První kraj soutěží akutrolejové vlaky. Přilákal více výrobců, než když je vybírají České dráhy
Nová jednotka Alstom Coradia Continental BEMU. Foto: Alstom

Kraj vybranému dopravci určí, jakými vlaky bude jezdit.
Kraj vybranému dopravci určí, jakými vlaky bude jezdit.
2029? Jde vidět, že o tom rozhodují pouze ti, kdo by jinam než do auta nevlezli. Jet do Brna po S6 je vážně katastrofa. Do té doby se ty „muzejní exponáty“ rozpadnou.
Já myslím že tam můžou být 2 faktory. 1) výrobci vědí, že kraj vůbec neví co soutěží, absolutně o vlacích nic neví, krom toho, že to jezdí po kolejích a nemá nafukovací kola, takže půjde snadno podat nabídku, která tam bude mít něco, co by v ČD neprošlo, jelikož zkušenosti… 2) myslím, že i ČD by rádi soutěžili i jinak než na pořizovací cenu, ale není na to odvaha, jelikož okamžitě by vyběhl někdo, že se koupil vlak o XY peněz dražší než jiný vlak a trestní oznámení a média a všechno… — Otázka tedy je, jak výběrko dopadne a… Číst vice »
ad 2) Nikdo ČD nebrání v soutěži zohlednit náklady životního cyklu (TCO)
Zbytek raději nekomentuju.
Jo, TCO by jim opravdu těžko někdo napadl žalobou že se nechovají jako správný hospodář…
1) Někteří komentující o tom nic neví a tak tady píší podobné nesmysly a doufají, že to projde.
2) Rádi by psali neco, co má smysl, ale nemají na to dost rozumu.
Už aby to bylo
Dotaz na pana Suru.
Nemate vice informaci ohledne financovani? Vysoutezi se cena vlaku, ktere koupi vysoutezeny provozovatel. Jsme dotacni ekonomika, takze predpokladam, ze ten provozovatel dostane nejakou dotaci na nakup. Pokud bude opravdova soutez o ten provoz, tak by to melo znamenat, ze si o dotaci snizi naklady, ktere by jinak (v bezdotacnim svete) museli prenest na koncoveho odberatele (kraj a cestujici). Je o tomto znamo vice informaci? Dekuji
Tohle není žádná tajnost, stačí si přečíst dokumentaci zadávacího řízení. JMK vysoutěží vlaky i dopravce samostatně, dopravce zakoupí vysoutěžené vlaky s dotací od ministerstva dopravy z evropských peněz. Kdyby tato dotace ale nebyla přiznána (z jakéhokoliv důvodu), tak se počítá s navýšením ceny za kilometr o částku odpovídající výpadku dotace. Kdyby nebylo riziko nepřiznání dotace, tak by kraj kupoval vlaky přímo do svého vlastnictví. Toto dříve uvedl radní pro dopravu Crha
Od toho chodim na duveryhodne weby jako napr. zdopravy.cz, abych nemusel vsechno cist a zaroven abych byl v obraze. Co napise nekdo neco do diskuze je na urovni ‚jedna baba povidala‘ – a pokud to mam brat vazne, tak bych to musel stejne cele overit.
Dotaci může dostat kraj v rámci programu Transgov na pořízení bezemisních vozidel.
Dekuji
Kraje mají hlavně tlačit na SZ ať ty tratě modernizuje a zadratuje. BEMU je super věc.. tady z Veřovic se krásně pohodlne dostanu do Ostravy. Ale to je vše.. SZ může na této trati zvýšit rychlost..a ono nic.
Možnosti krajů tlačit na SŽ nejsou tak mocné. JMK v minulosti protlačil elektrifikaci do Židlochovic a Hustopečí, ale to byly malé a jednoduché (bez TNS) akce, s tím se Vlára a další tratě nedají srovnávat.
A protože Kraj na to tlačí, tak je trolej z Brna do Zastávky … hotová.
Kraj evidentně SŽ slibovanému zadrátování vláry (již brzy) nevěří.
Teoreticky by mohla finišovat elektrizace Blažovice-Nesovice, když ty BEMU vyjedou. Kéž by to vyšlo.
