Přehledně: Výtoňský most se kvůli opravě přestěhuje k jezu. Jednokolejný provoz zůstane dalších 7 let

Výtoňský most pod pražským Vyšehradem. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýtoňský most pod pražským Vyšehradem. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Jaká bude budoucnost mostu pod Vyšehradem po krachu návrhu jeho novostavby.

Dnešní rozhodnutí ministra dopravy Martina Kupky změnilo plány státu s důležitým železničním spojením pod pražským Vyšehradem. Deník Zdopravy.cz připravil přehled dostupných informací o budoucnosti mostu na Výtoni v otázkách a odpovědích.

Co se mění po úterní tiskové konferenci ministra dopravy Martina Kupky?

Končí většina přípravných prací realizace návrhu nového trojkolejného železničního mostu pod Vyšehradem vzešlého z architektonické soutěže v roce 2023. Bezpředmětné je nyní již i řízení EIA, ve kterém se počítalo s přesunem stávající konstrukce do Modřan. Pokračovat budou pouze už započaté projektové práce na přeložkách inženýrských sítí na mostě, včetně dvou plynovodů. Dál pokračuje také monitoring stavu mostu, který zajišťuje ČVUT.

Kupka rozhodl o budoucnosti Vyšehradského mostu. Ukázal verdikt auditu, začnou práce na provizoriu

Místo novostavby startují přípravy rekonstrukce mostu, jak dlouhodobě požaduje Národní památkový ústav, spolek Nebourat, nadační fond Vyšehradský most či organizace ICOMOS a UNESCO. Nejnověji ji doporučil i vypracovaný památkářský audit HIA.

Co naopak začíná?

Správa železnic se vydá cestou rekonstrukce. Do konce roku se připraví podklady a dokumentace k vyhlášení soutěže na rekonstrukci a zároveň k nové architektonické soutěži na sousední most v těsné blízkosti jižní strany Výtoňského mostu, který ponese třetí kolej. Mezitím bude přibližně na konci roku 2027 stávající konstrukce snesena a nahrazena mostním provizoriem.

Co se bude s mostem dít následující dva roky do jeho snesení?

Pokud monitoring mostu neodhalí další degradaci konstrukce, bude na něm pokračovat současný omezený provoz. To znamená jízda po jedné koleji maximální rychlostí 20 km/h. Správa železnic uvedla, že zároveň proběhnou sanační zásahy, aby konstrukce do svého snesení vůbec vydržela. Podle Mojmíra Nejezchleba z úseku modernizace dráhy půjde o metodu bandážování. „Pásy ze speciální hmoty zpevní prvky s únavovými poruchami. To za současných podmínek vydrží 3-5 let,“ popsal.

SŽ: Stav Výtoňského mostu se dál zhoršuje, trhlina je i na hlavní konstrukci

Kde bude konstrukce mostu po snesení opravována?

Podle generálního ředitele SŽ Jiřího Svobody bude lokalitu pro uložení původní konstrukce správa vyhledávat společně s hlavním městem. „Musí být taková, aby se do ní dalo i s konstrukcí dostat, aby v ní byl pracovní prostor a nestálo to mnoho peněz za pronájem,“ uvedl Svoboda.

Správa železnic má již vytipovanou lokalitu na pozemcích Povodí Vltavy, kde je v současnosti zařízení staveniště pro Dvorecký most, konkrétně pod Modřanským jezem. Tato lokalita splňuje vše potřebné, ale Správa železnic projedná ještě alternativní možnosti.

Doprava ocelové podpěry pro stavbu Dvoreckého mostu. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýDoprava ocelové podpěry pro stavbu Dvoreckého mostu. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýDoprava ocelové podpěry pro stavbu Dvoreckého mostu. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Kdy se bude instalovat mostní provizorium?

Instalace provizoria se předpokládá v roce 2028 v souběhu s výlukami navazujících staveb, zejména opravy jižního zhlaví hlavního nádraží, navazujících tunelů a celého úseku z Nuslí na Výtoň. Předcházet tomu bude vymístění inženýrských sítí mimo most, což Správa železnic předpokládá v roce 2027. Na plánu přeložek nyní pracuje projekční tým.

Jak bude provizorium vypadat?

