Jak můžete profičet na červenou? Strojvedoucí SŽ koukal na telefon, odhalilo vyšetřování srážky u Holubic
Srážka vytrhávače pražců s podbíječkou u Holubic. Foto: Drážní inspekce

Za srážkou podbíječky a vytahovače pražců byla lidská chyba, přispěla k ní i ztlumená vysílačka.
SVP není „vytrhávač pražců“, ale Strojný Vymieňač Podvalov (MTH Vrútky).
Že by tehdy v té zapovězené Pandořině skříňce byl ve skutečnosti smartphone? 🤔
2 km s vmax 60km/h jsou minimálně dvě minuty, tak dlouho měly k tomu aby je zastavili bohužel na naší železniční síti je stále spousta míst a situací, kde když se prostě někdo překoukne nikdo ho nezastaví. 25.8.1990 Spálov… letos to bylo 35 let tak dlouho jsme měli s tím něco udělat. 24.6.1995 Krouna letos to bylo 30 let… Z nedávné doby Pernink, Čáslav, Křemže, ve všech těchto případech by s použitím trochy moderní technologie šlo vážným následkům či srážce zabránit, ve všech těchto případech bylo minuty jasné, že ty vlaky jsou na úseku proti sobě, ve všech těchto případech… Číst vice »
To nie je bezpečnostný systém a nikdy nebude. Podľa mňa nikdy ani nemal vzniknúť, len 30 rokov odvádza od systémového riešenia veci.
Jenže ta radiostanice není zabezpečovací zařízení. V Německu, kde to zabezpečovací zařízení mají už léta, by se asi kromě Krouny, nestala z jmenovaných nehod ani jedna… Takže to chce nainstalovat zabezpečovací zařízení a ne se vymlouvat, že fíra ztlumil vysílačku. Že, v našem konkrétním případě čuměl do mobilu, ho samozřejmě neomlouvá.
Jako že se v Německu nedějí železniční neštěstí?
A to jsem napsal kde?
Nikde, ale přesto, že v Německu mají ten jediný správný zabezpečovač, se tam nehody dějí. Jen se toho dost nedostane ven, vpodstatě jen to nejzávažnější. A když jsme u toho, zkoušel někdo při vedení koukat z okna ?
Kolik nehod v Německu je srážka po projetí stůj? Přijde mi to dost vzácné (ne projetí stůj, ty jsou, ale projetí až za prokluzovku s následnou MU), u nás každoročně několik srážek.
Co jsem tak vyčetl, tak největší riziko je, když strojvedoucí po zásahu PZB provede eliminující kroky umožňující další jízdu. Což párkrát vedlo k železárně co jsem tak našel.
Pravdu díte, např. Mannheim, 2014 srážka nákladního vlaku s EC 216 Dachstein. Strojvedoucí minul dvě návěstidla v poloze dovolující jízdu, ovšem umístěná pro něj vlevo a domníval se, že i další v pořadí pro něj bude stát vlevo. Platilo pro něj ovšem návěstidlo vpravo, zatímco na návěstidle vlevo svítilo „Volno“ pro EC 216, které on přebral. Ventil ho odbouchnul, ale on to bez konzultace s výpravčím doplnil a jel dál, až se bočně střetl s EC 216 (věk 60 let, 40 let praxe). Velmi podobný případ je Vídeň Leopoldau 15.června 2015, tam strojvedoucí přejal „Volno“ na návěstidlo vpravo proto, že… Číst vice »
Jenže metrika „nehoda se dějí / nehody se vůbec nedějí“ je úplně k ničemu. Nehody se dějí i v letectví, dokonce i v jaderných elektrárnách. Podstatné je ale to, jak často se dějí a jak jsou závažné.
Tvrdit „když nedokážeme nehodám zabránit stoprocentně, nebudeme proti nim dělat vůbec nic“ je – řekněme poněkud hloupé.
