Světová premiéra. Do depa Českých drah dorazily první lokomotivy Vectron na 230 km/h
Siemens Vectron řady 384 na 230 km/h. Foto: České dráhy

Maximální rychlost zatím nové lokomotivy využijí v zahraničí.
Maximální rychlost zatím nové lokomotivy využijí v zahraničí.
Teda zmiňovat mezi zeměmi, pro které jsou lokomotivy na 230 km/h pořizovány, zrovinka Maďarsko, to je slušnej úlet… Ze Szobu do Budapešti, když máte kliku, 120 km/h… Jen těsně před zrekonstruovaným Vácem to kdo ví proč rozhuláká, aby tam málem musel nakydlit rychlobrzdu… Ale jinak… A Slovensko…? A u nás…? Německo a Rakousko beru, ovšem jinak je to řeč jak rozprávka
Oproti ř. 383 se to liší ještě nějak jinak než převodem/vmax? V takovém případě proč proboha nová řada?
Obdobně jako řady 162/163, 362/363 – liší se převodem a v max. Také samostatná řada.
Není to jen o převodu.
Existovala u nás někdy vozidla označená stejnou řadou, ale s různou vmax?
Jestli řadou myslíte ta „první tři čísla“, napadá mne např. 742. Původní 742 má 90 km/h a reko 742.7 už 100 km/h.
Tak to pořád jsou první tři čísla shodná 🙂 Mě napadly rekobanány 150.2 na 140 km/h a nereko 150 na 120 km/h (i když původně měly i tyto jakože 140), také se to liší až za tečkou.
Absolutně nechápu co a proč s tím v tomhle počtu (mimo to, že se jich 50 muselo koupit proto, aby jednotková cena brutálního atypu nebyla tak šílená) chtějí ČD dělat. Proti trakčním jednotkám nemají CJ žádnou výhodu při provozu na 230 km/h, naopak jen velkou řadu nevýhod.
Mínusáře poprosím o vysvětlení. Poplatky za dopravní cestu jsou pro CJ+Větroň 230 mnohem vyšší než pro ICE4, třeba. S tím, že ICE4, může jet 250/265…. s menší spotřebou a lepší dynamikou…
A ako by si zaplatil ekonomiku toho ICE4 na tratiach s VMax 160/200 km/h? V takom Maďarsku, na Slovensku a Česku?
A ona ta „ekonomika“ ICE4 bude zásadně horší od „ekonomiky“ souprav Vectron+CJ na tom samém rameni? A proč?
No hlavně provozní náklady ICE4 jsou citelně nižší než CJ+loko…
a jaké jsou ty provozní náklady na 1km? nahoďte čísla, ať je můžeme srovnávat
Áno bude. Obstarávacia cena, cena prevádzky a servisu. Na to, aby sa to uživilo to musí denne najazdiť omnoho viac kilometrov ako klasická súprava.
Co to blábolíte? V čem je levnější CJ než ICE4?
hnací jednotka je zvlášť – př.: udržovat 4 nápravový převodovky je levnější, než jich udržovat 12/24/28 (podle délky jednotky), stejně tak střídače (jsou kapalinou chlazený a o to se musíte starat)
Tak to musí být (Regio/Inter)Pantery hotový prů*er, když mají hnanou 1/2 náprav…
ale pořád jich je jenom max. 8
tam jsou teď problémy s ep ventilama – celá jednotka občas vypadne z výkonu, nebo z elektrický brzdy (kecá do toho střadačová brzda)
holt to jsou věci s omezenou životností a je načase je vyměnit (repasovat je nelze, tak jako ty starý kulatý ep ventily)
Vícesystémová verze ICE4 stojí kolik?
Ja jen že porovnáváte něco, co ještě neexistuje!
Máš tam chybu, oprav si to, je to Vectron, ale stane se.
Už zase ICE4? To jsou super vlaky, ale obávám se že šlo hlavně o cenu, protože to jsou vysokorychlostní jednotky a všechny komponenty (a jejich schválení) tomu musejí odpovídat. A drahá vysokorychlostní jednotka musí být náležitě využita. I když si představíme, že existuje ICE4 na jiné systémy než na 15 kV, kde by to vůbec mohlo jet rychleji než 230? Za hodně let asi u nás a v Polsku, ale nyní jedině kousíčky v Německu. Na trase přes Lipsko do Frankfurtu by to využilo tuto rychlost asi 20 minut. Fajn by bylo dostat se na VRT do Kolína nad Rýnem,… Číst vice »
ICE4 je na sedačku levnější než CJ+Vectron230 (Větroň je možná trochu infantilní přezdívka, sorryjako 🙂 ).
