Říkám to opakovaně a řeknu to tu zase – kua jak je možný, že někdo už konečně nezadal vypracovat posudek, zda by se vyplatilo postavit SŽ někde např. v České Třebové výrobní linku na pražce a VYRÁBĚT SI PRAŽCE SAMI. Když vím, že se jedná o výrobek, který SŽ potřebuje dnes, zítra i za 50 let a potřebuje ho ve velkém množství, tak je logické si ho vyrábět sám.
ficus
1 měsíc
Co takhle celé vedení kopnout do zadnice a dát tam zodpovědné nekradoucí personál? Měl to v plánu jeden z nových ve vládě…. Tak uvidíme, jak ty sliby vyjdou…..
JanJ
1 měsíc
Cože? Této článek jsem četl s vykulenýma očima. Pracuji ve stavebnictví, mám na starost větší stavbu pro kraj. Přílohou veřejně dostupné smlouvy o dílo na tuto stavbu je položkový rozpočet, tudíž naprosto kdokoliv může zjistit, za kolik naše firma kraji (tedy státnímu subjektu) dodá cihlu, střešní tašku… prostě kterýkoliv prvek díla. Vícepráce jsou dost ostře kontrolované, musí na ně být uzavřený smluvní dodatky, taktéž se zveřejněnými rozpočty. A v kontrastu s tímto přístupem čtu, že jiný státní subjekt anonymizuje ceny? To zavání pěknou levárnou…
Díky za přidání kontextu. A tady se ještě dočtete od řady diskutujících, že je to vlastně úplně v pohodě.
Pavel Benda
1 měsíc
Mě tedy do toho nic není, ale vysvětlení zástupce ŽPSV je velmi podivné. Ať jsou pražce třeba s Austrálie, vždycky musí splňovat technické parametry pro české železnice. Předpokládám tedy že jsou i od různých výrobců technicky shodné.
Schodné jsou v požadavcích (kamenivo, (ne)vodivost, zatížení, chování v bezstykové koleji,…), jinak si je každý výrobce může navrhnout jak chce (různé tvary, různé druhy předpínací výztuže, i různé typy upevňovadel,…).
Pavel Filip
1 měsíc
Zajímalo by mě, za kolik korun (eur, zlotých, …) se dodávají pražce v okolních zemích a kdo je tam dodává?
diem72
1 měsíc
Tak přátelé ze SŽ: až vyprší platnost současné smlouvy, dejte do podmínek nového výběrka, že dodavatel (výrobce) musí umožnit zveřejnění jednotkové ceny.
Už to takto přestává být udržitelné, přátelé!!!
Cestovatel
1 měsíc
Státní podnik – cena nákupu žádné obchodní tajemství, sice vydělává výběrem poplatků za dopravní cestu, dejme tomu, ale kolik pak to stojí navíc daňové poplatníky…Karty na stůl, pač budou padat hlavy. Už jen miliardy utopených ve VRT nenávratně pryč.Dále stálestávající tristní infrastruktura , etcs stále nefunkční….apod.
MaT
1 měsíc
No jo, zase ten neschopný daňový poplatník, ten za to může: „Není schopen identifikovat, jestli daný pražec je z technického hlediska srovnatelný, příp. jestli je vybavený stejnými komponenty.“
To ten český dodavatel vyrábí pražce s vodotryskem?
Tohle ať nechají na poplatníkovi. Jsou to pořád stejné nesmysly, které jsme slyšeli už při zavádění registru smluv a které tu tlačili „zatmívači“ jako Klán, Benda nebo Hašek. Oni prostě nechtějí, aby jim někdo koukal pod ruce, to je celé. V lepším případě proto, že je to otravuje, v horším jsou v tom skutečné nekalosti.
Petr
1 měsíc
To bude zas darda. 🙁
richmond
1 měsíc
Takže klasická malá domu, jak jsme u SŽ zvyklí. Vážení, mně je zle.
Samozřejmě. Vždyť u nás pro pražce i mnoho dalších věcí platí jiné fyzikální zákony. 😉
MajsterN
1 měsíc
Inu, asi by se měla soudit SŽ. Ať soud jednou pro vždy určí, že třeba know-how je obchodní tajemství, některé specifika technologie třeba taky, ale ne cena..
Pochopte už, že kdyby to Skanzen železnic chtěl řešit, tak už to s tou svojí armádou právníků má dávno vyřešené a ani by to nepotřeboval řešit přes soudy.
Petr
1 měsíc
Jak je možné, že si ještě někdo mysli, že SŽ dělá dobrou práci? Proč se někteří radují i z předražených zakázek a nehospodárného využití prostředků, hlavně když jim SŽ ukáže třeba kus modernizované trati? Ztratili soudnost?
Kdo je nyní hlavním dodavatelem pražců pro SŽ, když píšete monopolní dodavatel?
Stále ŽPSV? Nebo Polák, nebo Němec?
J.Š.Hájek
1 měsíc
Tak ono existují jisté paragrafy podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů. Jenže v praxi je to hodně dopisování a vyplňování různých dotazníků zejména v případě, kdy se uvedena organizace zarputile brání zveřejnění a často to končí zásahem soudu. Tudíž chápu redaktory tohoto serveru, že nešli více do hloubky, protože je to opravdu hodně práce s relativně malým výsledkem…
P.S. pokud tomu někdo nevěří ať si zkusí na některém z obecných úřadů, které mají úsekové měření rychlosti, zjistit, kolik daný radar vydělal peněz…
Škoda, povinné subjekty jsou však povinni zveřejňovat jen údaje o žádostech, na základě kterých nějaké informace poskytly, nikoliv v případech, kdy je odmítly.
To je tak, když v zadávací dokumentaci pro soutěž do podmínek pro účast neuvedete že: „Specifikace dodávky a cena nesmí být součástí obchodního tajemství“.
Y.K.
