Glosa: Strašák nedostatku peněz aneb mohli jsme mít ASFINAG, ale řekli jsme ne
Rakouský ASFINAG je pro české ŘSD zatím nedostižný vzor. Pramen: ASFINAG

Plány jsou dlouhodobé, každoroční rozpočtové tahanice o peníze pro dálnice jsou Rakušanům cizí.
„Příjmy ASFINAGu jsou jasně dané a tvoří je mýtné, platby za tunely, prodej dálničních známek a výnosy z obchodů a pronájmů na odpočívadlech. Celkem to dělá ročně zhruba 3,3 miliardy eur.“ Určitý problém s implementací tohoto modelu spatřuji v tom, že ČR nemá speciálně zpoplatněné úseky dálnice, jako třeba Brenner autobahn, které by přinášely dodatečný zisk nad rámec běžných příjmů a pak celkový Konečně si to spočítejme: Příjem z prodeje dálničních zámek (2024) 7mld. Příjem z podeje mýtného (2024) 17,4 mld, z toho pro stát 16,2mld. Silniční daň 0,5 mld. Netuším, kolik peněz se vybere za pronájem ploch pro benzinky… Číst vice »
Asfinag svého času bojoval s obřím předlužením. Tady bych opravdu vzor nebral.
Asfinag v Česku by v žádném případě nebyl v zájmu železnice. Stačí se podívat na hustotu sítě železnic v Rakousku a u nás. V zájmu železnice nikdy nemůže být, aby peníze vybrané na silnicích končily jen na silnicích. I Německo ma lepsi sit regionální železnice než dnešní Rakousko.
Až budou železnice použitelné, budou se peníze vybírat i tam.
Naštěstí je většina politiků napříč stranami nazoru, že zeleznice si na sebe vydělat nemusi a dotuje se. Chápu, že zarytým autickarum se to nelíbí, ale rozhoduje společenský konsensus. A tak ti co chtějí, mohou u nás stále jezdit po podobném rozsahu sítě zeleznic jako.pred 50 lety za přijatelné jizdne. Víte např. že se za 140kc da jet z Přelouče až do Zlutic a zpět? Za hezkého počasí krásný výlet.
pokud není použitelná, měla by se zrušit…
Tím to není. Asfinag má jen část daní vybraných na silnicích, ani tam není spotřební daň. Jen mýto, poplatky za tunely a dálniční známky.
V našich podmínkách by mýto a dálniční známky zdaleka nestačily a znamenalo by to mnohem méně peněz na dálnice, jak píšu níže.
V tech (temer) neobydlenych horach by ty lokalky byly velmi uzitecne. Vozily by na vylet sviste? To proste nelze srovnavat. Ve vetsine velkych udoli trati jsou a pritom obslouzi celou poptavku, protoze vsichni bydli a pracuji podel nich a cestuji tim jednim smerem. A protoze jich nejsou tisice a tisice kilometru, je na kilometr vice penez, vsak si je srovnejte s temi ceskymi. Hustota proste neni vse. A v rovinach na severovychode ta sit docela husta je, rusily se spis tangencialni trati, kde osobni provoz nikdy silny nebyl.
třetinu tratí by se dala zrušit hned a zavést autobusy, přestupné uzly ve stanicích…
Silnice nezaplatí ani samu sebe, jak tedy může ještě dotovat koleje?
Chyba byla rozpad monarchie tečka
Je otázka, co by se s tou monarchií bývalo stalo po další válce. Paralela k NDR+SRN? Rakousko + Čechy na západ od Plzně ukotvené v západní Evropě (narozdíl od neutrálního Rakouska), zbytek tak jako tak pod pevnou rukou Sovětů?
Žádná další by nebyla , určitě ne jako ta co přišla
Je otazka, jak v tomhle „co by bylo kdyby“ nahlizite na tu 1. valku. Kdyby byla, jak byla, jen nevedla k rozpadu monarchie, byla by za podobnych okolnosti i ta druha, a jak tak nad tim premyslim, klidne by pak Cechy (vyjma Sudet?), Morava a Slovensko mohly skoncit jako soucast SSSR. Kdyby ta 1. byvala vubec nebyla, byl by pak vyvoj v Evrope samozrejme uplne jiny, ale bez valek by se neobesel.
