Změna plánu. Lokálka do Slavonic dostane troleje, kraj počítá s elektrickými vlaky

Motorová jednotky 847 RegioFox v Telči. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorová jednotky 847 RegioFox v Telči. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Příprava revitalizace trati se neustále protahuje a samotná stavba se odkládá. Podle původního letáku ke stavbě mělo být hotovo už v srpnu 2022.

Dlouhá léta chystaná modernizace regionální trati 227 z Kostelce u Jihlavy přes Telč a Dačice do Slavonic zahrne i elektrizaci a osazení zabezpečovacího systému ETCS L2. To jsou hlavní změny oproti ještě nedávným plánům, které s elektrizací nepočítaly.

Vyplývá to z dokumentace, kterou Správa železnic aktuálně poslala k posouzení vlivů na okolí (proces EIA), zatím do tzv. zjišťovacího řízení. Ve stejném procesu už přitom byl tento záměr dvakrát, v roce 2009 i v roce 2021 získal potvrzení, že nemá významný vliv na životní prostředí. K posouzení musí ovšem znovu právě kvůli doplnění elektrizace.

„Hlavním přínosem stavby je zvýšení bezpečnosti provozu instalací systému ETCS L2 a také snížení ekologické zátěže krajiny instalací elektrizace tratě. Realizací stavby dojde ke zlepšení
kultury cestování rekonstrukcí nástupišť a přístřešků pro cestující veřejnost,“ stojí v dokumentaci.

Trať Kostelec u Jihlavy - Slavonice. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorová jednotky 847 RegioFox v Telči. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorové vozy řady 841 v Telči. Foto: České dráhyMotorový vůz Stadler RS1 (řada 841) ve Slavonicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czÚseky tratě Kostelec u J. - Slavonice určené k revitalizaci. Pramen: Správa železnic

Vylepšení 53 kilometrů dlouhé regionální tratě má také mimo jiné přinést zvýšení rychlosti na některých úsecích ze stávajících 50 km/h až na 80 km/h. Plán zahrnuje stavební úpravy železničního svršku i spodku (především v úseku Dačice – Kostelec), opravy devíti propustků a stejného počtu mostů. Bude také rekonstruováno kolejiště stanice Telč, zřízeno vnější nástupiště ve stanici Třešť a postavena nová zastávka Slavonice škola.

Stavět se má od října 2026 do června 2029. Právě koncem roku 2029 by měl v Kraji Vysočina vyjet nově vysoutěžený dopravce, jehož výběr kraj připravuje. V tendru bude po dopravci požadovat sedm elektrických jednotek a osm bateriových jednotek. Elektrické jednotky by měly nově obsluhovat úsek Havlíčkův Brod – Jihlava – Kostelec – Slavonice.

„Cílem stavby je úprava stávající trati tak, aby mohl být zaveden výhledový koncept Kraje Vysočina na zavedení přímých vlaků Havlíčkův Brod – Jihlava – Dačice město v taktu 60 minut s prodloužením vlaků do Slavonic v taktu 120 minut,“ píše se v materiálech SŽ.

Příprava revitalizace trati se přitom neustále protahuje a samotná stavba se odkládá. Podle původního letáku ke stavbě mělo být hotovo už v srpnu 2022.

Celkové náklady původně Správa železnic odhadovala na 2,165 miliardy korun, což se po zahrnutí elektrizace nejspíš změní. Deník Zdopravy.cz aktuální informace poptává.

Tagy Správa železnic trať 227 Kostelec u Jihlavy - Slavonice
35 komentářů