .. z kraje Prahy je to nejkratší cestou méně než 90km

Jméno

Jak už jsem psal, problém nevidím v odkladu. Projektová příprava na 10 let je u nás standardem, dokonce leckdy bývá i delší.
Problém je, že někdo původně tvrdil nesmyslný a nereálný termín 2028. Od toho se odvíjí i ty absurdně znějící výmluvy.

Jméno

Dotaz na mínusovače: Co jste si mysleli, že je možný za 4 roky od schválení studie udělat aZÚR, dokumentaci EIA, stanovisko, výkupy, DPS i získání povolení záměru?

RaCe

Tady se nejedná o žádné 4 roky, ale už pár desetiletí nenaplňovaných záměrů a hlavně slibů…, současný stav železniční infrastruktury v Libereckém kraji je stejný již víc než století…, všechny tratě se kroutí jako housenky a zelektrifikovaný není ani metr… Nejezdí tu tím pádem nic jiného než dosluhující Regionovy, pár Stadlerů a věčně zpožděná Arriva… Tolik na vysvětlenou za mínusovače.

Juraj

No člověk by čekal, že se začne NĚCO.
Zdvoukolejnění do Milovic, Všejanská spojka, přípravné práce v MB, nějaký kratší úsek od Bakova… cokoliv.

A ne tvářit se, že není terminál v Liberci, tak nemá cenu ani začínat. Není to novostavba na zelené louce, libovolný kousek se okamžitě projeví jako zlepšení.

Jan Hřebíček

Takže shrneme: Je po volbách a na lidi v regionech teď zase plánujeme tři a půl roku kašlat. Potom předložíme nějaké plány, které po volbách zase odsuneme. Pochopte přece, že náš zájem je, aby byla dobrá cesta do Rakouska a Chorvatska nebo do Karlových Varů na Mezinárodní filmový festival. A železnice? Ta je asi potřeba, ale sami ji moc nevyužíváme.

Martin

Já to beru tak, že Pražákům D10 a I/35 stačí, oni to používají jen o víkendech
na kolo a lyže do Jizerek, vlakem byť i rychlým by nikdy nejeli. A že tady bydlí lidé, kteří jezdí opačným směrem v týdnu za prací čí studiem je nechává chladnými.

Frantisek X

I ti ale jezdí po silnici. Jenže – proč nevyužíváme železnici, je zřejmé. Zlepšujeme silnice (i do toho Chorvatska) a na koleje (pak už)…

Tom

Když je něco dlouhodobě špatně, tak to někomu vyhovuje

Dejf

Ty odpovědi jsou hrozný žvásty, asi u pátého řádku mi před očima naskočil obraz sira humpreyho, jak vysvětluje proč něco nejde.

mlokXCM

Někdy ale věci nejdou, nebo ne tak rychle.

mgr.pavel

Ohledně kvalitní železnice Praha-Liberec to není „někdy“, ale spíš „nikdy“.

Andrej

„Proč to nejde“ je základní myšlenkové nastavení celého aparátu SŽ, ale taky ČD, a většiny MD.

Jenom ŘSD pod Mátlem alespoň trochu tuto toxickou mentalitu změnilo a v principu jsem za to rád, ale díky tomu bude silniční doprava ještě dominantnější. A to asi nikdo nechceme.

Dejf

chceme-nechceme, to je těžký. převeďte 10% nákladu ze silnice na železnici. na silnici to nebude poznat a železnice zkolabuje.

Náhodný Kolemjdoucí

Strany nastupující vlády by místo VRT chtěly modernizovat stávající trati na 200 km/h, tak tady mají příležitost se ukázat.

Frantisek X

Což kolikrát může znamenat zmršení místní obsluhy, ztížení průvozu nákladů a diskutabilní přínos pro osobní dálkovou dopravu.

jan.potucek.2831

Nebuďte slušnej, ména řekněte!

Pepin

Kam pořád spěchate? Vždyť nebudete mít čas ani umřít. Na světě jsme chvilku tak proč se honite a stresujete?

Marťas

Spěcháme do Liberce 😅

MiRo

Co tam?

Garyn

prší

J.K.

Možná za tu chvilku chtějí vidět víc než ucpanou D10 😀

mgr.pavel

Na světě jsme chvilku, tak ji nechceme prožít v zácpách na D10 ani pomalém dojíždění vlakem.

zlevněme dráhu

Jako to, co předvádí SŽ za souhlasného pokyvování hlavou MD, je na okamžitou čistku v obou organizacích. Bohužel žádná vláda nemá zájem do toho hnoje hodit vidle. A takhle si tu 35 let od sametovky žijeme.

Martin1

Tohle už je vyloženě ukázka velké neschopnosti státu a pro něj pracujících lidí. Mmch, včera v podvečer na D10 zpoždění busů i 45 minut.

