Přísně tajné. SŽ odmítá říct, za kolik nakupuje pražce. Poláci se zveřejněním problém nemají

Výrobce označil cenu za obchodní tajemství.
Správa železnic opakovaně odmítá zveřejnit, za jakou cenu nakupuje u české společnosti ŽPSV betonové pražce. Deníku Zdopravy.cz odmítla informace poskytnout podle zákona o svobodném přístupu k informací, anonymizovala je i v nových rámcových smlouvách.
Odvolává se přitom na údajné obchodní tajemství, které požaduje ŽPSV. Ve stejné rámcové smlouvě s polským výrobcem pražců TrackTec na dodávku pražců přitom ceny uvedené jsou. Deník Zdopravy.cz se o ceny pražců zajímá za účelem porovnání cen s jinými zeměmi. Například ve Španělsku jsou běžně tyto údaje dostupné. Data ze Španělska už v minulosti ukázala, že stavby železnic na Pyrenejském poloostrově jsou v přepočtu na kilometr levnější.
Rychlejší a skoro o polovinu levnější než v Česku. Španělé prodlouží nejstarší „vrtku“
Betonové pražce dosud na českou železnici dodávala pouze společnost ŽPSV, z které v minulosti přišel současný náměstek pro modernizaci SŽ Mojmír Nejezchleb. Letos v září Správa železnic uzavřela rámcové smlouvy i s polskou firmou Track Tec. Jejich hodnota je v součtu přes miliardu korun.
Zatímco cena za pražec je u Track Tecu uvedena, u ŽPSV ne. Správa železnic ceny pražců od ŽPSV tají od roku 2020. Do té doby byly v registru smluv uváděny. Na betonové pražce má firma dlouhodobě na české železnici prakticky monopol.
„Jeden z dodavatelů označil své jednotkové ceny uvedené v příloze rámcové dohody za obchodní tajemství. Druhý dodavatel takové označení neučinil a výslovně uvedl, že nepovažuje jakoukoliv informaci uvedenou v rámcové dohodě za obchodní tajemství. Rozdílný přístup při zveřejnění jednotkových cen tedy vyplývá z odlišných prohlášení jednotlivých dodavatelů a odpovídá ustanovení zákona o registru smluv,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Postup Správy železnic je v ostrém kontrastu například s politikou španělského správce vysokorychlostních tratí Adif Alta Velocidad. Ten k nákupu pražců vydal i tiskovou zprávu.
ŽPSV: Srovnání cen může být zavádějící
Generální ředitel ŽPSV Tomáš Opletal potvrdil, že cena je obchodní tajemství. Správa železnic je pro ŽPSV klíčovým zákazníkem. Na dotaz, proč daňový poplatník nemůže znát cenu pražců, které jsou z jeho peněz pořizovány, odpověděl. „Je spíše důležité, zda-li bude konkurence schopna za jejich ceny realizovat veškeré požadavky/dodávky pro Správu železnic,“ uvedl Opletal. Důvody své spekulace o možných problémech s dodávkami neuvedl, Track Tec je výrazně větší než ŽPSV.
Podle Opletala je srovnání cen pražců pro Správu železnic se zahraničními pro daňového poplatníka velmi složité. “Není schopen identifikovat, jestli daný pražec je z technického hlediska srovnatelný, příp. jestli je vybavený stejnými komponenty. Srovnání cen by mohlo být tudíž zavádějící,“ uvedl Opletal.
Pro ŽPSV, která patří pod německou společnost Leonhard Moll Betonwerke Beteiligungs, je Správa železnic klíčovým zákazníkem. Firma loni vydělala 328 milionů korun při tržbách 1,884 miliardy korun.