Pro Správu železnic chlouba, pro postižené noční můra. Rada žádá pozastavení kolaudace nového nádraží

Vodící linie je zaústěna do skleněné stěny, bez kontrastu. Foto: NRZPČRVodící linie je zaústěna do skleněné stěny, bez kontrastu. Foto: NRZPČR

Národní rada zdravotně postižených upozorňuje například na chybějící vodicí linie, podle SŽ vše odpovídá normám.

Odebírat
Upozornit na
guest
159 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Juraj

Libí se mi, že #mynic je defaultní odpověď na vše.

M K

To mě trochu znepokojuje. „Nám to nevyhovuje“. „Ale ono je to podle norem, tudíž je to v pořádku“. To není správný přístup. 🙁

Slepý blázen

Byl jsem se tam dnes opět podívat A s lidmi že zprávy železnic to řešíme, to co asi nepůjde teď opravit jsou ty uměle linie, nejlepší řešení by byly lepené ale ty bohužel některé organizace prostě nechtějí, protože předláždit to už nikdo nebude chtít. Ostatní věci jako jsou štítky, majáčky, úprava označení automatů a dveří na toaletě a podobné věci jsou něco, co půjde upravit i když nechápu na co ty organizace hrotí automat když tam jsou dvě oddělené toalety pro invalidi na euro klíč A vím že teď sehnat ten euro klíče problém ale kdyby se s tím něco… Číst vice »

M K

Ano, také mě napadlo tam dát linie lepené. Tak hlavně, ať se odstraní co nejvíc nedostatků. Ať to všechno proběhne hladce.

Slepý blázen

Díky, no snažím se o to. No oni ty lepené linie mají svoje nevýhody na které poukazováno ale bohužel ve chvíli kdy se tam udělá nová dlažba do které už nikdo nebude chtít sáhnout je to jediné možné řešení pokud tam chci mít nějak jinak vyřešenou tu orientaci pomocí umělých linii, protože potom je možnost pouze podle přirozených a to není zrovna v případě nádraží bubny nejlepší nápad.

M K

To je pravda, třeba v metru ve Varšavě ve spoustu stanicích jsou již odlepené.

M K

spoustě

Slepý blázen

To je pravda, ale např. v brněnském ozvu stará osada se to teď použilo, že se to tam nalepilo a pro orientaci je to skvělé, pomohlo to. Tam je zase problém že tam u některých stanovištích chybí ty elektronické panely takže nevidomí sice skvělé dojde na to stanoviště ale už nezjistí, co moc toho stanoviště jede.

milan

Naprosto geniální jsou krajní nástupiště na které prší. Místo toho skleněné boudy. Tady se architekt těžce zamyslel.

M K

Ano, to mě těžce zklamalo. Snad se to někdy (co nejdřív) upraví. Ale hádám, že asi ne.

Slepý blázen

A nejsou tam ty skleněné přístřešky právě proto, aby někdo neměl takovéhle poznámky? Já co vím tak to byla inspirace z rakouska, kde je to naprosto běžné ale bylo to právě i proto že na těch bočních nástupištích to není kryté po celou šířku takže mě tohle řešení připadá lepší. Ta skleněná čekárna i jak tepelně tak akusticky izolovaná, což mi připadá super. Dokonce to má vlastní repráky staničního rozhlasu.

Franta Chcípák

Tupost, zhovadilost, neschopnost …Drážděná.

Franta Chcípák

Dlážděná. Píšu, jako když SŽ staví.

ldx

Neuvěřitelné, v centru republiky nový objekt a zase kocourkovský paskvil…
Mně teda nemile překvapilo už to, že z metra se do nádraží nedá dostat suchou nohou…. Myšlenkové procesy projektantů musely být asi hodně zvláštní 🥶

Mirek

Dočkáte se v dalších etapách výstavby v okolí stanice. 😉

Slepý blázen

Přesně tak, ten současný stav určitě není a nebude definitivní, minimálně kvůli budoucím přesunům tramvají a ví stavbě severního vestibulu do stanice metra vltavská a o nových budovách v okolí včetně filharmonie ani nemluvím. Navíc by se i kvůli filharmonií mělo kompletně překopat silniční napojení od argentinské po Hlávkův most, takže ono celé to území bude vypadat úplně jinak.

Pat

Ne, vy to nechápete. Nádraží mělo být zavřený dokud nebude celý hotový a dokud se DPP neuráčí postavit severní vestibul metra.

Jan

Ty jo to je Krása a takže zbourat a postavit nové a nebo za kolik tam dají razitko – jinak v Lídlu taky nejsou vodící lišty a možná odhad kolik takto postižených toto nádraží ročně využije + často s cestuje zadarmo doprovod a nebo poprosit jestli by mi někdo pomohl doprovod na nástupiště

Jiří

Když můžou udělat terasu, kterou nechtějí zpřístupnit veřejnosti, tak tyto prvky by je snad nezruinovaly.

Noscortas

Proč brát ohled na znevýhodněné občany, že?

