Pozemky pro první vysokorychlostní trať zajistí sdružení firem za 85 milionů

Ekodukt přes D1 a VRT, vizualizace. Pramen: SŽEkodukt přes D1 a VRT, vizualizace. Pramen: SŽ

Do roku 2028 se předpokládá vykoupení 90 % potřebných pozemků.

Správa železnic (SŽ) se po nedávném získání kladného stanoviska při hodnocení vlivů na okolí (EIA) posunula do další fáze přípravy vysokorychlostní tratě od Přerova do Ostravy. Aktuálně podpisem smlouvy završila tendr na firmy, které pro stavbu první tuzemské VRT zajistí potřebné pozemky.

Zakázku získalo sdružení společností GMtech, AFRY, Moravia Consult Olomouc a MPA, pracovat začne od srpna. Rámcová smlouva má limit 85 milionů. Samotným výkupům bude předcházet vyhotovení geometrických plánů na rozdělení pozemků.

„V úseku Prosenice – Ostrava-Svinov se posouváme k dalšímu kroku – výkupu nezbytných pozemků. Specializovaná firma zajistí, že majitelé pozemků dostanou veškerou podporu pro hladký průběh procesu a dialog s nimi bude veden korektně, podle nejvyšších profesionálních standardů,“ uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Správa železnic předpokládá, že do roku 2028 vykoupí 90 % potřebných pozemků. Majitele už dříve obeslala dopisem se základními informacemi a dotazníkem, který zjišťoval jejich postoj k prodeji.

Plánované vysokorychlostní tratě v České republice. Pramen: SŽ

Plánované vysokorychlostní tratě v České republice. Pramen: SŽ

Po vytyčení hranic a zajištění znaleckých posudků vzniknou ceny vynásobením příslušnými koeficienty podle zákona o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury. Cena vzešlá z posudku u nestavebních pozemků se tak násobí osmi, u stavebních pozemků 1,5.

Celkem 63 kilometrů dlouhý úsek vysokorychlostní trati Prosenice – Ostrava-Svinov bude součástí páteřního spojení mezi Prahou, Brnem a Ostravou. Naváže na něj také přeshraniční část, která propojí Českou republiku s Polskem směrem na Katovice a dále k Varšavě.

Vybudování a samotný provoz proběhnou v modelu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Správa železnic na trať pustí jen vlaky s minimální rychlostí 200 km/h, maximem bude 320 km/h. Jízda vlakem z Přerova do Ostravy potrvá 15 minut. Odhadované náklady se zatím pohybují mezi 60 až 80 miliardami korun.

Stavět se má dle dnešních odhadů v letech 2028 až 2034.

Tagy Správa železnic VRT Moravská Brána
31 komentářů