Konec polské přeshraniční ostudy. Peáž po desítkách let žádostí prochází kompletní proměnou

Společně s opravami na české straně umožní rekonstrukce zrychlení spojení mezi Libercem a Žitavou.
Jsou to jen necelé tři kilometry trati, po jejichž opravě desítky let volalo Česko i Německo. Vlaky na peážní trati mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou musely v minulosti v Polsku zpomalit někdy i na rychlost 10 km/h, v posledních letech bylo maximem 40 km/h. Do konce října bude tento stav minulostí.
Polský správce železniční infrastruktury PKP PLK začal letos nečekaně s opravou peážního úseku. Práce se chýlí k závěru, jak ukazují záběry, které tento týden na Facebooku zveřejnil liberecký hejtman Martin Půta. „Dočkali jsme se po více než třiceti letech psaní dopisů, žádostí a proseb,“ napsal Půta.
Trať prochází kompletní opravou, která umožní zvýšení rychlosti až na 120 km/h. Součástí zatím není vybudování zastávky v polském Porajówě. O ní se mluví rovněž desítky let. Podle Půty se na ni dostane v „blízké budoucnosti“. „Po jejím dokončení budou přeshraniční železniční spojení moci plnohodnotně využívat obyvatelé Trojmezí ze všech tří zemí,“ dodal Půta.
O rekonstrukci se mluvilo desítky let, Německo i Česko dokonce Polsku nabízely, že si trať vezmou do své správy. Opravu měla řešit mezistátní smlouva. Trať není nijak napojena na polskou železniční síť.
Rekonstrukce probíhá v souběhu s velkou modernizací stanic Hrádek nad Nisou a Chrastava a opravou tratě mezi oběma stanicemi. Kvůli pracím v Polsku se nakonec Správa železnic rozhodla opravit také pár stovek metrů z Hrádku na hranici s Polskem. Celá trať z Liberce do Žitavy má být plně průjezdná 27. listopadu.
Oprava a modernizace trati by měla přinést zkrácení jízdních dob mezi Libercem a Žitavou o několik minut a zavedení taktové dopravy i lepších návazností na vlaky směru Görlitz a Cottbus.
Vlaky na mezinárodní trati z Liberce se přiblíží době jízdy auta, zlepší se přípoje do Berlína