Však kraje na to taky tlačí. Ale třeba v případě Ivančic a Moravského Krumlova bych té elektrizaci dával jen nízkou prioritu. Jakmile budou ty BEMU, dráty už velkou přidanou hodnotu nemají.
A jakej problém je ten drát do Bránic natáhnout? Čo to táram, po několika sezónách výluk a “zřizování bezstykové koleje” je to tam furt jak v 19. století a jediná použitelně upravená zastávka jsou Silůvky…
Strelice jsou komplet nove. Navic se opravila i nadrazni budova a aspon zvenku vypada ta oprava vyborne. Kdyz vidim jak stejny typ budovy opravili v Krumlove a Branicich, tak se mi chce brecet a zvracet zaroven.
Pokud BEMU pokryje linku do Ivančic a Moravského Krumlova už dneska, proč by se měla tahat trolej do Bránic? Co to přinese navíc? To že parametry tratě a zastávek za moc nestojí je škoda, ale úplně nevidím souvislost s elektrizací.
1) menší zátěž na baterku a tedy delší životnost
2) delší dobu pro dobíjení za jízdy (nebude nutnost zařizovat dobíjení někde ve Wanglu nebo Miroslavi)
a je levnější vybudovat statické dobíjecí místo nebo drátovat několik kilometrů tratě? 🙂 🙂
V neposlední řadě je lepší obracet vlaky v konenčných naknop nebo jim tam JŘ plánovat alespoň 30 minutový pobyt, zaprvé to obsáhne nějaké bezpečnstní přestávky strojvedoucích a zadruhé to může pohltit zpoždění na příjezdu, a bezpečně odjede zpět včas!
Velmi správné otázky. Myslíte, že si je někdo z Nejlepší Správy klade?
Zatím se podle Ostravska zdá že vybudovat stacionární dobíjecí místo je poměrně dost drahé…
Protažení drátů pokud by nevyžadovalo novou napáječku má šanci být efektivnější…
Já bych s ohledem na stavbu jaderných elektráren Dukovany viděl dráty až do Rakšic.
A z Rakšic do Břeclavi 😉
Tak už při reko úseku Břeclav – Mikulov někdy před cca 10ti či i 12ti roky se mluvilo, že by tam měla být nějaká příprava na budoucí eletrifikaci.
Ovšem co je na tom pravda a jak to vypadá s rekonsttrukcí té tratě od Mikulova na západně fakt nevím.
Břeclav – Znojmo bude plnotučná elektrizace, součást schválené SP Brno – Znojmo. A musí proběhnout ještě před dostavbou elektrárny.
Nikoliv. Z Vranovic do Znojma 😀
Na trase máte nějaké tunely a je otázka, zda by se tam ta trolej vešla, i když byly stavěné jako dvojkolejné. To asi aktuálně není směr, kam dráty tlačit. Na Třebíč by to smysl mělo větší.
Nechápu, proč ten drát nenatáhli rovnou do Rapotic (nejvýše položená stanice mezi Brnem a Jihlavou)….
Neřekl bych že kraje na to tlačí.. z Brna do Jihlavy už se to taky mohlo zadratovat,to samé vlara a Břeclav -znojmo. Dráty tam nemusí být jen pro osobní dopravu
Ono je hlavne zcela bezpredmetne jestli tlaci, ci nikoliv. Kraje na SZ nemaji zadnou paku.
Na vláru plánují dráty skoro 50 let
To je právě zásadní nevýhoda BEMU, že je lze použít jako argument proč neelektrizovat. Přitom z dlouhodobého hlediska je elektrizace téměř vždy finančně výhodnější než baterie. BEMU by měly být pouze provizorium.
Před 25 lety ortodoxní trolejbusoví šotouši brojili proti dvouzdrojovým trolejbusům, protože „pojedou pořád na (tehdy) spalovací motor, umožní zrušení trolejí, troleje se přestanou udržovat a vůbec stavět, prostě všechno špatně“. No a ejhle, dnes parciální trolejbusy umožňují obsluhu méně frekventovaných tras, odstraňují 100% závislost trolejbusu na vedení (výluky) a v Praze dokonce odblokovaly výstavbu (staro)nového trolejbusového provozu.
S BEMU to bude podobné a určitě se kvůli nim nebude demontovat trakční vedení.
