Regionova narazila do spadlé části stromu, který u trati neměl být. Zaměstnanci SŽ odmítli vypovídat

Srážka regionovy se stromem u Olbramkostelu. Foto: České dráhySrážka regionovy se stromem u Olbramkostelu. Foto: České dráhy

Strojvedoucí skončil s těžkým zraněním v nemocnici.

Odebírat
Upozornit na
guest
65 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Capek

Důvod proč si do řídícího vozu v čele vlaku nikdy nesednu za stanoviště…

Ajfel

Koukám na ty fotky (tady jsou i další https://www.facebook.com/photo/?fbid=1174221714615479&set=pcb.1174223661281951), a nejde mi do hlavy, jak se ten strom dostal dovnitř ???

Kejki

A přitom stačí pohled na třetí fotku.

Karel Rada

Nechtěli vypovídat protože na dorazy novinářů má právo odpovídat pouze tiskový mluvčí . Jinak s kácením stromů je problém protože na každý strom je potřeba povolení a pokud si ekologické organizace vymyslí že na tomto stromě žije nějaký brouk nebo motýl většinou dosáhnou zákazu kácení a musí se prokázat že zbytky toho brouka tam přinesli ptáci a že u nás vůbec nežije . Jenže většinou vyprší povolení kácet a začíná se od začátku .

Štefan

Nevypovídat je právo. Protože evidentně by to bylo zneužito proti nim. Na případnou výpověď je času dost, podle obsahu žaloby, například až před soudem.

Matfyzák

Sebevražda železnic

Mynic

Tak vám popíši poslední kontrolu stromů podle trati. Zaměstnanec SŽ přišel na stanoviště strojvedoucího a během jízdy provedl kontrolu stromů. Rychlost vozidla 80 -100 km/h.

Patrik

Předpokládám, že se nejednalo o kontrolu stromů, ale o tzv. kontrolní jízdu, při které se mimo jiné zjišťuje například viditelnost návěstidel, apod.

M19

A u toho jste byl? Neměl byste se svým svědectvím kontaktovat policii? 😉

Hans N.

Ostříží zrak bude jistě zásadním požadavkem při výběrovém řízení na tento post. 🙂

Jan Tichavský

To už je lepší poslat autonomní dron podle GPS nad tratí, který to řádně zdokumentuje. S nějakou AI možná i upozorní na podezřelé stromy.

Adamec

Zásadní problém je v legislativě. Kdo se v této oblasti trochu pohybuje, tak ví. Kdo nepohybuje, tak tady píše nesmysly…

Problémem jsou stávající ustanovení zákona o lesích, zákona o drahách a zákon o ochraně přírody a krajiny. Chráníme stromy a lesy. Tak to je. O změnách těchto zákonů nechce nikdo slyšet.

Honza V.

vždyť zrovna k té změně zákonůdošlo.

Adamec

Došlo pouze k částečné, méně důležité změně, a to zákona o drahách.

Ignác

nezměnilo se skoro nic

Nei

Za všechno mohou strojvedoucí. Nenahlašují problémové stromy u tratí.

Roman

Strojvedoucí železnicích dopravců nemají dendrologické zkoušky aby dokázali posoudit stav stromů okolo trati

Percula

Laik to nemůže poznat, dendrolog možná po testech, ale jak často kontrolují dendrologove stromy v okolí trati

Martin Jedlicka

V Rakousku kladou velký důraz na ochranu přírody, ale se stromy u tratí se nemažou, prostě jede buldozer 10-15 metrů od koleje a zničí všechny porosty. To jsem viděl mezi Břeclaví a Vídní.

Libor

Jenže v ČR je samý památný strom a vše na stromy se nesahá. Když občas vidím stromy kolem silnic, co dělají patníky, Hrůza

Jan Tichavský

Kolik památných stromů je u trati? Myslím že naprosté minimum.

Ignác

Bohužel krom možné chyby zaměstnanců (kteří nejsou dendrologové) má, na neodstraňování vegetace v dostatečné míře, velký podíl přemíra byrokracie a naprosto neefektivní zákony ve vztahu požadavků provozovatele dráhy na vlastníky okolních pozemků, kterým opět i když chtějí konat brání zas jiné zákony a samozřejmě financování.

Celá situace, nepružnost a neefektivita systému pak nakonec nutí zaměstnance, kteří přímou správu vykonávají k takovému, jak to říci, znechucení a částečné rezignaci… protože jedna věc je se ke kácení kolikrát administrativně probojovat (zejména ke kácení na pozemcích CPS) a druhá je to fyzicky zorganizovat…

Ferda

Jak si vůbec SŽ může dovolit v podobném případu nevypovídat? To jsou nějací šíbři z šedé zóny podsvětí nebo státní organizace placená z veřejných peněz?

