Praha 1 jde do boje proti elektrokoloběžkám, na Malé Straně instalovala první zákazovou značku

Instalace značky zakazující vjezd elektrokoloběžek. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýInstalace značky zakazující vjezd elektrokoloběžek. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Celopražský zákaz ztroskotal. Předvolební boj, tvrdí městská část.

Odebírat
Upozornit na
guest
51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pepa

Česká logika ve zkratce: Protože se Opicie ČR a Městská opicie nedovede poradit s opilci na e-koloběžkách a také s řádných parkováním sdílených e-koloběžek, tak městská část zakáže vjezd e-koloběžkám.

Pavel Skládaný

Mimochodem, na které straně vyhlášky č. 294/2015 Sb. je prezentovaná dopravní značka uvedena a jaké má číselné označení? My jsme ji tam určitě nedávali.

Luk

Jedná se o značku B 32 (Jiný zákaz), přičemž je tento zákaz vymezen použitím symbolu č. 229 (Elektrokoloběžka).

DavidS

Mně překvapuje, že v Česku na to provozovatelé prostě kašlou. V Lisabonu se mi koloběžka od stejných společností jednoduše vypla na pěších zónách nebo tam, kde byl prostě zákaz a hotovo. Žádný problém. Tady jsou provozovatelé (nejen oni teda…) tak oprsklí, že kašlou na všechny vyhlášky, dohody…

Mysel

Magistrat to provozovatelum pujcoven toleruje. Kdyby jednal, nic jako zakazy apod. by nejspis ani nebylo potreba.

Pan z kupé

Taková dopravní značka neexistuje – nevymahatelné.

Pepa

Nelžete laskavě.

TomasB

„Namísto fungujícího řešení se teď Praha 1 raději vydává cestou…“
Na fungujúce riešenie mali tieto spoločnosti roky, ale prečo by to robili, keď by sa tak pripravili o peniažky ožratých turistov. Je obrovský rozdiel v správaní+parkovaní užívateľov el. kolobežiek a zdieľaných bicyklov (ktoré využívajú najmä miestni) a z toho by som vychádzal. Nijak by som sa s nimi nepáral a proste to zakázal.

El. kolobežka je super, obzvlášť v kopcovitom meste, ale nie na spôsob bike sharingu, v meste bez cykloinfraštruktúry a s orientáciou biznisu na turistov.

Dejf

no vzhledem k tomu, že provozovatelé odmítají zařídit geofencing, který v daných zónách omezí rychlost, tak holt není důvod si brát servítky a trochu ukázat drápky, i když tento způsob se mi zdá poněkud nešťastný.

Frantík

Tak vždycky je možnost jim dát pokuty, ne? Aby šla za poskytovatelem, ne řidičem.

Martin Verner

Tohle nejsou žádné koloběžky. Koloběžka je dopravní prostředek, na kterém se jezdí pomocí odrážení nohou.
Tohle jsou motorky, a to, že se na nich stojí a nesedí, na tom nic nemění; jestli se u elektrokol lze vymlouvat na to, že zdrojem pohybu je šlapání do pedálů (což taky není zdaleka vždycky pravda), tady není ani tahle výmluva. Takže to má jezdit podle pravidel pro motorky, a především to nemá co dělat na chodníku. Naopak se lze klidně bavit o vpuštění do cykloinfrastruktury.

Honza

v podstatě souhlas. ale fér říct, že jsou i divnolidé jako třeba já, kteří se i na elběžce odráží. a to buď do kopce (protože se tím sakra šetří baterka), nebo po rovině (ona na odraz jezdí fakt skvěle). Ale ano převážně je to motorové vozidlo a ne koloběžka. Ale tu fci koloběžky má a využít jde.

Martin Verner

Prosím, klidně se odrážejte 🙂 Ono se odrážet dá i třeba na skútru, a kdo někdy odtláčel chcíplý trabant z křižovatky, má zážitek ještě o level výše… tady nejde o tu možnost, ale o to, že ten verk má primárně mechanický hybatel, a tak je k němu třeba přistupovat.