1 měsíc
Řečičky, státní firma si u tak velkých objednávek může diktovat co chce, i kompletní zveřejnění smluv a dodavatel to v zájmu kšeftu jistě neodmítne.
U státních zakázek nesmí existovat něco jako „tajné ceny a tajné smlouvy“.
Existují případy, kdy ano. Je jich víc. Někde je to legitimní, třeba u některých vojenských nebo policejních zakázek (o tajných službách nemluvě). Již méně legitimní je to tam, kde stát nebo jeho organizace/firma působí na volném trhu. Pak je potřeba se zamyslet, jestli na takovém trhu působit má. Opět – někde je to věc strategického významu, tam to lze pochopit. Ale ne u takových firem, jako je třeba Budvar. Tam je na místě privatizace.
Happy
1 měsíc
A to, že by se jistý Bc. MBA. měl stát ministrem, tak to je snad fór. Když obejdu v Praze Karlák nebo rondel v Dejvicích tak seženu za odpoledne fundovanější lidi do vlády než to, co se tam cpe….
alespoň bude mít na rejdy v Dlážděný méně času , tam už je stejně pomoc marná
Happy
1 měsíc
Kdyby to byl jen monopol na pražce, tak je to v pohodě. Jenže těch monopolů na kde co je tam neskutečné množství. Opravy výpravních budov betonářskými firmami za cenu firem restaurující štukatury a sgrafita.Atd. kdybych měl vypsat vše, tak to bude jak slohové cvičení.
mgr.pavel
1 měsíc
Firma mající monopol na pražce se odvolává na obchodní tajemství – to aby nepřišla o ten monopol, že?
Toto by mělo státu vadit hned třikrát. Jednak by neměl dopustit ani podporovat monopolní chování – to je porucha na trhu která škodí všem kromě toho dodavatele. Dále by se měl stát chovat jako řádný hospodář a nekupovat zřejmě předražené výrobky. A do třetice by měl stát transparentně zveřejňovat ceny, aby tlačil na cenu.
Jsou chvíle, kdy by jeden docela malý únik důvěrných informací do médií udělal neocenitelnou službu…
Frantisek
1 měsíc
Takze po vsech tech iniciativach a programech, jako treba Innotrack porad jsou prazce jako komodita a tady v CR potrebujeme nejaky special co nikde jinde neumi? Jo aha … takze to je mimo soucasne vedecko-technicke poznani lidstva, tech penez na vyzkum bylo malo?
Abych ale nebyl jen proti zeleznicim, tak ocividne viko od kanalu zarovnany s vozovkou je taky mimo nase vedecko-technicke moznosti a okolni staty si to tajemstvi chrani jako oko v hlave.
Nevím. Na to, že by PKK 13 byly stále jen ve stádiu zkušebního provozu mi přijde jejich množství v řádu desetitisíců už dost velké.
Na druhou stranu jeden typ B91 začal vykazovat závažné poruchy asi po 15 letech intenzivního zatížení (někde mezi Brnem a Svitavami, celé koleje následně vyměněny).
Obecný problém jakýchkoliv šachet umístěných ve vozovce jsou omezené možnosti dostatečně kvalitního zhutnění souvrství vozovky a kufru až do těsné blízkosti šachty, neboť hutnící technika má nějaké rozměry a šachty bývají obvykle kruhové. Vlivem toho při větším zatížení dost často vznikají různé poruchy a nerovnosti. Další věc je, že stavba je prostě pořád jenom stavba a nikoliv přesná výroba někde ve fabrice.
Franta Chcípák
1 měsíc
A v pozadí se vepřové hlavy z České Třebové, Žiliny a Pardubic na golfu chectají, až se jim laloky třesou…
Ivan_pha
1 měsíc
Protože by se zajistilo, že ne všude nakupují tak, že musí dodavatel počítat s desátky, nebo spíš a desítkami procent na úplatu vedení SŽ .
A co se týče vyhazování peněz obecně, jak tu někdo psal, tam by se dalo ušetřit. Včetně na počtu zaměstnanců na GŘ, OŘ.
Martin
1 měsíc
Jak je možné že tady nejde praktikovat výraz že musí fungovat s péčí řádného hospodáře?
Tak první, co mě napadá je, že zisk firmy je cca 15 % tržeb. Což je ve stavebnictví, kde dobrý výsledek je třeba kolem 5 % (pokud se nepletu), dost a ŽPSV se tak řadí k ostatním monopolistům jako AŽD a EŽ. Ti mají také mezi 15-20.
Za druhé mluvit o obchodním tajemství, když chci peníze ze státního rozpočtu, je drzost.
Za třetí Svoboda na ministra dopravy je velmi špatný vtip.
Certifikace je právě záměrně velmi obtížný proces. A nedaří se ho prolomit. Ale když jsme u těch pražců. Když pražce jiného výrobce vyhoví v Německu na D4, v Polsku taky, ve Francii taky, napadá někoho nějaký zvláštní důvod, proč by nemohly vyhovovat i v Česku? Mne tedy ne.
Krom toho existují nějaké evropské standardy, které by měly být vzájemně uznatelné. Ale pro stát ve státě…
Mě je jedno jaké prachy tam tečou (pokud to není veřejný grant), to je věc těch firem, vývoje pražců a výzkumáku.
Prostě ten výzkumák nemá licenci ani know-how (nevlastní ho, ale určitě ho zná) a hlavně výrobní linku na výrou pražců.
Ano, tohle šťourání do vosího hnízda je rozhodně záslužné.
Franta
1 měsíc
U SŽ je spousta rezerv pro úsporu. A tím nemyslím na lidech. Tam odteče takové množství peněz za blbosti, že si to běžný podnikatel vůbec neumí představit. Dalším tragickým prvkem je zkostnatělost a byrokracie. Jako když by kdokoli soudný udělal audit čehokoli, nepřestane se divit.
Jenže ono se nechce… Všichni se tam klepou o svá korýtka a jisté mzdy.