Doubusy v první generaci dost provozů pohřbily (Kapfenberg, málem Esslingen atp.). Ve vybraných městěch třeba v Pobaltí sundávají troleje v některých úsecích po nákupu parciálních trolejbusů. V Opavě odpískali logická doplnění sítě pro elektrifikaci linky 221, protože přeci máme ty parciály. Pražský trolejbusový provoz je (prozatím) výkonově úplně do počtu, pod trolejemi tam jezdí na dalších linkách spousta autobusů (neefektivita) a celkově pražské provedení je neskutečně drahé, protože prostě mít trolejbus a zároveň nevýhody velké baterky při nutnosti stále udržovat nezanedbatelnou síť je oproti síťovým tbusům i elektrobusům nutně v určitém rozsahu nevýhodné – technicko-ekonomické perpetuum mobile neexistuje.
To slyším prvně že Kapfenberg pohřbily duobusy, měl jsem za to že místní provoz technicky skomíral dlouhodobě, trolejbusy (klasické) se nedařilo vypravovat v takovém počtu aby pokryly linku, a privatizace tomu zasadila poslední ránu. A v čemu to vadí v Opavě, když tam jsou parciály? Že tam neprojede neparciál kdyby chtěl? Kde se v Pobaltí ruší troleje? Vilnius je sundal z ulice v centru, kde teď nejezdí vůbec nic, Riga parciály provozuje dlouhodobě a centrum má zašněrované důkladně. Tallinn začal troleje sundavat (protože jakoby vadily – tohle se někdy děje v Rusku) a až potom se rozhodlo že trolejbusový provoz… Číst vice »
On by bez parciálních trbusů v Praze žádný „plnotučný“ provoz ještě nejmíň 10-20let nezačal…
Ještě: Byl by nějaký modelový výpočet k té „elektrizace téměř vždy finančně výhodnější než baterie“? Každopádně, aktuálně jde o rychlost, nárůst km tratí pod trolejí je teď zoufale pomalý (a důvody, proč to tak je, na tom nic nezmění).
Proč nevýhoda? Pokud můžu ihned odjezdit danou linku pomocí BEMU, tak je tam nasadím a drátovat budu něco jiného. Co je to dlouhodobé hledisko? Myslím že v mnoha místech, kde dneska už jezdí BEMU, se ani v blízké době žádné dráty neplánují, tak jim to výhodnější asi vyšlo (samozřejmě ne všude). Podobně jsou na tom třeba moderní tramvajové provozy, kde je trolej třeba na polovině tratě.
Jaksi na 25 kV je nabídka široká, na 3 kV, respektive 3 kV/25 kV má BEMU jen Škoda, ale tak jistě je snazší si kopnout.
Nenabízí Stadler zrovna BEMU do Severního Nizozemí, na stejné 3kV? Dokonce jako modernizace starších GTW.
V Nizozemí se používalo 1500V, ne?
Stále používá 😉
Všichni výrobci dokáží vyrobit vícesystémové BEMU. Jenom si je je od nich ještě nikdo neobjednal a oni nemuseli vyřizovat papíry. Ale například Alstom ma jednotky Corradia Regiolis Polyvalent schválené pro provoz Francie/Belgie či Francie/Německo.
Drobný detail: nyní už má ty jednotky CAF 😉
Kde tyto BEMU jezdí?
Myslím, že zatím je to jen prototyp.
Jen si někdo objednal vozidla v počtu 4 ks a nebyly to ÖBB. Ty objednaly 16 ks s opcí na 120 celkem. To už je zajímavější zakázka
O linkách dnes provozovaných Arrivou se do budoucna s BEMU neuvažuje?
Dle zadávací dokumentace bude mít JMK opci na i pokrytí Arriváckých linek. V podmínkách je nutná prostá elektrizace Břeclav-Mikulov a pak nabíječka ve Veselí.
Líbí se mi, jak JMK umí využít příležitosti, ví, že dotační peníze na BEMU jsou na stole a šlape do toho.
Místní samospráva maká i v jiných oborech dobře. Holt nemusí poslouchat velkouzenáře, a dělají skutečně užitečné věci narozdíl od zpětného proplácení slev studentům a důchodcům před volbama apod.