Twix

Nebylo to kvůli nehodě kamionu u Čtyřech kamenů? Jel jsem busem v 7 z Liberce a projelo se kolem toho už normálně. Ale jo, obecně je D10 nespolehlivá a ten vlak začne být časem konkurenceschopný i tak jak je 🙂 Aspoň mezi místy na trase, kde ostatně nastoupí nová vozidla a nová R24. Cesta metrem přes celou Prahu z Čerňáku také není to o co bych stál denně.

Stráťa

Pořád rychlejší než vlak.

Milan2

Ale to je v roce 2025 setsakramentsky špatně!

mlokXCM

A když se třeba teď relativně rychle staví dálnice, tak to je ukázka velké schopnosti státu a pro něj pracujících lidí? Stát jen odráží to, jací jsou jeho občané. Říkáte, že ti lidé jsou neschopní, ok, ale víte jak teda získáte schopné lidi? Musíte jim odpovídajícím způsobem zaplatit. A hádejte, jak se veřejnost tváří na to, když by se tak opravdu měli zaplatit. Na jednu stranu chceme dobře fungující stát, ale na druhou stranu ty lidi nechceme dobře zaplatit.

Odpůrce zdravého rozumu

Jaké legislativní požadavky, co to je za obecé žvásty? Neměla rekodifikace stavebního zákona přispět ke zrychlení procedur?
Nejsou lidi, vždyť na MD jsou na celou záležitost bohužel jen čtyři organizační útvary (příslušné oddělení na O130, odbory O520, O910, z hlediska fondů EU O430), to se za deset let od dnešního dne nedá zvládnout, protože zahrádkáři/včelaři/spolek vesnických dam bude mít námitky proti trasování.
Pěkné téma pro nového ministra, srovnání s IV. koridorem (přeložky aj.) přiléhavé.

Gejza

Rekodifikaci stavebního práva pohřbila Fialova vláda. Jediný posun byl vznik DESÚ.

Odpůrce zdravého rozumu

A z. č. 283/2021 Sb. je co?

Phate

Celé mi to tak nějak připomíná pověstný exkrement na košili…nikdo neví proč to tam je, ale rejpání do toho strašně smrdí, tak to tak asi necháme 🙂

Forbach

Tento způsob argumentace je duševním vlastnictvím SŽ a ostatní instituce ho budou moci používat po zaplacení licenčního poplatku.

Marťas

Že oni to protahují záměrně jen proto, aby tam rovnou mohli postavit maglev…

L.P.

Stačí napsat, že Luďa Sosnů tu trať do z Prahy do Liberce prostě zmodernizovat nechce nechat (slyšel jsem, že by mu rušila klid na nějaké jeho víkendové barabizně) a tak bude vše maximálně zdržovat. A to se mu nyní za přispění současného vedení Libereckého kraje daří velmi dobře 😁😁😁.

Martin1

Sosna je celkově brzdič dopravního rozvoje v ČR. Nechápu, co na tom MD ještě dělá. Bohužel i to je důsledek služebního zákona.

Marťas

Sosna je druh borovice, který odolává i těm nejnepříznivějším povětrnostním podmínkám. Roste na skalních ostrozích, bičována vichřicemi, ale jak jednou zakoření, už se nepustí… Ani zlomit se nenechá…

mlokXCM

Rozhodně to není důsledek. Důsledek je, že se pokud chcete někoho zbavit, tak to neuděláte za pár týdnů, ale za pár měsíců. Pokud se jakýkoliv ministr chce někoho zbavit, tak to udělá. Za tímto účelem se třeba dělají reorganizace, které sice slouží k evidentnímu obcházení služebního zákona, ale je to běžně využívány způsob.

Jarin

co to toho taháš Liberecký kraj, ten jediný se snaží to tlačit, ale ten kdo rozhoduje to skutečně není! Nevyužívám železnici, ale chápu a podporuji potřebu rychlého a spolehlivého spojení kraje s Prahou, neboť se tak může trochu ulevit i silničnímu provozu. Bohužel o tom rozhodují lidé, kteří mají jiné priority

L.P.

Liberecký kraj se do případu namočil tak, že mu jednodušší a výrazně levnější (pravda, ne tak dobré) řešení nestačilo a vymohl si řešení maximální. Jenže na to se bude navždy koukat jako na čáru v ZÚR. Aneb kdo chce kam, pomozme mu také tam a Luďa Sosnů Libereckému kraji odsouhlasením tohoto řešení velmi rád vyhověl. Tím totiž výrazné zlepšení parametrů železniční trati v úseku Mladá Boleslav – Turnov – Liberec odložil minimálně o padesát let :-).

RaCe

Kraj naráží se záměrem rychlejší železnice Praha – Liberec u MD ČR a SŽ již dlouhá léta, spíše desetiletí, tak proč do toho pletete Liberecký kraj? Je to o nerovnoměrném rozvoji a podpoře regionů ze strany státu, možná by se po těch letech dalo mluvit i o diskriminaci některých krajů…

noerf

Trochu mi to připomíná scénku, ve které se pan Šimek ptá pana Holzmana, co koupil za dárky k Vánocům.