M K

Kdo by chtěl, zde je o vodících liniích a pásech více:
https://profesis.ckait.cz/dokumenty-ckait/tp-1-5/
Zbytek lze dohledat na netu.
Jinak ČR patří k nejlepším státům, co se týče úprav pro nevidomé. Zejména pak unikátní hlasové majáčky.

Slepý blázen

Ano, naše majáčky jsou super, akorát ten systém vodičích linii, kdy vlastně ignorujeme uměle linie po rakouském a německém vzorů v interiérech například podchodu nebo hál a vymýšlíme takové nesmysly jak je v Bubnech tak bohužel prostě je trošku šílená ano.

M K

Přesně to mě taky trklo. Že na většině nádražích potkávám umělé linie jen ve formě varovného pásu na nástupišti a pak ne.

Slepý blázen

Jo, bohužel to je současný stav kdy J podélně z kolejí 80 cm od hra ni nástupiště vodí cíli nejez funkci varovné ho pásu a pak jsou signální pásy které ale nevedou toho člověka k schodišti ale spíš ke stěně která je vedle takže to ten člověk musí umět najít, zatímco v rakousku a v Německu je je to tak aby toho člověka přivedli k těm schodům, navíc v rakousku jelikož oni nemají majáčky tak oni se snaží zásadně aby ten člověk nemohl jít k eskalátorům, takže tam ty linie většinou vedou do schodů, což u nás nepotřebujeme řešit

ondra.holub

Myslím, že řešíte nepodstatné věci a nechápete, co je v dnešní době důležité. V tomto případě je to počet obchodů s oblečením (samozřejmě ve smyslu čím víc obchodů, tím lepší nádraží). Řešit na dopravní stavbě dostupnost nebo informační systém pro cestující je stejně absurdní, jako když si někdo např. myslí, že důležitým kriteriem u navigace je schopnost navigovat.

ldx

Hmm, v ČR takto dopadá většina bohulibých veřejných projektů. Například takové cyklostezky a rozhledny, to je kategorie sama pro sebe.
Firma nemá cashflow a chceš podojit stát a veřejné rozpočty? Vymysli si takový projekt.😡

Nemám

To, že zrovna Vy nevyužíváte rozhledny a cyklostezky neznamená, že jsou zbytečné.
S tímhle přístupem by dotace neměli být žádné.

Milan

Cyklostezky jsou super, bohužel u nás mnohdy nikam nevedou. Další českou specialitou je jejich přerušování. Na jednom km klidně 20x. Nebo další Česká klasika, když cyklostezka mění co kilometr stranu silnice.

Klemovak

Nebyl jsem tam. Zajímalo by mne, zda je tam kohoutek na pitnou vodu. To dříve bylo na každém nádraží. Za prohnilého mocnářství. Nádraží stálo 4,5 miliardy.

Jan Tichavský

Žádný jsem tam neviděl. Ale když prší, tak stačí stát na kraji nástupiště a budete mít za chvíli plný kelímek. Po tom co předvedli na hlaváku, kde si naotčíte trochu jen pomocí aplikace, tak je snad lepší, že tam není nic.

ldx

Jsou tam zasklené prostory, kam nefouká na každém z peronů pro pár lidí.

Tonda

V dnešní době jsou kohoutky na vodu bohužel nepoužitelné. Akorát by to přitahovalo bezdomovce a další existence.

ldx

Proč jako? A dneska se dělají pítka. Po Praze jich je více a žádný bezďáky jsem tam neviděl.

Jakub

V Římě mají pítka doslova na každém rohu. Samozřejmě v Česku musí existovat tisíc důvodu, proč to nejde. Za mě by pítko mělo být standard minimálně na každé stanici metra a vlaku.

Jan Tichavský

Aha, vy jste zastáncem §7 Cestující by to zneužili. Zajímavé, že jinde to funguje normálně.

Aaabbb

Teď jsem v Paříži. Předevčírem jsem byl různě jinde po Francii. Pátek jsem potkal spoustu, bezdomovce u nich žádného, lidi to využívali.

Juraj

Nedávno jsem se vrátil z dovolené, kde měli funkční bezkontaktní pítko a přístroj na naplnění lahve doslova u každých (bezplatných) veřejných toalet.

Je fakt fascinující, kolik věcí ve světě normálně jde, ale tady by to zaručeně nikdy nefungovalo.

ldx

Byl jsem tam a asi není. Není tam ani pítko, ani veřejná nabíječka na mobil (o elektrokole nemluvě) ani čekárna. Jen zasklené kukaně s tvrdými lavicemi na peronech.
A dole teprve budou obchody.

Mirek

Ve Švýcarsku mají skoro na každém nádraží tyhle kukaně.

Juraj

Ne, podle SŽ nejsou kohoutky vůbec cool, když se dají ovládat bez aplikace.

Milan

Voda z kohoutku, jste upad? Na českých nádražích jedině voda z automatu českých drah. Pěkně si nainstalujeme apku, zaplatíte a pak Vám automat ČD natočí půl litru zdarma.

