Pozemky pro první vysokorychlostní trať zajistí sdružení firem za 85 milionů

Ekodukt přes D1 a VRT, vizualizace. Pramen: SŽEkodukt přes D1 a VRT, vizualizace. Pramen: SŽ

Do roku 2028 se předpokládá vykoupení 90 % potřebných pozemků.

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
oldrichk77

A tak s trochou štěstí bude první město s napojením na VRT (a to i do zahraničí) … wait for it … OSTRAVA!!! Stavíme cestou nejmenšího odporu.

Koro

Nekončící komedie 😀

Noscortas

Tak státní organizace není schopna vlastními silami vykoupit pozemky, takže to musí outsourcovat na soukromé společnosti. Vskutku, „dobrá správa“.

Ondřej 2

Není a co jako? Lepší to zadat za jasné peníze s jasným výsledkem, než držet hromadu lemplů za tabulky.

Lukáš

Přesně. Vždyť ty lidi ani nemají.

vlachjan

Určité řešení by bylo dát zaměstnacům rozumný (rozuměj tržní) plat. Ale ne, u nás raděj budeme nakupovat „expertizu“ externě, a platit za tyto služby nejrůznějších poradců miliardy kornu. Co na tom, že polovina těchto poradců je v obrovském střetu zájmů…

N.N.

Nejpíš proto, že nemají příslušné odborné pracovníky v dostatečném počtu. A co pak s nimi po skončení akce?

Rei

Myslím, že zrovna právníky na vyvlastnění bude tato organizace potřebovat i nadále, nehledě na to, že mohou dělat i jinou agendu, typicky správní. Pokud teda jsou schopni je zaplatit 😉

N.N.

Jakože SŽ najme právníky a po téhle velké akci je nechá dělat práci pro absolventy střední ekonomické … kde bude jejich odbornost potřebná jak klimatizace na motorce?

Rei

Pokud vím, tak tyto investiční akce jen tak neskončí ani v blízké budoucnosti a tou správní agendou jsem tedy myslel správní úkony spojené se vydáním rozhodnutí o povolení záměru (typicky JES, EIA, přeshraniční konzultace, změny ZÚR), které jim teďka dělají advokátky. Toto opravdu není agenda pro středoškoláky. Třeba by tak došlo k zefektivnění celého procesu.

Radek

Trochu se zamyslete. Spravně tu velká většina diskutujících tuší, že na tu spoustu pozemků nemá SŽ síly. Standardně to tedy nechává soukromým firmám. Ty osloví všechny a uzavřou za SŽ smlouvy s 90% vlastníků. SŽ pak řeší jen těch 10%, co se nechtějí bavit se zprostředkovatelem nebo nechtějí prodat. Myslím, že tento přístup je více než rozumný.

Rei

Proč by nemohl mít moloch typu SŽ právní oddělení, které by se tím zabývalo? Navíc advokátky dělají vše, nejen pouhý „bezproblémový výkup“, stačí se podívat na rozsudky správních soudů, ze kterých vyplívá, že se ŘSD nechalo zastupovat i pro účely vyvlastnění.

Dejf

Noo po skončení akce výstavba VRT budou v nejlepším případě zralí do důchodu. Spíš teda druhá generace, pokud nenajmou zrovna absolventy…

N.N.

Trafa do napájecích stanic si Správa taky nevyrábí sama.

vlachjan

Když mám ve firmě zaměstnace, ale skončila zakázka/protjekt na který jsem je najmul tak je buď přesunu na další projekt nebo propustím.

Jan Šlezingr

„Problémy, které se dají vyřešit penězi, nejsou problémy ale pouhé náklady.

Azor

Smazáno pro šíření bludů

john334

Co tam je? Já jsem toho divnýho pána musel vypnout po 20 sekundách, to se nedá poslouchat.

Tomáš V.

Já dal asi minutu a půl. Není tam nic, jen žvásty proruského rozvraceče (nechybí obligátní slinty o tom, že se ČD nestarají o infrastrukturu, což by měla být dostatečná indicie o tom, že jde jen o snůšku hovadin).

Tadyhle našeho Azora bych odepnul od boudy a určil k dalšímu zpracování do čínské restaurace.

mlokXCM

Je zvláštní, že vám nepřijde divné, že třeba práci projektantů nebo stavařů si SŽ kupuje, ale přijde vám divné, že si kupuje práci právníků.

Jan Sůra

je to běžná praxe i u ŘSD.

Tomariero

Za tabulkový platy nikoho kdo to zvládne neseženete, takže se pak nedá dělat nic jiného než outsourcing.

Adam Ř

Myslím že výkupy pozemků jsou dost nárazové akce, na to nedává smysl mít dlouhodobě zaměstnané specialisty

Plecháč

A už soutěží koncesionáře nebo konzultanta na výběr koncesionáře, když chtějí začít stavět za 3 roky?