Podtrhuji.
Myslíte té středověké slepenice, které se začala samovolně rozpadat v momentě, kdy pominul její hlavní důvod existence – turecké nebezpečí? Vy nebude moc vzdělaný, což?
Mělo zůstat dnešní Rakousko , ČR , Slovinsko a možná oblasti kolem Krakova, nic víc
To by fungovalo
Tak transleithanie už pomalu pod císařem Viktorem I. Orbánem opět vzniká, třeba časem dojde i na tu naši cisleithanien 😉
Jak by k necemu takovemu mohlo dojit? V EU snad nejsou rozdilnejsi staty nez CR a Rakousko. Spis myslim, ze CR pristoupi k Transleithanii, az bude spolu se Slovenskem a Madarskem z EU exkomunikovana. Anebo si to sama odhlasuje, az Bures da Okamure za podporu vlade referendum.
Evidentně to výstavbu u nich neurychlilo, když základní síť taky nemají hotovou
Přesto jsou rozsahem poněkud jinde než my.
Hloupost, narodni zakladni sit je hotova davno, po dalnici dojedete z Vidne do vsech hlavnich zemskych mest i mezi nimi (pravda, pres Arlberg jde „jen“ rychlostnice), z te mezinarodni chybi propojeni do Svycarska a severovychodni obchvat Vidne, ktery mozna nebude nikdy.
To by znamenalo více zpoplatnit dopravu po dálnicích.
V zemi, kde je auto posvátná kráva, to asi nebude to co budou volení politici prosazovat.
Ano. Ekonomika státu je z části závislá na výrobě aut. Politik pochopitelně nebude auta omezovat, jinak by naopak prosazoval osvětu na podporu veřejné dopravy.
Jakou osvětu? Železnice je přetížená, naše nejhustější síť MHD se dotuje jako nikdy, SŽ má plánů víc než spolkové Německo a peníze také (zatím) nechybí.. je to jen o lidech a jejich myšlení. Zřejmě jste se nikdy nebyl podívat na urážlivé překřikující se penzisty na jakémkoliv veřejném projednání veřejné stavby.
Veřejnou osvětu. Psal jsem o veřejné dopravě, kam patří několik způsobů. Tedy i autobusy.
S tím přetížením železnice máte pravdu, ale přesně po vzoru silnic se dá kapacita zvyšovat, jinak vrcholná dopravní politika patří pod MD, SŽ je správce.
Ubrat na politickém vlivu, to by bylo dobré napříč obory a organizacemi, je to dost zásadní problém.
ASFINAG možná má vlastní běžící plánování, ale když řekla zelená ministryně Gewesslerová že tunel pod Dunajem ve Schwechatu nebude, tak jim deset let běžící plánování nebylo k ničemu a muselo se hodit z okna…
Tolik k představě o tom že právní základ ASFINAG ho snad činí nezávislým na politickém rozhodnutí.
Teď mají v Rakousku nový hit – boj proti Dukovanům v čele s Dolnorakouskou zemskou vládou. Přitom stačí na čáře odstřihnout proud a až jim na vládě nepůjde a budou na svíčkách, uvidíme, kdo z koho.
My jim to rakušákům blbejm nandáme!!!
Základním zdrojem elektřiny v Evropě pokud nesvítí a nekouká je flotila francouzských jaderných elektráren a malinko další jako Švédsko apod. Jenže to tihle nechtějí vidět. Mimochodem Německo si vyjednalo výjimku na uhelné elektrárny, ano ti slavní bojovníci s CO2.
Samozřejmě Rakousko má vodní elektrárny, jenže to stačí pro jejich potřebu a my máme být po tmě.
Zajímavé, mám běžet 24h ORF1 jako „kulisu“ a zatím jsem si toho nevšiml…?