Však je to taky jedna verbež, která si pravidelně uhání žlučníkové záchvaty na formálmních i neformálních akcích, kde se dojatě vzpomíná na staré časy v České Třebové a Žilině.
Jediná úspora, kterou je chamraď z Dlážděné schopna realizovat, je vyhodit jednu vyděšenou úřednici v předdůchodovém věku a její práci hodit na hrb té zbývající. Přičemž polovina ušetřené částky samozřejmě bude rozdělena mezi vepřovou hlavu, která ten vyhazov podpíše a její kroužek análních speleologů.
Hlavním posláním SŽ a firem holdingu ČD je, slovy někdejšího insidera, „generovat křesla, která lze používat jako platidlo v obchodech s mocí a vlivem“. Tím je řečeno vše.
Správně díš… Česká železnice za ta léta, co do ni tečou ty obrovské prachy, mohla být někde úplně jinde – na úrovni Švýcarska, Japonska, Jižní Koreje a dalších vyspělých železnic. Bohužel jsme díky nenažranosti Skanzenu železnic tu příležitost promarnili. Platí se úplný kraviny, které dávaly smysl v minulosti, ale ne dnes – osvětlení kolejišť, služební přechody ve stanicích atd. Dále se platí kraviny jen proto, že si Skanzen železnic sám sobě zpřísnil normy a předpisy. Dřív stačil kabelový žlab, nyní zabezpečováci musí mít svůj multikanál, sdělováci další svůj multikanál, další svůj multikanál musí mít energetici, další musí mít Telematika. A… Číst vice »
David
1 měsíc
A šéf této organizace má dělat ministra. To jsme to dopadli
Tak Bureš je úplně ten poslední, od kterého bych čekal, že v tom bude chtít udělat pořádek. Ostatně tohle se rozjelo právě ještě za Burešovy vlády, ještě za úřadování ministra Ťoka. Doufejme, že snad za čtyři roky možná.
gringoAD
1 měsíc
Co tak vlastně může pražec obsahovat vevnitř ? Beton, železné dráty … tvar je jasný .. vždyť to snad může vyrobit každej … tak co je na tom tak tajné ?
Tak není překvapením, že Skanzen železnic není rozšiřování seznamu certifikovaných dodavatelů vůbec nakloněn.
S dvorními a prověřenými dodavateli se líp domlouvá…
Jakub
1 měsíc
Pak se může každý divit, že ŘSD až na některé závody ( Praha, Brno) funguje a SŽ je odpadní společnost, kterou by stát měl totálně překopat…
Vladimír
1 měsíc
Za tvrzeni statniho úředníka, ze je to obchodni tajemství bych jej vyhodili na hodinu. Neni jediny duvod abych ja i vy jako danovy poplatnik nemeli pravo vedet jak se nasimi penezi hospodari, potazmo plytva. Je na case abychom jako spravny hospodar delali verejne vyberove rizeni na dodavetele prazcu a zacali se starat o panize danoveho poplatnika jako o sve.
Pardon, poslal jsem to omylem dřív. Takže stejně se bude hodnotit celková cena a ne jednotkové. A zákon umožňuje dodavateli označit některé části smlouvy za obchodní tajemství. Jestli je to oprávněné by mohl rozhodnout jedině soud.
Bohužel, zaměstnanci Skanzenu železnic sice jsou všichni placeni téměř výhradně ze státních prostředků (příjmy z přidělené kapacity a příjmy z nájmů jsou prakticky zanedbatelné…), ale nespadají pod služební zákon, nejedná se tedy o státní úředníky.
Ale máte pravdu, tohle by mohli řešit třeba úřednici Ministerstva dopravy. Neřeší. Až na čestné výjimky není absolutně žádný zájem toto řešit. Bohužel.
patology_chef
1 měsíc
Podrobný profesní životopis pana Nejezchleba by mysĺím některá tajemství objasnil.
Evropský polytechnický institut v Kunovicích 😉
Vím, že člověk může být dobrý manager i bez formálního vzdělání, ale nemám dojem, že je to případ pana Svobody.
Tady fakt nechápu záporné znaménko a tím i některé z nás (možná však jde o „kliku“ ze ZPSV), neb právě toto je ukázkový příklad zájmu veřejnosti (přičemž „sedmá“ velmoc zde není zaprodancem elit, ba právě naopak) o co nejefektivnější využití veřejných prostředků, kde „106“-tka je alespoň nějaký nástroj.
Souhlas.
Pouze poctivou investigativní novinařinou upozorňující na mírně řečeno „problémy“ veřejných zakázek SŽ se něco na tomto změní. Jediné logické vysvětlení chování SŽ k dodavatelům je, že tam jsou kapříkovody od dodavatelů ke zločincům na SŽ.
Glados
1 měsíc
To je dobrej nesmysl, určitě to nenaplní pojmový znaky obchodního tajemství. To jako spržel nemá právní oddělení? Tady by je soud hodně rychle pakoval za neposkytnutí informace.
Přesně 🙂 Ale Skanzen prostě nechce. Protože prostě je to – a nebojím se to tady říct na plnou hubu – pračka peněz. Až to konečně někdy praskne, to se všichni budou divit, jak dlouho se tohle krylo.
Radek
1 měsíc
Dobrá sviňárna.. Pod obchodní tajemství se dá schovat úplně cokoliv. Od takového dodavatele by státní firma, instituce a pod. neměla mít právo odebírat.
Ale zákon to umožňuje. To by někdo musel u soudu namítat, že o obchodní tajemství nejde a potom by se vidělo, jak by se k tomu soud postavil.