Bude jednokolejné, součástí má být i lávka pro pěší a cyklisty. SŽ nasadí konstrukci z vlastních zásob či ze skladu Státní správy hmotných rezerv. Konstrukce umožní zvýšení rychlosti vlaků na 40 km/h, současná omezená kapacita mostu tak mírně stoupne. Podle SŽ bude kvůli další výše zmíněných plánovaným výlukám stačit. Na místě bude až do roku 2032, kdy by měla rekonstrukce mostu skončit.

Jak vypadá harmonogram dalšího postupu na Výtoni?

SŽ práce rozděluje do dvou hlavních etap. První zahrnuje přeložky sítí a přípravy provizoria. Druhá pak samostatnou rekonstrukci mostu a výstavu konstrukce pro třetí kolej. Práce jsou rozplánovány na následujících sedm let, hotovo by mělo být v roce 2032. Blíže je popisuje tato tabulka:

Proč nebude most opravován po částech za využití pouze jednoho pole provizoria, jak navrhuje studie proveditelnosti vypracovaná zahraničními experty pro fond Vyšehradský most?

Podle Jiřího Svobody se SŽ úplně neztotožnila s některými názory fondu na současný stav mostní konstrukce a na způsob její opravy a zprovoznění. „My jsme přesvědčeni, že pokud opravu chceme udělat tak, že se tam další století nebude nikdo vracet, tak musí být plnohodnotná. Plný rozsah opravy je za nás nereálné dělat v místě stávajícím či za pomoci částečného snesení jednoho oblouku a jeho vrácení. Potřebujeme zachovat bezpečnost provozu a provozuschopnost,“ řekl Svoboda na dotaz Zdopravy.cz.

Sundejme vždy jen třetinu. Výtoňský most by se podle mostařů dal opravit jednodušeji

Jaké budou náklady na rekonstrukci?

To podle ministra Kupky ani podle SŽ zatím není jasné. „Studie Jaspers ukázala, že varianta nového mostu je lacinějším řešením. Vedle toho se objevily výpočty, které říkaly, že to řešení s rekonstrukcí stávajícího mostu s dostavbou nového, včetně patřičného řešení pro cyklisty a pěší, by o tolik dražší být nemělo,“ uvedl Kupka. Konečné číslo podle něj ukáže až zpřesnění návrhu budoucího řešení a provizoria.

Jaké jsou závěry posudku HIA, který nyní dokončil německý expert Michael Kloos?

Doporučil využít HIA k posouzení dalších alternativních variant. Dále se má připravit zadání pro nový most nesoucí třetí kolej a uspořádat mezinárodní soutěž. Dále navrhl využít nový návrh zachování stávajícího mostu na místě k přehodnocení současného řešení zastávky na Výtoni a zvážit posun k Vyšehradu. Další projekty na Smíchovském břehu by se měly integrovat do posouzení HIA a všechny zúčastněné strany by měly do budoucna participovat.

Vizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: IPRVýtoňský most pod pražským Vyšehradem. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýtoňský most pod pražským Vyšehradem. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýtoňský most pod pražským Vyšehradem. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýtoňský most pod pražským Vyšehradem. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýtoňský most pod pražským Vyšehradem. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýtoňský most pod pražským Vyšehradem. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýŽelezniční most na Výtoni pod pražským Vyšehradem. Zdroj: Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostuŽelezniční trať na Výtoni mezi Vltavou a vinohradskými tunely. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářŽelezniční most na Výtoni pod pražským Vyšehradem. Zdroj: Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostuVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: IPRVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: IPRArchitektonický náívrh nového soumostí na Výtoni. Zdroj: 2T engineeringArchitektonický náívrh nového soumostí na Výtoni. Zdroj: 2T engineeringArchitektonický náívrh nového soumostí na Výtoni. Zdroj: 2T engineeringUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnicUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnicUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnicVyšehradský železniční most na pražské Výtoni. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czVyšehradský železniční most na pražské Výtoni. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czVyšehradský železniční most na pražské Výtoni. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czŽelezniční most přes Vltavu ve Výtoni, stav duben 2023. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční most pod Vyšehradem. Pramen: Správa železnicVyšehradský železniční most na pražské Výtoni. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czEndoskopická sonda z útrob Výtoňského mostu. Foto: FS ČVUTŠtěrbiny diagonál železničního mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýŠtěrbiny diagonál železničního mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný
Tagy Jiři Svoboda Martin Kupka NPÚ Správa železnic Vyšehradský most Výtoňský most
86 komentářů