Však Lobautunnel je ekonomicky naprostý nesmysl, kdyby ho Asfinag nebo kdokoliv jiný měl s péčí řádného hospodáře plánovat, financovat a provozovat, nikdy by to neudělal. I kdyby se do něj prostřednictvím zákazů a pečlivého sledování vyhnal veškerý tranzit z Moravského pole, muselo by mýtné za průjezd, aby se v rozumném horizontu splatil, být tak vysoké, že by tím skoro nikdo nejezdil, raději by se to objíždělo přes Bratislavu nebo přes St. Pölten. Přitom s mýtným pro osobní auta se vůbec nepočítalo. Samozřejmě když nová politická garnitura rozhodne, že nějaký typ staveb vůbec nebude povolován, tak na tom nezávislé není vůbec… Číst vice »
Ja bych to s tou nezavislosti Asfinag na statu neprehanel. Jiste, dnes uz nestavi desitky km dalnic rocne, takze se dokazi financovat sami. A5 na Mikulov byla neprilis uspesny PPP. Ale z ceho celou tu dalnicni sit postavili? Samozrejme za statni. I kdyz si dluhy nabral Asfinag – ale se statni garanci. Vsak EU Rakousku dluhy Asfinag zapocitava do statnich. Nebo dnes ÖBB? Z ceho financuje ty dlouhe tunely? Samozrejme za statni. Klicove jsou zde dlouhodobe investicni ramce. ÖBB uz dnes vi, co bude stavet 2030 – 2035 – a ma na to prislibene financovani. S tim, ze kdyz stat… Číst vice »
my taky víme, co budeme stavět v roce 2028. tedy spíš, co všechno bychom chtěli stavět v roce 2028 a že toho je!
To sice ano, ale za co budeme stavět přístí rok ne a pro výhled financí na další roky jistě mají na ŘSD objednanou křišťálovou kouli.
To je právě ten rozdíl: ÖBB a Asfinag vědí, co budou za 5 – 10 let stavět, a že na to budou mít peníze. Tedy pokud se na ministerstvu dopravy zcela neobrátí vítr a všechno nestopne, jako Gewessler dálnice. Ale třeba Koralmbahn Hofer jen o pár let zpozdil, ani on si ji netroufl zcela zaříznout. ČR ví, co by za pár let chtěla stavět – pokud na to budou peníze, všechna razítka, připravené plány, vykoupené pozemky, nevstoupí do toho nějaká parta kverulantů…
Však jsme se z toho neúspěchu A5 poučili a dálnici na Mikulov raději nestavíme vůbec.
Jsme v Česku a tady na tohle „tržní fungování“ není mentalita. Ostatně v Praze se před lety přeměnila TSK na akciovou společnost. Změnilo se něco? Z pohledu obyvatele Prahy leda k horšímu.
V Rakousku toho už moc nestaví…
Proto jim to asi nějak funguje zatímco nám tady EU stále dotuje dostavbu dálniční sítě.
Od příštího roku už nám EU dálnice nedotuje.
Ještě tak vědět, kdo je akcionář a kolik z těch 3,3 mld. jde na dividendy.
Jediným akcionářem je samozřejmě stát. Ale nějaké dividendy odvádí.
A odvádí dividendy i OBB?
ASFiNAG je prostě ideální cesta, která měla býti uplatňována i u nás. Ostatně i u nás byla tato prvotní myšlenka při první daňové reformě (cca 1991). Výnosy ze silniční daně, spotřební daně z PHM a taktéž dph z PHM měli jít jednoznačně do tzv. Fondu dopravy, z kterého by jakákoliv vláda nemohla lepit díry jinde vzniklé. A užívat je pouze jen a jen na silniční dopravu. Bohužel. Všechny vlády, nevyjímavě, tyto prostředky užili jako dojnou krávu.
„.. a ubrat na politickém vlivu“. Proto ten nápad ztroskotal.
Nebo jste už viděli českého politika, který by si rád omezil své pravomoce..? (čest pár výjimkám)
Ubrat politického vlivu je hlavně velice nešťastné. Politiky volíme proto, aby rozhodovali (t. j. měli vliv). To je cely princip zastupitelské demokracie. Pokud nejsme spokojeni s výsledky, tak zjevně volíme špatně a můžeme se zlobit jen sami na sebe. To ale není důvod se vzdávat demokratické kontroly nad jednou z největších položek státního rozpočtu mimo sociální oblast.