Až na tu nehotovost ve vlacich, to je krok zpět … a konečně zavést nastup všemi dveřmi u všech bus linek
Organizátor má jistě dobře spočítáno, zda má smysl platbu v hotovosti umožnit. Osobně, už snad ani nevím, kdy naposledy jsem něco zaplatil v hotovosti.
Nejde o spočítáno, to jako ekonom mám také, že nějaký propad nevadí tolik jako další náklady na systém. Jde o to co říká zákon a tady si hrajeme, že celé IDSJMK je městská doprava, která si hraje na nějaké výjimky z braní hotovosti.
Slyšel jste že MHD Ostrava nemá papírové jízdenky již někkolik let? Teď jen nevím jestli jejich automaty, které vydají i přenosnou dočasnou/roční čipovou kartu – nechcete-li platit kartou bankovní, ještě hotovost berou či ne. IDS JMK má papírové jízdenky, které i za hotovost koupíte v předprodeji – za mě nejlepší tzv. Univerzální 180/90 Kč – https://content.idsjmk.cz/cenik/240701/Cenik.pdf na nichž si dle akktuální jízdy označítte příslušný počet polí, a když nakonec nestačí, tak vemete další a na ní doznačíte ta chybějící pole na předešlé jízdence! Jinak přepočet ceny této jzdenky na cenu cesty na počet zón vyjde velmi podobně jako v elektronické… Číst vice »
V MHD Ostrava máte moznost si koupit V HOTOVOSTI plastovou kartu v hodnotě 0 Kč s kreditem např. 100Kč. U těchto nýmandů v JMK si musíte pořídit klíčenku s příplatkem 30 Kč. Tento poplatek vnímám jako problém. Kdyby byla zdarma jako v Ostravě, tak neřeknu ani ň. Ještě si popovídám s ČNB.
Máte Univerzální jízdenku. Na tu je dokonce ještě sleva…koupit si ji můžete kde chcete a třeba za hotový. Slovenskýho Kojaka s Elánem na Vás…
Jetelino, Slovensko je více než 30 let jiný stát s jinými zákony jestli sis nevšiml. To, co udělal JMK, je zkrátka neskutečně na hraně v rámci platných zákonů. Zkrátka z toho vydolovali maximum. Na druhou stranu díky tomu naštěstí nesmí zbavit papírových jízdenek, předprodejů atd, vlastně dobře jim tak.
Opět, ty „hranice“ sis vycucal z kterýho prstu?
Oni zrušili papírové jizdenky?
Tak debata s ČNB za 30 korun, to zní jako výhra v televizní soutěži 😀
Jednoduchý. Ostrava řešila jak splinit zákonný požadavek, tak za 100 Kč v hotovosti dostane přesně 100 Kč na anonymní kartu. Proto nikdo nemůže nadávat, že zrušila hotovost. V tomto případě ten poplatek 30 Kč nebo pokuta 50 Kč je jednoduše šikana limitní v rámci zákonů ČR. Kdyby to JMK prodávalo za 0 Kč, tj, že za 100 Kč dostanete 100 Kč, tak nic neporuší.
No, a Kordis prodává papírový jízdenky, tu Univerzální navíc s výraznou slevou. V předprodeji, tak jako v té Ostravě. A NAVÍC máte možnost si koupit lístek pomocí validátoru na nástupišti či ve vlaku. U průvodčího za příplatek.
A to sis vycucal z kterýho prstu? „Plastovou kartu“ v hotovosti v MHD v Ostravě fakt nekoupíš. Odisku si můžeš za hotové nechat nabít ale tak maximálně v meziměstských autobusech nikoli v MHD.
Jmenuje se to kreditní jízdenka.
prodávají ji automaty na větších zastávkách a jde do nich nacpat i hotovost. Pak jde v těchto automatech i nabít.
Organizator poskytuje veřejnou službu a má příjimat řádně hotovost a bez sankcí. Tyhle zvrhlosti jsou možné je v tak praštěné zemi jako je Česko
Můžete si zajít na nádraží s pokladnou nebo do některého z kontaktních center Kordisu, případně do slušně zásobené trafiky, a za jízdenku zaplatit v drobných, neoznačených bankovkách. Že ani jedno z toho není na peronu v Radosticích, je sice nemilé, leč vcelku logické…
Ve vlaku hotovostí platit můžete. Dokonce mnohem víc než bezhotovostně, asi tak o 50 Kč. Na Slovači byste to měl za 3 eura a o validátoru tam ani neslyšeli…
Myslíte ty večně nefunkční validátory? 😀 stížností na ně jsou mraky, stejně jako na nehotovost ale kraji je to úplně jedno.