Navíc nikdo netvrdil, že v Německu mají jediný správný zabezpečovač. Na rozdíl od ČR tam ale mají alespoň nějaký zabezpečovač. (V ČR s výjimkou těch pár úseků, kde už je ETCS.)
Prosím, některé lidem, kteří u Eri všemu, či je psáno na internetu. Vypadáme pak, jako bychom byli 109 let za opicemi. Zabezpečovací h nás je nejen ETCS, stojí na podobných principech jako PZB. Jízda za červenou nemožná jen po zrušení funkce zabezpečovače. Copak telefonické dorozumívání na i způsob zabezpečení? Přejezd zabezpečený výstražnými krizi je taky zabezpečený. Nebo mohu já tvrdit, že projel červenou není člověk?
Radiostanice není zabezpečovací zařízení? Tak co dělá tedy generální stop když ne zabezpečení? Jasně fíra to zkazil, ale vypravčí/zab. zař. stanice vydalo povel zastavení provozu pomocí generálního stopu, jedno vozidlo to zastavilo druhé nikoliv. Tímto žádám o vysvětlení proč je ten ze zastaveného vozidla se zraněními, když oba mohly bezproblémů stát zhruba 2km od sebe, tímto znovu narážím na to že na naší síti je asi dvacet míst kde to není jediná možnost proti srážce něco udělat a přesto to není funkční. Tady se bavíme o tom že život tisíců lidí závisí na tom jestli se jeden člověk správně dívá… Číst vice »
Hezký a oprávněný požadavek, ovšem hrátky s rádiem nebyly, nejsou a nebudou zabezpečovací zařízení. Těch případů, kdy sice generální stop byl k dispozici, ale nikdo ho nedal, protože na to výpravčí nebyl trénován či bylo pozdě či byla nepřeladěná stuha, je bohužel podstatně více než těch, kdy to zafungovalo. I proto se mi líbí PZB – projedeš „Stůj“ a okamžitě to brzdí, žádná prodleva, žádné úvahy mám/nemám. Tohle je zabezpečovač chránící životy, ne trapné a mnohdy nenaladěné rádio.
Jenže PZB bohužel nikde u nás není, radiovým spojením už většina jízd vybavena je
.proti cervene vas etecs pusti klidne 100km vhod jeste poslednich 100m,vypravci a dispeceri volaji zorvna kdyz prechazite z etcs do ls,nebo se blizite k stuj ma mate ruku na brzde,obsluhujete tlacitko vz a jsou strasne neoblomni atd,at si kazdy skusi praci na lok a potom at soudi
Kdy naposledy vás nechalo ETCS jet 100 metrů před návěstí stůj 100 km/h?
Jak může výpravčí vědět, kdy mačkáte tlačítko VZ?
Kde mě ETCS pustí 100m přes stůj jet 100km/h ? 😂 Už 600m před stůj v rychlosti 100 na mě bude řvát brzdná křivka a hádám, že 100m před stůj už dávno budu stát, protože mě 500m před tím odbouchne 😂😂 když nebudu reagovat na tu křivku. Kolik máš najeto s ETCS? Já jen chvíli, ale jen za tu chvíli vím, co mi dovolí a co fakt ne
etcs Vás nepustí, to jen verze 3.6.0 tohle zobrazuje, než najedete na brzdnou křivku – pak ten „hák“ skočí třeba na 40
Já především nechápu, jak je možné, že vyjel vlak, který neumí přijmout generální STOP: Toho si přeci někdo musel všimnout při pravidelné revizi.
A to není jediný připad. Tento pseudogenerální stop jen zhoršuje situaci. Část vlaků stojí a jedoudí se řití do katastrofy.
Je to tak, viz tragédie Řehlovice. Generální stop zastavil vlaky, které potřebovaly rychle vyklidit plac, zatímco ten správný vlak, co projel „Stůj“, byl kvůli nenaladěné stuze nezastavitelný. Strojvedoucí zahynul. I tato parodie na zabezpečovač je tragicky a syrově názorná.