Proč bychom se zlobili na obraz našeho národa, jací jsem to taky máme…
Tohle je u nás absolutně neprůchodné. Tohle nedokázal Babiš za 8 let vlády nebo Fiala za čtyři. Dokáže mi někdo z hlavy vyjmenovat co vše tahle vláda dokázala za 4 roky ze svých slibů udělat? Na to, zda se jim podařilo vykonat i něco navíc se raději ani neptám. Chápu, že od jara 2022 se řeší Ukrajina, ale používat to úskočnou kozu nikomu ve finále nepomůže.
V Česku můžete buď volit středopravicové politiky (strany) kteří se tu motají už od mafiánských devadesátek nebo oligarchu mini Trumpa kterému nelze věřit ani nos mezi ušima. Dlouhodobou vizi nemá ani jeden.
A tohle vám někdo sliboval? Navíc jak píšeme níže, stavělo by se mnohem méně. To nevím, jak by se vám líbilo.
https://demagog.cz/sliby/sliby-vlady-petra-fialy?utm_source=chatgpt.com myslim vzhledem k okolnostem docela dobry. Kdyby bylo méně obstrukci v PS mohlo toho být víc. Ale o převodu rsd jsem nic nenašel?
Jaké obstrukce konkrétně? Mají 108 hlasů. A řekl jsem z hlavy. Demagog je fajn ale splněných 16 bodů z 50 je docela bída, asi máte nízké nároky na politiky a pak to tak vypadá.
Ono je to asi někdy z minulého roku, protože třeba právě o některých dopravních stavbách se tam píše, že jsou stále ve výstavbě, ale ve skutečnosti už fungují.
Počet hlasů je jedna věc. Daleko důležitější je se k hlasování dostat. Což přes monology Babiše, Okamury a jejich spolustraníků jde hodně těžko.
Pricetl bych k tomu jeste tech 14 rozpracovanych. Tak jste na 30. Nerikam, ze by to mohlo byt vice. Vetsina zakonu se musi projednat v PS, nekolika ctenimy. Pokud se tam hodiny diskutuje o blbostech a jedou tam monology nekterych poslancu, tak to trva, nez se dostanete k samotnymu hlasovani.
Jestli si myslíte, že 108 (nebo jakýkoliv jiný počet) hlasů stačí, aby nebyly obstrukce ze strany opozice, tak byste možná neměl hodnotit nároky na poltiky u ostatních… Mimo to byste si ty body mohl alespoň přečíst, ale chápu, že pak by vaše tvrzení nebylo tak úderné jako 16 z 50.
Ono je na schválení nového jednacího řádu potřeba víc?
Zásobníky plynu státní, nove produktivody, investice do rozvodné soustavy, 150km rozestavěných dálnic …a hlavně schodek veřejných financí pod 2% ročně. Asi toho bude víc, ale u te minule si vzpomenu jen na civid chaos, ukázku neschopnosti a zbytecnosti státu a rekordní zadlužování.
První pointy ok, ale rozestavěné dálnice při 4letém funkčním období by neměly být chloubou žádné vlády, o tom můžou adorovat pouze nedemokratické státy, kde dlouhodobě úřadující vláda je za vše zodpovědná, tedy za to to „dobré i špatné“. Oponovat můžu také dalším posunutím staveb VRT.
Čistě prakticky jedna věc je projekce, ta probíhá ve stejném tempu, jako za předchozí vlády a dokončují i ty nejproblémovější, o kterých se dřív jen mluvilo (Mikulov, Pražský okruh). No a o těch propadlých EIách je škoda mluvit.
Druhá věc je prosazování těchto akcí. Kupka, Mátl (vím, od minulé vlády) a další mají dost tah na branku a daří se jim realizace. Kupka umí dobře vyjednávat s obcemi a komunikovat. To se Havlíčkovi fakt nedařilo.