Michal

No ale pak už se tomu nemůže říkat koloběžka 😖

Honza

Nevím zda jsme se pochopili. Já jen říkám, že ano má to primárně motorový pohon, ale že narozdíl od motorky zde jde (a často se to hodí, například ve stoupání, pokud nechcete v kopci na Strahov, nebo do Letňan/Klecan vytřískat baterku o 40% na 2km) si odrážením pomáhat. Samozřejmě že se můžete odrážet i v trabantu, ale to je nouzový scénář, nikoliv vlastnost vozidla 😀

Bisik

mají v případě přistižení nedodržení zákazu povinnost koloběžku zabavit

… a z jakého ustanovení zákona taková povinnost plyne, to už nám asi neřekne co 🙂

Michal

No tak koloběžku zabaví No tak já pak provozovateli zaplatím za tu koloběžku 46 000 Kč. No tak to asi budu muset dávat někoho k soudu, třeba stát.
Takže vlastně v těhle místech už žádný kurýr na koloběžce jí doručovat nebude 🤣

Pavel Skládaný

Historie se opakuje, Spejbl zakázal Hurvínkovi drandit kolobrndu.

Honza

Byl jsem teď v Grazu a je neuvěřitelné, jak tam mají zvládnutou cykloinfrastrukturu – na většině ulic samostatná cyklostezka (pěší mimo), někdy široká jako jízdní pruh. Jezdí se tam na kolech i elektroběžkách opravdu hodně a funguje to. A tady se místo budování tras řeší hlavně zákazové značky. Přitom koloběžku používám denně z vlaku do práce a je to ideální prostředek právě pro Prahu (na rozdíl od kola zvládá kopce bez potu a rychleji, takže celkově vyrovnává a někde i překonává rychlostí mhd). Souhlasím, že koloběžek je moc, jezdí po chodníku, kde nemají co dělat, a často dost neohleduplně. Ale… Číst vice »

J.Š.Hájek

Ehm, napadá mě spíše jestli se pan Ryvola nechce náhodou zavděčit potenciálnim voličům, protože jinak je takový zákaz jemně řečeno „úlet“. Od čeho máme obecní policii ? To bychom za chvíli mohli zakazovat vjezd kočárku s plačícími dětmi do památkové zóny a podobně…

Percula

A co by měla ta Vaše obecní policie dělat s kolobezkou? Navíc Praha ji nemá, ta má městskou a ta hlídá dodržování pravidel a zákazu, takže se něco musí zakázat, aby se to mohlo hlídat. Neboť co není zakázáno, je povoleno alespoň pro některé typy lidí.

Modré zábradlí

Ona jízda na koloběžce po chodníku není zakázaná?

Vítek

Ta dodatková tabulka po značkami na fotografii ovšem upravuje výklad těch značek nad ní. Např. když tam někdo pojede na elektrokoloběžce s cedulkou s nápisem Zásobování, tak může i bez souhlasu MČ Praha 1.
Pokud se dodatková tabulka „Mimo zásobování …“ vztahuje i na tu horní značku s omezením rychlosti na 30, pak to zásobování by tam asi mohlo jezdit rychleji než 30km/h, a elektrokoloběžky s nápisem Zásobování by asi mohly i nadále tuto část Prahy zásobovat podnapilými turisty? 😉

Martin

Mě napadá (a skutečně to nevím), zda vyobrazení elektrické koloběžky na zakázkové značce mám oporu ve vyhlášce a tudíž, zda je taková značka platná.

To, ze na výstražné značce muze byt vyobrazen zvíře, pro které se umisťuje (např. kůň, žába) namísto dříve užívané hospodářské zvíře (krava) a dodávková tabulka s napisem „Koně“, je mi známo, ale takto… nevím.

Luk

Že má někdo nějakou cedulku, ještě neznamená, že její význam naplňuje.