Vidím, že krom platební karty a chytrofonu nemáte ani Facebook, tak Vám tu zprávu z FB Kordisu plácnu sem: Nemáte bankovní kartu nebo ji nechcete používat? Máme pro vás řešení! 🙂 Pořiďte si Dopravní kartu nebo klíčenku IDS JMK za 30 Kč, na kterou si jednoduše nabijete kredit, stane se tak z ní Dopravní peněženka a můžete si pohodlně kupovat elektronické jízdenky. 👍🙂 Nemáte poblíž naše Kontaktní centrum? Nevadí, Dopravní kartu si můžete koupit přímo u průvodčího ve vlaku. Mají ji všichni průvodčí IDS JMK a v některých případech i průvodčí Českých drah. 🙂 🙂 Nabít ji můžete přes eshop.idsjmk.cz… Číst vice »
Príplatok je, ak kúpi v pokladni. Tá ale nie je všade. Takže bolo by to aj s pokutou, tuším 50 eur….
Slováci jsou jiný stát a mají jiné zákony.
Jo, třeba právo na platbu hotovostí si chtěli dát do ústavy (teď nevím – dali, nedali?). No a v reálu se ve vlaku platí přes (fakt nic moc) appku v mobilu a od příštího března budou mít všichni obchodníci povinnost přijímat elektronické platby. Dolehla na ně realita 🙂
Je to tam: https://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=udalosti/udalost&MasterID=56432
Ale s obmedzeniami. Skôr to bola búrka v šerbli od multiotecka, ktorého strana sa potápala.
Čekáme na to jako na smilování. Ten přestup v Zastávce z tichého a klimatizovaného Pantera do hlučné a přehřáté rakve je vždycky hrozná facka…
Sedněte si v panťáku pod trafo, budete to mít s kraválem celou cestu 🙂
A nebo jezděte obráceně, přestup z rakve do Pantera je příjemnější 😀
A nebudou se jim tam ti horníci hromadit? 🙂 🙂
Tam jezdí rakve? Já měl za to vsechny jsou odstavene
Okolo Brna čilý provoz, nejen za Zastávkou. Ale doufán, že JMK bude mít správný časový odhad, protože tratě na Slovácko se mají elektrifikovat v návaznosti elektrifikace Vláry, pak by BEMU nepotřebovaly baterie. Je ale jasné, že věřit termínům Dobré správy se nevyplácí.
BEMU je pořád EMU, může jezdit komplet pod dráty a rekuperovat do baterky, místo do sítě (což může být ekonomičtější). A 100% nebude všechno zadrátované hned.
Proč by byly odstavené? 843 nahrazují 854 a klasiky.
Já v Brně potkávám jen 842 a 854, proto se ptám.
V rakvi nakonec skončíme všichni. 🙂
Můžeš zkusit i urnu.
A když chce někdo prostor, může vzít rozptylovou loučku 🙂
Přijeďte do Hradce a přestupte do podchlazeného Foxe, kde vám za krk bude foukat studený vzduch smrdící naftou. Co bych dal za starou dobrou rakev. Ta alespoň splňovala hlukové limity. Jo vlastně Fox je taky splňuje, když není průměrný letní den.
Mohl bych poprosit o odkaz, kde JMK požaduje BEMU145-175 míst? Odebere se tedy pouze jeden typ vozidel pro všechny linky? Takové vozidlo třeba na linku S61 by bylo „trošku“ předimenzované.
Jo, soutěžit jeden par menších vlaku kvůli s61, který pak jdou použít jen a jen tam by bylo určitě levnější!
Třeba vymyslí pro novou bemu jiný oběh než jen pendl Bzenec – Moravský Písek.
Teoretická otázka – když by kraj preci jen chtěl i např pár kusů BEMU 70, kterou má v portfoliu jenom Stadler s RS Zero, je takové vyberko napadnutelné, že jde na ruku jednomu výrobci?