Zajímavý je samotný schodek státního rozpočtu, ten by měl být sice pod 3 % HDP, ale stále si drží 2 % strukturální deficit. Tzv. konsolidační balíček měl podle Ministerstva financí zlepšit saldo státního rozpočtu v roce 2024 o 98,8 mld. Kč, ale snížilo se o 17,1 mld. Kč. A ještě jeden pěkný citát ze stanoviska k návrhu státního závěrečného účtu 2024: V letech 2002–2023 alokovala Česká republika z veřejných rozpočtů na dopravu v průměru vyšší podíl HDP než sousední Polsko a mnohem více, než byl průměr zemí EU. Přestože Česká republika ve většině let sledovaného období vydávala na dopravní infrastrukturu… Číst vice »
Polaci cerpali vice z EU na infrastrukturu, tedy mene primo ze statniho rozpoctu. Proto ten nepomer k HDP. Nerikam, ze tam nejeli bomby, ale minimalni poslednich 6let se v Cesku stavi podobnym tempem.
To by nevysvětlovalo tak velký rozdíl. Finta bude v tom, že Polsko mělo v roce 2002 méně km dálnic než ČR.
Něco navíc… co třeba odstřihnutí od rusského plynu a ropy? Posílení ropovodu TAL, výkup Net4Gas a RWE Gas Storage CZ, podpis smlouvy o rozšíření Dukovan, výrazné posílení armády atp. Ale proč já vám to vysvětluji, když za všechno může FYJALA, že?
Mezi dopravní úspěchy vlády bych zahnrul spuštění Dopravního a energetického stavebního úřadu (DESÚ), tím se schválování nových staveb dost zrychlilo.
To jste mi připomněl ještě další krok z energetiky a to je EDC
Milý Vojtěchu. Když už si takový ostrý na Fialovu vládu, hoď sem info co splnila Babišova vláda za 8 let vládnutí, kromě plnění kapes premiéra a důchodců? Jinak, co se týče ekonomiky a budování silnic, je tahle vláda o parník lepší, než ten chaotickej slovenskej migrant. A okecávat to můžete jak chcete, čísla jsou jasná.
Hezká myšlenka, jen trochu nedopočítaná. Naše dálniční známka je vzhledem k délce dálnic prakticky zanedbatelná položka, ve Francii či Itálii je naprosto běžné platit 2-3Kč/km, aby si na sebe dálnice dokázala vydělat – a to chci vidět, jak někdo v našem politickém prostředí odhaluje, že za průjezd po D1 by se měla platit pětistovka. Což by samozřejmě měla, dotovat dálnice z eráru je očividně problém, ale je potřeba si uvědomit, jak moc ze státního rozpočtu v tuhle chvíli na ty dálnice teče…
A co to je, ze „si na sebe dalnice vydela“? Jako, imo smysluplne to maji reseni v Norsku, vykuta se nekde draze tunel – myto je tam docasne, nez se stavba splati, pak je to uz zadarmiko. Nu a pak je tady samozrejme potreba oprav silnic v dusledku opotrebeni, jasne, kazda sranda neco stoji. Od nejakych testu provadenych v pulce minulyho stoleti se empiricky doslo k zaveru, ze „indikator opotrebeni silnice“ zhruba odpovida „ekvivalentu zateze jedne napravy“ (equivalent single-axle load, ESAL). ESAL se pocita jako (hmotnost na napravu / referencni hmotnost)^4, pricemz referencni hmotnost byva cca 8 tun. Nebudu dlouho… Číst vice »
Nikdo mi nikdy nevysvětlil, jak je možné, že na hlavních tazích už roky nevážíme jako vzteklí. Asi na to jednoduše máme peníze. V kombinaci se 48tunovou jízdní soupravou nic moc.
„2) osolit mytne pro LKW na adekvatni uroven, tak se z toho vsichni osypou.“
Nevím, kdo by se z čeho osypal, já měl náběh na osypání vždy, kdy se rušila nějaká domácí produkce, naposledy při pokácení velkého množství jabloní. Ano, levná doprava spolu s velkými dotacemi na západě od nás, likviduje domácí producenty.
Měl jsem za to, že strašení mýtným už skončilo, už třeba proto, že se vůbec nepotvrdilo. Nakonec i kdyby se z dálky dovezený výrobek zdražil, jednalo by se o logický a spravedlivý efekt.
