SŽ ustoupila. Ze Šumavy a Rakouska se bude moci vjíždět do Budějovic bez ETCS

Push-pull rkouských drah a motorák GW Trainu v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPush-pull rkouských drah a motorák GW Trainu v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Chystaný zákaz vjezdu do stanice České Budějovice pro vlaky bez ETCS vyvolal na jihu Čech před několika měsíci rozruch.

(Aktualizováno v 11:50 o informaci k Arrivě v posledním odstavci) Chystané zavedení výhradního provozu pod ETCS ve stanici České Budějovice od prosince 2026 nebude tak striktní, jak Správa železnic původně zamýšlela. Záměr, který se objevil v prohlášení o dráze, překvapil dopravce i objednatele, na což SŽ zareagovala rozvolněním podmínek.

I po prosinci 2026 budou moci do budějovického nádraží vjíždět vlaky od Horního Dvořiště a Českého Krumlova bez systému ETCS. Jde především o staré soupravy push-pull z Lince Rakouských spolkových drah (ÖBB) a o motoráky společnosti GW Train ze šumavských lokálek.

„Stanice České Budějovice nebude z výhradního provozu avizovaného na konec příštího roku vyňata. Pouze bude po stanovenou dobu umožněn vjezd vlaků od Včelné/Boršova nad Vltavou do stanice bez mobilní části ETCS za bezpečnostních provozních opatření, v souladu s pravidly Národního implementačního plánu ERTMS,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Jak dlouhá bude „stanovená doba“ neupřesnil.

Chystaný zákaz vjezdu do stanice České Budějovice pro vlaky bez ETCS vyvolal na jihu Čech před několika měsíci rozruch a znamenal překvapení pro objednatele JIKORD i dopravce. Zejména pro dopravce šlo o zásadní komplikaci, neboť by nestihli do termínu výhradního provozu instalovat palubní část ETCS.

Prohlášení o dráze na rok 2026 (příloha G), ze kterého zavedení výhradního provozu v Budějovicích vyplývá, bylo překvapením i proto, že od zavedení výhradního provozu pod ETCS na koridorech platí výjimka, že do uzlových stanic bude ještě několik let možný vjezd vozidel bez ETCS. To se týká například i Olbramovic a Benešova na IV. koridoru.

Na výhradní provoz s ETCS přitom aktuálně nemá vozidla ani Arriva, jejíž rychlíky jezdí do Budějovic od severu, z Prahy přes Písek. Smlouvu má přitom na této lince do prosince 2027.

„S ohledem na termíny ETCS jsme s dopravcem dohodli to, že vozy Arrivy budou vybaveny ETCS, a následně po konci smlouvy použity na dalších výkonech v objednávce státu s ETCS. O této skutečnosti byl dopisem pana ministra také informován Jihočeský kraj,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Jednotka 628 firmy Arriva na přejezdu na výjezdu z Českých Budějovic na Písek. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jednotka 628 firmy Arriva na přejezdu na výjezdu z Českých Budějovic na Písek. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Tagy České Budějovice ETCS nádraží České Budějovice Správa železnic
23 komentářů