Klondajk

Nedodělků je ještě dost, ale nikdo netvrdil, že je na 100 % hotovo.
Jednu věc bych doporučil. Mně i vám je celkem jasné které koleje kam vedou, ale pro ty, kteří nejsou orientačně zdatní, pověsit ke schodům velké cedule SMĚR KLADNO, RAKOVNÍK / CHOMUTOV, resp. SMĚR KRALUPY, ÚSTÍ.

Pavel_H

Jenze ony ty koleje nejsou az tak pevne dane, jak by se mohlo zdat. Treba S5 v 16:33 na Kralupy neodjizdi z 2. koleje, jak by bylo obvykle, ale z 1., urcene standardne pro smer na Masarycku. Proto radeji zadne pevne cedule a sledovat informacni panely.

Jan Tichavský

Jako kolej se přehodit dá, ale běžně tu funguje pravostraný provoz s tím že dvě koleje blíž k metru vedou pouze na Kladno a ty další dvě pouze na Kralupy. Bohužel prohozoení směru znamená změnu nástupiště v každém případě. Co jsem viděl tak když je potřeba, tak se ve směru na Masaryčku používá křížení až za stanicí, takže nástupiště zůstává (jel motorák od Dejvic a hned za ním panťák od Kralup díky pár minutám zpoždění). Nicméně vypadalo to, že dispečer je nějaký nejistý a nástupiště pro ten druhý vlak bylo vypsáno až pár minut před příjezdem, ale to bývá pro… Číst vice »

hobbysta

I právě kvůli možnosti usměrňovat proudy cestujících podle okamžité potřeby je celá koncepce uspořádání té „stanice – nestanice“ pochybná: perony měly být raději 2 ostrovní a na jejich severním konci měly být další spojky kvůli větší variabilnosti využití kolejí (peronních hran), aniž by bylo třeba zbytečně často honit cestující z jednoho peronu na druhý. Jen by pak ty „zárohové“ přestupy asi nevycházely v pravidelném provozu jako „hrana-hrana“ ani v jednom směru, ale to by asi byla ta nejmenší vada na kráse.

ldx

Perony jsou ostrovní aspoň ty centrální.

ldx

Nikoliv.

ldx

Od toho tam máte obrazovky. Koleje se můžou měnit.

MilanSima

Toto je možné jenom u nás nebo i někde jinde? 😎.

ldx

Všude dál na Východ. U čabajek a čobolů běžné. Afrika jakbysmet.🤪

Pavel

Pánové ze všech stavebních úřadů (nejen z toho drážního), by si měli zkusit alespoň na jeden den roli tělesně postiženého na jimi schválených stavbách… prostě za trest… Mimo Prahu je to trochu lepší, ale pražské stavební úřady fakt nedobrý personální stav s ohledem na alespoň minimální odbornost…

diem72

Máte pravdu, ale …
Přeci nemá být věcí subjektivního posouzení konkrétního úředníka dopravního úřadu, ale věcí naplnění konkrétních a jasných pravidel přístupnosti staveb pro postižené …
Někdo medodržel projekt? Nebo obsahoval ‚chybu“ už ten? Tedy pokaňhal to pojektant a povolující úředník?
Nebo jsou to dodatečné požadavky bez opory v normách? Nemají se tedy novelizovat ty?
Kdo tedy v tomto případě má v ruce „černého Petra“ (kromě postižených, kteří nejsou vítězi v žádném z mnou dotazovaných scénářů.
Že by námět na doplňující dovětek nebo na navazující nový článek?

Pavel

Jsem z oboru, cca polovina viny je ve špatných projektech, co projektanti/architekti na SÚ podávají a druhá polovina v neodbornosti úředníků stavebního úřadu, kde skutečné vzdělávání často skončilo už hodně dávno a o moderních technologiích nemají ani páru… Odpovědnost vůči občanům ale nese na 100% stavební úřad, to z nich nikdo nesundá. Oni odpovídají… (!)

Jindřich

Co se týče neodbornisti úředníků, na to přece musí být písemná norma, nebo se spoléhá, že si to budou pamatovat?

Stráťa

Bez znalostí v hlavě člověk ani neví co má v těch normách hledat.

Pavel

Přesně tak… já jsem v oboru 35 let , ing, autorizace, doktorát a stejně se na každé i menší stavbě znovu do všech předpisů musím dívat… a řešit…

Slepý blázen

To se nedivím, mě stačí z toho co vidím když ty věci řeším v realů z hlediska přístupnosti v rámci dopravy a občas se nestačím divit. Ale to by bylo na delší povídání.

Jindřich

To bych chápal, norma je pro odborníky , ale zrovna vodící čáry pro nevidomé, to by snad mělo být v nějakém písemném dokumentu, na co vždy pamatovat. Určitě se najdou další věci, kde by se měl úředník zamyslet.