Dusmor

Zatím se projednává zadání na poptávku pro zpracovatele studie postupu k výběru poradce na výběr konzultanta pro výběr koncesionáře.

J.K.

Vykupovat pozemky mají 3 roky a stavět to mají 6-7 let – proč je to dvakrát pomalejší oproti dálnici?

Milan

Není to delší úsek než se v ČR dělá naráz na dálnicích tzv. salámovou metodou?

Včera se tu psalo o PPP projektu na výstavbu D35 Opatovec – Mohelnice jen 35km, a jak dlouho se již dělá na navazujících západních úsecích kolem Litomyšle – nedá to dohromady na stejnou délku cca stejně času?

J.K.

Nemyslím si že je u nás doba výstavby dálnic závislá na délce, spíš na složitosti. (hory – tunely vs D6 nebo D7 v rovině)

Tady žádný base tunel nebude, tak mi to přijde hodně – jako i to vykupování pozemků , popravdě.

Celý spodek se měl dát ŘSD, kdyby v této trase stavěla silnici jedničku tak si nemyslím že to bude na 5 let…( Když necháme 2 roky na pokládku kolejí)

Vašek H.

Je to pilotní PPP projekt vysokorychlostní tratě v Česku, tak je tam raději rezerva. D4 taky trvala dost dlouho

N.N.

Samotná stavba pak ale jela značným tempem.

František

V tomto případě je třeba si uvědomit, že vysokorychlostní trati (VRT) se u nás ještě nikdy nestavěly, je to spíše, jako první úsek D1 Praha – Exit21 Mirošovice, tedy 21 km, který se tehdy stavěl 4 roky (1967-1971).

KrizeVychodniSpolecnosti

Pokud ten úsek bude opravdu v roce 2034 stát, tak budu velmi mile překvapený a je mi jedno, že to je o 4 roky déle, než by mohlo být.

none

Uvidíme jestli to uvidíme.
Ten rok je takový teoretický odhad kdy by si to někdo přál mít hotové. Naštěstí je to tak vzdálené, že se tím dnes nikdo nemusí zabývat. To přijde někdy kolem roku 2032 …… a teď přijde vtip……. kdy budou končit soudy o posledních výkupech pozemků.
Uvěrím až se začne stavět. Což se tedy asi konečně opravdu stane.

František

Na tomto úseku jsme v rámci TEN-T (nařízení EU 2024/1679) v pohodě, tato trať má být hotova do roku 2040, horší je situace na větvi RS4 do Ústí nad Labem, kde úsek k Roudnici nad Labem s odbočením na Lovosice měl být hotov do roku 2030 (řekněme +2 přesah), podobně RS1 Praha-Běchovice – odb. Poříčany – Světlá nad Sázavou, nebo RS1 Brno-Vídeňská – odb. Velká Bíteš, vše do roku 2030+2, ale také RS1 Brno – Přerov, trať už jako projekt 14 byla v tehdy ještě Rozhodnutí o TEN-T 884/2004 od přistoupení ČR do EU a v provozu by tento úsek,… Číst vice »

zyx

Nevím jak v Česku, ale v zahraničí bývá běžně u studií požadován i odhad jak požadovaná doba realizace bude mít vliv na cenu a podle toho se zadavatel řídí.

Je tedy možné že příliš velký důraz na rychlost by způsobilo nedostatek zdrojů a tedy dražší realizaci.

Hrozen

Doba jízdy z Ostravy do Přerova 15 minut zní jak věc z jiné dimenze.

none

VRT trať je z jiné dimenze 🙂

N.N.

Je to zhruba 75 km daleko. Někdo vzal 300 km/h a provedl dělení, čím mu vyšlo číslo. Jen tomu chybí rozjezd a zastavení a tak tu máme hausnumero.

SYN

Hlavně tomu chybí doba průjezdu „ostravskou aglomerací“ teda pokud nemá být VRT nádraží na louce na (přilehlém) okraji…

Vojtěch

Čas Ostrava-Svinov – Přerov

vagonář

Tomu Svinov celkem odpovídá, však taky dostat se potom někam tramvají bude trvat déle, než cesta vlakem z Přerova do Ostravy.

František

Tak předně, Ostrava-Svinov je na VRT na jihozápadním okraji aglomerace, tudíž aglomerace je před námi a nic nezpozdí. Horší je situace na opačném konci, neboť vlak bude muset z Přerova, kde bude končit trať na 200 km/h z Brna jako RS1, až do Prosenic, což je sice jen 8 km, ale osobák to jede 5 minut, připusťme, že vlak v Prosenicích nezastavující bude o 2 minuty rychlejší a najednou nám na 63 km zbývá pouhých 12 minut včetně zastavení v Ostravě-Svinově, to je fakt kalup.