Zubačka jako suvenýr. Správa železnic už prodala stovky tyčí z unikátní trati

Třímetrové ozubnicové tyče prodává Správa železnic po tisícikoruně.
„Ozubnicové tyče z trati Tanvald – Kořenov se začaly nabízet letos v červnu. Do konce srpna evidujeme 174 uzavřených smluv, 107 kupujících a 263 převzatých tyčí. Zájem mají nejen fanoušci železnice, ale i soukromá muzea. Část tyčí putovala do sbírek Národního technického muzea, Muzea SŽ, Muzea zubačky v Kořenově a Muzea v Dolní Lipce,“ doplnila Friebová.
Výluka do konce října
Trať z Tanvaldu do Kořenova je nejstrmější železnicí v České republice a jednou z posledních normálně rozchodných ozubnicových železnic v Evropě. Jezdí se na ní od 30. června 1902. Dvanáctikilometrová trať je kulturní památkou, na třech úsecích jsou uprostřed koleje ozubnice, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. V roce 1997 chtěly České dráhy osobní dopravu na trati kvůli vysoké ztrátovosti zastavit, díky protestům veřejnosti se ale podařilo provoz zachovat.
Unikátní železnice byla v havarijním stavu, její obnovu připravovala Správa železnic několik let. Rekonstrukce přijde na 447 milionů korun. Samotná obnova úseků s ozubnicí bude stát zhruba 47 milionů a zajišťuje ji Pražská strojírna.
Součástí rekonstrukce trati, na kterou získala Správa železnic dotaci z evropských fondů, je revitalizace ozubnice v mezistaničních úsecích a její opětovná instalace v Dolním Polubném. Opravuje se také Polubenský tunel, který je třetím nejdelším jednokolejným tunelem v Česku, zvýšit by se měla bezpečnost provozu na celém úseku. Stavba je největší investiční akci financovanou EU z programu Interreg Česko – Polsko 2021 – 2027. Správa železnic získala na projekt z programu 11,995 milionu eur (293 milionů Kč).
Kompletní oprava úseku Tanvald – Kořenov by podle Friebové měla být hotova na sklonku roku, výluky by ale měly skončit do 30. října. „Nový svršek s ozubnicí je položen do zastávky Kořenov, probíhá svařování kolejnic a dokončovací práce. Zbylý úsek se položí po dokončení oprav Polubenského tunelu. V roce 2026 se počítá ještě s cca 20denní výlukou pro úpravu geometrie koleje, což je klasický postup u všech staveb,“ dodala mluvčí Správy železnic.