Proč už pražské tramvaje necinkají při rozjezdu? Chodci prý získali rezistenci
Pražský dopravní podnik s BESIPem a dalšími partnery spustil kampaň „Neskákej mi pod kola!“, která má upozorňovat chodce na nebezpečí
Pražský dopravní podnik s BESIPem a dalšími partnery spustil kampaň „Neskákej mi pod kola!“, která má upozorňovat chodce na nebezpečí srážky s tramvají. Těch v posledních letech přibývá, loni se takových nehod v Praze událo 104, o život při nich přišlo rekordních osm lidí.
Čtenáři v diskusích přitom upozorňují na skutečnost, že tramvaje v Praze donedávna při každém rozjezdu v zastávce cinkaly a chodce tak varovaly. Povinnost použít výstražný zvonec při odjezdu ze zastávky byla zrušena s novelizací provozního předpisu k 1. dubnu 2012. V jiných městech ale stále platí. Podle Drážního úřadu to žádný zákon neupravuje, jde o rozhodnutí dopravce či provozovatele dráhy. Deník Zdopravy.cz požádal o vysvětlení mluvčí DPP Anetu Řehkovou, jejíž odpověď přináší v plném znění:
Znamení zvoncem před rozjezdem vlaku (tramvaje) bylo dříve skutečně povinností, novelizací provozního předpisu byla tato povinnost před lety zrušena. Neustálým zvoněním se snižovala pozornost chodců, jinými slovy: množství zvonění vyvolalo jejich rezistentní chování, chodci nevnímali a při nouzovém zvonění nereagovali. Cílem bylo snížit počet zvonění, které tuto rezistenci vyvolávalo.
Řidič je ovšem povinen mít před rozjezdem vlaku přehled o prostoru před vlakem a podél nástupního ostrůvku. Pohledem do zpětných zrcátek se přesvědčuje o volném prostoru podél vlaku. Nic mu rovněž nebrání návěst zvoncem použít, a to zejména tehdy, hrozilo-li by nebezpečí pro přecházející chodce především na velmi frekventovaných zastávkách v centru.
Ze statistiky mimořádných událostí vyplývá, že absence povinnosti použít návěst zvoncem před rozjezdem vlaku nezpůsobila v tomto případě žádný nárůst mimořádných událostí.
Důvodem počtu střetů chodců s tramvajemi je nekázeň a nepozornost chodců při samotné jízdě tramvaje prakticky v jakémkoli místě (náhlé vkročení do jízdní dráhy tramvaje, chůze na červenou apod.). Velmi vysoké procento při těchto střetech jde rovněž na vrub používání sluchátek, mobilních telefonů a obecně snížení pozornosti chodců.
V tuto chvíli tedy není žádný důvod opětovně zavést povinnost používat návěst zvoncem před rozjezdem vlaku.
[yop_poll id=“18″]
Srážky tramvaje s chodcem v Praze
ROK | SRÁŽKY | ÚMRTÍ |
2013 | 82 | 6 |
2014 | 90 | 4 |
2015 | 99 | 4 |
2016 | 75 | 2 |
2017 | 111 | 3 |
2018 | 104 | 8 |
Pramen: BESIP (statistika zahrnuje pouze úmrtí do 24 hodin po nehodě)