První Jiří
1 měsíc
“Není schopen identifikovat, jestli daný pražec je z technického hlediska srovnatelný, příp. jestli je vybavený stejnými komponenty. Srovnání cen by mohlo být tudíž zavádějící,“
Co kdyby totiž plebs zjistil, že české pražce jsou dražší a vydrží méně? Rybníček si vypustit nenecháme…
Každý pražec je plný hromady elektroniky. Je tam procesor, ram, paměť, beton, železo a vyrábí se půl roku a pak musí ještě několik let zrát ve sklípku 😄
Co vím z exkurze ve výrobně pražců (Doloplazy a KŠ Prefa), tak SŽ už dávno (50 let?) systematicky požaduje kamenivo takových vlastností, aby k těmto nepříznivým chemickým realcím, co ovlivňují pevnost a soudržnost pražce, požadují, protože na začátku vývoje betonových pražců s tím byly už problémy. Na rozdíl od Němců.
K čemu pak máme ten registr smluv, když si tam mohou zveřejňovat, co chtějí, resp. nezveřejňovat, co nechtějí? Pokud si nějaká společnost chce sáhnout na veřejné peníze, tak by prostě neměla mít možnost odvolat se na obchodní tajemství. A pokud má problém, tak ji přece nikdo spolupracovat se státem nenutí.
To není chyba zákona, ten plus mínus plní svůj účel. V článku totiž chybí podstatná informace, že je na zadavateli zakázky, aby vyhodnotil, zda uchazečem vyznačené „obchodní tajemství“ splňuje kritéria zákona a zda jsou splněna současně. Pokud to splněno není, pak tohle musí řešit. Skanzen železnic ale tohle prostě odmítá řešit. Nechce. Není samozřejmě nic snažšího, než tohle rovnou dát do zadávacích podmínek a uchazeče, který s uveřejňováním cen má problém, vyloučit ze zadávacího řízení. Jak jednoduché, jak prosté! Ještě kacířská otázka – viděl někdo na věhlasné lávce v Pardubicích nějaké speciální technologie údržby lávky nebo nějaké jiné zřetelehodné okolnosti,… Číst vice »
Protože jsou ve sněmovně lidi, kteří do toho pravidelně hází vidle a úspěšně se snaží ten zákon znefunkčnit (aby se koza /EU/ nažrala, ale kapřík zůstal celý).
Naprosto tak to je.
Když se hlásíš do veřejné zakázky, mělo by být podmínkou, že nabídka je veřejná – neb je placena z veřejného. Tajení nabídky je jasný důkaz, že tam tečou kapříci. Vyházet celé vedení SŽ.
Alanis
1 měsíc
To je jak z jedné nejmenované reklamy na čistič septiků… Smrdí, smrdí, toto smrdí.
Problem je, že daný typ pražce musí být certifikován. A konkurenční výrobce má po osmi letech betonový pražec ve zkušebním provozu. Takže typové schvaleni zabere v ČR v některých případech na české železnici i deset let, zatímco na silnici by to zvládl TZÚS za rok.
Říkám to opakovaně a řeknu to tu zase – kua jak je možný, že někdo už konečně nezadal vypracovat posudek, zda by se vyplatilo postavit SŽ někde např. v České Třebové výrobní linku na pražce a VYRÁBĚT SI PRAŽCE SAMI. Když vím, že se jedná o výrobek, který SŽ potřebuje dnes, zítra i za 50 let a potřebuje ho ve velkém množství, tak je logické si ho vyrábět sám.
Co takhle celé vedení kopnout do zadnice a dát tam zodpovědné nekradoucí personál? Měl to v plánu jeden z nových ve vládě…. Tak uvidíme, jak ty sliby vyjdou…..
Cože? Této článek jsem četl s vykulenýma očima. Pracuji ve stavebnictví, mám na starost větší stavbu pro kraj. Přílohou veřejně dostupné smlouvy o dílo na tuto stavbu je položkový rozpočet, tudíž naprosto kdokoliv může zjistit, za kolik naše firma kraji (tedy státnímu subjektu) dodá cihlu, střešní tašku… prostě kterýkoliv prvek díla. Vícepráce jsou dost ostře kontrolované, musí na ně být uzavřený smluvní dodatky, taktéž se zveřejněnými rozpočty. A v kontrastu s tímto přístupem čtu, že jiný státní subjekt anonymizuje ceny? To zavání pěknou levárnou…
Díky za přidání kontextu. A tady se ještě dočtete od řady diskutujících, že je to vlastně úplně v pohodě.
Mě tedy do toho nic není, ale vysvětlení zástupce ŽPSV je velmi podivné. Ať jsou pražce třeba s Austrálie, vždycky musí splňovat technické parametry pro české železnice. Předpokládám tedy že jsou i od různých výrobců technicky shodné.
Schodné jsou v požadavcích (kamenivo, (ne)vodivost, zatížení, chování v bezstykové koleji,…), jinak si je každý výrobce může navrhnout jak chce (různé tvary, různé druhy předpínací výztuže, i různé typy upevňovadel,…).
Zajímalo by mě, za kolik korun (eur, zlotých, …) se dodávají pražce v okolních zemích a kdo je tam dodává?
Tak přátelé ze SŽ: až vyprší platnost současné smlouvy, dejte do podmínek nového výběrka, že dodavatel (výrobce) musí umožnit zveřejnění jednotkové ceny.
Už to takto přestává být udržitelné, přátelé!!!
Státní podnik – cena nákupu žádné obchodní tajemství, sice vydělává výběrem poplatků za dopravní cestu, dejme tomu, ale kolik pak to stojí navíc daňové poplatníky…Karty na stůl, pač budou padat hlavy. Už jen miliardy utopených ve VRT nenávratně pryč.Dále stálestávající tristní infrastruktura , etcs stále nefunkční….apod.
No jo, zase ten neschopný daňový poplatník, ten za to může: „Není schopen identifikovat, jestli daný pražec je z technického hlediska srovnatelný, příp. jestli je vybavený stejnými komponenty.“
To ten český dodavatel vyrábí pražce s vodotryskem?
Tohle ať nechají na poplatníkovi. Jsou to pořád stejné nesmysly, které jsme slyšeli už při zavádění registru smluv a které tu tlačili „zatmívači“ jako Klán, Benda nebo Hašek. Oni prostě nechtějí, aby jim někdo koukal pod ruce, to je celé. V lepším případě proto, že je to otravuje, v horším jsou v tom skutečné nekalosti.
