První kraj soutěží akutrolejové vlaky. Přilákal více výrobců, než když je vybírají České dráhy

Kraj vybranému dopravci určí, jakými vlaky bude jezdit.
Jihomoravský kraj bude vybírat nové akutrolejové jednotky (BEMU)) z nabídek společností Škoda Group, Stadler Rail a Alstom. Už druhá soutěž kraje na nové vlaky ukazuje, že umí do svých soutěží přilákat větší konkurenci, než když výrobce vybírají České dráhy.
„V rámci řízení byly podány 3 předběžné nabídky. Aktuálně probíhá jejich kontrola. Následně se předpokládá zahájení jednání o nabídkách s jednotlivými uchazeči,“ uvedl mluvčí Jihomoravského kraje Petr Holeček. Kraj jména výrobců neuvedl, deník Zdopravy.cz je zjistil od jednotlivých uchazečů.
Jihomoravský kraj je v Česku průkopníkem nákupu vlaků objednateli. Pořídil takto již elektrické jednotky Moravia, nyní soutěží akutrolejové jednotky v hodnotě až 18,8 miliardy korun. Na rozdíl od předchozí soutěže nebudou jednotky majetkem kraje. Koupí je dopravce, který je bude provozovat. Jeho výběr rovněž probíhá, žádost o účast podaly České dráhy a Arriva vlaky. Vítěz soutěž na dodávku vozidel se o ně má 30 let starat.
V Česku proběhla zatím jediná soutěž na akutrolejové jednotky. Šlo o patnáct jednotek pro provoz v Moravskoslezském kraji. Českým drahám se do soutěže přihlásila jen Škoda Group, nikdo jiný nepodal nabídku. Ještě před tím dopravce nakoupil čtyři jednotky BEMU z rámcové smlouvy na elektrické jednotky. Argumentaci, že elektrické jednotky jsou v podstatě to samé, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepřijal a potrestal ČD šestimilionovou pokutou. Rozhodnutí ale zatím není pravomocné.
BEMU není EMU. Úřad potvrdil pokutu za nákup nových vlaků ČD, kritika zakázky Kupka vyhodil
Tři uchazeči na jednu soutěž na nová kolejová vozidla byli v soutěžích Českých drah za posledních deset let jen dvakrát. Šlo o soutěž na elektrické jednotky v roce 2020 a motorové jednotky. V soutěží na BEMU bylo podáno 5 žádostí o účast. Přišly 2 předběžné nabídky, nakonec ale finální nabídku podala jen Škoda.
Náklady životního cyklu, nikoliv jen pořizovací cena
S rozhovorů se zahraničními výrobci vyplývá, že je příjemně překvapil přístup Jihomoravského kraje k soutěži. Vypsání soutěže předcházely předběžné tržní konzultace, v hodnocení nemá hlavní roli pořizovací cena.
Hlavním kritériem jsou náklady životního cyklu. Nerozhodne tak jen cena za novou jednotku, ale také náklady na provoz včetně předpokládané spotřeby trakční energie nebo poplatku za použití dopravní cesty. Během třiceti let se totiž může ukázat, že levnější jednotka je nakonec na provoz například kvůli vyšší hmotnosti v nákladech životního cyklu mnohem nevýhodnější než na pořízení dražší kolejové vozidlo. Kraji pomáhá s administrací zakázky společnost Fiala, Tejkal a partneři, advokátní kancelář.
Až 40 jednotek
Kraj soutěží až 40 jednotek typu BEMU. Jednotky, které zvládnou provoz pod trolejemi i mimo ně díky bateriím, chce nasadit na linky Brno – Zastávka u Brna – Třebíč (linka S4 IDS JMK), Brno – Ivančice / Mor. Krumlov – Miroslav (linka S41 IDS JMK), Brno – Kyjov – Staré Město u Uh. Hradiště (linky S6 a R56 IDS JMK) a Bzenec – Moravský Písek (linka S61 IDS JMK).
Kraj v soutěži stanoví jasné parametry nových vlaků. Náklady na pořízení a full-service nových vlaků zaplatí vysoutěžený dopravce. Ten je rozpustí do ceny výkonu. Dopravcům tak odpadne starost se soutěží i přesvědčování objednatele, s vlaky jakého výrobce a parametrů mají jezdit.
Kraj počítá s třívozovými jednotkami o kapacitě cca 115–175 míst k sezení. Dopravní model počítá se spojováním jednotek.
Nové vlaky by měly jezdit od roku 2029. Kraj již dříve uvedl, že do roku 2035 nepočítá již s objednáváním výkonů s dieselovými vlaky. Nasazení akutrolejových vlaků má přinést i navýšení kapacity. V případě linky S4 Brno – Třebíč dojde k odstranění přestupu v Zastávce u Brna. Na trase budou jezdit tři vlaky za hodinu ve špičce mezi Brnem a Zastávkou u Brna, jeden bude pokračovat do Třebíče. U linky S41 počítá kraj s intervalem 30/60 minut. Na lince do Starého Města u Uherského Hradiště dojde k navýšení počtu spojů v úseku Brno – Nesovice.