Uplne normalne. SVP maji jen radiostanici. Ale EP ventil na brzde byl uz moooc drahy. Registracni tachometr taky nemaji. Pouze indikacni, protoze ofiko smi jet jen do 40 km/h. Ale ten indikacni se musi zapojit do zasuvky na brutne, kdyz se ukonci prace a kabina se srovna do smeru prepravy. Ale realne sem ho zapojenej nikdy nevidel, protoze kdyz se pak dela posun, je lepsi se s kabinou otacet do smeru jizdy a to by bylo proste moc utrhanech kabelu od tachometru. Jinak kdyz s SVP jedes ve vykonu, nemas skoro sanci slyset vysilacku, ktera je naplno. A napis STOP… Číst vice »
Pokud je stop důležitý, můžou se tam otáčet čtyři majáky. To se už nepřehlédne.
problém je ten, že není strikně vyžadováno propojení RDST s ventilem rychločinného brždění
Problém je ten že to vozidlo generální stop přijmulo jen u nás to znamená, že začne pípat reprák a blikat červená ikonka a nic víc není vyžadováno.
A viditelně když strojvedoucí nesleduje návěstidlo, tak nemusí sledovat ani tu obrazovku.
Nevím no mně je jasné že vždycky když se něco takového děje tak je na vině mobilní telefon. A pak mi psal jeden fíra že oni vlastně mají mobilní telefon místo vysílačky a musí volat do stanice před že vyjíždí pak do stanice vzad že odjel pak zase do stanice před že už je na cestě. Nemělo by to být nějaké automatické ! Jo a v mezidobí kdy nikam nevolá tak kouká na tiktok že jo 😡. To kolikrát v restauraci, respektive v nějakém stánku vyzvedávám objednávku a obsluha si tam hraje s telefonem a mně tvrdí že nemá čas… Číst vice »
V dnešní době jim chodí rozkazy o jízdě do telefonu
Mobil mam jako pracovni pomůcku, čím dal vice věci se řeší s dispečery atd…mimoradnosti a podobně a co si nevykomuniluji sam tak nevim…ve slozitych situacich samozřejmě nevolam…pokud volaji mi, neberu… bohužel no…
Takovych pripadu bude nejspis vice. S tlakem na ETD, e-rozkazy, vypravy vlaku jinym zpusobem proste strojvedouci budou nuceni do zarizeni zirat, nebo kominikovat jinak. Na misto toho, aby se pripadne pochybeni resilo „lokalne“. Nekdy by proste stacilo pouzit Stuj, zastavte vsemi prostredky a takovou udalost odvratit, obratem vyresit a pokracovst v provozu, tak cely system bude fungovat na tom, „ze zdokumetujeme“ jak k prusvihu doslo. Vinik bude vetsinou na lokomotive, protoze proste ignoroval (za to si muze sam), ale tez zapomnel, prehledl (neni to spravne, ale jsme jen lide), ci selhal technicky prostredek (ten udiv, kdyz se zjisti, ze programator… Číst vice »
Já se jako strojvedoucí s pilotem nemůžu a nechci srovnávat.
Piloti jsou ještě o level výš.
Nevím co na tom chcete řešit z psychologického hlediska. Prostředky co se používají dnes jsou mnohokrát jednodušší a přehlednější než před 30-40 lety.
Jediné co můžete z psychologického hlediska posuzovat je to, že někteří jedinci to mají v „p*či na lehátku“ a licenci by neměli v první řadě vůbec vlastnit.
Já bych to chapal tak, že vzhledem k množství toho co je třeba vyřizovat mobilem, není zdaleka tolik času na sledování trati ( Obdoba ovládání spousty funkci auta elektronický na dotykovém displeji. Prepinac člověk v autě které znal trefil po sklepů, na displej se řidič musí koukat, a nemůže sledovat provoz. ) Kdysi fira opravdu nemusel spustit oči z traťi, rozkaz si přečetl před odjezdem, trať znal, nikdo ho nenutil jezdit po celé republice.