To bude zas darda. 🙁
Takže klasická malá domu, jak jsme u SŽ zvyklí. Vážení, mně je zle.
Až by mě zajímalo, zda je pražec technologicky složitější než lokomotiva. Při nákupu Vectrona totiž Správa železnic cenu zveřejnila https://spz.logout.cz/novinky/novinky.php?poradi=1894
Jsme specifický trh …
Samozřejmě. Vždyť u nás pro pražce i mnoho dalších věcí platí jiné fyzikální zákony. 😉
Inu, asi by se měla soudit SŽ. Ať soud jednou pro vždy určí, že třeba know-how je obchodní tajemství, některé specifika technologie třeba taky, ale ne cena..
Pochopte už, že kdyby to Skanzen železnic chtěl řešit, tak už to s tou svojí armádou právníků má dávno vyřešené a ani by to nepotřeboval řešit přes soudy.
Jak je možné, že si ještě někdo mysli, že SŽ dělá dobrou práci? Proč se někteří radují i z předražených zakázek a nehospodárného využití prostředků, hlavně když jim SŽ ukáže třeba kus modernizované trati? Ztratili soudnost?
Když vám práce pro SŽ bude přinášet nadprůměrné zisky či nadprůměrnou výplatu za málo úsilí, tak si to myslet budete.
Kdo je nyní hlavním dodavatelem pražců pro SŽ, když píšete monopolní dodavatel?
Stále ŽPSV? Nebo Polák, nebo Němec?
Tak ono existují jisté paragrafy podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů. Jenže v praxi je to hodně dopisování a vyplňování různých dotazníků zejména v případě, kdy se uvedena organizace zarputile brání zveřejnění a často to končí zásahem soudu. Tudíž chápu redaktory tohoto serveru, že nešli více do hloubky, protože je to opravdu hodně práce s relativně malým výsledkem…
P.S. pokud tomu někdo nevěří ať si zkusí na některém z obecných úřadů, které mají úsekové měření rychlosti, zjistit, kolik daný radar vydělal peněz…
106 vyzkoušena a opravdu nehodlám věnovat svoji energii na soudy se SŽ.
Nasdílíte prosím do článku konkrétní rozhodnutí o odmítnutí žádosti o informace?
Bohužel, smazáno. Ale mělo by to být v seznamu poskytnutých informací.
Škoda, povinné subjekty jsou však povinni zveřejňovat jen údaje o žádostech, na základě kterých nějaké informace poskytly, nikoliv v případech, kdy je odmítly.
Už se tohoto případu chytli jedna organizace výrazně ostřílenější v používání zákona 106, takže brzy se dočkáte:)
Jak se tohle stalo když se tu musí na každou pitomost dělat soutěž?
To je tak, když v zadávací dokumentaci pro soutěž do podmínek pro účast neuvedete že: „Specifikace dodávky a cena nesmí být součástí obchodního tajemství“.
Řečičky, státní firma si u tak velkých objednávek může diktovat co chce, i kompletní zveřejnění smluv a dodavatel to v zájmu kšeftu jistě neodmítne.
U státních zakázek nesmí existovat něco jako „tajné ceny a tajné smlouvy“.
Bohužel existuje. Ačkoliv je zcela zřejmé, že je ve veřejném zájmu, aby cena byla známá.
Existují případy, kdy ano. Je jich víc. Někde je to legitimní, třeba u některých vojenských nebo policejních zakázek (o tajných službách nemluvě). Již méně legitimní je to tam, kde stát nebo jeho organizace/firma působí na volném trhu. Pak je potřeba se zamyslet, jestli na takovém trhu působit má. Opět – někde je to věc strategického významu, tam to lze pochopit. Ale ne u takových firem, jako je třeba Budvar. Tam je na místě privatizace.
A to, že by se jistý Bc. MBA. měl stát ministrem, tak to je snad fór. Když obejdu v Praze Karlák nebo rondel v Dejvicích tak seženu za odpoledne fundovanější lidi do vlády než to, co se tam cpe….
Proč? Však někomu to přece může naprosto vyhovovat 😉
alespoň bude mít na rejdy v Dlážděný méně času , tam už je stejně pomoc marná
Kdyby to byl jen monopol na pražce, tak je to v pohodě. Jenže těch monopolů na kde co je tam neskutečné množství. Opravy výpravních budov betonářskými firmami za cenu firem restaurující štukatury a sgrafita.Atd. kdybych měl vypsat vše, tak to bude jak slohové cvičení.
Firma mající monopol na pražce se odvolává na obchodní tajemství – to aby nepřišla o ten monopol, že?
Toto by mělo státu vadit hned třikrát. Jednak by neměl dopustit ani podporovat monopolní chování – to je porucha na trhu která škodí všem kromě toho dodavatele. Dále by se měl stát chovat jako řádný hospodář a nekupovat zřejmě předražené výrobky. A do třetice by měl stát transparentně zveřejňovat ceny, aby tlačil na cenu.
To by se musel Mlsna probudit a začít dělat svojí práci.
ten radši blokuje smysluplnou opravu Libeňského mostu.
Proč to nedodává třeba Prefa?
https://ksprefa.cz/produkty/dopravni-stavby/zeleznicni-prefabrikaty/
Jsou chvíle, kdy by jeden docela malý únik důvěrných informací do médií udělal neocenitelnou službu…
Takze po vsech tech iniciativach a programech, jako treba Innotrack porad jsou prazce jako komodita a tady v CR potrebujeme nejaky special co nikde jinde neumi? Jo aha … takze to je mimo soucasne vedecko-technicke poznani lidstva, tech penez na vyzkum bylo malo?
Abych ale nebyl jen proti zeleznicim, tak ocividne viko od kanalu zarovnany s vozovkou je taky mimo nase vedecko-technicke moznosti a okolni staty si to tajemstvi chrani jako oko v hlave.