A hlavně ty lokomotivy… PROČ? ÖBB vymyslely RJ proto, že koupily příliš Taurusů. Nové projekty už jsou taky EMU, vizte ty RJ Stadlery.
Na zastávkou IC, jo a na rychlé příměsto.
Příměstu čím dál tím víc vládnou jednotky… například JMK vyhodil Honeckery za loko ve prospěch vinných jednotek…
Opravdu? Bavíme se o pořizovacích nákladech? Jak to vychází? (Odhlédněme i od těch zkreslujících faktů, že ICE4 je pouze na 15 kV pro německé vnitro, pořízená ve větších počtech.) Jinak s Větroněm problém nemám, to nebylo v mém komentáři 🙂
Bavíme se jakékoliv variantě, přičemž příčetný dopravce (uznávám, to firma, která zvládla převzít namátkou ARmpee829 a nepovažuje to za problém, úplně neplní) by měl řešit hlavně LCC, ne pořizovací náklady.
To, že si ČD kupují nesmyslně kusovky, je co prosím za argument? Jinak to vychází určitě o (spíš vyšší) desítky milionů korun na jeden set CJ+V230 proti ICE4, o vyšších nákladech na DC a spotřebu energie nemluvě.
Já bych považoval za nejlepší Stadler SMILE – ještě výrazně lepší akcelerace než ICE4 (což se u nás hodí) a navíc možnost naklápění, což se u nás taky hodí. Souhlasím však, že CJ byly zvláštní volbou.
ARmpee829 a kolik jich mají ČD mít?
V současném provedení je jakékoli kladné číslo omyl.
Staré ICE 4 nikdo neprodá na tahání nákladních vlaků.
Přesně tak, navíc ucelené jednotky mají lepší vliv na infrastrukturu (a většinou nevzniknou dobastlením několika nových tlumičů a nějakých softwarových úprav na lokomotivu, která pro tyhle rychlosti nikdy nebyla zamýšlená.
A pro zastánce souprav s lokomotivou… Ano, v případě poruchy vectrona lze vyměnit lokomotivu, ale pokud se něco stane na kterémkoliv jiném voze, tak opět stojí celá souprava, čili počet záloh se nezmění.
Lepší vliv na infrastrukturu? Spíš méně negativní 😉
O tom mluvím, no, poplatek za DC…
Poplatek za DC je úplně irelevantní ČD i další v závazků ho dostávají uhrazen 1:1 = nezajímá je.
Akorát teda prohrávají skoro všechny soutěže proti nabídkám s trakčními jednotkami, no. 😉
Kterou konkrétní soutěž ČD prohrály, kde nabízely netrakrqkční jednotky proti trakčním od konkurence? Prosím konkrétní nabídky.
Pokud se na Ex6+R16 nakonec nabídlo něco jiného, tak se hezky popírají (absurdní, s ohledem na zastaralost – 20 let od návrhu) argumenty o „jednotnosti dílů“ RJ/IJ/CJ.
Došly argumenty. Chápu. Pokračuj si v kolovrátku dál…
Jj, budu, jinými prostředky, nebojte se. Z O25 chodí datovkou docela uspokojivé odpovědi, narozdíl od Vás, když člověk věci správně zformuluje.
Když mluvíte o kolovrátku: Jak že se bude zásobovat CJ do Kodaně? To už víte? 🙂
Něco jiného než co? Objednatel tam chtěl jednotky a IJ nesplňovaly i několik dalších požadavků.
