První kraj soutěží akutrolejové vlaky. Přilákal více výrobců, než když je vybírají České dráhy
Nová jednotka Alstom Coradia Continental BEMU. Foto: Alstom

Kraj vybranému dopravci určí, jakými vlaky bude jezdit.
Kraj vybranému dopravci určí, jakými vlaky bude jezdit.
Dotaz na pana Suru.
Nemate vice informaci ohledne financovani? Vysoutezi se cena vlaku, ktere koupi vysoutezeny provozovatel. Jsme dotacni ekonomika, takze predpokladam, ze ten provozovatel dostane nejakou dotaci na nakup. Pokud bude opravdova soutez o ten provoz, tak by to melo znamenat, ze si o dotaci snizi naklady, ktere by jinak (v bezdotacnim svete) museli prenest na koncoveho odberatele (kraj a cestujici). Je o tomto znamo vice informaci? Dekuji
Tohle není žádná tajnost, stačí si přečíst dokumentaci zadávacího řízení. JMK vysoutěží vlaky i dopravce samostatně, dopravce zakoupí vysoutěžené vlaky s dotací od ministerstva dopravy z evropských peněz. Kdyby tato dotace ale nebyla přiznána (z jakéhokoliv důvodu), tak se počítá s navýšením ceny za kilometr o částku odpovídající výpadku dotace. Kdyby nebylo riziko nepřiznání dotace, tak by kraj kupoval vlaky přímo do svého vlastnictví. Toto dříve uvedl radní pro dopravu Crha
Kraje mají hlavně tlačit na SZ ať ty tratě modernizuje a zadratuje. BEMU je super věc.. tady z Veřovic se krásně pohodlne dostanu do Ostravy. Ale to je vše.. SZ může na této trati zvýšit rychlost..a ono nic.
Možnosti krajů tlačit na SŽ nejsou tak mocné. JMK v minulosti protlačil elektrifikaci do Židlochovic a Hustopečí, ale to byly malé a jednoduché (bez TNS) akce, s tím se Vlára a další tratě nedají srovnávat.
A protože Kraj na to tlačí, tak je trolej z Brna do Zastávky … hotová.
Však kraje na to taky tlačí. Ale třeba v případě Ivančic a Moravského Krumlova bych té elektrizaci dával jen nízkou prioritu. Jakmile budou ty BEMU, dráty už velkou přidanou hodnotu nemají.
A jakej problém je ten drát do Bránic natáhnout? Čo to táram, po několika sezónách výluk a “zřizování bezstykové koleje” je to tam furt jak v 19. století a jediná použitelně upravená zastávka jsou Silůvky…
Strelice jsou komplet nove. Navic se opravila i nadrazni budova a aspon zvenku vypada ta oprava vyborne. Kdyz vidim jak stejny typ budovy opravili v Krumlove a Branicich, tak se mi chce brecet a zvracet zaroven.
Pokud BEMU pokryje linku do Ivančic a Moravského Krumlova už dneska, proč by se měla tahat trolej do Bránic? Co to přinese navíc? To že parametry tratě a zastávek za moc nestojí je škoda, ale úplně nevidím souvislost s elektrizací.
Neřekl bych že kraje na to tlačí.. z Brna do Jihlavy už se to taky mohlo zadratovat,to samé vlara a Břeclav -znojmo. Dráty tam nemusí být jen pro osobní dopravu
Ono je hlavne zcela bezpredmetne jestli tlaci, ci nikoliv. Kraje na SZ nemaji zadnou paku.
Jaksi na 25 kV je nabídka široká, na 3 kV, respektive 3 kV/25 kV má BEMU jen Škoda, ale tak jistě je snazší si kopnout.
Nenabízí Stadler zrovna BEMU do Severního Nizozemí, na stejné 3kV? Dokonce jako modernizace starších GTW.
V Nizozemí se používalo 1500V, ne?
Všichni výrobci dokáží vyrobit vícesystémové BEMU. Jenom si je je od nich ještě nikdo neobjednal a oni nemuseli vyřizovat papíry. Ale například Alstom ma jednotky Corradia Regiolis Polyvalent schválené pro provoz Francie/Belgie či Francie/Německo.
Drobný detail: nyní už má ty jednotky CAF 😉
Kde tyto BEMU jezdí?
O linkách dnes provozovaných Arrivou se do budoucna s BEMU neuvažuje?
Dle zadávací dokumentace bude mít JMK opci na i pokrytí Arriváckých linek. V podmínkách je nutná prostá elektrizace Břeclav-Mikulov a pak nabíječka ve Veselí.
Líbí se mi, jak JMK umí využít příležitosti, ví, že dotační peníze na BEMU jsou na stole a šlape do toho.
Místní samospráva maká i v jiných oborech dobře. Holt nemusí poslouchat velkouzenáře, a dělají skutečně užitečné věci narozdíl od zpětného proplácení slev studentům a důchodcům před volbama apod.