§1a Vždycky se to tak dělalo.
K dodávkám soudobých betonových pražců připouští SŽ aktuálně tři firmy, krom zmíněných ŽPSV a Track tec ještě německou firmu RailONE.
Ve hře je i KŠ prefa: https://mapy.com/cs/turisticka?pid=81674188&newest=1&yaw=0.868&fov=1.571&pitch=-0.193&x=14.3642640&y=50.4660058&z=18&ovl=8
Pražce má vložené například v Pardubicích.
Ve zkušební režimu. V seznamu ještě nejsou (a snaží se od roku 2017).
Od 2017? To je mit certifikovaný pražce než získat razítko na dopravní letadlo? Ach 🙂
Podle mě je má už certifikovaný.
A KŠ Prefa.
Já je tedy v sezamu nevidím.
https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%2F%2Ftypdok.tudc.cz%2FTypDok_HTML%2Ffiles%2FSeznam_schvalenych_vyrobku_kolej.xlsx&wdOrigin=BROWSELINK
Nejsou tam. Link se možná objeví časem.
Nevím. Na to, že by PKK 13 byly stále jen ve stádiu zkušebního provozu mi přijde jejich množství v řádu desetitisíců už dost velké.
Na druhou stranu jeden typ B91 začal vykazovat závažné poruchy asi po 15 letech intenzivního zatížení (někde mezi Brnem a Svitavami, celé koleje následně vyměněny).
Kanálová vpusť integrovaná do obrubníku je evidentně taky sci-fi.
Obecný problém jakýchkoliv šachet umístěných ve vozovce jsou omezené možnosti dostatečně kvalitního zhutnění souvrství vozovky a kufru až do těsné blízkosti šachty, neboť hutnící technika má nějaké rozměry a šachty bývají obvykle kruhové. Vlivem toho při větším zatížení dost často vznikají různé poruchy a nerovnosti. Další věc je, že stavba je prostě pořád jenom stavba a nikoliv přesná výroba někde ve fabrice.
A v pozadí se vepřové hlavy z České Třebové, Žiliny a Pardubic na golfu chectají, až se jim laloky třesou…
Protože by se zajistilo, že ne všude nakupují tak, že musí dodavatel počítat s desátky, nebo spíš a desítkami procent na úplatu vedení SŽ .
A co se týče vyhazování peněz obecně, jak tu někdo psal, tam by se dalo ušetřit. Včetně na počtu zaměstnanců na GŘ, OŘ.
Jak je možné že tady nejde praktikovat výraz že musí fungovat s péčí řádného hospodáře?
Řekl bych, že audit se k číslům dostane.
Doufejme.
Tak první, co mě napadá je, že zisk firmy je cca 15 % tržeb. Což je ve stavebnictví, kde dobrý výsledek je třeba kolem 5 % (pokud se nepletu), dost a ŽPSV se tak řadí k ostatním monopolistům jako AŽD a EŽ. Ti mají také mezi 15-20.
Za druhé mluvit o obchodním tajemství, když chci peníze ze státního rozpočtu, je drzost.
Za třetí Svoboda na ministra dopravy je velmi špatný vtip.
Zas kdyby škodil na ministerstvu, mohl by se do čela SŽ konečně dostat někdo schopný.
Myslíte, že, když bude celé dopravě šéfovat ten méně schopný a na SŽ přijde schopny, bude to lepší? 🙂
asi ne, ale já jsem svým založením optimista, tak můžu aspoň doufat
Kéž by, ale obávám se, že to bude trafika.
Tolik peněz do různých železničních výzkumáků a nemají pražec v nějaký volný licenci? To jsou borci
Betonové pražce umí a může dodávat víc firem, ale ptejme se, proč většina objednávek končí u ŽPSV. Určitě to není proto, že by to nikdo jiný neuměl.
Certifikace. Jak ta probíhá a zda o ní je zájem, to netuším.
Certifikace je právě záměrně velmi obtížný proces. A nedaří se ho prolomit. Ale když jsme u těch pražců. Když pražce jiného výrobce vyhoví v Německu na D4, v Polsku taky, ve Francii taky, napadá někoho nějaký zvláštní důvod, proč by nemohly vyhovovat i v Česku? Mne tedy ne.
Krom toho existují nějaké evropské standardy, které by měly být vzájemně uznatelné. Ale pro stát ve státě…
Nemají, protože když už zkoumají tak za peníze od firmy, a licence jde firmě.
To byste se divil, jaké prachy jim na tyhle výzkumy a různé pitomosti tečou.
Mě je jedno jaké prachy tam tečou (pokud to není veřejný grant), to je věc těch firem, vývoje pražců a výzkumáku.
Prostě ten výzkumák nemá licenci ani know-how (nevlastní ho, ale určitě ho zná) a hlavně výrobní linku na výrou pražců.
Děláte dobrou práci. Jen je tepejte dál!
Ano, tohle šťourání do vosího hnízda je rozhodně záslužné.
U SŽ je spousta rezerv pro úsporu. A tím nemyslím na lidech. Tam odteče takové množství peněz za blbosti, že si to běžný podnikatel vůbec neumí představit. Dalším tragickým prvkem je zkostnatělost a byrokracie. Jako když by kdokoli soudný udělal audit čehokoli, nepřestane se divit.
Jenže ono se nechce… Všichni se tam klepou o svá korýtka a jisté mzdy.
U ČD to je myslím velmi podobné.
Však je to taky jedna verbež, která si pravidelně uhání žlučníkové záchvaty na formálmních i neformálních akcích, kde se dojatě vzpomíná na staré časy v České Třebové a Žilině.
Však jsou z jednoho vrhu.
Jediná úspora, kterou je chamraď z Dlážděné schopna realizovat, je vyhodit jednu vyděšenou úřednici v předdůchodovém věku a její práci hodit na hrb té zbývající. Přičemž polovina ušetřené částky samozřejmě bude rozdělena mezi vepřovou hlavu, která ten vyhazov podpíše a její kroužek análních speleologů.
