Praha 1 jde do boje proti elektrokoloběžkám, na Malé Straně instalovala první zákazovou značku

Instalace značky zakazující vjezd elektrokoloběžek. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýInstalace značky zakazující vjezd elektrokoloběžek. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Celopražský zákaz ztroskotal. Předvolební boj, tvrdí městská část.

V Nerudově ulici na Malé Straně je od úterý instalována nová značka zakazující vjezd elektrokoloběžek. Jde o iniciativu městské části Praha 1. Značky budou instalovány na obou koncích ulice pod Pražským hradem, podle radního pro dopravu Vojtěcha Ryvoly zde v poslední době došlo k několika vážným zraněním.

„Podnapilí turisté se tady prohání ve velké rychlosti. Místním to vadí. Nejvíce stížností, které dostáváme, je právě na elektrokoloběžky. Z mého pohledu je to pouťová atrakce, a ne dopravní prostředek,“ řekl Ryvola, podle kterého jsou problémové hlavně noční hodiny.

Instalovanými značkami jsou značky B32 – Jiný zákaz. Podle Ryvoly jsou schváleny všemi potřebnými orgány s tím, že jde o jejich první použití v Česku. Ryvola uvedl, že policisté mají v případě přistižení nedodržení zákazu povinnost koloběžku zabavit. Kritizoval přitom přístup jejich provozovatelů.

„Firmy, které to provozují, nejsou rozumné. Měly by koloběžkám vypnout pohon,“ prohlásil Ryvola. Na dotaz deníku Zdopravy.cz, jestli provozovatelé o zákazu předem věděli, odpověděl, že se s nimi nehodlá bavit. „Nedá se s nimi mluvit. Nedodrží, co slíbí a dělají si co chtějí, jako bychom byli nějaká banánová republika,“ dodal.

Soukromé koloběžky by měly mít možnost dosáhnout na dodatečné povolení vydané městskou částí.

Podle Ryvoly je instalace značek v Nerudově ulici prvním krokem. Přemýšlí se o dalších v ulicích, kde je největší sklon. V pěších zónách by nemusel být zaveden úplný zákaz, ale například povinnost vypnout motor.

„Bezhlavý zákaz“

Podle ředitelky společnosti Lime pro veřejnou politiku Lucie Krahulcové firma pokračuje v jednání o jednotných pravidlech a funkčním řešení. Testuje se například technologie, která má pomoci se správným parkováním, kdy na základě vyhodnocení fotografie nedovolí jezdci zaparkovat špatně.

Dlouhodobě spolupracujeme s TSK, magistrátem, městskými částmi a ostatními bikesharingovými platformami na jednotných pravidlech pro jízdu a parkování všech sdílených koloběžek a kol. Zkušenosti ukazují, že pouze systematické a jednotné řešení pro celé město, edukace a prevence přináší největší pozitivní efekt,“ uvedla pro Zdopravy.cz.

Skutečné řešení podle ní nejsou bezhlavé zákazy. „Namísto fungujícího řešení se teď Praha 1 raději vydává cestou dalších značek v už tak přeznačkované Praze. Navíc značek, u kterých není ani jasné, jestli podle právních předpisů vůbec existují a jak se budou vymáhat,“ podotkla Krahulcová.

Zákaz elektrokoloběžek v celé Praze drhne

Již dva roky se na magistrátu podle Ryvoly připravuje smlouva o celopražském zákazu parkování elektrokoloběžek, který by pro jejich provozovatele znamenal konečnou. Smlouva však stále schválena nebyla.

„Mělo to být volebním trhákem, ale strany se mezi sebou dohádaly. Žádáme o podepsání smlouvy, ať pouťové atrakce z Prahy odejdou. Doufám, že na magistrátu dostanou konečně rozum. Smlouva se neschválila jen proto, že jsou volby. Mrzí nás, že se věc stala předvolebním bojem,“ vysvětlil Ryvola.

Městská část připravuje k záležitosti podle své starostky Terezie Radoměřské referendum. Chce na město vyvolat tlak, aby přineslo celoplošné řešení.

„Tato značka je akt zoufalství. Usilovně pracujeme na řešení a stále se nemůžeme dobrat zákazu. Toto jsme mohli udělat sami,“ uzavřela Radoměřská.

Politický souboj

Dopravní značení na žádost Prahy 1 podle platného stanovení dnes naistalovala TSK. Cenu redakce Zdopravy.cz zjišťuje. S žádostí o vyjádření jsme se obrátili i na náměstka primátora hl. m. Prahy Zdeňka Hřiba. Řekl, že tvrzení paní starostky rozumí, protože to podle něj zoufalství opravdu je.

„Bohužel její kolegové ze SPOLU v městské radě pro regulaci koloběžek v červnu nehlasovali, hlasovali proto pouze Piráti a alibisticky se k tomu přidal hlas jednoho radního ze STAN. Na zákaz koloběžek ve městě to ale nestačilo. Toto je ukázkový příklad jak SPOLU a STAN neplní sliby dané voličům v programovém prohlášení pražské rady. Kdybychom to za Piráty předložili znovu, nemyslím si, že se něco změní, zejména teď před volbami. Protože by se díky Zdeňku Hřibovi v Praze něco pusunulo dopředu a hlavně k lepšímu. A to koaliční partneři zkrátka nemohou dopustit,“ tvrdí Hřib.

Tagy e-koloběžky elektrické koloběžky elektrokoloběžky Praha 1 regulace koloběžek sdílená mikromobilita sdílené elektrokoloběžky sdílené koloběžky
49 komentářů