Že je nějaký výrobek na trhu unikátní, ho nevylučuje z možnosti být poptáván v rámci výběrového řízení. Samozřejmě ta unikátnost musí být skutečná, nikoliv založená na nějakém nesmyslném parametru („poptáváme autobus s nádrží na naftu o objemu 152,4 litru“).
RS zero má jít za rok do zkušebního provozu, nevím jestli už by se s ním Stadler teď někam hlásil. To se zjistí, až někdo skutečně bude takové vozidlo poptávat 🙂
Hlavně to jsou počty spíš na dvouvozovku, nebo třívozovku s Jacobsy.
To bude chyba, zadávací podmínky jsem studoval, jsou v nich uvedeny tři přípustné varianty: BEMU145, BEMU175 nebo kombinace BEMU115+BEMU175.
ano, díky za upozornění, 145-175 byla původní verze, kraj ji pak rozšířil.
Rozumím tomu dobře, že uchazeč si může vybrat, se kterou z těchto tří variant se do soutěže přihlásí?
Mělo by to tak být. Škodovka nabízí EMU145 (2-voz Panter), Alstom a Stadler zase EMU115 (2-článek) a EMU175 (3-článek).
Díky.
Netušíte, s čím konkrétně se hlásí Alstom? To bude nějaká novinka, ne? Pokud vím, Stream ve variantě BEMU zatím není a ani ho nikdo nemá objednaný a BEMU Continental už měl jezdit na Lipsko – Chemnitz, ale zatím se nějak nedaří ho uvést do provozu.
Jednotka Alstom Coradia Continental BEMU byla představena v 8/2023 a zahájila testování. Při něm se však přišlo na technické nedostatky zejména v podobě nedostatečné kapacity baterie a z toho plynoucího celkového dojezdu.
Výrobce musel instalovat výkonější baterii, která však má vyšší hmotnost a musí se tak posílit celková nosná konstrukce. Jednotky jsou k vidění při testovacích jízdách v Německu.
Děkuju za informace. Jsou zadávací podmínky dostupné k prostudování? Zatím jsem je nenašel. Děkuji
https://zakazky.krajbezkorupce.cz/contract_display_37710.html
…soubor DZŘ.zip obsahuje všechno důležité.
No prostě kraj má lepší investičáky, než ČD. Napsat výběrko podle současného zákona není sranda a ČD asi ani neoslovuje výrobce. Prostě si to nedokážu vysvětlit, proč jim to nejde.
Alebo faktom môže byť to, že na rozdiel od ČD stačia JMK len jednosystémové jednotky. Ono totiž BEMU MS nikto okrem CAFu, ktorý tu nie je etablovaný nerobí. Viď aj tender pre ZSSK.
Už je len otázka, či ZSSK nedala tie obmedzujúce podmienky naschvál…
Nákup z opcie nie je moc reálny a niektoré linky nie sú ani v Pláne dopravnej obslužnosti. Bez tej opcie by stačili jednosystémové jednotky, keďže všetko bude jazdiť na západe.
Už nehovorím o Tom, ako ZSSK rýchlo vyhlásila tender s dôvodom že nemajú čas, keď im UHP napísali stanovisko, aby medzi kritériá dali aj to, čo hodnotí JMK.
Tak napríklad linka KE-RV nie je v PDO, ale stihla sa už objaviť v návrhu GVD 2026…
Už je len otázka, či tam do decembra vydrží. Rožňava je pochopiteľná, ale na vlaky z Popradu do Muszyny neverím. Načo… Ešte s kapacitou aspoň 130 miest na sedenie. Ja si myslím, že tie REXy do Rožňavy by mali byť, aby bola Rožňava rozumné napojená na krajské mesto. Avšak s BEMU to asi neodjazdia, pretože vzdialenosť Moldava – Rožňava je 40 km, takže tam aj späť je 80 km, čo je maximálny dojazd tých jednotiek od Škody. Takže opäť nedotiahnute a MD SR to klasicky pohnojilo. Samotný nákup BEMU je super nápad. Umožnia flexibilnejší návrh liniek, podľa dať sa ukazuje… Číst vice »
Mě na tendru ZSSK zaráží, že sice chtějí nějaké vlaky, ale neví, co s nima bude dělat – to je úplně na hlavu. Stejně tak si mohli nějaké BEMU soupravy půjčit (alespoň tu Škodu) a vyzkoušet reálný dojezd na uvažovaných tratích.
