Nadšenci z Liberce získali historickou tramvaj Gotha, jezdila na okraji Berlína

Tramvaj se má dostat do provozu příští rok, může se ve výjimečném případě vrátit do Německa.
Liberecký dopravní podnik a Boveraclub, který sdružuje tramvajové nadšence v Liberci, získaly do své péče další zahraniční historickou tramvaj. Jde o vůz Gotha, který ještě letos jezdil v provozu ve Woltersdorfu v Braniborsku. K jeho vyřazení došlo díky pořízení nových tramvají pro tramvajovou trať v berlínské aglomeraci.
O příjezdu nové tramvaje informoval Boveraclub na svém facebookovém profilu. Podle Tomáše Krebse z Boveraclubu se o tramvaj zajímali několik let i kvůli změně rozchodu tramvají v Liberci na 1435 mm.
Tramvaje Gotha jezdily na trati z Woltersdorfu do Rahnsdorfu až do letošního března, kdy proběhla oficiální rozlučka. Společnost Woltersdorfer Straßenbahn byla předposledním provozovatelem tohoto v Německu legendárního typu tramvaje, nyní jezdí jen v Naumburgu.
Vyráběly se v letech 1957-1967 v závodě VEB Waggonbau Gotha. Vůz převezený do Liberce má označení T59M. Byl vyroben v roce 1960 a a nejdříve zamířil do Schwerinu, do Woltersdorfu se dostal v roce 1977. Jako první své řady byl v roce 1995 modernizován. Opravou prošla nejen karoserie, ale získal při modernizaci i například statický měnič či nové pohony dveří.
Dopravce měl původně pro všechny tři tramvaje kupce, nakonec ale padl prodej tramvaje do Dessau. Během několika týdnů došlo k dohodě o koupi plně provozuschopné tramvaje do Liberce. Cena je v řádu stovek eur.
Nízká kupní cena má ale několik podmínek. Vlastník vozu si přál jej přenechat někomu, kdo vůz zachová a bude ho i nadále provozovat. „V kupní smlouvě je podmínka, že vůz v následujících pěti letech nebude prodán dál, a zároveň byla sjednána možnost zpětného pronájmu, pokud by ve Woltersdorfu nějak fatálně selhaly nové tramvaje,“ uvedl Krebs.
Ve Woltersdorfu jezdí nyní nové tramvaje od polské společnosti Modertrans.
Konec tramvajové legendy. Přes 60 let staré vozy na okraji Berlína končí, nahradily je nové z Polska
Boveraclub investoval do obnovy profilu kol. Vůz čekají úpravy pro liberecký provoz a především pak schvalovací proces. „Záměr je ho využít pro prázdninové a komerční jízdy již v roce 2026,“ dodal Krebs.
Z Vídně do Liberce. Dopravní podnik koupil 111 let starou tramvaj