V moderních letadlech se vše ovládá pomocí dotykových displejů nebo obdobných, jako jsou v moderních mašinách (s čudlíky podél displeje) a piloti pořád komunikují s ŘLP, přičemž jde o otevřené kanály, kdy slyší i komunikaci ostatních a mezi tím musí odchytit svůj volací kód. A problémy to nezpůsobuje, i když si myslím, že letět třeba 5 hodin na autopilot může být psychicky ještě náročnější na pozornost, než jet třeba 100 km/h s nákladním vlakem.
Drahý Péťo. Ten tebou udávaný “level výše” se ukázal v Prosenicích,že ( není třeba se poceňovat)…. Tady se jasně ukázalo zač je toho bordel SŽ. Tyto SV by měli mít povinně RDST s ventilem na brzdovém potrubí. A kecy,že bla bla……SŽ taky řekla dopravcům,buď naroubujte ETCS a budete jezdit,bo jsme rozhodly a nebo nasrat…tož tak…chtějí bezpečnost,tak ať se starají.
Těší mne, že vás poznávám. Konečně někdo, kdo nejen ví, co má za jízdy dělat, ale taky to dělá a nikdy nic jiného a nikdy nic nepřehlédl, nezapomenul. Konečně někdo dokonalý. Hlavně se rychle množte, ať je takových víc
Řídil bagr. Konstrukční rychlost 50 km/h zcela odpovídá těm silničním.
SVP má max.rychlost 60
Bral jsem to ze stránek tratovestroje wbs cz. Nicméně podstata je i tak stejná: Bagr není Boeing 747
Ma max povolenou rychlost 40 km/h protoze nema registracni rychlomer.
Takovy hezky paradox. Smis jen 40 protoze ti nemame jak dokazat, ze si tech 40 prekrocil 🙂
Tento pripad jsem vyuzil k sepsani obecneho komentare, nikoli pro tuto MU.
To mi přijde jako nepodložená domněnka.
Naopak bych tvrdil, že konsolidované informace na jednom místě jsou pro pozornost lepší, než něco na papíře, něco v tabletu a něco na hubu od výpravčího. Jde jen o to, aby to ideálně bylo v jediné aplikaci a aby to rozhraní navrhoval někdo, kdo si před tím udělal analýzu v terénu.
Tady samozřejmě těch pochybení bylo výrazně víc.
Sorry, ale ten pilot toho má na starosti o „niečo“ viac ako vodič bagru, ktorý má na prejazde medzi stanicami na ovládanie tak akurát jednu až dve páky (alebo pedály) výkon/brzda.
Víte, Martine, kdo si v podstatě vyžádal e-rozkazy? A víte, že bez prostudování a pochopení nejste pohotový k odjezdu?
Šest set lidí ve vzduchu má na starost maximálně tak zpěvák na koncertě, pokud přesvědčí diváky k synchronnímu výskoku. Pokud jste myslel dopravní letadla, ta mají menší kapacitu. Ti lidé, co mají na starost bezpečnost, jsou tři – kapitán, první pilot a letecký dispečer. A pak spousta techniky, přičemž právě ta technika je to, co bezpečnost letecké dopravy zlepšuje především. V malé míře je to ještě zlepšování procesů. V případu uvedeném v článku tam byli dva lidé – výpravčí a strojvedoucí. A ten strojvedoucí za sebou neměl 600 lidí, ale bagr. Zrovna v tomhle případě se vám to srovnání s prací pilota… Číst vice »
Smyslem vyšetřování by nemělo být potrestat viníka. Smyslem by mělo být najít taková opatření, aby k chybě příště nedošlo.
Ale len v prípade, že vinník vedomo neporušil už existujúce pravidlá.
Kdepak. I v tom případě.
Taky máte na domě dveře a zámek, ne? Bez ohledu na to, že v případě každé vykrádačky zloděj vědomě porušuje existující pravidla? Prostě mu to porušení chcete zkomplikovat. A to samé platí i jinde.