a když se tam rozsype ložisko, nebo nějakej uman vymlátí okno, tak musíte odstavit celou jednotku
Netočte tady prosím pořád to jednosystémové ICE 4 – pokud se podívám na spotřebu obsazeného vlaku při V=200 km/h, tak třeba ICE-L má 18 kWh/km a Giruno 13 kWh/km a náklady na energii za 40 let provozu jedné jednotky jsou u ICE-L 630 mil.Kč a u Giruna 463 mil.Kč- jenže pak se podívám na parametr Spotřeba na sedadlo a ujetou vzdálenost a protože ICE-L má 562 míst a Giruno jen 403 tak najednou mám čísla 3,26 kWh/100km/sedadlo a Giruno 3,30. Co tím chci říct? I DB si radši pořídí 60 kusů ICE-L, než netrakční jednotky – protože na ty netrakční… Číst vice »
EDIT: myšleny samozřejmě jednotky trakční:-))
EDIT2: v dálkovce V>230 km/h nemá cenu řešit spotřebu v kWh/km a náklady na provoz celé jednotky na 40 let provozu v Kč – tady vždycky vyhraje trakční jednotka s rekuperací/optimalizovaným pohonem atd. Je potřeba se dívat výhradně na parametr Spotřeba na sedadlo a ujetou vzdálenost v kWh/100km/sedadlo.Nebo by trakční jednotka musela být při menším počtu míst extra cenově výhodná – jenže pokud ICE-L včetně lokomotivy !! stojí cca. 1 mil. Kč na sedadlo, tak jaká jednotka to s pořizovací cenou trumfne, hm ? A aby to byla VRT jednotka, hm ? Třeba Avrily S-106 i ve variantě low cost… Číst vice »
EDIT: A ještě něco odtajním -ČD si koupili 20 CJ s kapacitou 555 míst jedna jednotka.Kdyby stejnou sedačkovou kapacitu řešili Girunama tak jich musí koupit víc a ten rozdíl finančně vyšel na 5 mld. Kč ! Jinými slovy – koupě CJ oproti Girunám přinesla cenovou úsporu 5 mld. Kč. To jen k těm pochybovačům o výhodnosti nákupu CJ.
A z čeho jste vyšel u ceny Giruna do těch porovnáček?
Jinak DB omezily objednávku ICE-L, protože jim to tak skvěle nevychází…
Jo jinak škálovat ty sedačky lineárně je teda velmi odvážná metoda. Ono 2*CJ za sebe dát nejde, kdežto kdyby na silné spoje šlo dát 2*trochu kratší jednotku… 🙂
Důkaz, že to bylo kvůli „ekonomice provozu?“ Nebo klasické přání otcem myšlenky jako vždycky?
https://drive.google.com/drive/u/0/mobile/my-drive?hl=cs
Byl jste rychlejší. Díky. Pan Stránský tu svou mantru opakuje pořád dokola jak kolovrátek. Přitom opomíjí základní matiku. Například cenu ICE4 a CJ počítá z naprosto nesmyslných čísel kdy u ICE počítá jen cenu soupravy a u CJ včetně dodávky náhradních dílů a vyvazovaček, které bude potřebovat i to ICE. Btw všech 50 kusů 384 se bralo zejména proto, že Siemens je nabídl za skvělou cenu a v případě nevyužití opčních ihned by dnes byly o cca 25-30 % dražší díky inflaci kvůli válce a dalším věcem. To ale diskuzní odborníci už nevidí.
Však jsem to tu napsal jasně, že těch 50 se koupilo proto, že to pak vycházelo na kus příznivě.
A jak víte, z čeho to počítám? 🙂 Já si uvědomuju, i přes to, že IMHO naprosto drze ČD všechno k CJ prohlásily za obchodní tajemství, že se liší.
Ne. Nenapsal. Ta levná jednotková cena za kus by platila i při koupi základních 20 kusů bez opce. Pokud by se opce neuplatnila tak cena prvních 20 loko by se nijak nezměnila. Ale chápu, docházejí argumenty.
Neustále tu jedete argumenty o nechápání psaného textu na mé straně, ale koná se spíš u vás; nechcete mi doufám tvrdit, že by standardní verze v tomhle objemu vysoutěžená ve stejné době nebyla levnější, že? Ano, výhodné to s ohledem na zdražení posléze bylo, ale to už jen záchrana a relativně to vychází líp teď – ovšem ta úspora reálně pochází z toho, že tu bude jedna velká ucelená řada, vůči stejnému referenčnímu časovému okamžiku.
Co čekat od myslitelů, kteří chtějí reinkarnovat 150.2 a 151. ICE4 v třísystému bude utopie dalších 15 let.
Proč vlastně hloupí Němci a Dánové kupují Talgo 230 + „Větroň 230“?
Němci chtějí ICE-L používat třeba na Sylt s duálním Vectronem, tam to smysl dává, tohle nejde zajistit EMU 🙂 : https://railcolornews.com/2022/09/22/de-emergency-solution-for-db-fernverkehr-vectron-dual-mode-for-ice-l-and-rescue-services/
U Dánů je to potom AFAIK kombinace toho, že se předpokládalo (vypsáno citelně později než Němci), že se to sveze s něčím existujícím a podobně.
Proč se Dánové nesvezli s nějakými jinými jednotkami?
Flix je chce používat s dieselem?
Až bude to ICE4 k dispozici v trojsystémové verzi za srovnatelnou cenu, tak se ozvěte.