ZÁKOS

Chápu, že neexistují tři poloviny, ale nechápu, proč jste zdroje potenciálních nedostatků omezil pouze na dva („dvě poloviny“): můžete snad jednoznačně vyloučit, že v projektu ta špatně nebylo, ale někdo si jen při realizaci třeba usnadnil práci, nebo jen nemyslel hlavou a na dodržení projektem předepsaných řešení se vykašlal?
A propos: například nový objekt stavědla v Praze-Řeporyjích byl kdysi také postaven o 180 stupňů otočený jen proto, že někdo při realizaci přehlédl, kde vlastně vůči němu mají být koleje, a pak se celá téměř hodová stavba musela dodatečně upravovat – a projekt by po věcné stránce také v pořádku …

Pavel

Nechci trapně poučovat, ale to je věc kolaudace, tedy příslušného Stavebního úřadu. Zodpovědnost nenese zedník, ale autorizovaný projektant/autorizovaný architekt a stavební úřad. Na normálních stavbách nikdo jiný, u vojenských je tam jeste jeden urad navíc.

Ondra K.

Podle nové legislativy může nést odpovědnost i zhotovitel pokud svévolně nedodrží schválenou projektovou dokumentaci.

Stráťa

Jenomže občané si taky přejí aby na stavebních (a jiných) úřadech seděli podhodnocení zaměstnanci protože „ve státním přece nemůže být větší průměr než v soukromém sektoru který je živí“ to že je to hlavně tím že státní sféra potřebuje minimum nekvalifikované pracovní síly se už většinou nepíše a neříká.

Pavel

Nebudu adresný, a nemohu tvrdit, že se to týká právě tohoto případu, ale na stavebních úřadech mnozí úředníci nebývají vůbec „škodní“ na tom, že něco „přehlédnou… „, nebo „nedořeší“… Např. Karlovy Vary… Praha…

Slepý blázen

S tím musím souhlasit, čau část věcí je i v tom že pokrok postoupil a u nás ty vodnící linie už jsou částečně přežité v tom současném stavu. Já jsem se o změnu norem snažil a snažím ale je to běh na dlouhou trať.

Petr

Koukám, že pan Krása se probudil. Dokud se na to kašlalo mimo Prahu, tak nestál člověk ani za odpověď na email.

Pavel

Ne, to je bohužel tím, že pražské stavební úřady jsou na tom s odborností tak, že ty jejich výsledky jsou nejhorší. Mimo Prahu SÚ o něco lepší… – jsem z oboru…

Slepý blázen

To si nemyslím že je tím, já se bojím že je to tím že jsou za chvíli volby A že na tuhle stavbu je prostě vidět. Nic víc bych v tom neviděl než hraní si ega a polívčičky.

mgr.pavel

A chce mít SŽ nádraží údajně dle platných norem, nebo nádraží vhodné pro lidi?

Blbý dotaz, vím, vyprovodím se sám.

vladki

Stejně jako když si strojvedoucí stěžovali že je někde blbě vidět návěstidlo. Odpověď: je to podle normy.

Jan Tichavský

Bohužel tohle je nejhorší forma alibismu veřejných institucí. Jednou jsem si stěžoval že na jisté křižovatce nastává nebezpečná situace, protože zelená pro chodce nastává krátce poté, kdy auta odbočující vlevo a dále přes přechod dostanou volno. Ta zelená je tam krátká, takže řidiči se snaží projet rychle a fakticky chodec začíná přecházet pod rozjíždějící se auto, přičemž jistí spěchající řidiči se snaží vás objet/podjet než přibrzdit. Dal jsem jako návrh malou úpravu cyklu křižovatky, která by zajistila větší bezpečnost. Dostalo se mi odpovědi, že všechno na té křižovatce je nastaveno správně dle předpisů a pokud mě nějaký řidič bude ohrožovat,… Číst vice »

Frantík

Klasika Uherské Hradiště. Skončí zelená šipka doleva (na kulatém semaforu) a řidiči odbočují doleva dál, protože řidiči v protisměru jedou až za 3 sekundy. Jenže zelenou už dostávají první chodci. Přitom pustit auta by bylo paradoxně bezpečnější, protože ty jaksi protisměrně jedoucí respektují víc. Chodcům by se zase tolik nestalo, kdyby cyklus zkrátili.

Pavel Filip

Možná máme málo úřadů, které by dohlížely a kolaudovaly. Dva je málo.

diem72

Hlavně ať tedy zástupci postižených iniciují příslušné změny norem. Přece toto není možné dohadovat kak na tureckém bazaru …

vladki

Ano, to by měl být logický postup.
Nevyhovuje to, ale je to podle normy -> pojďme tedy změnit normu

Slepý blázen

No bohužel občas se stává že nesmysly vznikají i kvůli dogmatickému dodržování norem, kdy to nedává vůbec smysl a bohužel na těch nádražích to vidím docela často. Já neříkám že se nemá jít podle normy ale v nějaké rozumné míře A bohužel tady jsou organizace které to vidí tak dogmaticky že potom na tom nádraží je to spíš nebezpečné.