Juraj

Líbí se mi ta doplňková značka na fotce.
Takže zásobovací kolobrndy jsou ok a se souhlasem MČ se může i víc než 30?

Ondra

Dodatková značka platí jen pro značku nad sebou. Pro další už ne

nedulezite

Takže v té ulici se vlastně zavádí omezení na 30 km/h (to něco do sebe má) + zákaz vjezdu pro elektrokoloběžky s doplňkovou upřesňující tabulkou.. Ta schválně, kdypak se jin vyřízení požadovaného povolení podaří dostat do sekce „potřebuji vyřídit “ na webu MČ…

Jeffer

Keby vážne hrozilo, že magistrát vydá celoplošný zákaz, tak by sa možno ukázalo, že Lime a iní prevádzkovatelia už dávno software, ktorý niekde obmedzí rýchlosť, inde vypne motor úplne a pri zaparkovaní na nevhodnom mieste strhne vodičovi extra poplatok, majú otestovaný a pripravený na nasdenie, len ich k tomu zatiaľ nič netlačí.

jkjk

Zákaz byl připraven a předložen Radě hl. m. Prahy, ale Spolu hlasovala proti. Mělo to být účinné od 1. srpna. A radnice Prahy 1 (vládne Spolu + ANO) teď pláče, že nic není.

Michal

To abych pak parkoval někde na místě k tomu určeném a pak k zákazníkovi třeba 300 metrů šel pěšky, tak to už ale zase pak nemá cenu doručovat na pohybovadle.
To je jako s autem, vždy potřebuji zastavit co nejblíž zákazníkovi, aby zákazník měl objednávku včas.
Jak mi policista někde v Praze říkal, že mám třeba zajet zaparkovat do podzemních garáží v palladiu a odtamtud to zákazníkovi donést pěšky. No tak to by to zákazník měl ještě studený A pak ještě Já bych mu platil kompenzaci 😡

Jakub P

Tak doručovat v centru Prahy jídlo autama je zhovadilost, která funguje jen proto, že zákazníci a poskytovatelé těchto služeb sprostě přehazujou všechny problémy jejich transakcí způsobený na okolí… Něco jinýho jsou řídký okrajový části, kde je podniků málo, tam dávaj auta nebo skůtry na rozvoz smysl. Akorát by měla policie a MP přestat kašlat na vymáhání pravidel provozu. Do centra patří kurýři pěší, na kolech nebo i na těch e-koloběžkách. V centru je podniků tolik, že je slušnej výběr i v akčním rádiu pěšáka. A ty vyhrazený místa nejsou takovej problém, když jsou dost hustě. Těch 300 m už je… Číst vice »

Ondra

A reálně tam turisté pojedou stejně po chodníku. Ale chápu, politická prezentace na P1 musí ukázat, že něco dělá

Ondra

1. Kdyby v Nerudově zakazali auta, bylo by to prospesnejsi.
2. V zahranici jsou ve mestech casto zony, kde se kolobezce automaticky vypne motor, nebo se vyrazne zpomali. Nechapu, proc by to neslo takto resit i v Praze. Toto by se dalo aplikovat i treba pouze behem noci, pokud je problem s hlukem.

Clovek

Velka rána pro mikromobilitu, Praha bohužel do 21. století prostě nechce patřit. Ožralí turisté na koloběžkách jistě problém jsou, ale elektrické koloběžky, soukromé i sdílené jsou relevatní dopravní prostředek, zvlášť v kopcovité Praze, kde se lidem nechce jezdit na kole do kopce.
Znám lidi kteří se na nich pohybují pravidelně, na P3 bývají pravidelně plné stojany – včetně oblastí, kde je turistů minimum. Díky široké síti stojanů jsou koloběžky málokdy na chodníku. Při zaplacení předplatného navíc nabízejí koloběžkové firmy rozumné ceny, ne extrémní na úrovni taxíku.

pacicka

Asi se pohybujete v jiné Praze než já. Právě že opilci jezdí naprosto bezhlavě a koloběžky se válí a překáží všude.

