Světová premiéra. Do depa Českých drah dorazily první lokomotivy Vectron na 230 km/h

Siemens Vectron řady 384 na 230 km/h. Foto: České dráhySiemens Vectron řady 384 na 230 km/h. Foto: České dráhy

Maximální rychlost zatím nové lokomotivy využijí v zahraničí.

Do vršovického depa Českých drah včera přijely první tři lokomotivy Siemens Vectron, které zvládnou rychlost 230 km/h. České dráhy jsou prvním zákazníkem Siemensu, který zatím nejrychlejší lokomotivy německého výrobce pořizuje. Vyšší rychlost využijí v zahraničí.

Nové lokomotivy, které ponesou číselné označení 384, dorazily do Česka v rámci speciálního vlaku, s kterým přijela i ojetá souprava Talgo pro Leo Express a nová jednotka Alstom Coradia Stream pro Trenitalia kvůli testům na zkušebním okruhu.

Do konce září by mělo být dodáno prvních 8 lokomotiv, dalších 12 dorazí do konce letošního roku. Provozní a servisní zaměstnance národního dopravce nyní čeká zaškolení s novými lokomotivami, které dostanou i speciální korporátní polep.

„Moderní evropské lokomotivy Vectron od Siemensu máme v naší flotile již několik let a aktuálně jich provozujeme 61. Nyní začínáme přebírat jejich další generaci s maximální rychlostí 230 km/h. České dráhy budou prvním dopravcem na světě, který bude mít tyto vysokorychlostní vectrony ve flotile,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Dopravce je bude nasazovat k soupravám ComfortJet a Railjet.

Prvních dvacet ještě letos

České dráhy mají objednáno celkem 50 vysokorychlostních lokomotiv. První dvacítka na koleje vyrazí do konce letošního roku, kompletní dodávka bude dokončena do konce roku 2026.

Dopravce s nimi počítá primárně na prestižní mezistátní dálkové linky do Německa, Rakouska, Dánska nebo Maďarska, kde jsou v provozu nebo se připravují traťové úseky s rychlostí 200 km/h a víc. Do budoucna budou nasazeny i na první úseky českých vysokorychlostních tratí. Dopravce nikdy nezveřejnil, za kolik nová vozidla kupuje. Po ComfortJetech, lokomotivách Taurus a pendolinu jde o čtvrté kolejové vozidlo ČD, které zvládne rychlost 230 km/h.

Siemens ukázal v Berlíně Vectron na 230 km/h, první vyjede u Českých drah

Rychlost 230 km/h využije od prosince například po nové Koralmské dráze z Grazu do Villachu, na jaře pak po skončení rozsáhlé opravy mezi Berlínem a Hamburkem. Lokomotivy pro České dráhy jsou vyráběny v závodě Siemens Mobility v Mnichově-Allachu.

Lokomotiva se na první pohled nijak neliší od ostatních modelů Vectronu. Jedinou miniaturní změnou v designu je kus plechu na boku lokomotivy v přední části u dveří, který má zlepšit aerodynamiku.

Siemens Vectron řady 384 na 230 km/h. Foto: České dráhySiemens Vectron řady 384 na 230 km/h. Foto: České dráhySiemens Vectron řady 384 na 230 km/h. Foto: České dráhySiemens Vectron řady 384 na 230 km/h. Foto: České dráhySiemens Vectron na 230 km/h. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová podoba přední části lokomotiv Siemens Vectron pro rychlost 230 km/h. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSiemens Vectron na 230 km/h. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSiemens Vectron na 230 km/h. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSiemens Vectron na 230 km/h. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSiemens Vectron na 230 km/h. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStávající podoba přední části lokomotivy Siemens Vectron. Foto: Jan Sůra  / Zdopravy.czSiemens Vectron na 230 km/h. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

„Vícesystémové lokomotivy Siemens Vectron s maximální rychlostí 230 km/h představují technologickou špičku v oblasti interoperabilní železniční dopravy. Jsou vhodné pro provoz na konvenčních i vysokorychlostních tratích napříč Evropou a jsme hrdí, že první lokomotivy s touto rychlostí budou ve flotile českého zákazníka. Celkem 20 lokomotiv předáme Českým drahám do konce roku a od ledna 2026 bude opouštět výrobní závod v Mnichově jedna lokomotiva týdně,“ řekl Roman Kokšal, CEO Siemens Mobility Česká republika.

České dráhy objednaly 50 Vectronů pro rychlost 230 km/h

Tagy 230 km/h 384 České dráhy Siemems Vectron Siemens Mobility
143 komentářů