Garyn

co byste navrhoval, útrpné právo?

Mynic

To ale není úplně blbý nápad.

Kubrt

Bylo by dobré rozlišovat SŽ jako organizaci na jedné straně a její konkrétní zaměstnance na straně druhé.
Právo nevypovídat má člověk tehdy, pokud by tím způsobil sobě nebo blízkému nebezpečí trestního stíhání. Pokud si soudce předvolá někoho z vedení SŽ a bude se ptát na praxi při posuzování dřevin kolem trati, nedá se to odmítnout.

Petr OK3DC

Ale za SŽ jistě odpověď přijde, najdete ji dokonce i v závěrečné zprávě z vyšetřování.
Zaměstnanci odmítli vypovídat za své osoby, na což opravdu mají právo, viz citace :
„Právo nevypovídat nebo též právo odepřít výpověď umožňuje, podle článku 37 Listiny základních práv a svobod[1] a § 100 trestního řádu, [2] každému odepřít výpověď, jestliže by jí způsobil nebezpečí trestního stíhání sobě nebo osobě blízké. Právo odepřít výpověď se vztahuje na výpověď jako celek.“

jan táborský

je potřeba se podívat do výkaznictví údržby a výlukového plánu

Ferda

Ne, je potřeba, aby byl zaměstnanec státu povinen vypovídat. Je placen z veřejných rozpočtů…

Jiří Melich

Ferdo, Ferdo… Vy jste mi nějaký drsoň 😁

SYN

7,5m od osy koleje… to je nějakých 5m od obrysu průjezdného profilu?? To mi příjde dost blízko, a to je ještě určitě měřené od kmene a ne od koruny…

Dejf

no nevypovídat pomáhá, když je to celý na vodě a nikdo jinej už nic neřekne. tady je takový ehm němý dubový svědek zapíchlý v regíně. ač je nevypovídat nepopiratelné právo každého, tak jako polehčující okolnost v případném trestu rozhodně bráno nebude.

Leinad

Vypovídat až po poradě s právníkem, přiznat co můžou prokázat a neprokecnout co se dá ututlat.

Dejf

no tak prokazatelný je, že tam dle nějakýho jeho podpisu v nějaký knize „byl“. ten strom zapíchlej v regíně se taky bude blbě tutlat. a naprášit na sebe, že se mu tam nechtělo, tak to podškráb a šel si zase lehnout, na to nepotřebuje právníka, aby se tím nechlubil 😀

Happy

Takže do něj vlítnul téměř v maximální traťové rychlosti. Opět se ukazuje výhoda nových norem TSI…

SYN

Hm, podle jakých norem vlastně byly schvalované regíny? Podle normy platné v 2005 pro novostavbu, nebo podle původní ze socializmu s tím že to byla „jen“ rekonstrukce??
ČD vždycky říkaly že jsou nové, tak předpokládám že to bylo za A?

remost

V článku chybí informace o pozemku, ze kterého strom spadl. On totiž výřez na cizím není tak jednoduchý…

Anonymus

Pozemek správy železnic.

ukulele

Není jednoduchý ani na drážním.

Patrik

Když ono jaksi zaměstnanci SŽ a to ani traťmitr apod., nejsou dendrologové…

SYN

To asi ne, ale jestli takové věci nemají šanci poznat tak proč se to teda dělá? By mělo být nějaké relativně jednoduché pravidlo „jak vysoký/velký (s tím že listnáč není jako jehličnan, ten nemá tak košatou korunu takže obvykle lehne až na zem a ty následky pak nejsou tak těžké) vs. „jak daleko“ a pokud se někde udělám (v bohulibém úmyslu) vyjímka tak by se to mělo fotograficky zdokumentovat… na to dneska stačí obyčejný mobil s GPS tagem…

Anonymus

Point je v tom, že ten strom tam neměl co dělat přeci.. navíc, když padají zdravé stromy, tak člověk nemusí být dendrolog.

Patrik

Point je v tom, že zdravý strom vám nikdo pokacet nedovolí a už vůbec ne jenom proto, že roste v dopadové vzdálenosti. To roste i takový 20 metrový smrk, když je třeba 15m od koleje. A vykácet 20 metrů na každou stranu fakt nejde.