ZÁKOS

Myslíte, že norma nařizuje či povoluje ukončit vodící prun u pevné skleněné stěny výtahové šachty místo u dveří výtahu?

Slepý blázen

Já se o to snažím, jak je zpřesnit tak případně převzít některé prvky z rakouska a Německa.

Jindřich

V první řadě by normy měly vést k nádraží pro lidi. Musí být nějaký proces aktualizace nedostatečnych norem, náprava, pokud se to zpětně ukáže u nějaké stavby.

Martin

Trn pas koncici ve stene, to je fakt dilo, kdo to tak navrhnul?

Pavel

Tak ono se to může upravovat i během stavby, normální stavoš by se o to měl postarat aby to nestálo za prd.

diem72

Normální projektant to takto nenavrhne

Pavel S.

Ale ten pás má navést k nějaké pevné vodicí linii, podle které nevidomý dále pokračuje a zjistí, že už je na hraně objektu. Ne do dveří.

Milan2

No jo, ale jak na konci zjistí, kam má pokračovat?

Pavel S.

Na základě toho, že ví, kam jde. Až tam časem bude nová ulice spolu s přeloženou v nové trase (ano, budou se muset odstranit stojany na kolo), tak byste mu umělou vodicí linií vedenou do budovy znemožnil se dostat na tu ulici vedle. I kdybysme přistoupili na teorii, že umělá vodicí linie vede z domova nevidomého až k cíli, tak co by tady byl cíl? Které nástupiště? Který směr?

Martin

Nejsem si jisty, ze takove zakonceni je v poradku. bezne to nevidim…

Pavel S.

Je to zcela běžné, u takřka každého přechodu (tam je to ve formě signálního pásu) je nevidomý doveden k přirozené vodicí linii, typicky stěna domu či zvýšená obruba. Taky Vás to nedovede do prvního obchodu v blízkosti. Umělá vodicí linie třeba na Václavském náměstí: https://mapy.com/s/recucurufe (tam je nedostatek v provedení – chybějící hmatný kontrast).

ZÁKOS

Něco jiného je ovšem ulice a průchod objektem, resp. vstup do nějaké jeho další části, pokud jinam pokračovat stejně nelze – kdyby tam měl vodicí pás skončit ve zdi, měla by mít pokračování minimálně až k tomu průchodu/vchodu. Ne všichni slabozrací musejí nutně používat slepeckou hůl a chodí pouze tam, kde mají „seznání“, zejména jde-li o nádraží-

Pavel S.

No pokud nepoužívají bílou hůl, tak je pro ně poloha vodicího pásu pro nevidomé zcela irelevantní…

Slepý blázen

Ano, to já říkám celou dobu že v případě přechodu a standardních situací se Držme současných norem ale v případě věcí typu nástupiště, terminály, složitější odbavovací haly je potřeba použít trochu jiné prvky pro na vedení toho člověka, resp. nějakou kombinaci těch prvků.

ldx

A to je skleněná stěna?? 😳

Slepý blázen

No ty uměle vodící linie většinou vedou k nějaké přirozenéliny, to je pravda ale v prostorech typu nádražních ahal apod. je tento systém nesmyslný a nebezpečný. Upřímě v takové nádražní hale by byly nejlepší uměle linie podle toho jak je to například v rakousku.

Slepý blázen

I kdyby, tak to ten člověk nepozná.

Capek

Dle SŽ je vždy vše v pořádku. To by sarkasmus, samozřejmě…

Ale jinak se mi stavba architektonicky líbí. Chybí mi odjezdové tabule před výstupem na konkrétní nástupiště (tak jak je běžné např. v podchodech na všech ostatních nádražích v Praze).
A pak klasika: pokud někdo přestupuje, tak zjistit číslo koleje navazujícího vlaku znamená vědět, kde se nachází jediná tabule s všemi odjezdy na nástupišti, nebo sejít do haly, nebo mít aplikaci…

218

Tabule jednotlivých nástupišť by určitě být měly, ale spíš pro nastupující.. nevím, jestli existuje relace,v které by se daly Bubny rozumně použít pro nějaký přestup..

Kubrt

Bydlím na trati Praha – Kralupy a těším se, jak budu jednou v Bubnech přesedat směr letiště 😉
Asi to nebudou žádmé davy, ale až bude na buštěhradce fungovat standardní příměstská železnice, tak se nějací přestupující mezi kralupskou a kladenskou tratí najdou.

MK

Přejdu pres nástupiště k druhé koleji

Milan2

To pravda. Relace Kralupy-letiště bude luxusní záležitost hrana-hrana.

ZÁKOS

A přestup v opačném směru? Tam je orientace důležitější, protože takoví cestující nemusejí Prahu a okolí příliš či vůbec znát.

Slepý blázen

Jo, na to se těším.

tiborgic

Až to bude hotové, bude se dát jezdit i opačnou stranou bez přestupu. I když to bude delší. Mají jezdit vlaky z Masaryčky na Masaryčku proti sobě.

