Jak můžete profičet na červenou? Strojvedoucí SŽ koukal na telefon, odhalilo vyšetřování srážky u Holubic

Za srážkou podbíječky a vytahovače pražců byla lidská chyba, přispěla k ní i ztlumená vysílačka.
Lidská nepozornost stála za loňskou srážkou strojního vytahováku pražců (SVP) s podbíječkou u Holubic.
Vyšetřování současně ukázalo, že strojvedoucí Správy železnic měl na svém vozidle ztlumenou radiostanici. Kdyby ji slyšel, k nehodě nemuselo dojít. Při srážce byl zraněn strojvedoucí průběžného nákladního vlaku (podbíječka), celková škoda přesáhla pět milionů korun. Vyplývá to ze závěrečné zprávy, kterou zveřejnila Drážní inspekce na svých stránkách.
K nehodě došlo loni v červnu mezi stanicemi Holubice a Rousínov. Vlak Správy železnic narazil necelé dva kilometry po projetí odjezdového návěstidla v Holubicích do podbíječky společnosti Tomi-Remont jedoucího z Rousínova. Podbíječka jela jako průběžný nákladní vlak (Pn).
Strojní vytahovák pražců jel jako služební vlak Správy železnic z Křenovic do Rousínova. Strojvedoucí v Holubicích projel odjezdové návěstidlo zakazující jízdu. Po necelých dvou kilometrech jízdy uviděl v oblouku podbíječku a začal brzdit. Z výpovědi pracovníka údržby, který s ním jel, vyplývá, že brzdit začal až poté, co na něj zakřičel „Pozor!“.
Strojvedoucí měl pořád něco před sebou
Kolega strojvedoucího vypověděl, že „strojvedoucí měl pořád něco před sebou“. Současně ale uvedl, že se domníval, že jde o vysílačku.
Jasněji do toho, co skutečně dělal strojvedoucí při řízení vozidla, vnesl až poslech záznamu komunikace výpravčí z Holubic se strojvedoucím. Kromě řady neslušných výrazů obsahuje i tyto věty. „No, tak jak jako můžete profičet červenou, kruci, kam koukáte?“ ptala se výpravčí. „Já nevím, já jsem se díval na telefon,“ odpověděl strojvedoucí.
Následky nehody nebyly tak velké, protože strojvedoucího podbíječky včas varovala radiostanice pomocí vyhlášení generálního stopu.
Stroj Správy železnic najel do lokomotivy tak, že rameno s mulčovačem proniklo do jejich kabiny a zasáhlo strojvedoucího do levého ramene, lopatky a lokte, čímž došlo k tržné ráně.
Ke srážce ale nemuselo vůbec dojít i přes chybu strojvedoucího. Vyhlášený generální stop totiž nezachytil vůbec strojvedoucí vytrhávače pražců.
Ověřovací pokus Drážní inspekce ukázal, že radiostanice, s kterou jeli, nedokáže kódovaný příkaz STOP vyslaný výpravčí přijmout, pouze je v radiostanici slyšet její akustický projev, na displeji radiostanice se příkaz STOP neobjeví.
Nešlo o jediný problém: na místě inspektoři zjistili, že hlasitost radiostanice byla velmi nízká a vzhledem k hlučnosti ve vozidle ji nemohli ani slyšet.
Podle zprávy tento typ radiostanice neměl být ani použit bez toho, že by o jejím využití ve vozidle byli informováni výpravčí.
Drážní inspekce proto nefunkční radiostanici označila jako přispívající faktor mimořádné události včetně pochybení Správy železnic.
Ta měla ve svých technologických postupech zajistit, aby měli strojvedoucí radiostanici na takové hlasitosti, která by umožnila reagovat.
(V textu bylo původně nesprávně uvedeno, že podbíječka jela jako manipulační vlak, ve skutečnosti byla vedena jako průběžný nákladní. Za chybu se omlouváme)