Až na tu nehotovost ve vlacich, to je krok zpět … a konečně zavést nastup všemi dveřmi u všech bus linek
Organizátor má jistě dobře spočítáno, zda má smysl platbu v hotovosti umožnit. Osobně, už snad ani nevím, kdy naposledy jsem něco zaplatil v hotovosti.
Nejde o spočítáno, to jako ekonom mám také, že nějaký propad nevadí tolik jako další náklady na systém. Jde o to co říká zákon a tady si hrajeme, že celé IDSJMK je městská doprava, která si hraje na nějaké výjimky z braní hotovosti.
Ve vlaku hotovostí platit můžete. Dokonce mnohem víc než bezhotovostně, asi tak o 50 Kč. Na Slovači byste to měl za 3 eura a o validátoru tam ani neslyšeli…
Čekáme na to jako na smilování. Ten přestup v Zastávce z tichého a klimatizovaného Pantera do hlučné a přehřáté rakve je vždycky hrozná facka…
Sedněte si v panťáku pod trafo, budete to mít s kraválem celou cestu 🙂
A nebo jezděte obráceně, přestup z rakve do Pantera je příjemnější 😀
Tam jezdí rakve? Já měl za to vsechny jsou odstavene
Okolo Brna čilý provoz, nejen za Zastávkou. Ale doufán, že JMK bude mít správný časový odhad, protože tratě na Slovácko se mají elektrifikovat v návaznosti elektrifikace Vláry, pak by BEMU nepotřebovaly baterie. Je ale jasné, že věřit termínům Dobré správy se nevyplácí.
Proč by byly odstavené? 843 nahrazují 854 a klasiky.
Mohl bych poprosit o odkaz, kde JMK požaduje BEMU145-175 míst? Odebere se tedy pouze jeden typ vozidel pro všechny linky? Takové vozidlo třeba na linku S61 by bylo „trošku“ předimenzované.
Jo, soutěžit jeden par menších vlaku kvůli s61, který pak jdou použít jen a jen tam by bylo určitě levnější!
Třeba vymyslí pro novou bemu jiný oběh než jen pendl Bzenec – Moravský Písek.
Teoretická otázka – když by kraj preci jen chtěl i např pár kusů BEMU 70, kterou má v portfoliu jenom Stadler s RS Zero, je takové vyberko napadnutelné, že jde na ruku jednomu výrobci?
Že je nějaký výrobek na trhu unikátní, ho nevylučuje z možnosti být poptáván v rámci výběrového řízení. Samozřejmě ta unikátnost musí být skutečná, nikoliv založená na nějakém nesmyslném parametru („poptáváme autobus s nádrží na naftu o objemu 152,4 litru“).
RS zero má jít za rok do zkušebního provozu, nevím jestli už by se s ním Stadler teď někam hlásil. To se zjistí, až někdo skutečně bude takové vozidlo poptávat 🙂
Hlavně to jsou počty spíš na dvouvozovku, nebo třívozovku s Jacobsy.
To bude chyba, zadávací podmínky jsem studoval, jsou v nich uvedeny tři přípustné varianty: BEMU145, BEMU175 nebo kombinace BEMU115+BEMU175.
ano, díky za upozornění, 145-175 byla původní verze, kraj ji pak rozšířil.
Rozumím tomu dobře, že uchazeč si může vybrat, se kterou z těchto tří variant se do soutěže přihlásí?
Mělo by to tak být. Škodovka nabízí EMU145 (2-voz Panter), Alstom a Stadler zase EMU115 (2-článek) a EMU175 (3-článek).
Díky.
Netušíte, s čím konkrétně se hlásí Alstom? To bude nějaká novinka, ne? Pokud vím, Stream ve variantě BEMU zatím není a ani ho nikdo nemá objednaný a BEMU Continental už měl jezdit na Lipsko – Chemnitz, ale zatím se nějak nedaří ho uvést do provozu.
Jednotka Alstom Coradia Continental BEMU byla představena v 8/2023 a zahájila testování. Při něm se však přišlo na technické nedostatky zejména v podobě nedostatečné kapacity baterie a z toho plynoucího celkového dojezdu.
Výrobce musel instalovat výkonější baterii, která však má vyšší hmotnost a musí se tak posílit celková nosná konstrukce. Jednotky jsou k vidění při testovacích jízdách v Německu.
Děkuju za informace. Jsou zadávací podmínky dostupné k prostudování? Zatím jsem je nenašel. Děkuji
https://zakazky.krajbezkorupce.cz/contract_display_37710.html
…soubor DZŘ.zip obsahuje všechno důležité.
No prostě kraj má lepší investičáky, než ČD. Napsat výběrko podle současného zákona není sranda a ČD asi ani neoslovuje výrobce. Prostě si to nedokážu vysvětlit, proč jim to nejde.
Alebo faktom môže byť to, že na rozdiel od ČD stačia JMK len jednosystémové jednotky. Ono totiž BEMU MS nikto okrem CAFu, ktorý tu nie je etablovaný nerobí. Viď aj tender pre ZSSK.