Já zase (mimo VRT) nechápu tu posedlost jednotkami. Soupravy jako CJ jsou flexibilnější (lze ho dokonce na rozdíl od railjetu posílit, protože má na druhém konci návalek), tišší protože všechny hlučné aparáty jsou vymístěné do lokomotivy a v případě nenadálé potřeby se taková souprava dá odtáhnout bez problémů i bobinou nebo zamračenou.
Nejde. Na 230 km/h je posílit nejde.
Za co je ten mínus? Čím jde posílit CJ, aby mohl jet 230?!?
810+010
Jedině dalším CJ. Běžné vozy UIC-Z jsou na 200 km/h
No a dva CJ se nevejdou k žádnému nástupišti.
A InterJetem?
Interjet má Vmax 200 kmh
Libovolným vozem/modulem na 230 km/h, co má Siemens v nabídce. Psal jsem to už minule. Ale někteří z Radovánku mají evidentní problém s chápáním napsaného textu.
A můžete mi konečně ten jeden libovolný samostatný vůz na 230 km/h ukázat, ideálně na něj dát odkaz?
CJ umožňuje provoz s cestujícími i při tažení lokomotivou, která neumí ovládat dveře?
Jistě, nic nebrání jet na blokování od 5 km/h stejně jako na nejposlednějším béčku.
Ano, mají řadu nevýhod. No a co jako?
ČD se rozhodly jít touto cestou, můžeme o tom debatovat, ale soupravy jsou nakoupené a začínají jezdit, to je asi tak vše.
Jaký smysl by mělo nakupovat soupravy na 230 bez adekvátních mašin?
Však já rozporuju už nákup těch souprav.
To se nelíbí řadě 151 🤣
„Po ComfortJetech a pendolinu jde o třetí kolejové vozidlo ČD, které zvládne rychlost 230 km/h.“
Myslel jsem, že i Railjet dovede 230 km/h
Akorát to Pendo je ‚jen‘ na 210 km/h
Pendolino má maximální povolenou rychlost 200 km/h. Konstrukční rychlost 230 km/h.
No ale comfojet se mám pohybovat neumí .
> Po ComfortJetech a pendolinu jde o třetí kolejové vozidlo ČD, které zvládne rychlost 230 km/h.
A co railjet+Taurus, i ty české by taky měli zvládnout 230, ne?
Tady někdy budeme jezdit 230 km/h? Ani za 50 let ne.
Jezdit do Německa kvůli vyšší rychlost
O co?
Jsou to krasavci, akorát se divím, že to nehodili do laku, jako zbytek soupravy Comfortjet ! Pokud dostanou polep, tak doufám, že nějaký pěkný !
Počítám že dostanou polep… v barvách Comfortjet…
230km/h až po dokončení rekonstrukce trati Hamburk – Berlín. V Rakousku zatím jen 200.
250 na Koralmbahn
Některé roky točily modré RJ i krátký obrat do St. Pöltenu tuším. 🙂
Netočili, nemají ETCS. Ale kdysi býval jeden obrat na letiště.
Maďarsko? A co Budějce?
Co s nima?
Tam Vectrony jezdí také a jejich provoz se tam rozšíří, ale ne těch na 230 km/h, protože ty budou přednostně určeny pro Comfortjety. Na trati do Budapešti se to sice zatím nepřiblíží ani 200 km/h, ale Comfortjety tam pojedou.
Do Německa
K nám do ČB budou ještě minimálně rok jezdit 380ky
Na podzim se rozhodne co s nima bude
Myslím že na budějovice eventuálně pošlou pendolina až se na Praha-Ostrava začnou objevovat vlaky u kterých se bude počítat, že někdy budou jezdit po VRT.
Jaký trakce to teda umí?
3 kV=
25 kV~ 50 Hz
15 kV~ 16,7 Hz
Ještě tomu dát pěkný polep nebo lak.
Jo, tohle jo.
Jsou Vectrony schválené na 230 i v Rakousku? Vybavuji si debatu zde na zdopravy, že kvůli jen částečně odpruženému pohonu a s tím spojenými účinky na trať mohou jezdit Vectrony v Rakousku jen 200 a u spojů na 230 mají nadále jezdit proto jen Taurusy se zcela odpruženými pohony.
U těchto Vectronů by měl být plně odpružený pohon.
Myslíte, že by Siemens postavil lokomotívu na 230 km/h, ktorá by túto rýchlosť nemohla dosiahnuť v Rakúsku a potom by ČD oznámili, že tou rýchlosťou budú jazdiť na Koralmbahn aj keby nemohli?
tlapový uložení motorů mají traxxy, WCtrony ne
nepíšu o tlapových motorech, co nejsou svisle vypruženy vůbec, ale o částečně odpruženém pohonu…
Skutečně nejrychlejší lokomotivy německého výrobce? Rychlost 230 km/h mají v parametrech také Taurusy a jiné typy Siemens Eurosprinter. A rekord drží Siemens ES64U4, která dosáhla 357 km/h.