Zbynek

Hostivice – Roztoky?

platamond

Mě překvapilo použití oranžové, místo obvyklé zelené, na směrování k východům. A takový detail, že bych čekal přelepený směr k uzavřenému (nedokončenému) východu, to bych asi od SŽ čekal moc. Samozřejmě na relativně velkých tabulích je použito písmo spíše malé, ale mladí marketingový specialisté se skvělýma očima budou tvrdit, že je dost velké.

Martin Dvořák

Anebo brýle, v lepším případě dalekohled. 🙂

M K

Myslíte tu šipku exit? To je dáno novým manuálem OIS. Lze stáhnout.

Slepý blázen

No tom Ostrovním nástupiště si myslím že těch panelu je dost a na těch bočních je krom klasických odjezdových tabulích i tzv. nástupišti monitor, na kterém jsou všechny odjezdy.

Martina

Jestli vadí vodící pásy ústící do zdi, přijeďte k nám do Mnichova Hradiště, na naše slavné náměstí, tam se přerazíte jedna radost. Třeba místo ke dveřím lékárny vás zavede taky do zdi… Krom toho že neuvidíte rozdíl mezi chodníkem a plochou pro pojezd aut, výškový rozdíl mezi obrubníkem a chodníkem, nenápadné ale záludné sloupky na opírání kol nebo čeho, tak ta nerovná rádoby dlažba jak z kamenolomu je též tuze vstřícná ať už k běžným chodcům, seniorům o holi nebo tělesně handicapovaným….

MK

Vodící prvky nemají ustit ke dveřím do lékárny nebo jiného obchodu, ale od přechodu k pevnému bodů pro orientaci

Milan2

Jako rychlá exkurze přes panoramu mapy.com a nevidím nic hrozného. Ano dlažba je hrbolatá a vy jste zvyklá na hladký asfalt z dob socialismu, ale historizující dláždění dodalo tomu místu neskutečný šmrnc. Konečně to vypadá jako náměstí a ne parkoviště. No a slepecké pruhy vedou jak mají. Chce to jen dobré boty a slunce v duši.

Vít

Třeba ty vodící linie jenom neviděli … 🙂

Lars

Jedna věc je mít nádraží podle platných norem, ale něco jiného je aktivně pracovat na zpřístupnění nádraží pro co nejvíce lidí. České dráhy s nevidomými a dalšími tělesně postiženými cestujícími pravidelně spolupracují, tak proč to nedokáže i Spržel?

Jméno*

Protože §1 – nikdy se to tak nedělalo.

Slepý blázen

Jo, to je obvyklý argument některých organizací kolem přístupnosti, prostě u nás se to nevyzkoušel tak proč by jsme to dělali.

Slepý blázen

Tak jako jejich externí konzultant, který jsem sám prakticky nevidomí tak já si myslím že se snaží, bylo to horší. Teď už to jde a myslím si že se docela snaží, i když je pořád spoustu věcí, které se dají zlepšit.

Ivan_pha

Dyť je to jen zkušební provoz a hlavně to není ani hotové. Hlavní trasa na přestup bude od severního vestibulu metra, ale kdo ví kdy ho DPP postaví. Ten přestup metra na vlak není momentálně ideální. Musí se počkat na přestvabu metra.

ldx

Jo takhle, on je to ještě polotovar, no tak potěš koště… 🥶

Ivan_pha

Bohužel ano, stále se tam maká, tedy spíš nemaká.

Giorgio Cadorini

„Pokud by se během zkušebního provozu některé prvky ukázaly jako problematické“. Jednotkou pro měření problematičnosti je spšr.? (steh po šití rány) Nebo je libo cm. aplikovaný na průměr zlomené kosti? Co na to zdravotní pojišťovny?

Hafan

Mno, až se na stavbu sám časem podívám, tak budu zase o něco chytřejší a udělám si na stavbu vlastní uživatelský názor. Jinak co se týče požadavků na stavbu, tak nádraží jelo podle „staré“ legislativy a tedy podle původní vyhlášky o bezbariérovém užívání staveb a k tomu specifika železničních stanic. Aktuální norma 73 4001 a její ukotvení v legislativě nastalo až loni v létě. Problematika se zároveň po kouskách vyvíjí a aplikace poznatků do legislativy i do práce projektantů má při sebelepší vůli vždy zpoždění. Vyjádření #mynic, že vše odpovídá normám, k tomu bych byl apriori nedůvěřivý a opatrný, protože… Číst vice »

Pavel S.

K bodu 3) – pro vstup do nádraží tam ty stojany nevadí, jestli se správně dle fotky orientuju, tak vpravo dnes žádný cíl není, ale až sem časem bude přeložna tramvajová trať, tak budou překážkou.

Hafan

Jo, teoreticky máte pravdu, ale umělá vodící linie končí na stěně a nevidomý se může vydat na obě strany. Nic mu v tom prostředí neříká „doprava nechoď“. Ale tohle je fakt snadno řešitelný detail. 🙂

Pavel S.

