Poslankyně KSČM chce do zákona seznam linek, které budou až 14 let jezdit ČD

Railjet mezi Brnem a Adamovem u bílovických tunelů. Foto: České dráhyRailjet mezi Brnem a Adamovem u bílovických tunelů. Foto: České dráhy

Poslankyně Květa Matušovská (KSČM) chce do projednávaného zákona o dráhách prosadit přechodné ustanovení, podle kterého by muselo ministerstvo dopravy a

Poslankyně Květa Matušovská (KSČM) chce do projednávaného zákona o dráhách prosadit přechodné ustanovení, podle kterého by muselo ministerstvo dopravy a následně vláda rozhodnout o tom, jaké linky dálkové dopravy zadá v příštích letech Českým drahám bez soutěže. Důvodem je podle ní i ochrana před rozhodováním úředníků.

Vyplývá to z textu pozměňovacího návrhu, který Matušovská předložila. O něm, stejně jako o desítkách dalších, bude rozhodovat ve středu hospodářský výbor.

Podle textu má ministerstvo předložit vládě ke schválení seznam linek, které budou provozovat České dráhy přímým zadáním, do konce září.

Přechodné ustanovení ukládá vládě nastavit plán implementace liberalizace trhu a neponechávat tyto zásadní rozhodnutí na rozhodování úředníka. Tím bude celý proces transparentní pro dopravce, včetně ČD a předvídatelný. V žádném případě návrh neznamená zamezení liberalizace trhu,“ řekla Matušovská.

Její návrh podle informací Zdopravy.cz nezískal podporu ministerstva dopravy, nelíbí se ani soukromým dopravcům. „Věříme, že poslanci budou k návrhu přistupovat nediskriminačně a zohlední přínos pro cestující,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

Matušovská přechodné ustanovení vysvětluje tím, že čtvrtý liberalizační balíček stanovil přechodné období, v kterém mají státy možnost zasmluvnit provoz se svými dopravci bez soutěže až do roku 2033. Podle ní tak bude liberalizace postupná a řízená a nebude docházet ke strukturálním otřesům na železnici.

V KSČM existují k otvírání železnice alternativním dopravcům velmi protichůdné názory. Zatímco Matušovské návrh chrání České dráhy, její stranický kolega z Ústeckého kraje Jaroslav Komínek z pozice náměstka pro dopravu zadal velkou část výkonů soukromým dopravcům.

Stát několikrát schválil harmonogram otevírání trhu a soutěžení výkonů, ze čtyřmiliardového balíku peněz na dálkové vlaky si ale alternativní dopravci ukousnou výrazněji až příští rok. Na začátku března zveřejnilo ministerstvo dopravy nový plán, který ukazuje přímé zadání Českým drahám až na deset let.

Pozměňovací návrh Květy Matušovské
„Čl. V
Přechodná ustanovení
1. Výčet linek, které provozuje akciová společnost České dráhy v přechodném období, nejdéle do 25. prosince 2033 přímým zadáním ministerstva, podle přímo použitelného předpisu4d), předloží ministerstvo vládě ke schválení nejpozději do 30. září 2019.
2. Ministerstvo uzavře s akciovou společností České dráhy přímým zadáním smlouvy
o veřejných službách na přepravu cestujících na linky schválené vládou nejpozději do 25. prosince roku 2023 na dobu nejdéle do 25. prosince 2033.“.

V návaznosti na vložení nového článku V, následující články novely zákona přečíslovat.“.

Tagy České dráhy linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy zákon o drahách
95 komentářů