Už je len otázka, či ZSSK nedala tie obmedzujúce podmienky naschvál…
Nákup z opcie nie je moc reálny a niektoré linky nie sú ani v Pláne dopravnej obslužnosti. Bez tej opcie by stačili jednosystémové jednotky, keďže všetko bude jazdiť na západe.
Už nehovorím o Tom, ako ZSSK rýchlo vyhlásila tender s dôvodom že nemajú čas, keď im UHP napísali stanovisko, aby medzi kritériá dali aj to, čo hodnotí JMK.
Tak napríklad linka KE-RV nie je v PDO, ale stihla sa už objaviť v návrhu GVD 2026…
Už je len otázka, či tam do decembra vydrží. Rožňava je pochopiteľná, ale na vlaky z Popradu do Muszyny neverím. Načo… Ešte s kapacitou aspoň 130 miest na sedenie. Ja si myslím, že tie REXy do Rožňavy by mali byť, aby bola Rožňava rozumné napojená na krajské mesto. Avšak s BEMU to asi neodjazdia, pretože vzdialenosť Moldava – Rožňava je 40 km, takže tam aj späť je 80 km, čo je maximálny dojazd tých jednotiek od Škody. Takže opäť nedotiahnute a MD SR to klasicky pohnojilo. Samotný nákup BEMU je super nápad. Umožnia flexibilnejší návrh liniek, podľa dať sa ukazuje… Číst vice »
Mě na tendru ZSSK zaráží, že sice chtějí nějaké vlaky, ale neví, co s nima bude dělat – to je úplně na hlavu. Stejně tak si mohli nějaké BEMU soupravy půjčit (alespoň tu Škodu) a vyzkoušet reálný dojezd na uvažovaných tratích.
No a neuvažujínevyřešila by tne problém s dojezdem do Rožňavy lokální nabíječka? Ani by se to nemuselo nabíjet do plna, jen aby to nejelo „na krev“
Boha svatého, to jsem napsal pěkný guláš. Omlouvám se a ještě jednou (a lépe): “ Nevyřešila by ten problém s dojezdem z Rožňavy lokální nabíječka?
Výrobců se hlásí víc, protože kraj pravděpodobně nepoptává DC systém, na rozdíl od ČD které chtějí všechno univerzální.
ČD potřebují dvousystémové akutrolejové jednotky, protože Dobrá správa s přepínáním na 25kV nespěchá, spíš přibývají tratě, kde je po rekonstrukci na výjimku opět 3kV=. Že je to „připravené na přepnutí“, na svatého Dyndy. Docela by mne zajímalo, kdo platí zvýšené ztráty energie vyzařováním tepla do okolí.
Ten Třebíč je jistě dobrá volba. Nicméně Kyjovka mi přijde na baterku moc dlouhá. Tam bych raději viděl dráty.
Dráty časem mají být, ale víme, jak to má SŽ s termíny. Kraj se tak raději zařídí sám.
Co můžeš postavit dnes, odsuň na rok 2028.
Coz mi připomnělo: Nevíte někdo, jak daleko je stavební povolení na elektrizaci Slavkova? https://mapy.spravazeleznic.cz/letaky/S621600396_202406101235.pdf
Předpokládám, že v MSK soutěži byl požadavek na AC/DC napájení, zatímco v JMK pouze AC, což otevírá dveře širšímu spektru dodavatelů.
To má mnoho výhod.
Strojvedoucí si trénují mozek při školení na jiné typy vlaků, stejně jako servisní střediska a je možné vybírat z více náhradních dílů které musí být často skladem.
Žádná nuda.
Práce hrou…
Milane tebe pustili po jaké době z blázince?
Si myslim že i RePa (čti RegioPanter 1 2 a 2ng) co jezdi u nas v jihoceskem kraji jsou stejne jen z venku a to jeste jen pro laika co vidi proste vlak. Takze o necem jako je unifikovanost nahradnich dilu o tom si muzeme jen zdat.
Ale jste rád, že už tu nejezdí první generace parních lolomotiv, že?
Takže když se nám tady dlouhá léta po kolejích proháněla pouze „Tornáda“, bylo podle vás vše v nejlepším richtigu a jednotky řady 460 a 560 se z důvodu kanibalizace ND zřejmě vůbec nezkracovaly. Problém pro vás nastal až v roce 2012 se zavedením Panterů, nebo už v roce 1966, když „Tornáda“ začala lézt do zelí „Žabotlamům“?Uvítal byste kvůli zúžení sortimentu ND také jednotný vozový park v podobě vozů B249/ A149?
PS: Trénovat mozek je mimo jiné i určitá forma prevence před návštěvou pana Alzheimera.
Je nějaký provozovaný typ baterového vlaku na střídavé soustavě v ČR?
Už když se dělala rekonstrukce 852/853 na 854 tak přišel nový motor a tyhle stroje to mají za sebou.