Glosa: Strašák nedostatku peněz aneb mohli jsme mít ASFINAG, ale řekli jsme ne
Rakouský ASFINAG je pro české ŘSD zatím nedostižný vzor. Pramen: ASFINAG

Plány jsou dlouhodobé, každoroční rozpočtové tahanice o peníze pro dálnice jsou Rakušanům cizí.
Jsme v Česku a tady na tohle „tržní fungování“ není mentalita. Ostatně v Praze se před lety přeměnila TSK na akciovou společnost. Změnilo se něco? Z pohledu obyvatele Prahy leda k horšímu.
V Rakousku toho už moc nestaví…
Proto jim to asi nějak funguje zatímco nám tady EU stále dotuje dostavbu dálniční sítě.
Ještě tak vědět, kdo je akcionář a kolik z těch 3,3 mld. jde na dividendy.
Jediným akcionářem je samozřejmě stát. Ale nějaké dividendy odvádí.
ASFiNAG je prostě ideální cesta, která měla býti uplatňována i u nás. Ostatně i u nás byla tato prvotní myšlenka při první daňové reformě (cca 1991). Výnosy ze silniční daně, spotřební daně z PHM a taktéž dph z PHM měli jít jednoznačně do tzv. Fondu dopravy, z kterého by jakákoliv vláda nemohla lepit díry jinde vzniklé. A užívat je pouze jen a jen na silniční dopravu. Bohužel. Všechny vlády, nevyjímavě, tyto prostředky užili jako dojnou krávu.
„.. a ubrat na politickém vlivu“. Proto ten nápad ztroskotal.
Nebo jste už viděli českého politika, který by si rád omezil své pravomoce..? (čest pár výjimkám)
Tohle je u nás absolutně neprůchodné. Tohle nedokázal Babiš za 8 let vlády nebo Fiala za čtyři. Dokáže mi někdo z hlavy vyjmenovat co vše tahle vláda dokázala za 4 roky ze svých slibů udělat? Na to, zda se jim podařilo vykonat i něco navíc se raději ani neptám. Chápu, že od jara 2022 se řeší Ukrajina, ale používat to úskočnou kozu nikomu ve finále nepomůže.
V Česku můžete buď volit středopravicové politiky (strany) kteří se tu motají už od mafiánských devadesátek nebo oligarchu mini Trumpa kterému nelze věřit ani nos mezi ušima. Dlouhodobou vizi nemá ani jeden.
A tohle vám někdo sliboval? Navíc jak píšeme níže, stavělo by se mnohem méně. To nevím, jak by se vám líbilo.
https://demagog.cz/sliby/sliby-vlady-petra-fialy?utm_source=chatgpt.com myslim vzhledem k okolnostem docela dobry. Kdyby bylo méně obstrukci v PS mohlo toho být víc. Ale o převodu rsd jsem nic nenašel?
Jaké obstrukce konkrétně? Mají 108 hlasů. A řekl jsem z hlavy. Demagog je fajn ale splněných 16 bodů z 50 je docela bída, asi máte nízké nároky na politiky a pak to tak vypadá.
Ono je to asi někdy z minulého roku, protože třeba právě o některých dopravních stavbách se tam píše, že jsou stále ve výstavbě, ale ve skutečnosti už fungují.
Zásobníky plynu státní, nove produktivody, investice do rozvodné soustavy, 150km rozestavěných dálnic …a hlavně schodek veřejných financí pod 2% ročně. Asi toho bude víc, ale u te minule si vzpomenu jen na civid chaos, ukázku neschopnosti a zbytecnosti státu a rekordní zadlužování.
První pointy ok, ale rozestavěné dálnice při 4letém funkčním období by neměly být chloubou žádné vlády, o tom můžou adorovat pouze nedemokratické státy, kde dlouhodobě úřadující vláda je za vše zodpovědná, tedy za to to „dobré i špatné“. Oponovat můžu také dalším posunutím staveb VRT.
Hezká myšlenka, jen trochu nedopočítaná. Naše dálniční známka je vzhledem k délce dálnic prakticky zanedbatelná položka, ve Francii či Itálii je naprosto běžné platit 2-3Kč/km, aby si na sebe dálnice dokázala vydělat – a to chci vidět, jak někdo v našem politickém prostředí odhaluje, že za průjezd po D1 by se měla platit pětistovka. Což by samozřejmě měla, dotovat dálnice z eráru je očividně problém, ale je potřeba si uvědomit, jak moc ze státního rozpočtu v tuhle chvíli na ty dálnice teče…
No myšlenka pěkná, ale aktuálně se na mýtu a známkách vybere asi 25mld, od EU je také 25 a dalších 25 by akciovka vzala kde?
Převod pokut pod ŘSD by dalo tak miliardu možná 2, další miliarda by se dala vybrat zavedením známek pro motorky.
Zdražit mýto a známky na 2násobek? Mýto pro všechny? To by jistě všichni nadšeně přijali 😀
Zapomínáte na příjmy z pronájmu ČS.
A to dělá kolik?
Tipnu, že platba může být okolo milionu ročně krát nějakých 200 čerpacích stanic, čili 0,2 mld.
Jste dost blízko. Je to okolo 160 mil.Kč, s tím, že je tam dost potenciálu z toho těch 200 mil. Kč dostat.
Jeden z hlavních důvodů, proč se neudělala akciovka, je neschopnost nebo nechuť udělat pořádnou inventarizaci majetku vztaženého k dálnicím. Zejména pozemkově je to komplikovaná záležitost. Takže se udělal kočkopes se s.p.. Bohužel no.
Troufám si tvrdit, že víc než polovinu dálničních ČS bohužel nevlastní stát. Je to vidět např. na tom rozšiřování stání na MOL na D1 u křižovatky s D46, stejně tak nedotknutelná Shell na D1 u Pražského okruhu. Takže tohle by ve stávající situaci nejspíš nebyl nijak zásadně velký příjem.
To by bylo fajn. Vzhledem k tomu, že v těch příjmech nejsou často zmiňované spotřební daně, bylo by to v českých podmínkách asi 20 miliard korun a nových dálnic by tedy dost ubylo, nebylo by třeba nic blokovat. Že by se z těchto peněz daly i splácet komerční dluhy za dálnice, je stěží myslitelné, rozhodně by se nestavělo v dnešním měřítku.
Nevím proč minusy když je to fakt že by se nestavělo v dnešním měřítku. Je to dobré na údržbu a výnosné projekty ale vůbec nefunkční pro to co se děje v Česku což je rapidní expanze dálnic .