Juraj

E-scooters (zdráhám se nazývat koloběžkou něco, co se jako koloběžka nepohání) jsou mikromobilitou tak možná pro roztahaná americká předměstí bez veřejné dopravy.

V centru Prahy je to jednak z 90 % turistická atrakce, a jednak je všude MHD v docházkové vzdálenosti po ulicích s kamennou dlažbou.

Clovek

Point mikromobility je prave ze lidi MHD jezdit nemusi

Juraj

Point MHD je, že člověk není závislý na automobilu ani půjčování hraček, které zabírají veřejný prostor a kličkují po chodnících.

Dachs

Pointu článku si překládám tak, že v rámci pražské památkové rezervace se na tom prohánějí alkoholem posílení borci a nikdo není schopen proti nim zasáhnout. Tam to nefunguje jako příspěvek k mikromobilitě, ale jako turistická atrakce (provozovatel to musí moc dobře vědět), ostatně na principu turistické vopičárny tam funguje skoro všechno. A tak se vymyslela restrikce pro všechny. Řešení jako řemen, založené na presumpci viny všech. (Ale ono stačí se v pozdním večeru tam někde pohybovat – fakt se chovají na tom jako hovádka, bohužel vyvíjející i značnou rychlost, a můžou tak někoho sejmout s daleko větší pravděpodobností…)

Daniel Jablonecký

A co třeba Uhříněves? Tam byste ty koloběžky zakázal taky? Pokud Praha hledá celopražské řešení tak za chvíli ani nebude možné projet Uhříněveskou oboru nebo Klánovický les.

Jakub P

Jenze ta MHD je dost nepouzitelna na vetsine tangent, v centru casto preplnena, atd. Rozumne doplnit mikromobilitou, aby to nebylo jen MHD nebo auto, by potrebovala jako sul. zrovna Nerudovka je pripad, kdy je z horniho konce kamkoli na MHD pekne daleko…

tomash

Proč se nezakáže též parkování aut v celé Praze? Taky zabíjí lidi a řídí je opilí řidiči.

Juraj

Zrovna Praha 1 by si redukci uličního parkování zasloužila.

TnM

Zase jsou na Praze 1 o krok napred! Prvni velkomesto, kde se spalovaci motor navrati jako nahrada levicackeho elektromotoru!

Frantisek X

Ba ne, spalovací motory jiných pouťových atrakcí (pseudoimitací historických vozidel na sportovně vyhlížejících rámech) nevadí, tyto jsou už nyní provozovány souběžně. 🙂

Jakub P

Tohle reseni je nesmysl. Ten celoprazskej navrh je vyrazne lepsi.

Peter

Pro mne je tedy elektrokoloběžka dopravní prostředek. Když je hezky a teplo, jezdím na koloběžce často do práce na Praze 1. Jinak jezdim většinou autem, tak nevím co je pro Prahu 1 lepší.

Hafan

Řekl bych, že Vy na elektrokolobrndě asi nebudete ten problém.

A platí, že pár potížistů dokáže zkazit pověst slušné většině. Tady je to extrém, kdy je naopak potížistů většina. Takže holt to pak schytáte taky.

Když zakážeme elektrokoloběžky, zkusí se to prozměnu zas přes elektrokola, jen se problém posune do trochu jiného provedení a zase to budou odnášet akorát ti slušní. Kdyby si Praha udělala včas svůj systém půjčování (e)kol a podobných vozítek a sama si dohlížela na pravidla, tak takovéhle parodie na podnikání vůbec nemusíme řešit. 🙁

Martin

Ryvola je pouťová atrakce. Elektrická koloběžka je normální dopravní prostředek. Čímž nezpochybňuji, že pronajímatelé a turisti na tom dělají bugr. Je to další příklad, jak státní správa a její snahy o regulaci nestíhají vývoj technologií.

M K

Všechny ty koloběžky zrušit.