Ono totiž je houby platné vědět, že ten, co vás zabil, tak učinil s vědomým porušením existujících pravidel.
Jste v Česku. Tady pořád ještě mnozí hledají nejdříve viníka a až pak řeší situaci samotnou, o dalších opatřeních nemluvě.
Většina dostupných letadel je pro cca 120-150-180-220 cestujícíh, pak ke pár výjimek jako 747 a A380, ale konfigurace na 600 se reálně nepoužívají, je to spíše 400-520
Já se těším až vyjde zpráva k ujeté regionově v Čisovicích loni v létě. To podle zjištěných skutečností bude mimořádně výživné čtení.
Ta otázka výpravčí je pěkně hloupá, prej jak můžete projet na stůj.
Kdepak, to bylo na komoru.
Ta výpravčí byla zjevně vytočená, že tu červenou projel. Lidi jako vy by měli více přemýšlet, číst a méně psát a mluvit. Bylo by lépe.
Co vás vůbec vede k tomu sázet takový hloupý kecy do diskusí? Dřív se hlupáci projevovali maximálně v koutě v hospodě:-) Radši běžte dělat něco, co vás potěší, nemusí to být něco užitečného.
1) Docela vytočená situací
2) možná díky tomu že strojvedoucí odpověděl, vyšetřovatelé mají informaci.
Při běžném výslechu po poradě s právníkem by asi neříkal, že čuměl do mobilu a nečetl návěsti. A dalo by se řešit, co měl zeleného v zorném poli a dalo by se to splést (návěstidlo pro kolej vedle)
Proč v historii ČSD/ČD/SŽ nikdy nebyly u návěstidel zavedeny alespoň jízdní zarážky, ať už klasické mechanické nebo bezkontaktní (PZB magnet). Přesně tomuhle typu nehod by to zabránilo.
PZB nebylo možné z ideologických důvodů.
Musely by vydržet trochu déle ČMD. Což vysvětluje i odpor k takovým zařízením.
bohužel, mobil a zírání na hovadiny pohlcuje čím dál víc lidí. Takový strojvedoucí nemá na dráze co dělat
Dřív Hujer třikrát prošel přes vrátnici čtouce noviny.
Prosím, když už přechodníky, tak správně.
Týká se to samozřejmě i řidičů.
Ty mobily jsou peklo. Vídám to často. Jdu po ulici a lidi se občas víc dívají na mobil než na cestu. Když jedu šalinou či tramvají, tak strojvedoucí (říká se jim tak? nebo řidiči. Pardon, nakonec nevím vše) To samé, když jedu vysokým autobusem, tak sem tam vidím řidiče kamionu, který je na mobilu nebo se dívá na film, který má na notebooku vedle sebe. Kdysi se řešilo volání s telefonem u ucha (dělaly se handsfree atd.), ale to není tak nebezpečné jako to dívání do mobilu nebo do infotaimentu auta, když automobilky z nějakého divného důvodu zabily čudlíky, tlačítka… Číst vice »
tahle digitální technologie nás jednou zabije
Taky mohl luštit křížovky, tužkou na papíře.
automobilky zabily čudlíky protože udělat dotykový displej je levnější. bohužel
Takže celý řetězec událostí, který vedl k průšvihu. Stačilo přerušit tento řetězec jediným funkčním článkem a nestalo by se to: Swiss cheese model.
Stačilo by PZB nebo zlé ETCS a nehoda by se nestala, lidské chyby se holt stávají (i když telefon je spíš blbost než chyba)
Tady by stačila TRSka schopná přijmout generální STOP, což není až tak drahé zařízení a pro pracovní stroj (max 40 km/h) asi i dostačující.
divil byste se, ale spousta „moderních“ hnacích vozidel nemá propojení radiostanice s ventilem nouzovýho brždění – takže na vysílačce Vám svítí „STOP“, ale vzduch z hlavního potrubí Vám to nevypustí