dkv_obrazok

Správa železnic má pravomocné povolení ke stavbě tunelů u Budějovic

Úsek IV. koridoru Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: Správa železnicÚsek IV. koridoru Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Od března běží tendr na zhotovitele, cenový limit je 21,34 miliardy korun. Nabídky se nyní vyhodnocují.

Stavební povolení, které v září vydal pro novostavbu IV. koridoru Nemanice – Ševětín (tzv. NemaŠe) Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ), nabylo podle informací deníku Zdopravy.cz právní moci. Povolení se týká hlavní trasy včetně dvou tunelů. Správě železnic tak k zahájení dvacetimiliardové stavby zbývá už jen vybrat zhotovitele.

Náročnou stavbou sedmnáctikilometrového úseku u Českých Budějovic se má završit budování IV. koridoru mezi Prahou a Budějovicemi.  Napřímení trati a vynechání objížďky přes Hlubokou nad Vltavou by mělo vlakům na IV. koridoru ušetřit devět minut, rychlost by měla být až 200 km/h.

Půjde o novostavbu tzv. na zelené louce, jejíž součástí budou i dva dlouhé tunely. Vlaky při cestě na sever z Budějovic vjedou do Hosínského tunelu (3120 metrů) a následně do Chotýčanského tunelu (4775 metrů). Druhý jmenovaný bude nejdelším tunelem na české železnici.

Nádraží Ševětín dostane nová nástupiště, stará trať bude snesena a zářez zasypán rubaninou z tunelů.

Tunely Nemanice - Ševětín, mapa. Pramen: Správa železnic, dokumentace EIA

Tunely Nemanice – Ševětín, mapa.
Pramen: Správa železnic, dokumentace EIA

Zahájení prací se plánuje na příští rok, dokončení pak v roce 2032. Letos v březnu vypsala SŽ tendr na zhotovitele, přičemž jako nejvyšší přípustnou nabídkovou cenu stanovila 21,343 miliardy korun. Nabídky bylo nutné podat do konce července, nyní běží vyhodnocování.

O blížícím se zahájení velestavby svědčí i správní řízení, které aktuálně spustil jihočeský krajský úřad. Jde v něm o „o odnětí pozemků určených k plnění funkcí lesa (PUPFL) za účelem realizace akce Modernizace trati Nemanice I. – Ševětín“. K dočasnému odnětí má dojít v období od 1. ledna 2026 do 31. prosince 2032, k trvalému odnětí má dojít s účinností od 1. ledna 2026.

Stát přitom nedávno opustil plán na využití projektu PPP, tedy využití peněz soukromého investora. Stavba se tak bude financovat klasicky ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Otázkou nicméně zůstává zajištění zdrojů, neboť návrh rozpočtu SFDI zdaleka nepokrývá všechny potřeby.

Příští rok hodlá Správa železnic představit podrobné plány i na prodloužení koridoru do Rakouska, úsek České Budějovice – Linec by se měl stavět pro rychlost až 230 km/h.

Tagy IV. koridor Nemanice - Ševětín NemaŠe Správa železnic
28 komentářů