Pro Správu železnic chlouba, pro postižené noční můra. Rada žádá pozastavení kolaudace nového nádraží

Vodící linie je zaústěna do skleněné stěny, bez kontrastu. Foto: NRZPČRVodící linie je zaústěna do skleněné stěny, bez kontrastu. Foto: NRZPČR

Národní rada zdravotně postižených upozorňuje například na chybějící vodicí linie, podle SŽ vše odpovídá normám.

S velkou slávou otevřená stanice Praha-Bubny vykazuje podle Národní rady osob se zdravotním postižením (NRZPČR) řadu zásadních nedostatků z pohledu přístupnosti budovy. Rada proto požádala Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ), aby pozastavil kolaudační řízení.

Dopis odešel poté, co odborníci NRZPČR novou budovu prošli, redakce ho má k dispozici. Na DESÚ dorazil včera. Budovu povoloval původně Drážní úřad, kolaudace už přešla na DESÚ.

„Naši odborníci provedli kontrolu přístupnosti železniční stanice pro osoby se zdravotním postižením, a to, zda byly dodrženy všechny parametry, které stanoví zákonné předpisy. Velmi neradi konstatujeme, že nová železniční stanice Praha Bubny vykazuje řadu nedostatků z hlediska přístupnosti a může velmi komplikovat její využití osobami se zdravotním postižením,“ napsal předseda NRZPČR Václav Krása.

Spodní hrana schodiště na terasu představuje bezpečnostní riziko. Foto: NZRPČRVodicí linie na podlaze odbavovací haly vedoucí odnikud nikam. Foto: NZRPČRVodicí linie končí ve stěně výtahové šachty. Foto: NRZPČRBarevně jednolitá podlaha. Foto: NRZPČRVodicí linie je zaústěna do skleněné stěny, bez kontrastu. Foto: NRZPČR

V seznamu nedostatku figurují například chybějící vodicí linie pro nevidomé na různých místech. Například chybí ve směru od stanice metra Vltavská do nové budovy.

„Cosi, co by mohlo připomínat vodicí linii končí ve skleněné stěně,“ uvádí Krása. Vodicí linie nevedou ani k pokladnám, WC či výtahům. „Podlaha odbavovací haly stanice je tvořena barevně jednolitou šedivou dlažbou. Přirozené vodicí linie (styk stěny a podlahy) jsou přerušované a orientaci neposkytují. Jakékoli logicky navazující umělé vodicí linie chybí,“ popisuje zpráva stav budovy.

Několikastránkový dokument popisuje i další závady. Orientační hlasový majáček je u vchodu neaktivní, na nástupištích se podle Krásy překřikují. Automat pro vstup na WC je vysoko, vozíčkář na něj nedosáhne. Chybí mu ovládání pro nevidomé. Chybí haptické orientační značky u vchodů na nástupiště.

SŽ: Výsledné řešení je podle platných norem

Do seznamu připomínek se dostal i přístup k uzavřené vyhlídkové terase. „Spodní hrana schodiště vedoucí z nástupiště na vyhlídkovou terasu je umístěná nad lavičkami, má nízkou světlou výšku a představuje nebezpečnou překážku pro osoby s vyšší postavou. Není kontrastně označena, lze ji snadno přehlédnout a hrozí úraz hlavy. Legislativa předepisuje zajištění a znepřístupnění takového nebezpečného prostoru. Varovný pás umístěný před těmito schody nedává žádný smysl,“ uvádí zpráva. 

Den po velké slávě. Pražané objevují nové nádraží, terasu hledají marně

Správa železnic tvrdí, že projektová dokumentace včetně bezbariérového řešení prošla ve všech stupních procesem připomínkování. Z hlediska bezbariérovosti byla průběžně projednána včetně všech navržených opatření, prvků a jejich rozmístění.

Výsledné řešení odpovídá platným legislativním požadavkům včetně podmínek interoperability podle TSI,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Podle něj byla stavba z pohledu DESÚ vyhodnocena jako vyhovující pro spuštění zkušebního provozu, v rámci kterého probíhá vyhodnocení funkčnosti řešení v běžném provozu. „Pokud by se během zkušebního provozu některé prvky ukázaly jako problematické, budeme se odstranění takových problematických míst patřičně věnovat,“ dodal Gavenda.

Stavbu projektovala společnost Metroprojekt ze skupiny Sudop Group.

Tagy Národní rada zdravotně postižených ČR Praha-Bubny Správa železnic
159 komentářů