Samozřejmě i po zprovoznění se musí do dálnice dál investovat. Navíc její výstavba stála peníze, které bylo možné využít jinde, za které se platily nějaké úroky. Takže ano, silnice by měla svému majiteli vydělávat. Také by mělo být samozřejmé, že by platila obci daň z nemovitosti (dnes jsou nesystémově osvobozeny).
A co takhle zmínit že ve Francii je sice špičková dálnice (s rychlostí 130kmh) mýtná, ale existuje ještě rozsáhleší síť „nationales“ což jsou směrově dělené silnice 2+2 pruhy s maximálkou 110kmh které jsou zcela zdarma??
A hlavně silnice I. třídy nekopíruji historickoou vozovou cestu všemi dědinami po cestě každých 5 kilometrů.
U nás čest vyjímkám.
O tom, že by tam měly být úseky pro předjíždění (2+1/1+2) ani nemluvě. Neznám takové.
Ono by se totiž mohlo snadno stát, že kdyby se u nás platilo mýtné na všech silnicích podle ujetých km, najednou by děti začaly chodit do školy pěšky nebo a do Lidlu za barákem by si petrolhead zašel s taškou na kolečkách. Chci tím říct, že je velké množství mnohdy naprosto zbytečných jízd. Pak by se třeba zjistilo, že ty dálnice a silnice vlastně kapacitně stačí a že jedna rodina nemusí mít v sídlišti 4 auta před barákem. Nevidím jediný důvod, proč cokoliv nad 3,5t stojí cesta z Plzně na Rozvadov minimálně 80 Kč a ostatním na to stačí jakási… Číst vice »
No myšlenka pěkná, ale aktuálně se na mýtu a známkách vybere asi 25mld, od EU je také 25 a dalších 25 by akciovka vzala kde?
Převod pokut pod ŘSD by dalo tak miliardu možná 2, další miliarda by se dala vybrat zavedením známek pro motorky.
Zdražit mýto a známky na 2násobek? Mýto pro všechny? To by jistě všichni nadšeně přijali 😀
Zapomínáte na příjmy z pronájmu ČS.
A to dělá kolik?
Tipnu, že platba může být okolo milionu ročně krát nějakých 200 čerpacích stanic, čili 0,2 mld.
Jste dost blízko. Je to okolo 160 mil.Kč, s tím, že je tam dost potenciálu z toho těch 200 mil. Kč dostat.
Jeden z hlavních důvodů, proč se neudělala akciovka, je neschopnost nebo nechuť udělat pořádnou inventarizaci majetku vztaženého k dálnicím. Zejména pozemkově je to komplikovaná záležitost. Takže se udělal kočkopes se s.p.. Bohužel no.
Troufám si tvrdit, že víc než polovinu dálničních ČS bohužel nevlastní stát. Je to vidět např. na tom rozšiřování stání na MOL na D1 u křižovatky s D46, stejně tak nedotknutelná Shell na D1 u Pražského okruhu. Takže tohle by ve stávající situaci nejspíš nebyl nijak zásadně velký příjem.
Stát vlastní jen ČS Eurooil, skrze Čepro. Jinak samotné ČS jsou v soukromých rukou, stát vlastní odpočívky a pozemky pod nimi, ale ne vždy. Zejména nevlastní ty na starých erkach a ty, které vznikaly nebo se prodaly v průběhu divokých 90. let.
To by bylo fajn. Vzhledem k tomu, že v těch příjmech nejsou často zmiňované spotřební daně, bylo by to v českých podmínkách asi 20 miliard korun a nových dálnic by tedy dost ubylo, nebylo by třeba nic blokovat. Že by se z těchto peněz daly i splácet komerční dluhy za dálnice, je stěží myslitelné, rozhodně by se nestavělo v dnešním měřítku.
Nevím proč minusy když je to fakt že by se nestavělo v dnešním měřítku. Je to dobré na údržbu a výnosné projekty ale vůbec nefunkční pro to co se děje v Česku což je rapidní expanze dálnic .