Hlavním posláním SŽ a firem holdingu ČD je, slovy někdejšího insidera, „generovat křesla, která lze používat jako platidlo v obchodech s mocí a vlivem“. Tím je řečeno vše.
Správně díš… Česká železnice za ta léta, co do ni tečou ty obrovské prachy, mohla být někde úplně jinde – na úrovni Švýcarska, Japonska, Jižní Koreje a dalších vyspělých železnic. Bohužel jsme díky nenažranosti Skanzenu železnic tu příležitost promarnili. Platí se úplný kraviny, které dávaly smysl v minulosti, ale ne dnes – osvětlení kolejišť, služební přechody ve stanicích atd. Dále se platí kraviny jen proto, že si Skanzen železnic sám sobě zpřísnil normy a předpisy. Dřív stačil kabelový žlab, nyní zabezpečováci musí mít svůj multikanál, sdělováci další svůj multikanál, další svůj multikanál musí mít energetici, další musí mít Telematika. A… Číst vice »
A šéf této organizace má dělat ministra. To jsme to dopadli
To je nesmysl, jako nový ministr se plánuje Tomio Okamura. Už připravuje zavedení shinkansenů v ČR.
Arriva koupí japonské ojetiny? A nebude to šotoušům vadit?
Nebude. „Japonec, dneska jdeme najisto, Arnošte“.
Tak toto je více než výsměch. Snad se i na železnici povede udělat pořádek. Držím v tomto ohledu příští vládě palce. I když si iluze moc nedělám.
Pokud opravdu bude Svoboda ministrem dopravy??
spíše popravy (české železnice)
Nechme se překvapit kdo nakonec bude ministrem. Ať to bude kdokoliv tak mu držme palce aby nejen na železnici udělal pořádek.
jelikož se tam svoboda dostal už za Ano a vydržel tam, tak pochybuji, spíš to bude horší.
Tak Bureš je úplně ten poslední, od kterého bych čekal, že v tom bude chtít udělat pořádek. Ostatně tohle se rozjelo právě ještě za Burešovy vlády, ještě za úřadování ministra Ťoka. Doufejme, že snad za čtyři roky možná.
Co tak vlastně může pražec obsahovat vevnitř ? Beton, železné dráty … tvar je jasný .. vždyť to snad může vyrobit každej … tak co je na tom tak tajné ?
Když je to tak jednoduché, tak proč už to nevyrábíte?
Viděl jste alespoň výrobní linku, když už třeba ne jak ty dráty tam vevnitř uspořádat?
A co spočítat a odzkoušet?
Tak třeba KŠ Prefa se se svým pražcem PKK13 snaží dostat mezi povolené dodavatele SŽ od roku 2017, zatím neúspěšně.
Ano, jen mě udivuje, ža stále jsou ve fázi testování. Viz poznámka i vaše poznámka zde v příspevcích (nahoře nebo dole).
Tak není překvapením, že Skanzen železnic není rozšiřování seznamu certifikovaných dodavatelů vůbec nakloněn.
S dvorními a prověřenými dodavateli se líp domlouvá…
Pak se může každý divit, že ŘSD až na některé závody ( Praha, Brno) funguje a SŽ je odpadní společnost, kterou by stát měl totálně překopat…
Za tvrzeni statniho úředníka, ze je to obchodni tajemství bych jej vyhodili na hodinu. Neni jediny duvod abych ja i vy jako danovy poplatnik nemeli pravo vedet jak se nasimi penezi hospodari, potazmo plytva. Je na case abychom jako spravny hospodar delali verejne vyberove rizeni na dodavetele prazcu a zacali se starat o panize danoveho poplatnika jako o sve.
I ve veřejné zakázce se bude soutěžit nějaký objem pražců různých typů…
Pardon, poslal jsem to omylem dřív. Takže stejně se bude hodnotit celková cena a ne jednotkové. A zákon umožňuje dodavateli označit některé části smlouvy za obchodní tajemství. Jestli je to oprávněné by mohl rozhodnout jedině soud.
a proč by na tak banální věcí jako cenou pražců měl rozhodovat soud?
Bohužel, zaměstnanci Skanzenu železnic sice jsou všichni placeni téměř výhradně ze státních prostředků (příjmy z přidělené kapacity a příjmy z nájmů jsou prakticky zanedbatelné…), ale nespadají pod služební zákon, nejedná se tedy o státní úředníky.
Ale máte pravdu, tohle by mohli řešit třeba úřednici Ministerstva dopravy. Neřeší. Až na čestné výjimky není absolutně žádný zájem toto řešit. Bohužel.
Podrobný profesní životopis pana Nejezchleba by mysĺím některá tajemství objasnil.
Nejen pana Nejezchleba. Co čekat od podniku s 17000 zaměstnanci, který řídí bývalý výpravčí a titul si zaplatil kdoví kde?
Ne nadarmo se říká, že ryba smrdí od hlavy. Jeho náměstci a různí ředitele jsou všichni stejní.
Evropský polytechnický institut v Kunovicích 😉
Vím, že člověk může být dobrý manager i bez formálního vzdělání, ale nemám dojem, že je to případ pana Svobody.
To jako fakt existuje…?!?! Takže minimálně plnohodnotný ekvivalent MIT ve střední Evropě.
Už ne, už to zkrachovalo. Hrdým nástupcem je cosi jménem Akademie huspol, ale netuším, jak moc to funguje.
Neurážejte Polytechnický institut z Kunovic:-)
V této diskusi nemám doposud schválení několik komentářů. Proč?
To je obchodní tajemství.
😁😁👍
To jsem nechtěl, nevěděl jsem, odkud má to své hrdé Bc.
Samozřejmě, že dobrý manažer nemusí mít nutně titul. Ovšem pan Svoboda mne rozhodně nepřesvědčil.
