Glosa: Strašák nedostatku peněz aneb mohli jsme mít ASFINAG, ale řekli jsme ne

Plány jsou dlouhodobé, každoroční rozpočtové tahanice o peníze pro dálnice jsou Rakušanům cizí.
S návrhem rozpočtu na příští rok vyvstala na obzoru hrozba, že v roce 2026 nebudou peníze ani na již běžící dálniční stavby. Realita nejspíš nebude tak dramatická, vzhledem ke stavu veřejných financí ale není na místě ani přílišný stavební optimismus.
Nyní si budeme muset vytrpět několik kol rozpočtových tahanic mezi ministerstvem financí a ministerstvem dopravy, kdy jeden nabízí příliš málo a druhý chce až moc. Nakonec se na nějaké cifře shodnou, pokud tedy celé porcování medvěda neskončí od ledna rozpočtovým provizoriem.
A za této situace má Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánovat a připravovat opravy a novou výstavbu. Úkol téměř nemožný, ne-li zbytečný. S nataženou rukou čeká, co nakonec vypadne ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Všechno přitom mohlo být jinak, kdyby stát naplnil po léta opakovanou vizi a přeměnil ŘSD na akciovou společnost po vzoru rakouského ASFINAGu (Autobahnen und Schnellstrassen Finanzierungs Aktiengesellschaft). Bohužel šlo po dvacet let pouze o planá slova, aby nakonec přišla polovičatá reforma v podobě proměny ŘSD na státní podnik. Na nejistotách financování výstavby se nic nezměnilo.
A v čem spočívá hlavní rozdíl? ASFINAG je akciová společnost na vládě a ministerstvu dopravy z velké části nezávislá. Firma funguje čistě na komerčním základě, ze státního rozpočtu (ani z evropských fondů) nedostává ani euro. Příjmy ASFINAGu jsou jasně dané a tvoří je mýtné, platby za tunely, prodej dálničních známek a výnosy z obchodů a pronájmů na odpočívadlech. Celkem to dělá ročně zhruba 3,3 miliardy eur.
Plány jsou dlouhodobé, každoroční rozpočtové tahanice o peníze pro dálnice jsou Rakušanům cizí. ASFINAG funguje v šestiletém cyklu. Pokud se budují velké projekty, jde si ASFINAG pro peníze na finanční trhy. Díky obrovskému majetku, nemalým příjmům a zázemí státu se těší výhodným úrokovým sazbám.
A neobstojí argument, že Rakušané mají už celou síť hotovou. Nemají. A navíc ASFINAG funguje už od roku 1982.
Ano, proces přeměny ŘSD na český ASFINAG by byl náročný a trval by dlouho. Rozhodně ale ne tak dlouho jako diskuse o něm. Bylo by třeba převést do ŘSD majetek (tedy dálniční síť a její příslušenství) a ubrat na politickém vlivu. A právě to se nejspíš ukázalo jako rozhodující. Škoda, určitě jsme to celá ta léta mysleli dobře, jen to nedopadlo.