Dá se uvažovat s tím, že nevidomý chodí po naučené trase, ale je to zase věc na kterou se někdo může dívat různě a vede to právě k těmto tahanicím a nejasnostem (i když v tomto případě je to drobnost).

Hafan

Ano, souhlas, je to tak dokonce i definováno. Jenže 100% na to spoléhat nelze, zejména u takovýchto překážek „na ráně“.

Filip Jirsák

To je ale špatný pohled. Vidící také neomezujete tím, že mají chodit jen po naučené trase, tak tím neomezujte zrakově postižené.

Pavel S.

Není to špatný pohled. Nevidomý bydlící na Veleslavíně se prostě nerozhodne, že jen tak vyrazí do obchodu v Holešovicích. Opravdu se pohybují primárně po naučených trasách, z principu jim prvky ve veřejném prostoru nikdy nelze předat tolik informací, aby se mohli pohybovat zcela svobodně jako vidoucí. Když se v oblasti přístupnosti (dříve bezbariérovosti) budete pohybovat, zjistíte, že třeba zpřístupněním pro nevidomé formou přirozených vodicích linií vytváříte bariéry pro všechny ostatní. Není to o tom, že všichni mají nárok na všechno. To prostě nejde, jakýkoliv veřejný prostor je o kompromisech.

Pavel S.

A když tedy ještě doplním příklad k tomu, co jste psal „vidící neomezujete tím, že mají chodit jen po naučené trase“ – tak to je přesně ono. Někdy se kvůli nevidomým dělají dlouhá zábradlí, která je chrání před nechtěným vstupem do vozovky a zároveň slouží jako vodicí linie. Pro nevidomé super, pro ostatní je to omezující překážka.

Slepý blázen

Přesně tak, některá opatření jsou zbytečná z toho pohledu že by se dala nahradit třeba umělouliny a podobnými opatřeními místo složitého zábradlí které omezuje ostatní. Ta oblast přístupností je o určitém hledání kompromisu a nějaké možnosti jak to udělat aby ten člověk se pohyboval co nejbezpečněji, ni komfortněji a nejsnadněji, ale vždy to nejde.

Filip Jirsák

Dobře vidící člověk bydlící na Veleslavíně se také jen tak nerozhodne, že vyrazí do obchodu v Holešovicích. Ve skutečnosti to u vidících i slabozrakých nebo slepých je různé, liší se to jak podle člověka tak podle situace. A to, že nevidomí asi častěji než vidící chodí po známých trasách, není omluva pro to dělat značení pro nevidomé špatně.

Zábradlí se rozhodně nedělají kvůli nevidomým, protože nevidomí „vidí“ ze zábradlí jenom sloupky. Vodící linie to není ani náhodou, naopak to brání použít jako vodicí linii obrubník. Takže pro ostatní je to omezující překážka, pro nevidomé je to ještě víc omezující překážka.

Slepý blázen

Předpokládám že potom by se to samozřejmě řešil znova, pokud by se tam to tramvají dělala.

Hafan

PS: podle fotek tu prohlídku mimo jiné dělal Ing. Brašna ze SONSu a ten pán je relevantní kapacita na rozhraní světů vidících, slabozrakých i nevidomých. Mimo jiné dělá občas nějaká školení a praktické demostrace.

Pavel S.

Rozumím, že článek je z velké části převzatá zpráva, na nádraží samotném jsem ještě nebyl a určitě tam nějaké nedodělky budou, ale k ilustračním obrázkům a jejich popiskům – vodicí linie nemusí mít vizulní kontrast, na skleněné stěně cosi vidím, ale asi je to jen ve vstupu (jinde snadno doplnitelné). S tím souvisí i další připomínky – vedení do stěny, to splňuje požadavky na napojení umělé vodicí linie na přirozenou vodicí linii. Laická představa, že mají vést do dveří neodpovídá platné závazné legislativě. Bohužel existuje řada různých organizací a spolků, které se touto problematikou zaobírají a každý si danou problematiku… Číst vice »

Pavel Filip

Jsem jediný, kdo si myslí, že těch úřadů s podobným názvem je tu nějak příliš mnoho?

Kubrt

Jakých úřadů? Považujete NRZP za úřad? Je to spolek sdružující organizace (vesměs opět spolky, dříve občanská sdružení) věnující se různým skupinám zdravotně postižených osob. Máte dojem, že je to zbytečné? Tak zbývá jen popřát, abyste jejich pomoc nikdy nepotřeboval. Svoboda sdružování je jedno ze základních práv v demokratické společnosti.

mlokXCM

Asi myslel DESÚ a DÚ.

Pavel Filip

Ano, tak.

Pavel Filip

Ne, NRZP jsem skutečně na mysli neměl. 🙂 To jste pochopil opravdu velice špatně.

Pavel Filip

NRZP totiž není úřad. Proto jsem nemluvil a ani nemohl mluvit o NRZP. Nepochopil jste narážku, vtip.