Děkuji zdopravy.cz že se tímto zabývá!
Tady fakt nechápu záporné znaménko a tím i některé z nás (možná však jde o „kliku“ ze ZPSV), neb právě toto je ukázkový příklad zájmu veřejnosti (přičemž „sedmá“ velmoc zde není zaprodancem elit, ba právě naopak) o co nejefektivnější využití veřejných prostředků, kde „106“-tka je alespoň nějaký nástroj.
Souhlas.
Pouze poctivou investigativní novinařinou upozorňující na mírně řečeno „problémy“ veřejných zakázek SŽ se něco na tomto změní. Jediné logické vysvětlení chování SŽ k dodavatelům je, že tam jsou kapříkovody od dodavatelů ke zločincům na SŽ.
To je dobrej nesmysl, určitě to nenaplní pojmový znaky obchodního tajemství. To jako spržel nemá právní oddělení? Tady by je soud hodně rychle pakoval za neposkytnutí informace.
Přesně 🙂 Ale Skanzen prostě nechce. Protože prostě je to – a nebojím se to tady říct na plnou hubu – pračka peněz. Až to konečně někdy praskne, to se všichni budou divit, jak dlouho se tohle krylo.
Dobrá sviňárna.. Pod obchodní tajemství se dá schovat úplně cokoliv. Od takového dodavatele by státní firma, instituce a pod. neměla mít právo odebírat.
Přesně tak. Nezveřejníš? Nedodáš. Pražec není vojenský materiál.
Ale zákon to umožňuje. To by někdo musel u soudu namítat, že o obchodní tajemství nejde a potom by se vidělo, jak by se k tomu soud postavil.
“Není schopen identifikovat, jestli daný pražec je z technického hlediska srovnatelný, příp. jestli je vybavený stejnými komponenty. Srovnání cen by mohlo být tudíž zavádějící,“
Co kdyby totiž plebs zjistil, že české pražce jsou dražší a vydrží méně? Rybníček si vypustit nenecháme…
Svatou pravdu bratře díš. Kapři si sami rybník nevypustí.
Každý pražec je plný hromady elektroniky. Je tam procesor, ram, paměť, beton, železo a vyrábí se půl roku a pak musí ještě několik let zrát ve sklípku 😄
….zavěšený ve vlažném kouři z hořících větviček kvetoucího Jasmínu. To dá přeci rozum.
S tím zráním máte pravdu, nějakou dobu zraje ve formě, aby se beton předepjal a pak ještě zraje beton alespoň 28 dní.
Otázka je, zda to není náhodou obráceně, vydrží více.
https://zdopravy.cz/po-trech-letech-jasno-db-po-trech-letech-zverejnila-proc-vykolejil-rychlik-v-bavorsku-257911/
To bylo selhání konkrétního výrobku, nikoliv nutně univerzální pravidlo platící pro všechny německé versus české pražce.
Co vím z exkurze ve výrobně pražců (Doloplazy a KŠ Prefa), tak SŽ už dávno (50 let?) systematicky požaduje kamenivo takových vlastností, aby k těmto nepříznivým chemickým realcím, co ovlivňují pevnost a soudržnost pražce, požadují, protože na začátku vývoje betonových pražců s tím byly už problémy. Na rozdíl od Němců.
Taky mě překvapilo, že německé požadavky na vstupní suroviny jsou tak měkké. Přitom v „obou Německách“ proběhly už v 60. a 70. letech problémy s ASR.
Asi se soudruzi nepoučili z krizového vývoje. 🙂
K čemu pak máme ten registr smluv, když si tam mohou zveřejňovat, co chtějí, resp. nezveřejňovat, co nechtějí? Pokud si nějaká společnost chce sáhnout na veřejné peníze, tak by prostě neměla mít možnost odvolat se na obchodní tajemství. A pokud má problém, tak ji přece nikdo spolupracovat se státem nenutí.
Ptejte se v poslanecké sněmovně. Prostě teď to v zákoně je, tak se to používá.
To není chyba zákona, ten plus mínus plní svůj účel. V článku totiž chybí podstatná informace, že je na zadavateli zakázky, aby vyhodnotil, zda uchazečem vyznačené „obchodní tajemství“ splňuje kritéria zákona a zda jsou splněna současně. Pokud to splněno není, pak tohle musí řešit. Skanzen železnic ale tohle prostě odmítá řešit. Nechce. Není samozřejmě nic snažšího, než tohle rovnou dát do zadávacích podmínek a uchazeče, který s uveřejňováním cen má problém, vyloučit ze zadávacího řízení. Jak jednoduché, jak prosté! Ještě kacířská otázka – viděl někdo na věhlasné lávce v Pardubicích nějaké speciální technologie údržby lávky nebo nějaké jiné zřetelehodné okolnosti,… Číst vice »
Protože jsou ve sněmovně lidi, kteří do toho pravidelně hází vidle a úspěšně se snaží ten zákon znefunkčnit (aby se koza /EU/ nažrala, ale kapřík zůstal celý).
Naprosto tak to je.
Když se hlásíš do veřejné zakázky, mělo by být podmínkou, že nabídka je veřejná – neb je placena z veřejného. Tajení nabídky je jasný důkaz, že tam tečou kapříci. Vyházet celé vedení SŽ.
To je jak z jedné nejmenované reklamy na čistič septiků… Smrdí, smrdí, toto smrdí.
Pořád se jim tam hlásí tak keden dodavatel, protože pražec je super-high tech komponenta, kterou nikdo jiny na světě tak neumí?
ještě je to tak malá společnost, kterou nemůžeš srovnávat se zahraničím typu polského výrobce i když má německou matku, to je bizár takové vyjádření
Problem je, že daný typ pražce musí být certifikován. A konkurenční výrobce má po osmi letech betonový pražec ve zkušebním provozu. Takže typové schvaleni zabere v ČR v některých případech na české železnici i deset let, zatímco na silnici by to zvládl TZÚS za rok.