Problém je, že ZSSK opäť kupuje niečo, čo má dvorný dodávateľ v ponuke a nie čo ZSSK potrebuje. Takže potom ZSSK musí vymýšľať, kde by to mohla aspoň trochu zmysluplne nasadiť. MF SR už do nich 5 rokov bije, aby vytvorili zoznam investícii do vozového parku a aby tie investície podľa potreby zoradili. Za 5 rokov to neboli schopní, teda nemajú záujem… Ale k veci. Ten zoznam tratí je dostupný, keďže ho dali k dispozícii záujemcom. Tie primárne uvažované linky sú viac-menej ok. Až na Nitra – Trnava, kde jazdia kapacitnejšie 861 od ŽOS Vútky. ZSSK tvrdí v štúdii realizovateľnosti,… Číst vice »
No a neuvažujínevyřešila by tne problém s dojezdem do Rožňavy lokální nabíječka? Ani by se to nemuselo nabíjet do plna, jen aby to nejelo „na krev“
Boha svatého, to jsem napsal pěkný guláš. Omlouvám se a ještě jednou (a lépe): “ Nevyřešila by ten problém s dojezdem z Rožňavy lokální nabíječka?
Vyriešila. Už len je otázka, kto ju postaví a zaplatí.
Výrobců se hlásí víc, protože kraj pravděpodobně nepoptává DC systém, na rozdíl od ČD které chtějí všechno univerzální.
ČD potřebují dvousystémové akutrolejové jednotky, protože Dobrá správa s přepínáním na 25kV nespěchá, spíš přibývají tratě, kde je po rekonstrukci na výjimku opět 3kV=. Že je to „připravené na přepnutí“, na svatého Dyndy. Docela by mne zajímalo, kdo platí zvýšené ztráty energie vyzařováním tepla do okolí.
Ten Třebíč je jistě dobrá volba. Nicméně Kyjovka mi přijde na baterku moc dlouhá. Tam bych raději viděl dráty.
Dráty časem mají být, ale víme, jak to má SŽ s termíny. Kraj se tak raději zařídí sám.
Co můžeš postavit dnes, odsuň na rok 2028.
Coz mi připomnělo: Nevíte někdo, jak daleko je stavební povolení na elektrizaci Slavkova? https://mapy.spravazeleznic.cz/letaky/S621600396_202406101235.pdf
je to TA Třebíč
Pro Třebíč, Olomouc a Kroměříž platí, že rod se řídí zeměpisnou polohou mluvčího.
Předpokládám, že v MSK soutěži byl požadavek na AC/DC napájení, zatímco v JMK pouze AC, což otevírá dveře širšímu spektru dodavatelů.
To má mnoho výhod.
Strojvedoucí si trénují mozek při školení na jiné typy vlaků, stejně jako servisní střediska a je možné vybírat z více náhradních dílů které musí být často skladem.
Žádná nuda.
Práce hrou…
Milane tebe pustili po jaké době z blázince?
Si myslim že i RePa (čti RegioPanter 1 2 a 2ng) co jezdi u nas v jihoceskem kraji jsou stejne jen z venku a to jeste jen pro laika co vidi proste vlak. Takze o necem jako je unifikovanost nahradnich dilu o tom si muzeme jen zdat.
Ale jste rád, že už tu nejezdí první generace parních lolomotiv, že?
Takže když se nám tady dlouhá léta po kolejích proháněla pouze „Tornáda“, bylo podle vás vše v nejlepším richtigu a jednotky řady 460 a 560 se z důvodu kanibalizace ND zřejmě vůbec nezkracovaly. Problém pro vás nastal až v roce 2012 se zavedením Panterů, nebo už v roce 1966, když „Tornáda“ začala lézt do zelí „Žabotlamům“?Uvítal byste kvůli zúžení sortimentu ND také jednotný vozový park v podobě vozů B249/ A149?
PS: Trénovat mozek je mimo jiné i určitá forma prevence před návštěvou pana Alzheimera.
Je nějaký provozovaný typ baterového vlaku na střídavé soustavě v ČR?
Už když se dělala rekonstrukce 852/853 na 854 tak přišel nový motor a tyhle stroje to mají za sebou.