Domnívám se, že to bylo myšleno tak, že se jedná o nejrychlejší Vectrony.
Konstrukční rychlost a schvalovací papíry a schválitelnost jako taková jsou bohužel tři věci, .rzi nimiž leží docela hluboké propasti.
Už se těším, až trasa do Budapešti bude prestižní nejen vozovým parkem, ale i infrastrukturou za překolejením řeky Moravy 🙂
Trasování přes Wien by to vyřešilo ;D
To řeší Budapešť, ale já musím občas jezdit do Bratislavy a Nových Zámků, takže bych uvítal i tu slovenskou větev 🙂
Ta zůstane zastaralá navěky…
A preto je práve teraz podstatná časť rozkopaná, že?
A jaký je výsledek? Od řijna nevidím vůbec žadny posun.
Tak sa choď poriadne pozrieť medzi Zohor a Devínsku Novú Ves.
To by bylo nejleší obsloužit nějakou lokálkou z břeclavi…
Stačí do Břeclavi prodloužit R ze Zvolena a vést je všechny úvratí přes Nové Zámky jako bývala Poľana.
Při vší neúctě k aktuálnímu stavu slovenských tratí, přímé vlaky z ČR (nejen z pohraniční stanice) do Bratislavy by to přece jenom chtělo. Sice si to vozí zpoždění, ale že bych zase chtěl spoléhat na přestup v Břeclavi, poté co se to zaseká někde na jednokolejce u Nové Bani…
Stejně ty Metropolitany vozí pořád +40 až +60, to by nebyl takový rozdíl, kdyby vám v Břeclavi 1 přípoj ujel.
Dobře, ale pořád radši pojedu přímým vlakem s +60, než se nechat vyhodit v Břeclavi a po ozdravném pobytu na nádraží se cpát do jiného vlaku, kam mě předtím nenapadlo řešit místenky. Samozřejmě cestující z Brna do Prahy, co chtěli jet Metropolitanem v čase pravidelného odjezdu, budou mít jiný názor.
Tak z Vídně lodí do Bratislavy. 🙂
To se nikdy nestane.
Preto sa cudujem ze na Slovensko posielate vlaky nicit si podvozky. Na tej trati si rusnovodic musi vypustit vzduchove odpruzenie zo sedacky inak si obucha hlavu o strop loko, tak to tam hadze.
To bude možná brzy.Firma DEŽOMONT to tam velmi rychle opraví 😉😉.
Já bych se nad to Slovensko zas tak moc nepovyšoval, viz třeba Brno – Choceň.
Jakože si severně od Brna na zmodernizované trati zničíte podvozky?
Pro Česko to bude společně s jednotkami CJ v okolních státech dobrá vizitka.
To sice ano, ale pořád to pojede po české zastaralé infrastruktuře
Co je na těch českých úsecích zastaralé? Akorát tak úsek Kralupy – Nela. Rychlost není o zastaralosti. Ani o kvalitě. Zkrátka zatím jsme za posledních 50 let nepostavili žádnou delší novou trať. Natož nad 200 km/h. Museli jsme totiž uvést do normového stavu celou síť a mnoho úseků i zmodernizovat. A srovnávat to s Německem… No, to možná už u předčíme. Rakousko asi ne, ale záleží na konkrétních úsecích. OeBB nevydržuje už přes dvacet let skoro žádné lokálky.
Takže je lepší se na to vybodnout a oprášit banány a bautzeny nebo kam vede ten komentář? 😀
Nova vozidla jsou fajn, nicméně na naší žalostné infrastruktuře plně mevyužijí svůj potenciál. Venku si možná uděláme dobré jméno, ale jen do okmažiku kdy cizinec pojede vlakem po českém území.
jj za naše peníze jezdit venku..
My s oblibou kupujeme moderni vlaky do ciziny, zatímco u nás jezdí stsré špinavé plečky 😀
Jaké „my“?
Praha je venku?
A kde ten slavnej CJ bude trávit většinu dne??? V německu a dokonce v Dánsku. Užitečnost je pro většinu občanů nulová
Ala zas to tam víc vydělá ….
A kdyby to zajistila souprava DB nebo DSB, bude tady pláč že naše objednávané EC těžce platíme zahraničním dopravcům 🙂
Přesně, jsem rád, jak se ČD posouvají kupředu.
Asi vidíme každý jinou firmu.