Adamec

Přesně tak to je

SYN

Inu, že se ale diskutuje o elektrifikaci, rušení průvodčích a tak, ale takováto věc se neprobírá…? Není to důležité? Jako mohli bychom třeba motivovat svoje zástupce, že to chce trochu upravit… vdyť jde „jenom“ o bezpečnost…

Jen jestli von v tom nebude víc než jeden výklad zákonů…

Adamec

Píšete nesmysly. Bohužel.
Z čeho vycházíte, že tam strom neměl být? Určitě ne z legislativy. Možná ze selského rozumu, což já také a pak bych s Vámi souhlasil. Ale legislativa říká něco jiného.
Stačí se, pro úplný úvod, podívat pravidla pro pokácení stromu s obvodem kmene širším než 80 cm. A k tomu se následně přibalují další podmínky…

Anonymus

A jak to souvísi se zdravým stromem, který se nachází v dopadové vzdálenosti. Pokud ten strom ohrožuje svým dopadem bezpečnost, tak by tam neměl co dělat. V tom případě, člověk nemusí být dendrolog, aby takový strom vytipoval ke kácení.. A jak píšete nad 80 cm se podává žádost na příslušný úřad.. Úplně vám uniká point..

Taros

A zjevně strom nad 80cm se neobjeví za rok, ci dva

Honza V.

Jestli ohrožuje, to závisí právě na jeho stavu. Dopadová vzdálenost může být stovky metrů, pokud je trať pod strání.

SYN

pokud je ta stráň holá…

Alibaba

Pokud je stráň holá, tak je to občas lepší než když tam jsou stejně vzrostlé stromy, které jsou schopny se pak kácet dominovým efektem.

Adamec

Co znamená neměl by tam co dělat? V dopadové vzdálenosti jsou statisíce stromů.

Každý strom z tohoto pohledu svým dopadem ohrožuje bezpečnost. Vy si myslíte, že tyto stromy je tedy možné, s ohledem na jejich polohu, pokácet? 🙂 Opravdu ne… Běžte za majitelem lesa. Ten vytáhne svůj lesní zákon a hospodářský plán lesa, ukáže Vám katastr, kde je pozemek lesním pozemkem a pošle Vás zpět domů ke klávesnici..

Honza V.

A tím by se Správa železnic měla chlubit, že tu práci dělají lidé, kteří na ni nemají odbornost?

Jan

Pak jedině vykácet všechny stromy v 30-ti metrovém koridoru okolo všech tratí. A to zase nejde, je to drahé, soukromé vlastnictví atd. atd. Neumím si představit, že třeba okolo Jedlové, Ramzové, na Šumavě… bude dendrolog zkoumat všechny stromy v okolí trati…laik to nemůže poznat. A i tak může strom spadnou z důvodu třeba podmáčení nebo vichřice.

Zlámalík

Proč všechny? Stačí respektovat právě tu „dopadovou vzdálenost“ – blíž u tratě nechat keře, dál můžou růst nižší druhy, ale vysoké smrky holt podél kolejí ne.

Adamec

Kde máte uvedeno, že se smí kácet stromy v dopadové vzdálenosti? Jak jste na toto „respektování“ přišel?

SYN

No, a proč zrovna 30m?? Tady by nejspíš i 10m stačilo… ostatně, jestli někdy v budoucnu plánujeme tu trať zadrátovat, tak ten průsek bude stejně muset být širší ne?
Jako určitě se někdy „stane“ (něco co se normálně nedalo poznat/očekávat) ale byl to skutečně tento případ??

Jméno

Bordel na dráze jako vždy. Úkony kontroly a údržby se provádějí jen papírově.

SYN

No v době mobilů s foťákem a GPS by neměl být problém k té kontrole přikládat fotodokumentaci…

Pajin

Zkus se zeptat podle zákona o informacích, kolika pracovníkům na nejnižších (často i vyšších) funkcích platí správa železnic nějaký vhodný telefon a internet. Pracovníci často uvádí, že bez použití soukromých mobilů a vlastních dat neudělají nic.
Můžeš přidat dotaz, kolik procent zaměstnanců Správy železnic má přidělenou emailovou adresu.

Jméno

To aby na to SŽ zadala nějakou analýzu za pár desítek milionů…

SYN

U nás taky řekněme třetina lidí používá svůj vlastní mobil, ale normálně je to tím že jim ten co jim koupil zaměstnavatel nevyhovuje a mají svůj, lepší… a když mají svůj datový paušál, jaký to má význam „přepínat“ mezi dvěma simkami z které z nich zrovna čerpám data?

Pájin

Pokud jste v práci nafasoval auto a doma máte lepší, můžete se realizovat vlastním.

Preferuji systémová řešení před partizánštinou

Jméno

Jsme v čechách, takže na to bude potřeba systém za miliardy, nejdříve v roce 2050. Přidejte k tomu roky soudů a arbitráží kvůli výběrovému řízení. V roce 2060 to bude možná použitelné a pak bude následovat minimálně 10 let soudů kvůli korupci.