Regionova narazila do spadlé části stromu, který u trati neměl být. Zaměstnanci SŽ odmítli vypovídat

Strojvedoucí skončil s těžkým zraněním v nemocnici.
Na první pohled to byla jedna z běžných nehod, kterých se na české železnici odehraje několik ročně, většinou bez větších následků.
Lednové najetí vlaku do stromu na trati Jihlava – Znojmo mezi stanicemi Olbramkostel a Šumná ale ukázalo ještě další problém. Chybu zaměstnanců Správy železnic, kteří nevytipovali problémový strom v ochranném pásmu dráhy k odstranění.
Strom přitom rostl v tzv. dopadové vzdálenosti od koleje. Konkrétně šlo o 7,5 m od osy koleje, vysoký byl 19 metrů. Zaměstnanci Správy železnici odmítli jakkoliv k události Drážní inspekci vypovídat.
Ukazuje to závěrečná zpráva z vyšetřování mimořádné události, kterou zveřejnila na svých stránkách Drážní inspekce. Do části koruny dubu, která spadla na trať, narazila 25. ledna jednotka Regionova Českých drah. Celková škoda přesáhla půl milionu korun. Strojvedoucí vlaku skončil těžce raněný v brněnské nemocnici.
Jedním z přispívajících faktorů k pádu části stromu na dráhu bylo počasí, konkrétně silná námraza. Ze zprávy vyplývá, že vlak do stromu narazil při rychlosti 69 km/h. Strojvedoucí utrpěl při nehodě ztrátu vědomí, podle výpovědi si pamatuje až vyprošťování hasiči.
Jasněji o příčinách mimořádné události mohlo být díky výpovědím dvou zaměstnanců Správy železnic, kteří provedli poslední komplexní prohlídku trati v úseku Olbramkostel – Šumná. Oba ale odmítli vypovídat.
Nutný průběžný výřez
Jejich výpověď přitom mohla přinést více informací o postupech, jak Správa železnic řeší nebezpečné dřeviny v ochranném pásmu dráhy a jak je zaměstnanci dodržují. Oba poslední komplexní prohlídku trati provedli v dubnu 2024.
Nešlo o řadové zaměstnance, ale o vedoucího oddělení a vedoucího provozního střediska. Do zápisu z prohlídky uvedli jen obecně, že je na šesti kilometrech trati nutný průběžný výřez vzrostlých porostů, avšak bez bližší konkretizace keřů a stromů, jež měly být výřezem odstraněny. Poslední kontrolní prohlídku provedla SŽ jen pár dnů před nehodou, pochůzkář nezjistil závady.
Správa železnic ve svém posouzení stromu, jehož pád části koruny způsobil mimořádnou událost, uvedla, že nešlo předpokládat ulomení jeho části. „Ulomení větve bylo zřejmě způsobeno pod tíhou námrazy v kombinaci se silným větrem,” uvedla Správa železnic.
Drážní inspekce si ale nechala zpracovat odborný dendrologický posudek, podle kterého strom v pořádku nebyl. „K destrukci došlo v důsledku souběhu defektního růstu kosterní větve – tedy vlastností stromu a nepříznivých povětrnostních podmínek, které vyústilo v jednostranné prasknutí kmene,” cituje závěrečná zpráva posudek.
Podle analýzy předchozích podobných mimořádných události bylo na české železnici od roku 2013 evidováno přes tisíc mimořádných událostí, kdy se vlak srazil se stromem. Ve více než polovině případů šlo přitom o pády zdravých stromů na trať.