Daniel Jablonecký

Aby čtenář pochopil vtip, musí ten vtip být především vtipný. Napsat hloupost a osočovat pak ostatní z nepochopení „vtipu“ je poněkud schizofrenní. Obecně platí, že vtip, narážka, ironie či sarkasmus se v písemné podobě sdílí velice obtížně (a ošidně) a tak je lepší, se do ničeho takového radši vůbec nepouštět. Nemáte zač, rád jsem poradil.

Pavel Filip

A já myslel, že by člověk hlavně měl vědět, co je úřad a co není úřad.

Slepý blázen

I já jsem stavbu viděl jak těsně před otevřením, tak těsně po otevření a je pravda že tam víc problému. Co se týče nástupišť, tak tam až na nesmysl v podobě signálních pásu, které vedou do sloupu tak tam tolik problému nevidím ale obávám se že do těch nástupištích je to bohužel dle norem A řešíme občas majáčky které občas fungují občas nefungují. Co se týče těch vodicich linii, Tak se tam jedná o vstupy do té haly a o halu samotnou kdy ty linie které tam jsou tak jsou jak špatně umístěné tak hlavně jsou holí velmi špatně nalezitelné,… Číst vice »

Hafan

Dobrý insight – díky.

Filip Jirsák

Aby se tam spousta věcí vyřešilo, musí na ty připomínky SŽ reagovat způsobem „děkujeme za připomínky, projdeme je, navrhneme řešení a budeme s vámi při odstraňování závad spolupracovat“, ne způsobem „je to podle normy, trhněte si“.

Slepý blázen

Tak na ty moje celkem reagují.

Martin

Castecne souhlasim, ale zaroven upozornim, ze to neni ani na jinych nadrazich, kde rekonstrukce probehly, napr. Wilsonovo… Na Vltavske nejsou vodici linie ani na zast. MHD,… Ostatni je resitelne ve zk. provozu, kde se daji provest zmeny, zvl. pokud se to pripominkovalo… Me vice zajima to reseni sklenenych kukani, misto nich mohl v pohode vzniknout pristresek nebo castecne zaskleni boku a stanice mohla byt kryta proti desti, aniz by to kazilo arch. provedeni. Kukane mi prijdpu jako mista pro kuraky a ne cekarny. A orientacne bych uvital infopanely u jednotlivych vstupu na nastupiste, nebo jejich lepsi oznaceni, jak jsem to… Číst vice »

Kubrt

Pan Krása je bývalý aktivní politik, takže se dá předpokládat, že ví co dělá i ve svém druhém politickém životě (nemusí nám to být sympatické, ale je to jeho volba a odpovědnost).

Martin

Ja nemam problem s p. Krasou, tohle je priklad toho, ze dela spravnou vec… z me strany to neni nic proti nemu, ani s jeho politikou… jenom at to neni jednostrane, pak to budi neduveru…
Nedostatky tam jsou a je treba je urcite je resit a doufam, ze budou odstraneny…

dujka.robert

Ta úvodní fotka je neuvěřitelná. Takový pás přemístit nebo umístit do vrat za provozu, to bude radosti.

Jan Nekuda

Smazáno pro celoživotní tupost uživatele, přesunut za odměnu do Ruska.

haxor

Kdo Vám ublížil?

Pavel_H

Ale on neni duvod ho nikam premistovat.

riperi

Ten bombastický titulek je zavádějící. Pokud je stavba např. v jednoletém zkušebním provozu, nemůže se žádat o kolaudaci, tedy žádné kolaudační řízení běžet ani nemůže a tak není co zastavovat. Jedině snad napravovat dílče zpackanou stavbu.

Jan Nekuda

To nadrazi je hodne spatne. Zlate Holesovice zastavka. Ale mnoho lidi si dik tomu nakradlo. Takze je to skvele. A prinosne. A postizeni at drzi hubu

Jarda

Až Babiš vyhraje volby dostanete víc nažrat a budete spokojený.

Jan Nekuda

Smazáno pro vulgárnost

patology_chef

Podezření na trestmé činy máte sdělovat orgánům k tomu určeným a ne s nimi hnojit v diskusích.
A cokoliv lepší než předchozí holešovická zastávka. Co Vám to dali za noty, že tu hrůzu musíte chválit?

Stoupa

Holešovice zastávka? To je vtip? Přebíhání přes koleje ze strany Holešovic dírou v plotě, 10 minut pěšky od metra, budka pro pět lidí, perón asi tak 40 cm širokej, v zimě bahno, v létě prašná poušť s nepořádkem kolem.

Slepý blázen

To mi připadá velmi absurdní srovnávat tuto zastávku s novým nádražím bubny. Já si na tu zastávku pamatuju a tam by pro zdravotně znevýhodněné bylo přímo doporučeno nechodit.

ldx

To nemyslíte vážně. To co tam bylo předtím, to byl skutečný horor.

M K

Obyčejný provokatér.